Harri Koskinen

American Airlines A320-lentokoneisiin ulosajoja vähentävä Airbusin teknologia

7 viestiä aiheessa

Lehdistötiedote 20.3.2012

 

American Airlines A320-lentokoneisiin ulosajoja vähentävä Airbusin teknologia

 

ROPS saatavissa tulevaisuudessa myös muiden valmistajien koneisiin

 

American Airlines on päättänyt varustaa kaikki tilaamansa A320-sarjan koneet Airbusin innovatiivisella ROPS-teknologialla (Runway Overrun Prevention System), joka auttaa vähentämään ulosajoja kiitotieltä koneen laskeutuessa.

 

”Lentäjämme arvostavat niitä käytännön hyötyjä, joita teknologia tuo heidän päivittäiseen työhönsä”, American Airlinesin lennoista vastaava varapääjohtaja ja lentokapteeni John Hale toteaa.

 

Airbusin patentoima ROPS laskee tarvittavat laskeutumis- ja pysähtymisetäisyydet ja vertaa niitä tosiaikaisesti laskuun käytettävissä olevaan matkaan. Analyysissa otetaan huomioon muun muassa kiitotien kunto, lentokoneen paino, tuuli ja lämpötila. ROPS varoittaa lentäjiä tarvittaessa ja auttaa tekemään päätöksen laskeutumisen keskeyttämisestä uutta yritystä varten sekä eri jarrutuskeinojen oikea-aikaisesta käytöstä laskeutumisen jälkeen.

 

Ulosajot joko kiitotien sivuun tai sen yli ovat viime vuosina nousseet suurimmaksi syyksi matkustajakoneiden rungon tuhoutumiseen, kun muut pääsyyt on saatu valtaosin poistettua. Siksi Euroopan ja Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisten, Eurocontrolin ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen kaltaiset elimet tukevat täysin toimenpiteitä, joilla ulosalojen mahdollisuutta ei vain pienennetä vaan poistetaan kokonaan.

 

ROPS sai hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusvirastolta (EASA) lokakuussa 2009 A380-koneessa. Tällä hetkellä ROPS on joko käytössä tai tilattu 70 prosenttiin kaikista A380-koneista. Uuteen A350 XWB -malliin ROPS tulee vakiona. Teknologiaa tuodaan myös muihin Airbusin konetyyppeihin, ensin A320-perheen koneisiin. Hyväksyntää odotetaan myöhemmin tänä vuonna.

 

Airbus haluaa myös mahdollistaa ROPS-teknologian käytön muiden valmistajien lentokoneissa. Järjestelmä liitetään koneissa jo olevaan maastovaroitusjärjestelmään (Terrain Avoidance Warning System) ja hyödyntää erikoisversiota sen maailmanlaajuisesta kiitotietietokannasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ROPS, onpas keksitty lyhenne! ;D Kaikkihan tietävät mikä on ROPS, "Roll over protection structure", koneen kaatuessa ohjaajaa suojaava rakenne :laugh:   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ROPS, onpas keksitty lyhenne! ;D Kaikkihan tietävät mikä on ROPS, "Roll over protection structure", koneen kaatuessa ohjaajaa suojaava rakenne :laugh: 

Olekko kenties Volvomies? Kyseinen järjestelmä esiteltiin yhtäaikaa Volvo XC90:n kanssa vuonna 2003.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ROPS, onpas keksitty lyhenne! ;D Kaikkihan tietävät mikä on ROPS, "Roll over protection structure", koneen kaatuessa ohjaajaa suojaava rakenne :laugh:   

 

RoPS= Rovaniemen Palloseura :D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

RoPS= Rovaniemen Palloseura :D

 

Jukka

 

Airbus siis asentaa koneisiinsa yhdeksän sambialaista jalkapalloilijaa ja yhden singaporelaisen "liikemiehen"?

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote 13.11.2013

 

Airbusin ulosajoja vähentävä teknologia hyväksytty Yhdysvalloissa

 

Yhdysvaltain ilmailuviranomainen on sertifioinut Airbusin ROPS-teknologian (Runway Overrun Prevention System), joka auttaa vähentämään ulosajoja kiitotieltä koneen laskeutuessa. Ensimmäinen ROPS-järjestelmän sisältävä A319-lentokone on toimitettu American Airlinesille.

 

Suuri osa matkustajakoneiden onnettomuuksista on ulosajoja kiitotieltä. Airbusin patentoima ROPS laskee tarvittavat laskeutumis- ja pysähtymisetäisyydet ja vertaa niitä tosiaikaisesti laskuun käytettävissä olevaan matkaan. Laskuissa otetaan huomioon muun muassa kiitotien kunto ja sijainti sekä sää.

 

Järjestelmä varoittaa lentäjiä tarvittaessa ja auttaa tekemään päätöksen laskeutumisen keskeyttämisestä uutta yritystä varten sekä eri jarrutuskeinojen oikea-aikaisesta käytöstä laskeutumisen jälkeen.

 

ROPS sai hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusvirastolta (EASA) lokakuussa 2009 käytettäväksi A380-koneessa.

 

Vuonna 2011 Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomainen (National Transportation Safety Board) suositteli ilmailuviranomaiselle, että se ”pyrkisi aktiivisesti kehittämään teknologiaa lentokone- ja lentokone-elektroniikkavalmistajien kanssa ulosajojen vähentämiseksi tai poistamiseksi ja teknologian kehittämisen jälkeen vaatisi sen asennusta”.

 

Uuteen A350 XWB -malliin ROPS tulee vakiona. Airbus tekee töitä mahdollistaakseen ROPS-järjestelmän käytön myös muiden valmistajien lentokoneissa.

 

Turvallisuuden parantamisen lisäksi ROPS merkitsee myös säästöjä lentoyhtiöille, sillä sen ansiosta vakuutusmaksut pienenevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään