Joonas Wilska

HS: Ultrakevyt lentokone joutui laskeutumaan Turussa - ei loukkaantuneita

17 viestiä aiheessa

"Hätäkeskuksella ei ollut heti turman tapahduttua käsitystä siitä, miksi lentokone osui sähköjohtoihin."

 

Se oli vissiin liian alahaalla.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Hätäkeskuksella ei ollut heti turman tapahduttua käsitystä siitä, miksi lentokone osui sähköjohtoihin."

 

Se oli vissiin liian alahaalla.  ;D

 

Jep. On pakko mennä alemmas, laskutelineet ei muuten yllä maahan  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Aika moni on mennyt tuohon samaan vipuun.Vasta-aurinko tekee tepposet.Mutta lennon huolellinen valmistelu olisi estänyt tämänkin kaputin.Onneksi vähillä selvittiin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko päässyt minimikorkeudet unohtumaan? Tai sitten Turussa on voimalinjat nostettu korkeammalle etteivät puut katko?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haalareideni taskusta kaivoin juuri ohjepaperin jolla tyypitän lentäjiä suksille, löytyi oikein kaksi alleviivattua asiaa varjokato sekä sähkö- ja puhelinlinjat. Linjoja ei yksinkertaisesti vain voi lentokoneesta havaita. Niihin törmäilevät jatkuvasti meitä kokeneemmatkin lentäjät linnut, vuosittain aiheuttavat monia sähkökatkojakin. Ilmailukartoissa on vain suurimmat valtakunnalliset sähkölinjat, kaikki maakunnallinen ja paikallinen sähkö sekä puhelinverkko siellä risteilee näiden lisäksi kaikissa niemissä ja notkelmissa. Ainut tapa estää nämä vahingot on tarkistaa lentopaikka ennakkoon. Mikäli lentopaikkaa käytetään usein voi verkonomistajaa lähestyä ja pyytää merkitsemään linjat ns. lintupalloilla, myös tapauksissa joissa suuret linnut niihin jatkuvasti törmäilevät. Linjoihin on törmätty aiemminkin ( kohtalokkain seurauksin ) ja tullaan törmäilemään mikäli havainnointi jätetään vain tuulilasin takaa katseluksi.

 

Turvallista suksi- ja vesilentämistä  Terveisin Pekka K

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko päässyt minimikorkeudet unohtumaan? Tai sitten Turussa on voimalinjat nostettu korkeammalle etteivät puut katko?

 

 

Laskussa on yleensä pakko mennä alle minimien, että pääsee maahan...  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskussa on yleensä pakko mennä alle minimien, että pääsee maahan...  ::)

:)

Onnettimuudesta tihkuneista tiedoista ei ilmennyt, että ultra oli tulossa laskuun tapahtumahetkellä. Nyt tiedän senkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:)

Onnettimuudesta tihkuneista tiedoista ei ilmennyt, että ultra oli tulossa laskuun tapahtumahetkellä. Nyt tiedän senkin.

 

Sorry, linkki Turkkusen Sanomain juttuun olikin toisessa ketjussa:

 

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/460650/Ultrakevyt+lentokone+tormasi+voimalinjaan+Turussa++katkaisi+sahkot+sadalta+taloudelta

 

Ultrakevyt lentokone vältti lauantaina Turussa täpärän tilanteen törmättyään voimalinjaan Maarian altaan lähellä. Onnettomuus tapahtui, kun kaksi ultrakevyttä lentokonetta oli laskeutumassa jäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskussa on yleensä pakko mennä alle minimien, että pääsee maahan...  ::)

 

Kyllä... muttei taatusti tuossa kohdassa, jos Turkuun haluaa tulla laskuun. Ko. sähkölinja on merkitty VAC sekä LDG karttoihin, joten sen ei nyt suurena yllätyksenä pitäisi tulla, mikäli minilentokorkeuksia, laskukierroskorkeutta sekä kuviota ja/tai vaihtoehtoisesti lennetään lähestymistä PAPI-valojen kanssa 3 asteen liukukulmalla suoraan finaaliin. Linjaa ei ole myöskään merkattu kentän estekarttaan, koska se on oikeasti niin matalalla.

 

Onneksi kuitenkaan henkilövahinkoja ei näyttäisi syntyneen ja kosketuskin taisi olla paljon pienempi, kuin alkuperäisestä uutisoinnista voisi ensi kuulemalta päätellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä... muttei taatusti tuossa kohdassa, jos Turkuun haluaa tulla laskuun. Ko. sähkölinja on merkitty VAC sekä LDG karttoihin, joten sen ei nyt suurena yllätyksenä pitäisi tulla, mikäli minilentokorkeuksia, laskukierroskorkeutta sekä kuviota ja/tai vaihtoehtoisesti lennetään lähestymistä PAPI-valojen kanssa 3 asteen liukukulmalla suoraan finaaliin. Linjaa ei ole myöskään merkattu kentän estekarttaan, koska se on oikeasti niin matalalla.

 

Onneksi kuitenkaan henkilövahinkoja ei näyttäisi syntyneen ja kosketuskin taisi olla paljon pienempi, kuin alkuperäisestä uutisoinnista voisi ensi kuulemalta päätellä.

 

Mistä päättelit, että kyseinen suksikone oli menossa Turun lentokentälle laskuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä... muttei taatusti tuossa kohdassa, jos Turkuun haluaa tulla laskuun. Ko. sähkölinja on merkitty VAC sekä LDG karttoihin, joten sen ei nyt suurena yllätyksenä pitäisi tulla, mikäli minilentokorkeuksia, laskukierroskorkeutta sekä kuviota ja/tai vaihtoehtoisesti lennetään lähestymistä PAPI-valojen kanssa 3 asteen liukukulmalla suoraan finaaliin. Linjaa ei ole myöskään merkattu kentän estekarttaan, koska se on oikeasti niin matalalla.

 

Onneksi kuitenkaan henkilövahinkoja ei näyttäisi syntyneen ja kosketuskin taisi olla paljon pienempi, kuin alkuperäisestä uutisoinnista voisi ensi kuulemalta päätellä.

 

Hetki, ei nyt mun jakeluun oikein uppoa, miten jotkut EFTU:n PAPI:t yms. liittyy johonkin jäälle laskeentumiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä päättelit, että kyseinen suksikone oli menossa Turun lentokentälle laskuun?

 

Tilastollisesta todennäköisyydestä, jolla 99,xx % kyseisellä seudulla lentävistä menee laskuun kentälle, ei vieressä olevalle jäälle/lumele... Joskin, jos olisin tarkemmin miettinyt (tuntien ko. koneen päällikön tältä osin riittävästi) tai itse asiassa edes lukaissut uutisointia, niin tämä suksilla lentäminen olisi ollut ilmeistä ja tämä ei olisi tietenkään tukenut edellä olevaa todennäköisyyttä.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilastollisesta todennäköisyydestä, jolla 99,xx % kyseisellä seudulla lentävistä menee laskuun kentälle, ei vieressä olevalle jäälle/lumele... Joskin, jos olisin tarkemmin miettinyt (tuntien ko. koneen päällikön tältä osin riittävästi) tai itse asiassa edes lukaissut uutisointia, niin tämä suksilla lentäminen olisi ollut ilmeistä ja tämä ei olisi tietenkään tukenut edellä olevaa todennäköisyyttä.  :-[

Saisikos suomennoksen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkka ei lukenu uutista vaan oletti että oli ollu menossa kentälle... ja näin ollen ihmetteli että törmäilee johtoihin, kun ne on kartoissa.

 

Emmääsiltimistäänmitääntiedä. Tai sen mä tiedän että hemmetin hyvä kunnei käynyt tuon pahemmin. Koneita ja osia saa uusia, ihmisiä ei niin helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään