Markku Laakso

Base-hyppy Kuopiossa

20 viestiä aiheessa

Nähnny joskus jonkun savupiipusta hypänneen, hyvin pysyy nahka kasassa, sisäkalut hiukka huonommassa kunnossa.Miettiiköhän kukaan näistä adrenaliiniryöpyillä elävä minkä mallin antaa Ville 15 selle.Ville katsoo kuvat ja ajattelee että kun minä täytän 17 ja menen laskuvarjokerhoon niin kyllä minä sen jälkeen.

En tiedä vielä moniko näin on tehnnyt mutta tiedän ja tunnen parikin basehyppääjää jotka minulle kertoivat, tuntuu ihan samalta ehkä paremmaltakin kun se kerta jolloin vedettiin kamaa Portugalissa, en tiedä kumpaakohan suosittelisi nuorisolle.Joskus onnistuu, ei aina.

Kannattaa aina miettiä minkä kuvan annat tuleville tai oleville lapsillesi.

Jos joku väittää että nämä basehypyt ovat turvallisia ja loppuun saakka mietittyjä, ihmettelen hiukka.Minua voi sanoa vanhaksi katkeraksi ukoksi, saa sanoa, ehkä olenkin, kokeillu kuitenkin kaikenlaista, maailmaakin katellu, näkyy kuulemma.

Monikohan pelastushenkilö joutunu juurikin näitten putkiaivojen takia vaarantaamaan oman, kaverin hengen?

Mitähän näitten urhojen kiinteän hyvin treenatun lihan hakeminen vuorenrinteiltä ym.maksaa yhteiskunnalle?

Ja joo vanhempi tytär harrastaa vuorikiipeilyä tuolla ulkomaankylillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nähnny joskus jonkun savupiipusta hypänneen, hyvin pysyy nahka kasassa, sisäkalut hiukka huonommassa kunnossa.Miettiiköhän kukaan näistä adrenaliiniryöpyillä elävä minkä mallin antaa Ville 15 selle.Ville katsoo kuvat ja ajattelee että kun minä täytän 17 ja menen laskuvarjokerhoon niin kyllä minä sen jälkeen.

En tiedä vielä moniko näin on tehnnyt mutta tiedän ja tunnen parikin basehyppääjää jotka minulle kertoivat, tuntuu ihan samalta ehkä paremmaltakin kun se kerta jolloin vedettiin kamaa Portugalissa, en tiedä kumpaakohan suosittelisi nuorisolle.Joskus onnistuu, ei aina.

Kannattaa aina miettiä minkä kuvan annat tuleville tai oleville lapsillesi.

Jos joku väittää että nämä basehypyt ovat turvallisia ja loppuun saakka mietittyjä, ihmettelen hiukka.Minua voi sanoa vanhaksi katkeraksi ukoksi, saa sanoa, ehkä olenkin, kokeillu kuitenkin kaikenlaista, maailmaakin katellu, näkyy kuulemma.

Monikohan pelastushenkilö joutunu juurikin näitten putkiaivojen takia vaarantaamaan oman, kaverin hengen?

Mitähän näitten urhojen kiinteän hyvin treenatun lihan hakeminen vuorenrinteiltä ym.maksaa yhteiskunnalle?

Ja joo vanhempi tytär harrastaa vuorikiipeilyä tuolla ulkomaankylillä.

Eikös tää, ja vähän muutakin käyty läpi jo Tampereen tapauksen yhteydessä.  :P

V

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joku väittää että nämä basehypyt ovat turvallisia ja loppuun saakka mietittyjä, ihmettelen hiukka.

Missä on sanottu, että basehypyt ovat turvallisia ja loppuun saakka mietittyjä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä olen edelleen samaa mieltä kuin aiemmassakin keskustelussa.

Hullun hommaa.

Perustelenpa vielä kantaani sillä, että pääasiassa tuota harrastetaan ilman lupaa, jopa laittomissa kohteissa. Ja otetaan tietoisia riskejä siitä, että hengenlähtö voi olla hyvinkin lähellä. Ja mietitäänpä vielä etukäteen vaihtoehtoja sen varalle, jos joku oikeasti loukkaantuu tai kuolee. Onhan se hyvä suunnitella "pelastussuunnitelma", mutta miksi ihmeessä ottaa tietoisia riskejä vakavasta loukkaantumisesta tai jopa kuolemasta? Onko se oma elämä oikeasti niin merkityksetön?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hullun hommaa.

Perustelenpa vielä kantaani sillä, että pääasiassa tuota harrastetaan ilman lupaa, jopa laittomissa kohteissa. Ja otetaan tietoisia riskejä siitä, että hengenlähtö voi olla hyvinkin lähellä. Ja mietitäänpä vielä etukäteen vaihtoehtoja sen varalle, jos joku oikeasti loukkaantuu tai kuolee. Onhan se hyvä suunnitella "pelastussuunnitelma", mutta miksi ihmeessä ottaa tietoisia riskejä vakavasta loukkaantumisesta tai jopa kuolemasta? Onko se oma elämä oikeasti niin merkityksetön?

Perhana, pitää varmaan lopettaa tämä lentoharrastus, kun tässäkin voi päästä hengestään. Uloskaan ei varmaan kannata lähteä, kun voi liukastua ja kuolla. Kuntosalilla käyntikin pitäisi varmaan kieltää, kun kuntopyörää sotkiessa voi saada sydärin ja kuolla. Elämä on vaarallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hullun hommaa.

Niin minäkin. Eri ihmisillä on erilaiset riskinottohalut ja kyvyt. Joku virkkaa sukkia, toinen pelaa golffia lai laskettelee, kolmas lentää ultralla, hyppää laskuvarjolla. Ja sitte joku basea. Ja joillekin varmaan tälle foorumille kirjoitteleminen on jännintä mitä pystyy tekemään. Jokaiselle jokin on "hullun hommaa", mutta vapaa ihminen onneksi saa valita olla tekemättä sitä, mitä hulluna pitää. Osalle ihmisistä se normaali oravanpyörä, jota jokaisen oletetaan pyörittävän on elämättömyyttä ja elämän merkitsemättömyyttä... jotkut haluavat kokea muutakin.

Base on vaarallista, mutta about 99% tuntemistani lajin harrastajista tekee kaikkensa että mikään hyppy ei olisi se viimeinen. Joskus se johtaa siihen että hyppy jää tekemättä un olosuhteet eivät ole sopivat. Eikä se oikeasti ole mitään venäläistä rulettia jossa sattuma määrää kaiken, vaan vaatii tietämystä käytetystä kalustosta, pakkaamisesta, avaustavoista, sääolosuhteista jne. Voin ihan kokemuksesta sanoa, että esim. harva laskuvarjohyppy lentokoneesta on niin tarkkaan suunniteltuja kuin suuri osa basehypyistä. Ja muuten, pääasiassa maailmalla basea harrastetaan ihan laillisissa kohteissa (vuoret), Suomessa ne luvalliset paikat vain ovat varsin harvassa, mutta niitäkin on.  

Vaatii vähän rohkeutta joskus kurkistaa oman mukavuusalueen ulkopuolelle, mutta suosittelen...

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika monessa muussakin harrastuksessa otetaan tietoisia riskeja ja hengenlähtö voi olla hyvinkin lähellä. Esim. Jääkiekko, vuorikiipeily, urheiluautoilu... Ainakin joillain foorumeilla ja facebookissakin hehkutetun matalalentovideon toinen lentäjä on jo ehtinyt kuolemaan ihan lentoharrastuksessa. Tosin ei tyyppihyväksytyllä lentokoneella. Voisin kuvitella että hän otti suurempia riskejä kuin suurin osa base hyppääjistä. Ainakin suunnitteli tekemisensä huonommin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vesa, voit olla varma, että olen elämässäni ollut jo ihan riittävän monta kertaa mukavuusalueeni ulkopuolella. Jotain rajoja mullakin on, ja ne tulee vastaan siinä, etten suorita mitään sellaista, minkä tiedän olevan laitonta.   Tai mitä pidän oikeasti vaarallisena enkä näe tarvetta hakea adrenaliinia tuollaisesta.

Kyllä sitä monella tapaa voi hengestään päästä, mutta yksi pointtini olikin siinä, että mikä on laillista ja mikä ei. Se tunnutaan täysin unohtavan tässä keskustelussa. En toki väitä, että jokainen base-hyppy olisi laiton, mutta yllättävän paljon niitä tuntuu olevan kun ihan yhdistyksen etiketissäkin niistä mainitaan "mitä sitten kun jotain sattuu ja ollaan laittomalla kohteella..."

Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta niin on minullakin.

Mutta niinkuin Arnekin tuolla mainitsi, minkä mallin tuosta saa oikeasti se Ville 15v  kun lukee iltapulusta näistä sankareista, jotka henkeään ja lakia uhmaten hankevat adrenaliininsa sieltä mistä mihin kukaan mies ei ole ennen mennyt... Että kyllähän minäkin nyt sitten voin pelata kovaa jätkää

oi, menen sohvalle odottamaan mitä jännää seuraavaksi tapahtuu. Haen ehkä popcornia ja otan riskin että verisuoneni tukkeutuvat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika naurettava ajatus, että joku Ville 15 vee saa jonkun mallin tuosta. Kyllä ne huonot mallit tulee ihan jostain muusta kuin base-hypyistä .

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta niin on minullakin.

Kyllä, mutta oikeus mielipiteeseen ei ole sama kuin oikeus tuomita. Koita myös jotenkin ymmärtää, että Suomen lain mukaan basehyppääminen ei ole laitonta, vaikka se sinun moraalikäsityksesi mielestä olisikin tuomittavaa. Eli siinä että 15v jamppa näkee vaikka laillisen basehypyn, ei ole lainsäätäjän mielestä mitään pahaa. Yhtä paljon kuin siinä että samainen kaveri näkee telkkarista laillista autourheilua jossa ajetaan vauhdilla ja vaarallisesti. Eihän sitä autouheiluakaan ole kielletty sen takia että joku siitä voi saada liikenteeseen vaikutteita.  

t.

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, eriävän mielipiteen esittäminen voidaan herkästi tulkita tuomitsemiseksi. Muistaakseni edellisessä tapauksessa tuomitsin kyllä teon idiotismiksi jonka jälkeen minut tuomittiin idiotismiksi. 

Hassua sikäli, kun lajiyhdistyksen etiikkakin kertoo mitä tehdä kun ollaan laittomilla kohteilla ja jos jotain sattuu. 

No, mielipiteet ovat mielipiteitä ja sitä rataa.

What ever floats your boat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hullun hommaa.

Ilman lupaa? Ja laittomissa kohteissa? Mitä ne laittomat kohteet ovat ja miksi poliisi ei tee mitään niiden hävittämiseksi tai sulkemiseksi?

Ja mitä hittoa oikein tarkoitat tossa toisessa viestissä lain uhmaamisella? Sitäkö, että joissain tilanteissa on rakennelmaa saatettu käyttää luvatta? Vähän sama kun menis ravintolan vain asiakkaille tarkoitettuun vessaan ilman asiakassuhteen olemassaoloa.

Base-hyppääminen ei lähtökohtaisesti ole laitonta tai luvanvaraista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ei ole niin, mutta noista laittomista kohteista ja niistä poistumisesta kerrotaan mm- lajin yhdistyksen nettisivuilla hyppyetiikassa........ Kuvittelin sieltä saavani oikeaa tietoa aiheesta.

Eiköhän se tässä omalta osaltani, kanta on tehty selväksi, tästä keskustelusta ei tuu lasta eikä mitään muutakaan koska mielipiteet asiasta eivät kohtaa. Mielipiteistä voidaan vängätä vaikka hamaan tappiin saakka, ja erilaisia argumentteja voidaan heittää puolin ja toisin, mutta ne eivät muuta mun mielipidettäni siitä, että tuo on vaarallista ja osittain laitontakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni basettajaan vois suhtautua urbaanissa ympäristössä samalla tavalla kuin katoille kertyvään lumeen.

Eli pitää soittaa huoltoyhtiöön ja pyytää, että joku tulee työntämään sen alas? ;)

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli pitää soittaa huoltoyhtiöön ja pyytää, että joku tulee työntämään sen alas? ;)

Tai niinkuin minä teen kotona, odotan seuraavaa juhannusta, aina on lumet hävinneet itsestään sitä ennen :P.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-m

Niin, aika monen korkean rakennelman luona on kyltti "varo tippuvia jäitä"... pitäis oikeestaan siis kieltää jäidenkin tippuminen ;)

V

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään