Jaakko Männistö

Ryanair sokkona laskuun?

21 viestiä aiheessa

Mistähän alennusmyynnistä Ryanair  mahtaa palkata lentäjänsä? Jatkuvasti jotain;firma otsikoissa. Taannoin(aika kauan aikaa sitten)  eräs tietty edesmennyt niinikään myös hollantilainen kapteeni ei oikein osannut kommunikoida erään tietyn kentän tornin kanssa ja seurauksena maailman tuhoisin kahden koneen törmäys kiitoradalla. Ja yleensäkin historian pahin lentoturma. (= Los Rodeos Tenerife).

 

Jollain vilkkaammalla kentällä ilman lupaa laskuun tullut kone olisi takuulla aiheuttanut joko hyvin läheltä piti tilanteen tai jopa onnettomuuden.  Kuinkakohan kauan menee ennenkuin Ryanairin toimiluvat joutuvat roskiin??  Vai pitääköhän ensin sattua jotain todella vakavaa??

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän alennusmyynnistä Ryanair  mahtaa palkata lentäjänsä? Jatkuvasti jotain;firma otsikoissa. Taannoin(aika kauan aikaa sitten)  eräs tietty edesmennyt niinikään myös hollantilainen kapteeni ei oikein osannut kommunikoida erään tietyn kentän tornin kanssa ja seurauksena maailman tuhoisin kahden koneen törmäys kiitoradalla. Ja yleensäkin historian pahin lentoturma. (= Los Rodeos Tenerife).

 

Tämä mainittu kapteeni ei tainnut olla kuitenkaan mistään alennusmyynnistäi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkakohan kauan menee ennenkuin Ryanairin toimiluvat joutuvat roskiin??  Vai pitääköhän ensin sattua jotain todella vakavaa??

Olisi joutanut jo ajat sitten.  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

   Tiedä sitten mitä tapahtuneeseen mahtoi olla merkitystä tuolla,että ohjaamomiehistö oli hollantilainen= ei yhtään mitään.Ainakin ohjaamon CRM on pahasti vajavainen!  Jonkunlaisen käsityksen tilanteen vakavuudesta antaa,kun vertaa kentän vilkkautta esim. Hki-Vantaaseen..   ALC n.10 milj.matkustajaa/v         Hki-Vantaa n.15 milj./v.

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän pitää kommentoida, että ikävä kyllä vastakun kolahtaa. Oli kyllä päivän lehdessä juttua AF:n tapauksesta (en muista linkkiä tähän)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä mainittu kapteeni ei tainnut olla kuitenkaan mistään alennusmyynnistäi?

 

No ei, mutta olihan se vuosisadan munaus. Varmaan oli liksa kohdallaan siihen asti, kunnes arvostelukyky petti, ja jälkeen jäi 582 ruumista + herra kapteeni itse.

 

Kyllä se varmaan kivan pikku onnettomuuden vaatii, ja mielellään kolminumeroisen uhriluvun, ennenkuin toimilupia aletaan peruutella.

 

Onhan tässä nyt jo tullut julki kaikenlaista: Lennetään höyryillä, ilmoitellaan painot miten sattuu, ajellaan ilman tilanteen vaativia selvityksiä...ja taisi niitä olla muitakin. Mitenköhän muuten täällä kotimaassa meneteltäisiin, jos vaikkapa jokin kotimaisista toimijoista alkaisi osoittaa samanlaisia merkkejä? Jatkuisiko toiminta ennallaan - vai onko eri maiden käytännöissä suuriakin eroja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hellurei,

 

Joo, ikäviä kämmejä, mutta jeesustelu on myös aika turhaa. Sattuipa tässä kerran, että suuri kotimainen tuli MD11:lla 04R loppuosalla. Torni huuteli, mutta vastausta ei kuulunu. Sitte huudeltiin 121,5:lla ja vastausta ei kuulunut. Mädäri tuli laskuun ja normisti groundille 121.8. Groundi sitte kyseli, että olikos laskulupaa. Tuli pitkä hiljaisuus ja vastaus, että jaa-a.. Eikö ollu?

 

Valitettavaa, mutta (edelleen valitettavasti) oikeissa olosuhteissa se voi tapahtua kelle vaan. Myös kotimaisille.

 

Just my 5 cents.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän alennusmyynnistä Ryanair  mahtaa palkata lentäjänsä? Jatkuvasti jotain;firma otsikoissa. Taannoin(aika kauan aikaa sitten)  eräs tietty edesmennyt niinikään myös hollantilainen kapteeni ei oikein osannut kommunikoida erään tietyn kentän tornin kanssa ja seurauksena maailman tuhoisin kahden koneen törmäys kiitoradalla. Ja yleensäkin historian pahin lentoturma. (= Los Rodeos Tenerife).

 

Mitä ihmeen tekemistä KLM:n miehistön kymmeniä vuosia vanhalla möhlimisellä on Ryanairin ja nykypäivän kanssa? Pyrkisin välttämään kahden täysin toisistaan eroavan yhtiön ja asian sotkemista tällä tavoin keskenään, moni asiaa tuntematon lööppilukija kun yhdistää nuo "Ryanairin vakavaksi onnettomuudeksi" taustoja sen enempää tutkimatta.

 

Vai yritettiinkö tässä sanoa että hollantilaisille voisi antaa kansallisen lentokiellon? Vai häh?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin aloitetaan hysteerinen huuto ja halpisfirmapilottien mollaus, niin tuon, asiallisen, Avheraldin jutun kun lukee niin menee lennonjohdonkin piikkiin osin. Tietysti siis virhe ohjaamossakin, mutta reikäjuustomallin mukaisesti viimeinenkin lenkki petti tässä kun TWR ei soitellut APP:lle proseduurien mukaisen 5nm kohdalla että miksi kone ei ole jaksolla. Käsitin myös että TWR yritti huudella konetta omalla jaksollaan, mutta APP ei - ja sillä jaksolla kone oli laskuun asti?

 

Olisi hauska tietää, raportissa ei mainittu?, että minkämoinen työpäivä ohjaamossa oli takana koska kyseessä oli illan viimeinen saapuva Alicanteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että me harrastajatkin tiedämme että ilman laskulupaa ei alas saa tulla. Takuulla jokainen töppää jossain vaiheessa, jotkut vain pahemmassa tilanteessa. Joissakin tilanteessa töppääjiä voi olla jopa useampia saman ongelman edessä ja mereen vaan mennään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, että me harrastajatkin tiedämme että ilman laskulupaa ei alas saa tulla. Takuulla jokainen töppää jossain vaiheessa, jotkut vain pahemmassa tilanteessa. Joissakin tilanteessa töppääjiä voi olla jopa useampia saman ongelman edessä ja mereen vaan mennään.

Jopa me harrastajat tiedämme, että selvitys voi joskus tula niin epäselvästi, että virhetulkinnalle on mahdollisuus.

avherald: "The aircraft had been cleared for a VOR Z approach...", eli selvitys oli lähestymiseen, mutta "The crew provided testimony they didn't recall to have been transferred to tower, and if they had been they did not acknowledge the transfer.... " Lähestyminen ei siirtänyt konetta tornin taajuudelle.

Eli ei halppiskuski taida olla se syypää, kun pysyi taajuudella joka sille oli osoitettu.

Finaalin lopussa on jollain yksmoottorisellakin töitä ja kun se selvä laskuun taitaa yleensä tulla aika automaattisesti (oli vielä hyvä näkyvyys ja rata vapaa) , niin - vaikka ei sais - aika helposti varmaan jää huomaamatta asia.

 

-Juha - joo en mää oikeastaan mitän tiedä, mutta toinpahan toisenkin näkökannan esiin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ikäviä kämmejä, mutta jeesustelu on myös aika turhaa. Sattuipa tässä kerran, että suuri kotimainen tuli MD11:lla 04R loppuosalla. Torni huuteli, mutta vastausta ei kuulunu. Sitte huudeltiin 121,5:lla ja vastausta ei kuulunut. Mädäri tuli laskuun ja normisti groundille 121.8. Groundi sitte kyseli, että olikos laskulupaa. Tuli pitkä hiljaisuus ja vastaus, että jaa-a.. Eikö ollu?

 

Valitettavaa, mutta (edelleen valitettavasti) oikeissa olosuhteissa se voi tapahtua kelle vaan. Myös kotimaisille.

 

Niin, muistaakseni KLM:n lentoonlähtö rullaustieltä johti kaikenlaisiin spekulaatioihin pilottien käsien karvaisuudesta yms. Ei siinä kauaa mennyt kuin kotimainen yritti samaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei, mutta olihan se vuosisadan munaus. Varmaan oli liksa kohdallaan siihen asti, kunnes arvostelukyky petti, ja jälkeen jäi 582 ruumista + herra kapteeni itse.

 

Kyllä se varmaan kivan pikku onnettomuuden vaatii, ja mielellään kolminumeroisen uhriluvun, ennenkuin toimilupia aletaan peruutella.

 

Onhan tässä nyt jo tullut julki kaikenlaista: Lennetään höyryillä, ilmoitellaan painot miten sattuu, ajellaan ilman tilanteen vaativia selvityksiä...ja taisi niitä olla muitakin. Mitenköhän muuten täällä kotimaassa meneteltäisiin, jos vaikkapa jokin kotimaisista toimijoista alkaisi osoittaa samanlaisia merkkejä? Jatkuisiko toiminta ennallaan - vai onko eri maiden käytännöissä suuriakin eroja?

 

Jatkuu ennallaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, muistaakseni KLM:n lentoonlähtö rullaustieltä johti kaikenlaisiin spekulaatioihin pilottien käsien karvaisuudesta yms. Ei siinä kauaa mennyt kuin kotimainen yritti samaa.

Aiheesta ohi, mutta jos muistan dokumenteista yms. oikein, kyseinen kapteeni oli kiiressä päästä ilmaan, ettei työaikamaksimit tule vastaan. Tai jotain vastaavaa. (Plus sumuinen sää, radiotaajuuksien päällekkäisyys joka johti joidenkin viestien väärinymmärtämiseen, kyseisen kapteenin despoottimainen käytös ohjaamossa...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin aloitetaan hysteerinen huuto ja halpisfirmapilottien mollaus, niin tuon, asiallisen, Avheraldin jutun kun lukee niin menee lennonjohdonkin piikkiin osin. Tietysti siis virhe ohjaamossakin, mutta reikäjuustomallin mukaisesti viimeinenkin lenkki petti tässä kun TWR ei soitellut APP:lle proseduurien mukaisen 5nm kohdalla että miksi kone ei ole jaksolla. Käsitin myös että TWR yritti huudella konetta omalla jaksollaan, mutta APP ei - ja sillä jaksolla kone oli laskuun asti?

 

Olisi hauska tietää, raportissa ei mainittu?, että minkämoinen työpäivä ohjaamossa oli takana koska kyseessä oli illan viimeinen saapuva Alicanteen.

 

Samilta ammattimiehen moniulotteinen perspektiivi. Mukavaa lukea tällaista älyllisempää pohtimista putkinäköpetterien mouhuamisen sijaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään