Tatu Kantomaa

Merikarhuille pari kiperää kysymystä majakoista

7 viestiä aiheessa

Lentosimu-malleja varten kyselisin pari juttua majakoista, ajattelin että tältä osastolta löytyisi ehkä oikeat henkilöt vastaamaan. Ei nyt mitään maailman tärkeimpiä asioita, jokseenkin hyödyttömiä nuo ovat lentosimussa, mutta kun näitä tekee niin alkaa asia oikeastaan kiinnostamaan enemmän. Mystisiä rakennelmia monet majakat. Ja sitten ovat nuo, joissa on helikopteritasanne. En tiedä onko oikeasti kuinka hankala laskeutua tikun nokkaan, näyttää jokseenkin hurjalta. No mutta kysymyksiin...

Eli tutkiskelin elektronista merikarttaa (Paikkatieto sivustolta). En löytänyt majakkaa "Suomen leijona", tai sen minkä löysin ja luulen olevan kyseisen kohteen oli vain infona että tilapäisesti pois käytöstä. Sekä valo, että racon.

1. Onko Suomen leijona pois käytöstä tällä hetkellä?

2. Luin, että kyseisestä majakasta olisi (muistaakseni) vuonna 2004 poistettu helikopteritasanne, ja että se olisi enää alkuperäistä lyhyempi masto jonka nokassa valo. Täsmääkö? Kuvaahan ei tietenkään löydy nykyisestä majakasta?  :P

Sitten Kemiin.

Tuossa linkissä on pari kuvaa ja kuvateksteissä mainitaan Kemi II.

http://www.tol.oulu.fi/users/nestori.simola/talvi2004/talvi2004.html

Suomen majakat kirjassa on kuitenkin aivan toisenlainen kuva Kemi II:sta. Eli tällainen: http://www.kemi.fi/navigaatioseura/2119/index.html

3. Ovatkohan ekan linkin hiihtäjät erehtyneet paikasta ja yöpyneetkin jossain muualla kuin Kemi II juurella?

4. Paikkatieto sivulta löytää kyllä tarvittavan infon, mutta onko majakoista olemassa listaa koordinaatteineen ja muine tietoineen netissä? Ja tarkoitan nyt tarkempaa ja virallisempaa listaa kuin wikipedia.  :)

Kiitokset etukäteen taas.  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

4. Paikkatieto sivulta löytää kyllä tarvittavan infon, mutta onko majakoista olemassa listaa koordinaatteineen ja muine tietoineen? Ja tarkoitan nyt tarkempaa ja virallisempaa listaa kuin wikipedia.  :)

Olisikos Liikenneviraston "Suomen rannikon loistot" ja "Tiedonantoja merenkulkijoille" riittävän wirallista: ;)

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/merikartat/Merikarttoihin_liittyvat_julkaisut

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

4. Olisikos Liikenneviraston "Suomen rannikon loistot" ja "Tiedonantoja merenkulkijoille" riittävän wirallista: ;)

No kyllä ja ei. Unohdin sanoa, että mielellään nettisivua tai tiedostoa.  ;) Tuon olin jo löytänyt, kiitos silti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kyllä ja ei. Unohdin sanoa, että mielellään nettisivua tai tiedostoa.  ;) Tuon olin jo löytänyt, kiitos silti.

No tuo "Tiedonantoja merenkulkijoille" löytyy pdf-tiedostoina:

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/merikartat/Merikarttojen_paivityspalvelu/Tiedonannot_merenkulkijoille_vuosina_2005_2011

No, ehkä olit sen jo löytänytkin, unohdit vaan sanoa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Seppo laurellin kirja suomen majakoista antaa melko hyvän kuvan tilanteesta, suomen majakkaseura tietää ainakin, itse en muista miten tuo homma menee, tiesin aikanaan mutta näin maailma muuttuu, tai ihminen.

Ei vastaus mutta tuota kun seuraat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, ehkä olit sen jo löytänytkin, unohdit vaan sanoa ;)

Kyllä tässä avusta ihan kiitollisia ollaan, mutta toisin kuin jotkut kyselijät, olen jo kääntänyt netin ylösalaisin ja etsinyt tietoa. Kyselen nyt siksi, koska täällä voi olla ihmisiä joilla on ihan faktatietoakin.

Ja kyllä olen muutaman noista tiedonannoistakin selannut läpi, mutta sieltä tiedon seulominen tarkoitustani varten on jokseenkin työlästä. Ehkä noista uusimmista löytyy Suomen leijonan kohtalosta jotain kun etsii, pitää katsella.

Arnelle.... minulla on tässä kaksi Seppo Laurellin kirjaa.  :)Suomen majakat ja Valo merellä. Ensimmäinen on vuodelta 1999, toinen ei sisällä majakoita kuin vuosilta 1753-1906. Molemmat oikein hyviä ja pääasiassa pärjään kyllä näillä. Tsekkaan majakkaseuran varmaankin seuraavaksi.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään