Mika Laakso

A-12 bis, HANSA?

19 viestiä aiheessa

A-12 bis moottorista teknistä tietoutta, liekö jotain ensimmäisiä suomennoksia Hansaa varten? Paperit ovat nykyistä A4:sta vähän suurempia, eivät sopineet kunnolla scanneriin. Arkeissa vesileima: LINEN BANK Jyväskylä. Jämerää sen aikaista ammattisanastoa, mm. "kynttilä" ja "monteraus"

 

hansa.jpg.6aa45908ef53ba88281c7279b8295063.jpg

 

 

 

 

hansa_0002.jpg.ab94eadbc162ec38a3983f7d20074150.jpg

 

 

hansa.jpg.05202058927c6075a9c45cfe57a8b4d2.jpg

>hansa_0001.jpg.924524fa6e1fdf5f78643d9859a6f40c.jpg

p>hansa_0003.jpg.a06e3a0c4c5552ed56de6be2729beb79.jpg

p>hansa_0001.jpg.a93e24532842ee298d7328d9e0c6a78a.jpg

hansa_0002.jpg.5d597e1c370e099285310351c576d659.jpg

hansa_0003.jpg.a521d6814a87f2cae2df6ab3cfc712d1.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoiset paperiarkit toit päivänvaloon. Kyseisestä moottorista on myös vuonna 1924 painettu suomenkielinen kirja ilmailuvoimien henkilökuntaa varten, "FIAT lentomoottori A-12 bis - 300 hv. Käsikirja lentokoneohjaajille ja mekanikoille". Syytä olikin kirjan tekoon, sillä tätä moottorityyppiä (A-12 / A-12 bis) hankittiin Suomeen poikkeuksellisen suuri määrä, 215 kappaletta. Kirja ja paperiarkit eivät ole toistensa kopioita vaan niissä tuodaan asiat eri tavoin esiin.

 

Breguet 14A2 (30 kpl.), I.V.L. A 22. "Hansa" (120 kpl.) ja Savoia S.9 (1 kpl.) olivat ne lentokoneet, joihin Fiat A-12 -moottoreita meillä tarvittiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googletin aikoinaan A-12 bis, ja sieltä tuli esiin vaan (Suomen kohdalta) Hansa. Paperien myyjäkin puhui vaan Hansasta, oli varmaan googlettanut saman sivun? Se oli sattumaa että laitoin otsikkoon kysymysmerkin Hansan perään! Eipä tullut mieleenkään tarkistaa että oliko moottoria muissakin koneissa. Eli paperit voi olla Hansan, Breguetin tai Savoian?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Papereista ei selviä painovuosi. Ensimmäiset Fiat -moottorit tulivat Ranskasta Breguet 14A2 -maatiedustelukoneiden mukana vuonna 1919, samoin Savoia S.9 saapui Suomeen 1919. Sen sijaan Hansoja alkoi valmistua Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalta (I.V.L.) vuonna 1922. Viimeinen Hansan nokalla ollut Fiat A-12 bis -moottori poistui käytöstä 1936. Fiat A-12 bis -moottoreilla toki oli lentokoneiden lisäksi muunlaistakin käyttöä, mutta jätetään se nyt pois. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Papereista ei selviä painovuosi, kun niitä ei ole painettu. Ne on kirjoituskoneella paperille naputeltua tekstiä. Mitä muuta käyttöä oli A-12 moottorilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoreita käytettiin ainakin veneissä ja olikohan vielä jossain moottorireessä?

Aikanaan kertoivat että ainakin eräällä pirtutrokarilla oli pikaveneessään lentokoneenmoottori eli juuri tuo Fiat A-12

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika, kerrotko ovatko nuo paperisi aivan alkuperäiset vaiko monisteita? Alkuperäisenhän tuntee kirjoituskoneen kirjasimien lyöntijäljistä kun papereita hypistelee sormissaan. Luulisi näitä ohjekirjoja monistetun laajempaakin käyttöä varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan kertoivat että ainakin eräällä pirtutrokarilla oli pikaveneessään lentokoneenmoottori eli juuri tuo Fiat A-12

Markku

 

 

Jos Kiiskin konetta tarkoitat, eiköhän ollut Junkers, olikohan Niskallakaan, varmuudella en muista, molempien jutut ollut lehdissä.Appiukon isällä ei ainakaan ollut. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paperit eivät ole monisteita, kirjoituskoneen lyöntijäljet tuntuu. Kirjoittaja voisi olla meiltäpäin, (Etelä-Pohojammaa), kun D-kirjaimet puuttuu? meillä kun tuo D lausutaan ree. Niinku sanonta kuuluu notta ree-kiriaanta (=D) ei oo ku kolomes automerkis: Rotke, Ratsuni ja Riisseli-mersu!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin Mika, nyt selkis!

Vertailemalla esille laittamiasi paperiarkkeja FIAT A-12 bis -moottorikirjan (1924) kanssa rinnakkain, tulin tulokseen, että ilmailuvoimien palveluksessa oleva henkilö (monttööri, asevelvollinen,..) on ne palveluspaikkansa kirjoituskoneella kopioinut kirjan tietoja omaan käyttötarpeeseensa. Viimeisen arkin katkennut kirjoitushan jatkuu: "...pakoventtiilien epätiiviistä sulkeutumisesta. Sen voi aiheuttaa kuumuu®en aiheuttama syöpyminen tai muo®onmuutos....". Onko Sinulla sivuja enemmänkin kuin vain nuo, sillä kirjassa sivuja kyllä riittää, ynnä kuvat päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Papereita on vain nuo neljä kpl. Ja arkin korkeus on n.350mm (nykyinen A4-paperi n.300mm), jotta scannauksesta jäi alareuna puuttumaan. Löytyisköhän sitä A-12 moottorikirjaa mistään? ja lisätietoja moottorin käytöstä veneissä (pirtutrokarit ym.). Vaikka lainalle / vuokralle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiat -kirja löytyy osoitteesta: Maanpuolustuskorkeakoulun kirjasto Maurinkatu 1 Helsinki.

Poistettuja Fiat -moottoreita meni kunnon väelle; Ammattienedistämislaitokselle, tehtailijoille - vaan ei pirtutrokareiden pikasliippareihin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Ja arkin korkeus on n.350mm (nykyinen A4-paperi n.300mm), jotta scannauksesta jäi alareuna puuttumaan....

 

Voisit ehkä harkita skannaavasi ne poikittain yksi arkki kahdessa osassa (ylä- ja ala-), niin kaikki tulee näkyville!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poistettuja Fiat -moottoreita meni kunnon väelle; Ammattienedistämislaitokselle, tehtailijoille - vaan ei pirtutrokareiden pikasliippareihin ;)

Pirtuaikaan tuo kunnon väen ja salakuljetus bisneksissä mukanaolleiden välinen raja oli hieman häilyvä. Tämä henkilö josta noita juttuja kuulin oli myöhemmin siivo suurliikemies joka oli saanut kelpo pesämunan liiketoimiinsa noilla touhuilla....

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

skannattu kahdessa osassa, ylä- ja alaosat. Jos jotain kiinnostaa.

 

a-12_.jpg.96c242d3f447f4f7d1886a732e827466.jpg

 

 

 

 

a-12__0002.jpg.8b3a12041f44a29bcdf044effb94c598.jpg

 

 

p> 

 

a-12__0004.jpg.b2f05da1835b88b079510be43335b447.jpg

 

 

p> 

 

a-12__0006.jpg.25fd825b06d8b65f5538d1a487ab9eae.jpg

 

 

p> 

 

a-12__0008.jpg.874b75583266e6d2dd85425ecdd74918.jpg

>a-12__0001.jpg.3e4713e53a316d6a34b5ead7898532e8.jpg

p>a-12__0003.jpg.9217d13b72f471b81c05c04dd10e2096.jpg

p>a-12__0005.jpg.1b1cab564cc693468f9096ffd7097d3e.jpg

p>a-12__0007.jpg.e4ac454a480dd0bed58f983364ae2cdd.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1923 kun Hansojen tuotanto ei ollut vielä aivan huipussaan, pystyi tehdas luovuttamaan ilmailuvoimille 3 konetta kuukaudessa. Fiat-moottorien tarve oli akuutti, ja ettei tulisi keskeytyksiä, niitä ostettiin mistä saatiin; Ranskasta ja Italiasta. Toimittajia oli useita ja kaikenkarvaisia. Heiltä saatujen Fiatien määrät vaihtelivat suuresti. Joukkoon mahtui - tottakai - huijareita.

 

Syyskuussa 1923 Suomeen saapunut viiden moottorin erä joutui tarkastuskomitean syyniin. Yleissilmäys jo kertoi moottorien huonokuntoisuuden. Fiatit oli pakattu heikkoihin laatikoihin jotka olivat särkyneet, todettiin kosteusvaurioita (merimatka). Niistä puuttui osia, sylintereissä olevien kuhmujen ja naarmujen salaamiseksi (vastaanoton ajaksi) olivat ne peitetyt kitillä ja maalattu harmaalla värillä! Nämäkin otettiin vastaan ja korjattuina asennettiin koneisiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään