Pauli Hankonen

Kierros euroopassa (mm. RO A318, SU IL-96)

6 viestiä aiheessa

Olen jo pitkään suunnitellut, että Il-96:n kyytiin pitäisi päästä. Laite on vältelly reittejäni kuin ruttoa, mutta tänä talvena Aeroflot on sahannut koneillaan Istanbuliin. Ja kun kerran Istanbul on muutenkin hauska stadi, niin miksei? Halusin yhdensuuntaisen lipun ilkkarilla. Pelkkä meno tai paluu Istanbulista ei oikein houkuttanut halvimmalla vaihtoehdolla Balticilla, joten päädyin tutkimaan lentäisikö sinne mitään eksoottisempaa. Momondoa hakkailessa ja a.nettiä selailessa huomasin, että Tarom lentäisi Istanbuliin hukkabussillaan. Mutta taas tuli mutkia matkaan. Helsingistä ei todellakaan pääse järkevällä hinnalla Bukarestiin.. Apuun tuli Air Berlin joka möi Berlin - Istanbul lipun jossa olisi Bukarestissa koneenvaihto Taromin A318:n kyytiin. Arvatkaapas pääsikö Helsingistä järkevällä hinnalla Berliiniin sinä päivänä kun olisin lippua tarvinnut? - Oikein arvasitte, ei päässyt. Siksi piti ostaa vielä Norjalaisen lippu Arlandaan josta pääsi edullisesti Berliiiniin. Aikamoinen CO2 reitti, mutta mitäpä harrastaja ei tekisi halvan hinnan eteen..

 

Reitti.

[ attachment removed / expired ]

 

Ekalta legiltä ei tullut kuvia otettua, mutta Arlandassa kennolle tarttui NextJetin Saab 340A SE-LEP.

[ attachment removed / expired ]

 

ARN-TXL Air Berlin.

[ attachment removed / expired ]

 

Boeing 737-7Q8 D-ABBV:n kabiini näyttää tältä.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymistä Berliiniin.

[ attachment removed / expired ]

 

Halvalla lentäminen on kivaa, mutta tarjoiluiden ollessa nihkeitä, täytyy ruokaa saada maassa vähän tuhdimmin.

[ attachment removed / expired ]

 

Kun sakut yrittää väsätä uutta kenttää Berliiniin, niin Tegeliin ei ole viitsitty hirveästi panostaa viime aikoina. Aito terminaali on käynyt aikoja sitten pieneksi ja kenttää on laajennettu kevyillä parakeilla. Näitä parakkeja taidetaan joutua vielä muutama vuosi käyttää.

[ attachment removed / expired ]

 

Air Berlin on Tegelin suurin käyttäjä.

[ attachment removed / expired ]

 

Iloinen yllätys kuitenkin oli, että seuraava legi lennettäisiin Nikillä. Airbus A319-112 OE-LOD.

[ attachment removed / expired ]

 

Nousun aikana näkyi hienosti vuonna 2008 suljettu Tempelhofin kenttä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kyllä se Niki on, vaikka koneen kyljessä lukee Air Berlin. Muffinssi oli ehkä yksi parhaista lentokoneessa koskaan saamistani mufffinseista.

[ attachment removed / expired ]

 

Kabiinia.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraava pysähdys oli Bukarest. Viiden ja puolen tunnin koneenvaihdon ajaksi ei viitsinyt kentälle jäädä, joten bussi alle ja reilun seitsemän kilometrin päähän vanhan kotimaan lentoaseman viereiseen kauppakeskukseen hengailemaan. Kävellessä bussipysäkiltä kauppakeskukseen, tuli vastaan mielenkiintoista rautaa. Homma oli kuitenkin muuttunut välittömästi vaaralliseksi saavuttuamme ex-rautaesiripun takaiseen maahan. Lentokoneet ja kamera on perinteisesti pirun vaarallinen yhdistelmä noissa maissa ja nämäkin kuvat on otettu salaa huoltoaseman takaa. Kaivaessani kameraa esiin, tupakalla ollut huoltoaseman työntekijä näytti käsimerkein, että älkää kuvatko. Kuitenkin hän viittoi meitä luokseen. Päästyämme kunnolla huoltoasemarakennuksen taakse hän nyökytteli, että nyt voitte ottaa kuvat. Voi hyvänen aika! Mikä noissa romuissa on niin salaista, että kuvat pitää ottaa hankalasta paikasta salaa.

 

Ex- Alaska Airlines MD-83 N933AS. Miksi se on tuolla? Sitä ei google nopealla vilkaisulla osannut selvittää.

[ attachment removed / expired ]

 

Ex- Omega Air Boeing 707-3M1C N707LG.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä vielä molemmat. Muutakin mielenkiintoista tuolla näytti olevan, mutta kamera ja lentokone.. ..mahdottoman vaarallinen yhdistelmä.

[ attachment removed / expired ]

 

Lounas kauppakeskuksessa. Erityisesti makkara ansaitsee kunniamaininnan. Liekö oikein kunnon hevosta kun Romaniassa oltiin  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Yksi kuva bussipysäkiltä vanhan kotimaan kentän Aurel Vlaicu International Airportin terminaalista. Kaikki reittiliikenne on siirtynyt kentältä pois ja se palvelee nykyisin vain liikematkustajien jettejä.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka lasissa on heijastuksia, niin kuva on aina hyvä jos sinne saa pari Baccia taustalle. Edessä Helvetic Airways Fokker 100 HB-JVC.

[ attachment removed / expired ]

 

Otopenin peruskauraa. Blue Air Boeing 737-4Q8 YR-BAN.

[ attachment removed / expired ]

 

Tarom Boeing 737-38J YR-BGD.

[ attachment removed / expired ]

 

Meidän lentomme Istanbuliin. Tarom Airbus A318-111 YR-ASD.

[ attachment removed / expired ]

 

Viereisellä paikalla seisoi retroväreissä Tarom Boeing 737-78J YR-BGG.

[ attachment removed / expired ]

 

Kymmen vuotta sitten tuossa rivissä olisi ollut An-24 koneita. Vaan eipä ole enää.

[ attachment removed / expired ]

 

Siipitunnelmaa Airbussin hukkaputkessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Siinä se on koko putki.

[ attachment removed / expired ]

 

Taromilla reissumies saa vielä ilmaista juotavaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Ruokapaketista kuoritui esiin pieni sämpylä ja suklaakeksi. Paketista itsestään tulee nerokkaasti roskapussi.

[ attachment removed / expired ]

 

Istanbul.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraavana päivänä oli vuorossa reissun kohokohta. Portilla reissumiestä odotteli Aeroflotin Il-96.

[ attachment removed / expired ]

 

Vuonna 1993 Aeroflotille luovutettu Ilyushin Il-96-300 RA-96008.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Koneeseen noustiin keskiovesta ja sain napattua kuvan keskitarjoomon ruokahisseistä.

[ attachment removed / expired ]

 

Tervetuloa suureen saliin. Tämän kuvan jälkeen homma muuttui taas vaaralliseksi. Otettuani tämä kuvan kuului takaa emännän huuto ja tarmokas koputus olkapäähän: "нет фото!" - Okei sori, en tajunnut, että tämä laite hajoaa ja räjähtää jos otan kuvia.. Todella ärsyttävää.

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä seuraavia kuvia ei ole olemassa, sillä lentokone ja kamera on supervaarallinen yhdistelmä ja siksi kiellettyä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Il-96 itsessään on ristiriitainen laite. Kone on sisältä erittäin hiljainen kuten vanhempi sisar Il-86 josta se on kehitetty, mutta se lentää epämiellyttävästi. Jotenkin koneen liikkeet ovat todella teräviä ja aina kun suunta tai nokan asento muuttuu, tuntuu meno kabiinissa pahalta. En muista että Il-86 olisi ollut tällainen. Voisikohan ison illun käytös johtua huonosta fly-by-wire systeemistä vai mistä?

 

Tarjoilun Aeroflot aloitti tuomalla pöytään juotavaa. Alkoholi on maksullista.

[ attachment removed / expired ]

 

Itse annos oli ok. Lämmin lihavaihtoehto oli itse asiassa hyvin maukas.

[ attachment removed / expired ]

 

Ruokailun jälkeen piti vähän harrastaa. Takana ei ole keittiötä, mutta kuusi vessaa siellä on.

[ attachment removed / expired ]

 

Hieman totutusta poikkeava lukitusmekanismi illun vessassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Itse mukavuuslaitos.

[ attachment removed / expired ]

 

Kabiinia viimeisen rivin takaa kuvattuna.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähestymistä Moskovaan tiukasssa lumimyräkässä. Turbulenttinen kokemus.

[ attachment removed / expired ]

 

Onneksi raitista ilmaa kuitenkin saa tuolista suoraan naamalle jos alkaa pelottaa.

[ attachment removed / expired ]

 

keli oli todella syvältä ja lasku oli kova. Kansa taputti kun spoilerit aukesivat. (Toiset aplodit tuli, kun kone rullasi kiitotieltä ulos. Taitavat venäläiset tietää koneen jarruongelmista.)

[ attachment removed / expired ]

 

Kotimainen lennätti kotimaahan. Kolmioleipä ei juuri pisteitä kerää.

[ attachment removed / expired ]

 

Kevät on jo mukavasti aluilla Bukarestissa ja Istanbulissa. Mukava reissu kaiken kaikkiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva matkakertomus. Ollaanpas sitä joissakin maissa tosi tarkkoja kuvaamisen suhteen :thmbdn: Tuliko kukaan kyselemään Bukarestin terminaalissa kuvaamisesta, saitko kuvata siellä vapaastin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava stoori! Teit juuri sen, mistä olen itse jo hetken haaveillut. En olisi arvannut, että flotilla koneen sisällä ovat noin tarkkoja kuvaamisesta. Kiitos kuitenkin uhrautuvasta agenttityöskentelystä.  ;) Saako kysyä, paljonko lennoille kertyi lopulta hintaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuliko kukaan kyselemään Bukarestin terminaalissa kuvaamisesta, saitko kuvata siellä vapaastin?

 

Bukarestin terminaalissa sai kuvata lasin läpi rauhassa.

 

Saako kysyä, paljonko lennoille kertyi lopulta hintaa?

 

Lennot varattiin jo joulukuussa ja kun oli ajoissa liikkeellä, niin kokonaishinta jäi 350 euron tietämiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennot varattiin jo joulukuussa ja kun oli ajoissa liikkeellä, niin kokonaishinta jäi 350 euron tietämiin.

Mukava reittiselvitys alussa ja kuvat kruunasi tarinan. Hinta oli mielestäni tosi edullinen :thmbup: lentojen määrään nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva matkakertomus. Ollaanpas sitä joissakin maissa tosi tarkkoja kuvaamisen suhteen :thmbdn: Tuliko kukaan kyselemään Bukarestin terminaalissa kuvaamisesta, saitko kuvata siellä vapaastin?

 

Taitaa olla vielä Njeuvostoliiton peruja? Kaikki on kiellettyä mikä ei ole erikseen sallittua ja siihenkin pitää olla "proopuska".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla