47 viestiä aiheessa

hei koska tää on toiminut?  tai lopettanut toiminnan? Ja mikä tuon koneen historia on? Ts. missä se on ollut tuossa 90-luvun alussa?

 

*kaivelee hämäriä lokeroita muistissaan muttei nyt saa niistä oikein kiinni...*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hei koska tää on toiminut?  tai lopettanut toiminnan? Ja mikä tuon koneen historia on? Ts. missä se on ollut tuossa 90-luvun alussa?

 

*kaivelee hämäriä lokeroita muistissaan muttei nyt saa niistä oikein kiinni...*

 

Tuolla ollaan tietävinään että:

 

Vuonna 1971 aloitti helsinkiläinen lentoyhtiö Sir-Air reittiliikenteen Mikkeliin ja liikennöi noin kaksi vuotta 6-8 paikkaisilla koneilla.

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sir-Air liikennöi Mikkeliin ja Joroisiin (Varkaus) silloin 1971-73, jonka jälkeen Finnair aloitti säännöllisen reittiliikenteen Mikkeliin Convair -kalustolla v. 1973.

 

Lainaus Mikkelin kaupungin sivuilta:

 

Vuonna 1972 kun Sir - Air Oy:n lentoliikenteen lopetusilmoituksesta johtuen syntyi epäselvyyttä siitä kykeneekö ja haluaako yhtiö jatkaa liikennöintiä Mikkeliin, lähetti ilmailuhallitus Mikkelin kaupunginhallitukselle kirjeen, jossa ilmailuhallitus tiedusteli, miten kaupungin esityksen mukaan liikenne olisi järjestettävä. Vastauksessaan Mikkelin kaupunginhallitus lausui mm.” kaupungin ja sitä ympäröivän maakunnan edun mukaista on, että lentoliikennettä harjoittaa Mikkeli- Helsinki välillä yhtiö, joka pystyy takaamaan varman aikataulun mukaisen liikenteen kotimaan lentoliikennetasoilla ja pystyy asettamaan reitille tarkoituksenmukaisen kaluston, jolla on mahdollisuus luoda edellytykset reittiliikenteen kehitykselle ja taloudellisuudelle”.

 

Ilmailuhallitus kääntyi asiassa Finnairin Oy:n puoleen. Finnair Oy ilmoitti tällöin olevansa valmis liikenteen harjoittamiseen Helsinki-Mikkeli reitillä käyttäen 52-paikkaikaista Convair Metropolitan konetyppiä. Finnair Oy:n reitillä vahvistettavaksi esittämät matkalippujen hinnat olivat lähes 20 % Sir - Air Oy:n hintoja alhaisemmat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkelin reitti veti välillä niin hyvin että piti laittaa 3 konetta liikkeelle. Aztec , Navajo ja Islander.

Kauhavan reitti aloitettiin keväällä 1970. Loppupuolella lennettiin Hallin kautta.

 

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ismo Tervosen kirjassa "Kar-Air tilauslentoliikenteen edelläkävijänä 1957-1980" on selostettu lyhyesti myös Sir-Airin toimintaa...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun yhtiön perustajan, RIS-to Etelämäen etunimen ensimmäisen tavun kirjaimet kääntää toisinpäin, saa siitä perustettavan lentoyhtiön nimen ensimmäisen sanan SIR. Laitetaan - ja AIR perään = SIR-AIR. Nerokasta!  ;)

 

Yhtiön logona oli "siivekäs knalli", joka sopivasti kuvaa "SIRiä". Lähteenä mukailussani käytin Ismo Tervosen kirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hhmmmm.. joo. Toi rekisteri vaan aiheutti sellasen, että tulvahti jänniä muistoja 90-luvun alulta...  Mikäli se nyt oli tuo kone, niin se oli Porissa käymässä jotain hommia tekemässä (Joku hämärä muistikuva olisi, että liittyi jotenkin valokuvauslentoihin tai jotain, mutta nyt on muistikuvat niin hataria, etten voi olla ees varma oliko se tuo kone) kun Hanna 16v oli kentällä kesätöissä... Sillä lentäneen kundit unohtivat palauttaa vielä hotellin avaimen lähtiessään kotiin Malmille ja pyysivät sitten kesätyttöä palauttamaan avaimen Vaakunaan. (Ja teinin mielestä oli kovin noloa käydä palauttamassa jonkun jätkien avaimia hotelliin, kun ne oli muistini varassa vielä komeita nuoria miehiä  ;D )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkelin reitti veti välillä niin hyvin että piti laittaa 3 konetta liikkeelle. Aztec , Navajo ja Islander.

Kauhavan reitti aloitettiin keväällä 1970. Loppupuolella lennettiin Hallin kautta.

 

 

Heikki

 

Kesällä 1971 aloitimme Esa K. ja minä vastavalmistuneina, kaikentietävinä, lennonjohtajina Kauhavalla. Ilmasotakoulun lentotoiminta oli arkipäivien rutiinia. Viikonloppuisin lennonjohto oli kiinni. Meidät keltanokat laitettiin kuitenkin vastuuseen viikonlopuista ja taisimme olla ensimmäiset lennontiedottajat maassa tuolloin. Silloin ei puhuttu AFIS-toiminnasta, eikä koulutuksemme ollut sitä erityisesti huomioinut. Kehittelimme itsenäisesti toimintamallin kursilla oppimistamme yleisitä lennonvarmistuksen periaatteista. Asiakkaamme oli tuolloin useimmiten Heikki P. ja SIR-AIR.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikkelin reitti veti välillä niin hyvin että piti laittaa 3 konetta liikkeelle. Aztec , Navajo ja Islander.i

 

Minkälaisia olivat tuon ajan matkustajat? Kauppamatkustajia vai tavallisia matkustavaisia?

Entä minkälaisilla menetelmillä Mikkeliin lennettiin?

 

Sir-Airin käytössä oli oman muistini ja rekisterin mukaan:

OH-PIE (Aztec) "Ruma Vallesmanni" 1970-09/72

OH-PNB (Navajo) "Rannanjärvi" 04/70-03/83

OH-BNA (Islander) 10/70-01/71

OH-PNC (Navajo) 08/71-03/75 (oli tosin vuokrattuna ilmavoimille 05/74-01/75)

OH-PNG (Navajo) 07/72-11/74 ja 01/75-05/82

OH-PNJ (Aztec) 09/74-04/83

OH-PNT (Cheyenne) 02/75-05/80

OH-SIR (Lodestar) 05/79-03/85

 

Muutama tyhmä kysymys:

Miksi "Tönkköjalan" OH-BNA:n visiitti jäi niin lyhyeksi - se oli rekisteritietojen mukaan vain 3 kuukautta Sir-Airin käytössä? (Oli tosin tullut maahan jo elokuussa 1970 Soffcon maahantuomana.) Toinen hämmästyttävä valinta oli tuo Lodestar - oliko sen ostamisen syynä aikanaan Kunnallistekniikan/Finnmapin aikanaan asentama kameravarustus, vai oliko sillä oikein käyttöä ihmisten kuljettamisessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisipa olla Kauhavan reitin lopunaikoja. Koneena oli usein Cesnan PushPull, rekisteriä en muista. Tornin tehtävänä oli pitää alue ajantasalla koneen tyypistä. Lennot lennettiin aikataulukauden ajan vakiolentosunnitelmilla. Konetyypit vaihtelivat lähes päivittäin. Toinen tornin tehtävä oli pitää kirjaa koneen henkilömäärästä. 'Vetää ja työntää' oli saapunut aamusella ja paluulennolta Helsinkiin kyselin henkilömäärää. Vastaus vaati pienen päiväkirjaselauksen: 'Yksi plus yksi vähemmän kuin aamulla'. Väliaikana Heikki oli käynyt sienimetsällä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Muutama tyhmä kysymys:

Miksi "Tönkköjalan" OH-BNA:n visiitti jäi niin lyhyeksi - se oli rekisteritietojen mukaan vain 3 kuukautta Sir-Airin käytössä? (Oli tosin tullut maahan jo elokuussa 1970 Soffcon maahantuomana.)  

 

OH-BNA:n korkeusperäsin meni flutteriin matkanopeudella. Todella taitava kapteeni toi viallisen koneen ehjänä maahan. Kone korjattiin Malmilla  ja palautettiin valmistajalle. Tuon koneen viallinen pianolankasarana oli pitkään Malmin konehallin reunalla, hyllyn päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisipa olla Kauhavan reitin lopunaikoja. Koneena oli usein Cesnan PushPull, rekisteriä en muista.

 

Tervetuloa Jorma vaan muistelemaan!

 

Oli siellä tosiaan Cessnakin, OH-CDP (Super Skymaster) 05/70-12/71. Konehan tuhoutui lähestymisessä Helsinki-Vantaalle 21.12.1971, jolloin lantalentäjänäkin tunnettu Sulevi Tienhaara menehtyi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-BNA:n korkeusperäsin meni flutteriin matkanopeudella. Todella taitava kapteeni toi viallisen koneen ehjänä maahan. Kone korjattiin Malmilla  ja palautettiin valmistajalle. Tuon koneen viallinen pianolankasarana oli pitkään Malmin konehallin reunalla, hyllyn päällä.

 

Mielenkiintoinen tieto! Tämä varmaan selittääkin sen, miksi kone Englantiin palattuaan sai uudestaan koelentorekisterin. Olen nähnyt myös kuvan, jossa kone oli joskus syksyaikaan kontillaan Lappeenrannassa - oli mennyt nokkateline alta. Ilmeisesti siinä oli muutakin vikaa, vaikka kyse ei ollut edes alkupään sarjatuotantokoneesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myöskin koneet OH-BNB ja OH-BNC olivat yhtiön käytössä. Henk. koht. ehdin lentää tunnin tyyppilentoa kun tyypistä luovuttiin.

En osaa vastata Lodestaariin. En ollut silloin enää yhtiössä. Ennen kuin OH.PNT tuli riviin yhtiössä kävi väliaikainen Cheyenne OH-PNS.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jorma A. Tervetuloa muistelemaan.

Matkustajat olivat pääasiassa liikemiehiä, poliitikkoja jne.

Aluksi oli vain 1 NDB majakka, kun näytti siltä että ADF mittari kääntyi kysyttiin tornilta, kuuluuko ääntä. Jos kuului niin tiedettiin kertoa, majakka ulos. Siitä tehtiin normaali kurva ja toivottavasti löydettiin majakka sisään. Kiitotie oli muistaakseni 09/27 ja kaupungin suunnasta lähestyttäessä väisteltiin vesitornia. Hiekkabaana tietenkin. Uusi kiitotie tuli joskus myöhemmin.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa Jorma vaan muistelemaan!

 

Oli siellä tosiaan Cessnakin, OH-CDP (Super Skymaster) 05/70-12/71. Konehan tuhoutui lähestymisessä Helsinki-Vantaalle 21.12.1971, jolloin lantalentäjänäkin tunnettu Sulevi Tienhaara menehtyi.

 

Sule oli kurssikaverini Kauhavalta. Olimme Kestin Kassun ( Sulen ja mun kurssikaverini) kanssa Vantaalla  lähdössä keikalle Islanderilla ja saimme odotuskäskyn epämääräiseksi ajaksi, koska lähestynyt kone oli kateissa. Siis Sule oli törmännyt maahan lähestymisen aikana, todella rajussa lumisateessa. Minäkin jouduin lähesasumaan "Tönkkökoiven" siiven päällä, lakaisemassa lunta pois.

Sule oli veijarikaveri parhaasta päästä ja saksofonisti jumalan armosta. Sulen rouva meni myöhemmin naimisiin Vatasen Arin kanssa. Sorry tuo lisäys, mutta tuntui olevan pakko avautua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään