Alex Lund

Lentokoneessa nuhaisena, Mikä lääke auttaa?

38 viestiä aiheessa

Moi! Ollaan lähössä lauantaina teneriffalle lentokoneella. Oon hieman nuhainen ja nuhaisena lasku tuntuu niiin ikävältä!  :thmbdn: auttaako nasolin nenäsumute siihen että nenä pysyy auki, eikä lasku satu? Jos tiedätte jonkin paremman jutun niin kertokaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duact:ia ovat jotkut käyttäneet menestyksekkäästi. Mieluusti sitä pitäisi syödä jo pari päivää ennakkoon eikä vasta ennen koneen lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duact:ia ovat jotkut käyttäneet menestyksekkäästi. Mieluusti sitä pitäisi syödä jo pari päivää ennakkoon eikä vasta ennen koneen lähtöä.

 

Ok. Mutta nyt mulla on vain tuota Nasoliiniä. Pitää varmaan käydä apteekissa koulun jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mikä tahansa avaava nenäsuihke voi auttaa, samoin kuin nuo duactit tai muut allergian tukkoisuutta avaavat, aerinaze tai vastaava käy kans. tosin en oo varma saako noita ilman resesptiä... Muuta kuin nenäsuihkeita siis. Mutta sitä on paljon kehuttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nenäsuihkettä peliin vain se maksimimäärä joka päivä, paljon kuumaa juotavaa ja suosittelen varmuuden vuoksi ostamaan apteekista ne korvatulpat jotka auttavat korvien lukkiutumiseen. Tolla reseptillä pärjäsin hyvin vuos takaperin kun olin vielä muutama päivä ennen lentoa sairaana.  Tosin kannattaa myös tota duactia hankkia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Mutta nyt mulla on vain tuota Nasoliiniä. Pitää varmaan käydä apteekissa koulun jälkeen.

 

Duact ja muut pseudoefedriinivalmisteet (esim. Aerinaze ja Cirrus) ovat reseptilääkkeitä, eli pitää varmaan käydä lääkärin kautta. Flixonase tai Nasofan (=flutikasonipropionaatti) auttaa todennäköisesti myös, mutta ovat myös reseptilääkkeitä. Riippuen oireiden aiheuttajasta, tietysti setiritsiini (esim. Zyrtec tai Heinix, saa ilman reseptiä) voi myös auttaa, tai olla auttamatta.

 

Laskeutumisen kannalta nenän avoimuus ei sinänsä ole olennaista, vaan se, että paineentasaus välikorvaan onnistuu. Toki, jos nenä on kovin tukossa, niin silloin todennäköisesti myös korvatorvi voi olla tukossa ja paineentasausongelmia ilmenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumisen kannalta nenän avoimuus ei sinänsä ole olennaista, vaan se, että paineentasaus välikorvaan onnistuu...

 

Niinpä. Omalla kohdalla ei ole korvien ja/tai paineentasauksen kanssa ollut koskaan - vielä - ongelmia, vaikka on lennetty jos jonkinlaisessa flunssassa, nuhassa, heinänuhassa, poskiontelotulehduksessa, you name it, ilman lääkkeitä tai apukeinoja. Sit vieressä on monta kertaa ollut matkustajatovereita, joilla korvat sattuu, vaikka ei ole mitään tautia ja kaikki varotoimenpiteet tehty ja sitten yhdessä yritetään keksiä, olisiko vielä kikka kolmonen takataskussa.

 

Ja kun sitten menen veden alle vähänkään syvemmälle, niin siellä en osaa paineentasausta oikein mitenkään, on jo pikkupojasta opeteltu ja harjoiteltu. Hassua.

 

Toivottavasti Axun lento menee annetuilla vinkeillä suuremmitta tuskitta. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskeutumisen kannalta nenän avoimuus ei sinänsä ole olennaista, vaan se, että paineentasaus välikorvaan onnistuu. Toki, jos nenä on kovin tukossa, niin silloin todennäköisesti myös korvatorvi voi olla tukossa ja paineentasausongelmia ilmenee.

 

Myös esim. otsa- ja poskionteloiden paineentasauksella on merkitystä, ja nenän avoimuus helpottaa tätä huomattavasti, sillä nenäontelosta kulkee kanavat näihin onteloihin. Tosin vaikka nenä olisikin flunssaisena auki niin kyllä sitä kipua siltikin tulee, mutta vähemmissä määrin toki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duact ja muut pseudoefedriinivalmisteet (esim. Aerinaze ja Cirrus) ovat reseptilääkkeitä, eli pitää varmaan käydä lääkärin kautta.

 

Joo Duact on ehdottomasti se oikea tuote tuohon.

 

Suomi taitaa olla harvoja maita missä pseudoefedriini on reseptilääke, ja sen reseptivapautta muualla on jo muutamaan kertaan arvostanut kun unohtunut ottaa Duactia mukaan käsimatkatavaroihin. Just uudenvuoden jälkeen tuli palailtua Frankfurtin kautta flunssaisena takaisin Suomeen, voin sanoa että oli pitkä laskeutuminen Frankfurtiin.. Ensimmäiseksi kentän apteekkiin, "saako teiltä pseudoefedriiniä ilman reseptiä?". Sai, ja loppumatka kotiin olikin paljon mukavampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi taitaa olla harvoja maita missä pseudoefedriini on reseptilääke, ja sen reseptivapautta muualla on jo muutamaan kertaan arvostanut kun unohtunut ottaa Duactia mukaan käsimatkatavaroihin. Just uudenvuoden jälkeen tuli palailtua Frankfurtin kautta flunssaisena takaisin Suomeen, voin sanoa että oli pitkä laskeutuminen Frankfurtiin.. Ensimmäiseksi kentän apteekkiin, "saako teiltä pseudoefedriiniä ilman reseptiä?". Sai, ja loppumatka kotiin olikin paljon mukavampi.

 

No, Thaimaasta sitä ei saa edes tavallisista apteekeista vaikka olisi mitä papereita. Sairaaloista saa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Mitäpä jos yrittäisit nyt unohtaa koko jutun,muistaen että siellä perillä sitä vaivaa ei enää olekaan ja sinne se jää 8)  ps.itte oon käyttäny allergiaan vuosien saatossa Ataraxia,Heinixiä,Zyrteciä,Duactia,ym. yleensä ne väsyttää perhanasti ja Duactia jos käyttää useamman päivän,niin toppaa tuo luontainen nesteenpoisto,silloin on pakko heittää duactit roskiin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydä emännilta mikkihiirenkorvat, niin ei satu.  ;)

Oon kuullu et se on urbaani legenda. Ei se lasku oo niin paha mut noin puoli tuntia sen jälkeen alkaa korvissa paukkua. Se sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummallista miten ihmiset kokevat samat asiat niin eri tavalla. Onko meissä tosiaan niin paljon fysiologisia eroja? Minulla korvat eivät ole koskaan lentokoneessa olleet ongelma oli nuha tai ei. Paineentasauksessa yleensä pelkkä nielaisu auttaa, jos ei niin sitten nenästä kiinni ja puhallus (suu kiinni).

 

Kerran tulin räkätaudissa lentokoneessa Atlannin yli. Silloinkaan tuota ongelmaa ei ollut. Sen sijaan tupakansavu oli sietämätöntä ja poltti kuin tuli hengitysteissä monen tunnin kidutuksena. Välillä piti nousta haukkaamaan edes vähän puhtaampaa ilmaa ilmastointilaitteen suuttimesta (kun happinaamaritkaan eivät tulleet esille  ;D) Se oli sitä aikaa, kun koneissa sai polttaa vapaasti joka paikassa. Paljon on maailma muuttunut niistä ajoista tuossakin suhteessa ja tällä kertaa parempaan päin.

 

Pekka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi! Ollaan lähössä lauantaina teneriffalle lentokoneella. Oon hieman nuhainen ja nuhaisena lasku tuntuu niiin ikävältä!  :thmbdn: auttaako nasolin nenäsumute siihen että nenä pysyy auki, eikä lasku satu? Jos tiedätte jonkin paremman jutun niin kertokaa.

 

Sukeltajien paineestasaus auttaa usein. Suu kiinni, nenä kiinni sormilla puristamalla ja varovainen puhallus. Lentokoneessa paine-erot ovat vain pieni osa siitä, mitä sukeltajat kokevat.

 

Joskus kun on oikein sopivasti röörit tukossa, niin ei auta mikään. Itsellä kerran alkoi kova kipu otsassa heti koneen noustua, ilmeisesti otsaontelon paine ei tasaantunut. Loppui samaa tahtia laskeutumisen kanssa, mutta itse lento oli kärsimystä. Lienee aika harvinaista, en ole kohtalotovereita tavannut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kummallista miten ihmiset kokevat samat asiat niin eri tavalla. Onko meissä tosiaan niin paljon fysiologisia eroja? Minulla korvat eivät ole koskaan lentokoneessa olleet ongelma oli nuha tai ei. Paineentasauksessa yleensä pelkkä nielaisu auttaa, jos ei niin sitten nenästä kiinni ja puhallus (suu kiinni).

 

 

Tuntuu olevan. Itse oon muksuna kokenut melko tuskaisen laskun kun korviin sattui niin juukelisti. Kerran on ne legendaariset muovimukit toimineet. Oliko sitten psykologinen vai fyysinen helpotus, sitä en osaa sanoa.

 

Nyt todistin samaa oman tyttären kohdalla. Eka lasku meni hyvin, mutta toisen kohdalla sitä oikeasti sattui. Ei auttanut purkka, ei pastilli, ei nieleskely eikä leuan pyörittely tuosta puhaltelusta puhumattakaan. Tosin hällä sattui korviin kun autolla ajettiin Teidelle ja sieltä alas, pysähdeltiin sitten monesti painetta tasailemaan - onneksi oli komeat maisemat :D Anyway, osa matkustamohenkilökunnasta tiesi tuosta muovimukitempusta, osa ei ollut kuullutkaan. Koitin niitä pyydellä paluumatkalla, välilaskulla ei onnistunut, mutta viimisellä legillä sellaiset järjestyi. Eikä ne oikein auttaneet...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä lensin lentokoneessa ensimmäisen kerran 6+ vuotiaana äitini kanssa Joensuusta Helsinkiin KarAirin? DC-3-koneessa. En muista siltäkään lennolta mitään paineentasausongelmia, vaikka yleensäkin muistan nykyään sen aikaiset tapahtumat jopa paremmin kuin pari kolme viikkoa vanhat. Tämä vanhuus.

 

Teidellä tuli käytyä paljon myöhemmin 1990-luvulla. Ei silloinkaan ollut mitään ongelmia korvien kanssa. Se oli talvella ja aamulla kun lähdimme vuokratulla autolla kapuamaan rinnettä ylös alkoi tien vieressä näkyä muita autoja ojassa tai muuten vain pysäköityinä. Oli päässyt yön aikana jäätymään se tie, eivätkä etelän ihmiset kesärenkailla osanneet/uskaltaneet jäätiköllä ajaa. Me kyllä ajoimme pysähtelemättä huipulle asti (siis minne autolla vielä pääsi), ei se tie niin pahana ollut (toki tarvittavaa varovaisuutta noudattaen). No, nyt taisi tulla turhaa omaa kehuakin mukaan. Hyi minä  :-[

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin hällä sattui korviin kun autolla ajettiin Teidelle ja sieltä alas, pysähdeltiin sitten monesti painetta tasailemaan - onneksi oli komeat maisemat :D

Toisaalta eikö matkustamon painekorkeus huitele jossain vähän alle 3000m. Samaan korkeuteen pääsee Teidellä ja molemmilla kestää alastulo sen 20-30min :) Kyllä ne mullakin loksui kun ollaan Teideltä joskus alas tultu..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmisissä on eroja, kuten viineissäkin. Toisilla ei nuhaisenakaan mene korvat lukkoon, toisilla sattuu terveenä jo Näsinneulan hississäkin.

 

Jos on ongelmia kipuilun kanssa, perussetti paineentasausongelmiin:

- nenäsuihke (Nasolin, Vicks, tai vastaavat)

- antihistamiini (Duact, Zyrtec, tai vastaavat)

- purukumin jäystäminen

- puuduttavat korvatipat, saa muistaakseni Yliopiston apteekista

 

Nenäsuihketta ennen nousua ja ennen laskua.

Antihistamiinia lennon pituuden mukaan, ei välttämättä saa ottaa niin usein että ennen nousua ja laskua voi napata pillerin. Jos näinon , niin ottaisin lennon aikana että ehtii vaikuttamaan laskuun mennessä, vaikutus alkaa yleensä 1-2h antihistamiinin ottamisesta. Suihkeen ja antihistamiinin tarkoituksena on vähentää nenänielun alueen turvotusta.

Pureskele purukumia nousun ja laskun aikana. Liikkeessä pysyvät leuat helpottavat paineen tasaantumista välikorvassa.

Puuduttavat korvatipat ovat lähinnä oireen, eivät syyn hoitamista, mutta hyvä olla varalla.

 

Pahimmillaan paineentasausongelma johtaa tärykalvon repeämään, ja sitten ei lennelläkään vähään aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen jonkin kerran saanut nauttia tuosta otsaonteloiden paineentasautumisongelmasta. En nyt keksi mikä olisi viimeaikoina aiheuttanut yhtä paljon kipua. Onko muten mahdollista, että konetyypeillä on paljon eroja tässä tapauksessa? Tuntuu, että bussilla matkustaessa ei ongelmia ole, bojossa taas on saanut nauttia vaivoista senkin edestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen jonkin kerran saanut nauttia tuosta otsaonteloiden paineentasautumisongelmasta. En nyt keksi mikä olisi viimeaikoina aiheuttanut yhtä paljon kipua. Onko muten mahdollista, että konetyypeillä on paljon eroja tässä tapauksessa? Tuntuu, että bussilla matkustaessa ei ongelmia ole, bojossa taas on saanut nauttia vaivoista senkin edestä.

 

Ei paljoa. Yleistettynä, laajarunkokoneissa kabiinikorkeus on hieman matalampi (eli paine on suurempi, eli paine-ero on pienempi) kuin kapearunkoisissa ja periaatteessa tämän takia laajarunkoisessa voisi hieman vähemmän olla ongelmia.

 

Toisaalta muutosnopeus on aika olennainen tässä asiassa ja siihenhän vaikuttaa taas sitten koneen nousunopeus (nousukyky).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Pahimmillaan paineentasausongelma johtaa tärykalvon repeämään, ja sitten ei lennelläkään vähään aikaan.

 

Tästä olen jossain määrin eri mieltä. Nimittäin kun tärykalvoon on tullut reikä, paineentasausongelmat poistuvat samalla ainakin sen korvan osalta. Rikkinäinen tärykalvo ei estä lentämistä, mutta esimerkiksi sukeltamista tulisi välttää, koska vesi pääsee tärykalvon läpi välikorvaan ja korvatulehduksen vaara kasvaa merkittävästi.

 

Toki jatkuva päivittäinen lentäminen rikkinäisellä tärykalvolla hidastanee paranemista, mutta joku yksittäinen lento ei siinä pitäisi ihan hirveästi tuntua. Paine-ero ja reiän läpi kulkeva ilmamäärä on kuitenkin verrattain pieni. Vastaanlaista rasitusta rikkinäiselle tärykalvolle voi tulla esimerkiksi niistämisen yhteydessä, jos korvatorvi on kuitenkin auki -> ilma virtaa korvasta ulos. Tupakoitsijat voivat puhaltaa silloin savua myös korvasta, tosin se kuulemma kirvelee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei paljoa. Yleistettynä, laajarunkokoneissa kabiinikorkeus on hieman matalampi (eli paine on suurempi, eli paine-ero on pienempi) kuin kapearunkoisissa ja periaatteessa tämän takia laajarunkoisessa voisi hieman vähemmän olla ongelmia.

 

Toisaalta muutosnopeus on aika olennainen tässä asiassa ja siihenhän vaikuttaa taas sitten koneen nousunopeus (nousukyky).

 

Nämä kokemukseni ovat lähinnä A320 ja B737 välillä. Pahin kokemus taisi olla atikassa ja aina pelkästään laskussa. Itsekin mietin, että eipä noilla luulisi juuri eroa olevan, hämmästyttävän monesti vain sattunut juuri tietyissä tyypeissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kokemukseni ovat lähinnä A320 ja B737 välillä. Pahin kokemus taisi olla atikassa ja aina pelkästään laskussa. Itsekin mietin, että eipä noilla luulisi juuri eroa olevan, hämmästyttävän monesti vain sattunut juuri tietyissä tyypeissä.

 

 

Luulisi kuitenkin nousu/laskuprofiilien vaikuttavan asiaan enemmän kuin konetyypit..  Ja tuo kabiinikorkeus/paineistus.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään