Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Ensiksi Lontoo-->Miami lento peruttiin

 

Operoivalta yhtiöltä, ilmeisesti BA tai AA. EU kompensaatio (600€ per nenä), jos ei ylivoimainen este. BA:n tapauksessa teknikaali/henkilökunta on huono peruste evätä korvaus, mutta AA:lla ehkä paremmin perusteltavissa. Sää-häiriöstä ette saa korvausta.

 

myöhästyimme myös Miami-->St. Maarten lennolta. Jälleen kerran, meidät siirrettiin seuraavalle lennolle. Eli menetimme 2 kokonaista päivää lomastamme.

 

Tästä ei irtoa lentoyhtiöiltä mitään (ainakaan EU kompensaatiota), mutta muutkin korvaukset voi AA:lta olla tiukassa jälkikäteen. Omasta matkavakuutuksesta voi kysellä hyvityksiä mahdollisesti käyttämättä jääneistä hotelliöistä, mielipahasta sekään ei korvaa mitään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis miten ne 2 päivää lomasta menetettiin?

Tarkemmin ajateltuna 1,5 päivää menetettiin. Mutta siis, alunperin meidän piti saapua St. Maartenille perjantaina klo 22. Lopulta pääsimme perille vasta sunnuntaina klo 15.

1. päivä periaatteessa menetettiin siinä, kun jouduimme jäädä Lontooseen yöksi, koska lento Miamiin oli peruttu.

Osa 2. päivästä taas meni siinä kun jumituimme Miamiin ja jouduimme yöpymään sielläkin.

 

Mihin numeroon nyt kannattaisi siis alkaa valittelemaan? En oikein ottanu tolkkua AA:n sivuista. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi LHR-MIA oli peruttu? Sillä on ratkaiseva vaikutus korvausten maksuun.

Millä yhtiöllä lensitte? BA vai AA?

 

muoks: luin aiempia viestejäsi.

 

Korvausta haetaan operoivalta yhtiöltä, eli tapauksessasi AA:lta. MIA-SXM väliltä ei immigration delayn takia saa mitään korvausta. Jos myöhästymisen aiheuttanut vaihtoaika oli yli MCT, niin periaatteessa AA:n ei olisi tarvinnut edes laittaa teitä seuraavalle lennolle. AA on kuitenin näissä tilanteissa hyvä yhtiö, ehkä yksi parhaista.

 

Miksi LHR-MIA lento oli peruttu? Tällä on ratkaiseva vaikutus korvausten maksuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miamiin ei kannata alle 3 tunnin vaihtoa sitten varata. Normaalina päivänä MIA on ehkä huonoin transfer-kenttä jenkeissä immigrationin osalta.

 

 

btw Niko, "mitäs minä sanoin" :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

btw Niko, "mitäs minä sanoin" :)

 

Virheistä oppii. :laugh:

 

 

Miksi LHR-MIA lento oli peruttu? Tällä on ratkaiseva vaikutus korvausten maksuun.

Ei ole nyt ihan varmaa tietoa, mutta jotenkin sellanen tuntuma että syy taisi olla säässä. En ole tosin ollenkaan varma. Päivämäärä oli tosiaan 14.2.2014, jos joku muistaa oliko tuolloin jotain isoakin häikkää lentoliikenteessä tuolla suunnalla...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virheistä oppii. :laugh:Ei ole nyt ihan varmaa tietoa, mutta jotenkin sellanen tuntuma että syy taisi olla säässä. En ole tosin ollenkaan varma. Päivämäärä oli tosiaan 14.2.2014, jos joku muistaa oliko tuolloin jotain isoakin häikkää lentoliikenteessä tuolla suunnalla...?

 

Todnäk oli juuri säästä kiinni. 14.2 yritin itsekin lentää USA sisällä muttei NYC:stä päässyt mihinkään. Etelämpänä Charlottessa tuli lunta oikein kunnolla jne.

 

Eli koska peruutus johtui säästä, korvauksia heidän ei tarvitse maksaa. Matkavakuutukseen, mars.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todnäk oli juuri säästä kiinni. 14.2 yritin itsekin lentää USA sisällä muttei NYC:stä päässyt mihinkään. Etelämpänä Charlottessa tuli lunta oikein kunnolla jne.

 

Eli koska peruutus johtui säästä, korvauksia heidän ei tarvitse maksaa. Matkavakuutukseen, mars.

 

Vaikea kuvitella, että LHR-MIA olisi sään vuoksi peruutettu. Vaikka jopa NC:ssa olisi lunta tullutkin, ei täällä eteläisessä Floridassa ole sään suhteen ollut minkäänlaista huolta koko talvena. Peruuntumisen syy lienee jossain muualla. Oliko ko. koneyksilö jäänyt jo matkan varrelle, eikä siis ollut Lontooseen saapunutkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea kuvitella, että LHR-MIA olisi sään vuoksi peruutettu. Vaikka jopa NC:ssa olisi lunta tullutkin, ei täällä eteläisessä Floridassa ole sään suhteen ollut minkäänlaista huolta koko talvena. Peruuntumisen syy lienee jossain muualla. Oliko ko. koneyksilö jäänyt jo matkan varrelle, eikä siis ollut Lontooseen saapunutkaan?

 

Joo siis hyvin todennäköisesti kyse on tuollaisesta knock-off myöhästyksestä. Vaikka etelä-Florida onkin ilmeisen turvassa ollut näiltä säiltä, niin tuolloin ystävänpäivän korvilla koko itärannikon lentoliikenne oli täysin sekaisin Georgiasta ylöspäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tarkemmin ajateltuna 1,5 päivää menetettiin.

 

Mun mielestä et lomaa menettänyt yhtään päivää, vietit vaan osan siitä loma-ajasta eri paikassa missä suunnittelit sitä viettäväsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäköhän pitäisi alkaa hakemaan korvauksia? Ensiksi Lontoo-->Miami lento peruttiin, joten meidät laitettiin seuraavan päivän koneeseen. Toinen tapaus sattui, kun kyseinen lento myöhästyi vähän ja USA:n rajavartiolaitos oli hiukan hidas, joten myöhästyimme myös Miami-->St. Maarten lennolta. Jälleen kerran, meidät siirrettiin seuraavalle lennolle. Eli menetimme 2 kokonaista päivää lomastamme. Mihinköhän tässä nyt pitäisi ottaa yhteyttä?

 

Kaikki liput olivat saman varausnumeron alla ja myöntävä lentoyhtiö on British Airways. Liput ostettu SuperSaverin kautta.

 

Mitähän tästä nyt mielestäsi pitäisi saada korvaukseksi? Viiden viikon loma Barbadoksella?

Koeta kysellä, jos vaikka Hannu Karpo eläkepäivillään ottaisi asiasi ajettavakseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tässä mitään riemulomaa oltu hakemassakaan vaan kyselemässä raameja mahdollisille korvaukselle? Ei se nyt niin kummallista ole jos palvelu ei ollutkaan sitä mitä oli ostanut eivätkä kaikki välttämättä ole täysin perehtyneitä näihin sääntöihin (itseni mukaan lukien).

 

Mitähän tästä nyt mielestäsi pitäisi saada korvaukseksi? Viiden viikon loma Barbadoksella?

Koeta kysellä, jos vaikka Hannu Karpo eläkepäivillään ottaisi asiasi ajettavakseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään kokemusta että mistä Turkish Airlinesin erikoisateriat tilataan? Netistä löydän tiedon, että pitää tilata 24h ennen lähtöä mutta ei mitään mainintaa että miten. Myöskään kun kirjautuu sisään nettisivuillaan omalla varaustunnuksella, en löydä kohtaa josta aterian voi tilata.

 

Lähtöön on vielä melkein 2 kuukautta että kiire ei ole ja kyse ei ole kovin pitkästä lennosta, mutta olisi se kiva saada siskollekin murua rinnan alle kun se hintaan kuuluu kuitenkin.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaista asiaa olen toisinaan miettinyt. Mistä johtuu vähentynyt henkilöllisyyden tarkistaminen lentoasemilla? Schengen-alueen sisällä lentäessäni, ainoa henkilöllisyyden tarkastus on bag drop -tiskillä, lähtöselvitys tehdään automaatilla ja turvatarkastuksessa ja portilla kysytään vain boardaria? Periaatteessa pelkän käsimatkatavaran kanssa matkustaessa papereita ei siis kysyttäisi ollenkaan?

 

Muistan, että aiemmin, jo Schengenin astuttua voimaan, paperit katsottiin ainakin kolmeen kertaan. Lähtöselvitystiskillä, turvatarkastuksessa, (Schengen-alueen ulkopuolelle lentäessä passintarkastuksessa) ja lähtöportilla. Johtuuko vähentynyt tarkastus siitä, että matkustusasiakirjoista ei Schengen-alueen sisällä tarvitse huolehtia, ja turvatarkastuksen jälkeen koetaan, että turvallisuusuhkia ei ole eikä henkilöllisyyttä tarvitse kontrolloida? Kysytäänkö papereita nykyään esim. Schengen-alueen ulkopuolelle menevien lentojen portilla?

 

MH370:n onnettomuuden keskustelussahan oli mainittu, että tulli tekisi riskiarvionsa matkustajaluetteloiden perusteella, joten siihen nähden vähäinen henkilöllisyyden tarkastaminen on kummallista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan, että aiemmin, jo Schengenin astuttua voimaan, paperit katsottiin ainakin kolmeen kertaan. Lähtöselvitystiskillä, turvatarkastuksessa, (Schengen-alueen ulkopuolelle lentäessä passintarkastuksessa) ja lähtöportilla. Johtuuko vähentynyt tarkastus siitä, että matkustusasiakirjoista ei Schengen-alueen sisällä tarvitse huolehtia, ja turvatarkastuksen jälkeen koetaan, että turvallisuusuhkia ei ole eikä henkilöllisyyttä tarvitse kontrolloida? Kysytäänkö papereita nykyään esim. Schengen-alueen ulkopuolelle menevien lentojen portilla?

 

Melko vähäisen lentomatkustuskokemuksen perusteella sanoisin että tämäkin vaihtelee. Viimeksi tämän vuoden tammikuussa ei Frankfurtissa päässyt Lufthansan lennolle Helsinkiin ilman että näytti portilla passia boarding passin lisäksi (kaveri yritti ajokorttia, ei kelvannut...) vaikka siis oltiin koko matka oltu Schengenin sisällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalta osalta tuntuu, että kovin virkailijasta kiinni katsooko myös passin tai henkilökortin.

 

Eri lentoyhtiöillä on eri toimintatavat. Yksittäinen virkailija ei voi päättää että katsooko vai eikö katso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri lentoyhtiöillä on eri toimintatavat. Yksittäinen virkailija ei voi päättää että katsooko vai eikö katso.

No samalla yhtiöllä lentänyt, välillä katsottu ja välillä ei, eikö se silloin ole virkailijasta kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No samalla yhtiöllä lentänyt, välillä katsottu ja välillä ei, eikö se silloin ole virkailijasta kiinni?

 

Toki voi olla että lentoyhtiöllä on eri kentillä vähän eri toimintatavat, koska handling-yhtiö ei välttämättä ole sama joka kentällä.

 

Mutta edelleenkään yksittäinen virkailija ei voi valita miten toimii matkustusasiakirjojen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki voi olla että lentoyhtiöllä on eri kentillä vähän eri toimintatavat, koska handling-yhtiö ei välttämättä ole sama joka kentällä.

Mutta edelleenkään yksittäinen virkailija ei voi valita miten toimii matkustusasiakirjojen suhteen.

No oli miten oli, mutta jokatapauksessa omia kokemuksia Hki-Vantaalla saman lentoyhtiön kohdalla Schengenin sisäisillä lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä artikkelissa onkin vastaus tuohon papereiden tarkistamiseen Schengen-alueella:

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/schengen_alueella_lentoyhtiot_paattavat_henkilopapereiden_tarkistamisesta

 

EU-asetukset eivät vaadi henkilöllisyyden tarkastamista, lentoyhtiö vai sen kuitenkin halutessaan tehdä.

 

Kysynkin sitten, miten on asian laita Schengen-alueen ulkopuolisilla lennoilla, katsotaanko papereita varsinaisen passintarkastuksen lisäksi esim. portilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään