Jaakko Rissanen

Savun hajua ohjaamossa, mitä tehdään?

13 viestiä aiheessa

Amsterdamista lähtenyt kone halusi kääntyä sinne takaisin lentäjien havaittua savun hajua ohjaamossa. Kaikki päättyi onnellisesti, mutta mielenkiinto heräsi. Mitä tällaisen tilanteen tapahtuessa ohjaamossa oikein tehdään? Laitetaanko maskit automaattisesti naamalle? Hetkellisesti kommunikointi oli hieman epäselvää. Miten herkästi Mayday (tällä kertaa "selvittiin" pan panilla)? PF jatkanee lentämistä ja PNF alkaa käydä listoja läpi? Kumpi hoitaa kommunikoinnin?

 

EDIT: Näköjään case päätynyt Avheraldiin: http://avherald.com/h?article=45f6c7ec&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riippuu tilanteesta, mutta noin yleisesti - jos on vähänkään epäilystä asiasta (näkyvää savua, voimakas haju) niin happimaski päähän (ensimmäinen asia) ja sitten alaspäin vauhdilla, laskuun lähimmälle kentälle.

 

Airbussin tapauksessa toinen lentää ja puhuu lennonjohtoon, ja toinen pilotti hoitaa kaiken muun (eli tässä tapauksessa tekee kaikkensa että savuntulo lakkaa, kytkemällä järjestelmiä ja laitteita pois listan mukaan, ja jos mikään ei auta niin smoke removal-listalla yhtenä viimeisenä kohtana on kiskaista ohjaamon sivuikkuna auki....).

 

Sattumalta tätä tuli harjoiteltua simulaattorissa juuri äskettäin ja onhan se melkoinen hässäkkä, kun kommunikaatio ohjaajien kesken on melko vaikeaa maskit päässä (ja savun haitatessa näkyvyyttä). Mitä enemmän järjestelmiä tiputellaan pois, niin sitä enemmän se vaikuttaa myös lentämiseenkin - lopputulema tässä harjoituksessa oli että mentiin ns."Emergency Electrical Configurationiin", jossa RAT (ram air turbine) tuottaa kaiken koneen sähkön ja esim. perämiehen puolen kaikki laitteet oli kokonaan pimeänä.

 

Melko harvinaisia kuitenkin nämä. Usein kyseessä on joku kärähtänyt tuulettimen laakeri (tjsp) josta tulee hetken vain savun hajua, mutta se loppuu nopeasti ... mutta sitä kun ei taas koskaan tiedä, ja jos joku oikeasti palaa niin se on ehkä se kaikkein vmäisin juttu tuolla taivaalla.

 

Tuossa googlella jotain matskua aiheesta:

http://www.dream-air.ru/new/pilotam/20_smoke.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amsterdamista lähtenyt kone halusi kääntyä sinne takaisin lentäjien havaittua savun hajua ohjaamossa. Kaikki päättyi onnellisesti, mutta mielenkiinto heräsi. Mitä tällaisen tilanteen tapahtuessa ohjaamossa oikein tehdään? Laitetaanko maskit automaattisesti naamalle? Hetkellisesti kommunikointi oli hieman epäselvää. Miten herkästi Mayday (tällä kertaa "selvittiin" pan panilla)? PF jatkanee lentämistä ja PNF alkaa käydä listoja läpi? Kumpi hoitaa kommunikoinnin?

 

 

Anteeksi häpeämätön ja asiaan vain hyvin kaukaa liippaava muisto. :)

 

Olin yhdellä kisalennolla illan koittaessa ja oli jo varsin selvää, että kotiin palattaisiin maata pitkin. Katselin sopivaa peltoa (niitä oli paljon alla), kun huomasin, että vähän matkan päässä kulotettiin peltoa. Myös sillä suunnalla oli hyviä laskupaikkoja, joten ei muuta kuin suoraan savuun ja sehän nosti ihan mukavasti, audio alkoi kimittämään. Iloa ei kauaa kestänyt - teki mieli huutaa sivuikkunasta, että lisää bensaa paloon, mutten sentään viitsinyt - eli kukaan ei hoitanut kommunikointia :) - mutta pääsin vielä yli 400 metriin ja siitä seuraavalle peltoaukealle, jonne sitten tosin jäinkin :)

 

Mutta kerrankin yritin vain maksimoida savun hajun = "keskitys nenällä" :) Eli ihan kaikille meille se savu ei ole aina paniikin paikka :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuuluuko savukoneet simujen vakiovarusteisiin?

Moikka

Savun kehitin on vakiovaruste simuissa. Savun lähteen määrittelee opettaja ohjelman mukaan sähkö tai ilmastointi. Vanhemmissa simuissa savu simuloitiin hiomalla "häkäpärstän" plexi mataksi :D, Puro varmaan muistaa ATR-simun maskit ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös niissä oo dekompressiosimulaatiokin, niin että kuuluu helvatanmoinen pamaus...

Jou

Kaikki mitä JBL:n subbarista lähtee. Karvanoppakuskien poppikoneet jää toiseks. 8)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan minulle kerrottiin että erään kotimaisen lentoyhtiön koneet tuoksuivat ohjaamon puolella savulle, oli kuulemma vain XX toiminut kipparina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja joskus taas maissipiippu siellä kärysi, jopa senkin jälkeen kun kielto asetettiin yhtiön puolesta.Jotkut vanhat kipparit vain omasivat määrätyn arvovallan.Eräskin aamulla osittain uuden miehistön tavatessa ja esittely alkoi  joku rohkeni sanoa, voit sanoa minua sanotaanko esim. jösseksi johon kippari vastasi, ja minua voit sanoa herra kapteeniksi.Tämä oli taas xx niminen kippari. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään