Harri Koskinen

Finnair lanseeraa sosiaalisen lähtöselvityspalvelun

10 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnair lanseeraa sosiaalisen lähtöselvityspalvelun

 

Finnair on lanseerannut sosiaalisen lähtöselvityspalvelun, joka yhdistää asiakkaat uudella tavalla. Matkustajat voivat linkittää palvelun avulla Facebook-profiilinsa nettilähtöselvitystä tehdessään. Jos asiakas ottaa palvelun käyttöön, matkustaja näkee, keitä muita matkustajia lennolla on ja missä he istuvat. Vastaavasti muut matkustajat näkevät asiakkaan julkisen Facebook-profiilin.

 

Lähtöselvityksen tehtyään asiakas voi kertoa ystävilleen omissa verkoistoissaan minne ovat matkalla. Palvelu ilmoittaa myös arvioidun saapumisajan.

 

"Ihmisillä on usein tapana kertoa Facebook-kavereilleen minne ovat matkalla. Halusimme tehdä jakamisesta helpompaa, ja tuoda lähtöselvitysvaiheeseen asiakkaille uuden palvelun niille, jotka haluavat tietää kenen kanssa he matkustavat", Finnairin sosiaalisesta mediasta vastaava viestintäpäällikkö Aku Varamäki sanoo. "Myös matkustajat, jotka kenties haluavat tavata matkoillaan uusia ihmisiä saattavat pitää uudesta palvelustamme."

 

"Haluamme aktiivisesti etsiä uusia tapoja hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia asiakkaan matkan aikana tavoilla, jotka ilahduttavat asiakkaitamme", Finnairin markkinointijohtahtaja Jarkko Konttinen sanoo. "Olemme ylpeitä siitä, että olemme edelläkävijöitä sosiaalisen median hyödyntämisessä ja tekemässä lentomatkustamisesta sosiaalisempaa."

 

Palvelu näyttää muille käyttäjille asiakkaan julkisen Facebook-profiilin ja profiili näkyy vain asiakkaille, jotka ovat itse tehneet lähtöselvityksen samalle lennolle. Palvelun käyttö on vapaaehtoista ja edelleen voi matkustaa "incognitona", kuten ennenkin. Palvelun voi ottaa pois käytöstä milloin tahansa, jolloin profiilin tiedot eivät enää näy muille matkustajille istuinpaikkakartan yhteydessä.

 

Ensimmäisessä vaiheessa palvelu toimii yhdessä Facebookin kanssa, ja muita sosiaalisia verkostoja lisätään palveluun myöhemmin.

 

Palvelu toteutettiin yhdessä Amadeus IT Groupin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos asiakas ottaa palvelun käyttöön, matkustaja näkee, keitä muita matkustajia lennolla on ja missä he istuvat. Vastaavasti muut matkustajat näkevät asiakkaan julkisen Facebook-profiilin.

.

.

Palvelun käyttö on vapaaehtoista ja edelleen voi matkustaa "incognitona", kuten ennenkin. Palvelun voi ottaa pois käytöstä milloin tahansa, jolloin profiilin tiedot eivät enää näy muille matkustajille istuinpaikkakartan yhteydessä.

 

Facebook on palvelu, johon en mielellään koske pitkällä tikullakaan edes virtuaalikoneesta. Hyvä lähtökohta on, että Facebookissa näkyvä tieto on koko maailman tarkasteltavissa ja ikuisesti, ja on vaikea kontrolloida mitä muuta tietoa Facebookiin päätyy käyttäjän tietämättä. 

 

Onko matkustajatietojen näkyminen muille tyyppiä opt-in vai opt-out, ts. onko oletuksena tiedon jakaminen ellei sitä erikseen kiellä vai päinvastoin? Ellei halua kailottaa koko maailmalle tai edes muille matkustajille lentävänsä jollain tietyllä lennolla, niin edellyttääkö tämä matkustajalta jotain toimenpiteitä, ja missä vaiheessa?

 

Onko vaarana päätyä Facebook-levitykseen, jos lentää AY-lennolla vaikka olisi toisen yhtiön lippu - entä päinvastoin? Olisikohan vain parempi karttaa Finnairin palveluita ainakin kunnes uuden palvelun 'kas kummaa, eihän tämän pitänyt olla mahdollista...'-bugit on korjattu. Kun palvelu on nyt otettu käyttöön, niin onkohan Finnair testannut sitä jo aiemmin ja tullut vuotaneeksi matkustajatietoja Facebookiin, matkustajien tietämättä tietty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti yksityisyydensuojan takaamiseksi tiedot eivät ole oletuksena näkyvissä. Eikös kaikki lentoyhtiöt ole olleet aina todella tiukkoja matkustajalistojensa jakamisesta muille?

 

Tätä palvelua ei tietenkään tarvitse käyttää. Ne, jotka haluavat sitä käyttää, asettavat tietonsa näkyviin Facebookin kautta. Jos ne menisivät suoraan, olisi varmasti tietosuojavaltuutetullakin sanottavansa. Perinteisesti Amadeus on ollut varsin luotettava yhtiö ohjelmistohankinnoissa ja kun heillä on ammattitaitoa usean kymmenen vuoden ajalta juuri tällaisistakin ratkaisuista, uskoisin että tällaiset mahdolliset bugit on kokonaan karsittu pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteen otsikon perusteella ehdin jo toivoa, että olisi menty askel siihen suuntaan, että lähtöselvitystä tehdessä kentällä olisi saanut sosiaalista kontaktia ihmisen eikä automaatin kanssa, mutta ei nyt sentään...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luonnollisesti yksityisyydensuojan takaamiseksi tiedot eivät ole oletuksena näkyvissä. Eikös kaikki lentoyhtiöt ole olleet aina todella tiukkoja matkustajalistojensa jakamisesta muille?

 

Minunkin käsitys on ollut, että lentoyhtiöt eivät ole ole järin innokkaita jakamaan matkustajalistojaan. Siksipä tämä

Jos asiakas ottaa palvelun käyttöön, matkustaja näkee, keitä muita matkustajia lennolla on ja missä he istuvat.

vaikuttaakin yllättävältä, eikä lainkaan yksikäsitteiseltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedotteen otsikon perusteella ehdin jo toivoa, että olisi menty askel siihen suuntaan, että lähtöselvitystä tehdessä kentällä olisi saanut sosiaalista kontaktia ihmisen eikä automaatin kanssa, mutta ei nyt sentään...

 

;D Tuohon palveluun ei kyllä taideta enää koskaan palata. Automaatti on mielestäni osittain kyllä jopa mukavampi kuin perinteinen tiskiselvitys, koska valinnat saa tehdä itse omassa vauhdissa ja esimerkiksi istuinpaikan valinta on hyvin paljon helpompaa. Matkalaukkutagit toivoisin kyllä tiskihenkilökunnan edelleen kiinnittävän.

 

Minunkin käsitys on ollut, että lentoyhtiöt eivät ole ole järin innokkaita jakamaan matkustajalistojaan. Siksipä tämä vaikuttaakin yllättävältä, eikä lainkaan yksikäsitteiseltä.

 

Kyseessä on lähinnä erittäin huono ilmaisu, mutta tarkoituksena on sanoa, että näkee kunkin lennon ne matkustajat, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöön ja asettaneet Facebook-yksityisasetuksensa niin, että tieto on julkinen. Muussa tapauksessa tietoa ei missään nimessä jaeta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai Finski antaa asiakaskontaktinsa vastikkeetta yhdysvaltalaisen pörssiyhtiön käyttöön?  Ja sitten yllättäen näitä tietoja käytetään markkinoinnin kohdentamiseen ja kas kummaa, yhtäkkiä on sähköposti täynnä lento- ja hotellitarjouksia ja naamakirjan mainososasto on yllättävän matkailupainotteista. Yllättävän heppoisin perustein lähdetään tällaisiin some-vouhotuksiin mukaan, ajattelematta mitä siinä annetaan ja kenelle.

 

Koska et maksa Facebookin käytöstä, et ole heidän asiakkaansa. Olet heidän myyntiartikkelinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän mieluummin tällainen palvelu kannattaa ostaa ja sen jälkeen pistää mekaanikkoja pihalle.  :thmbdn:

 

Eli mitään uutta ei saa tehdä niin kauan kuin talous on kuralla? Jos tuollaista ajattelua Finnairillakin oltaisiin käytetty, tuskin olisi tullut positiivista tulosta vieläkään. Uusia investointeja täytyy tehdä. Sitä paitsi tuskinpa tämä on tullut yhtä paljoa maksamaan kuin paljonko nyt säästetään yli 300 mekaanikon palkoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mitään uutta ei saa tehdä niin kauan kuin talous on kuralla? Jos tuollaista ajattelua Finnairillakin oltaisiin käytetty, tuskin olisi tullut positiivista tulosta vieläkään. Uusia investointeja täytyy tehdä. Sitä paitsi tuskinpa tämä on tullut yhtä paljoa maksamaan kuin paljonko nyt säästetään yli 300 mekaanikon palkoissa.

 

Pienistä puroista syntyy.... Niinhän sitä sanotaan, tosin tämä naamakirjatouhu ei ole edes puro vaan paskalammikko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään