Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Kysynkin sitten, miten on asian laita Schengen-alueen ulkopuolisilla lennoilla, katsotaanko papereita varsinaisen passintarkastuksen lisäksi esim. portilla?

 

Oman kokemuksen mukaan (OUL, HEL, ARN, IST, AYT, LHR, JFK, EWR) katsotaan myös passintarkastuksen jälkeen portilla. En sitten tiedä miten muodollista se on, mutta jokatapauksessa.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysynkin sitten, miten on asian laita Schengen-alueen ulkopuolisilla lennoilla, katsotaanko papereita varsinaisen passintarkastuksen lisäksi esim. portilla?

 

Jos otetaan esimerkiksi vaikka Delhi, niin voikin kysyä, että kuinka monta kertaa katsotaan.  ;D  Voi luoja sitä leimojen ja papereiden kyttäämistä.

 

Esimerkiksi kun boardataan koneeseen putkea pitkin, niin turisti- ja priority/businessluokan väylät on erotettu niin hyvin toisistaan että massa ei voi sekaantua. Putken alkupäässä ensin katsotaan dokumentit ja hieman ennen konetta odottaa miliisi, joka taas katsoo paperit, oletko matkalla oikeaan luokkaan ja tietenkin sen käsimatkatavaran lapun jossa on oltava leima. Jos ei ole leimaa, matka keskeytyy siihen.  :laugh:

 

Delhistä kannattaisi kyllä käydä monen kenttäoperattorin hakemassa oppia miten Priority -kaista koneeseen noustessa oikeasti toimii ja miten ne putket pitää rakentaa. Vihje: Finavia. Delhi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Extreme kokemus Islamabadissa jossa passi katsottiin 6 kertaan ennen koneeseen nousua.

Toisaalta mitä mieluisin/nopein immigration, jossa oli erillinen jono "for unaccompanied woman". Olin ainoa nainen koko koneessa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysynkin sitten, miten on asian laita Schengen-alueen ulkopuolisilla lennoilla, katsotaanko papereita varsinaisen passintarkastuksen lisäksi esim. portilla?

 

Kun poistutaan Schengen-alueelta Non-schengen -alueelle, rajatarkastuksessa katsotaan että matkustusasiakirja on voimassa ja riittävä poistuttaessa Schengenistä (eli esim. että mahdolliset Schengen-viisumit eivät ole menneet umpeen), kun taas Non-schengen -lentojen lähtöportilla lentoyhtiötä kiinnostaa, että matkustajalla on tarvittavat matkustusasiakirjat kohdemaahan (eli esim. passi voimassa tarpeeksi kauan, ja viisumi, jos sellainen vaaditaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta mitä mieluisin/nopein immigration, jossa oli erillinen jono "for unaccompanied woman". Olin ainoa nainen koko koneessa  ;D

 

Saitko vielä oman penkkirivinkin kun eihän sellaisen vieressä voi kukaan istua.....  8)

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtiikö ruumaan menevä matkalaukku matkustajan kanssa samaan koneeseen? Aikataulu kuulostaa tiukalta: AY2508 Kuopio-Helsinki 15.00-15.50 ja sitten AY863 Helsinki-Zürich 16.30-18.15.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtiikö ruumaan menevä matkalaukku matkustajan kanssa samaan koneeseen? Aikataulu kuulostaa tiukalta: AY2508 Kuopio-Helsinki 15.00-15.50 ja sitten AY863 Helsinki-Zürich 16.30-18.15.  :-\

 

Todennäköisesti kyllä, itselläni tuolla KUO-ZRH yhteydellä ei ole vielä kertaakaan jäänyt Hesaan, olen käyttänyt sitä aika ueasti. Työpaikalla tätä yhteyttä käytetään yleensä useamman kerran viikottain ja harvoin oon kuullut matkalle jääneistä laukuista, mutta sitäkin on tapahtunut. Toki tuo vaihtoaika on niin tiukka, että ei se mitään poikkamaa oikein kestä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso-Britanniaan lentäviltä on vaadittu vuodesta 2010 lähtien API (Advanced Passenger Information), jonka vuoksi passitiedot on ilmoitettava etukäteen. Useimmilla yhtiöillä on nettipalvelussaan paikka, jossa tiedot voi ilmoittaa, mutta miten tämä toimii Finnairilla?

 

Finnairin nettipalvelussa on listattu ainoastaan Yhdysvallat ja Kanada:

 

http://www.finnair.com/FI/FI/information-services/before-the-flight/travel-documents/travel-documents-accepted-finnair-flights

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iso-Britanniaan lentäviltä on vaadittu vuodesta 2010 lähtien API (Advanced Passenger Information), jonka vuoksi passitiedot on ilmoitettava etukäteen. Useimmilla yhtiöillä on nettipalvelussaan paikka, jossa tiedot voi ilmoittaa, mutta miten tämä toimii Finnairilla?

Lähtöselvityksen yhteydessä ilmoitetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko multa hurahtanu jotain ohi vai onko Luffella Economy Flex=Bisnes?

 

Tosiaan yritän reebookata mua ja parempaa puoliskoa perjantaina korvaavalle yhteydelle Hesasta Tukholman ja Münchenin kautta Frankkuun, mutta eivätpä anna koska liput on economyyn. Kuitenkin kun samoja lentoja kattoo tuolta Luffen varauspalvelun kautta ne on economy flexissä. Ja ilmeisesti lentoyhtiöt ei voi edes yhtä matkustusluokkaa ylemmäksi upgreidata, vaikka tällä hetkellä sillä ei ois pskaakaan väliä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko multa hurahtanu jotain ohi vai onko Luffella Economy Flex=Bisnes?

 

Tosiaan yritän reebookata mua ja parempaa puoliskoa perjantaina korvaavalle yhteydelle Hesasta Tukholman ja Münchenin kautta Frankkuun, mutta eivätpä anna koska liput on economyyn. Kuitenkin kun samoja lentoja kattoo tuolta Luffen varauspalvelun kautta ne on economy flexissä. Ja ilmeisesti lentoyhtiöt ei voi edes yhtä matkustusluokkaa ylemmäksi upgreidata, vaikka tällä hetkellä sillä ei ois pskaakaan väliä?

 

Siinä Luffen halvimmassa Economy-lipussa ei käytännössä ole mitään ehtoja jotka hyödyttäisivät ko. tilanteessa. Eikä siitä taida selvitä edes rahalla (?), ellei tietysti osta täysin uusia lentoja. Economy-flex on samassa luokassa mutta lipputyyppi on eri, flexissä lippua voi muuttaa (muistaakseni) veloituksetta,joten myös tälläisissä tilanteissa lentoyhtiö pystyy/joutuu reebookkaamaan.

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Extreme kokemus Islamabadissa jossa passi katsottiin 6 kertaan ennen koneeseen nousua.

Toisaalta mitä mieluisin/nopein immigration, jossa oli erillinen jono "for unaccompanied woman". Olin ainoa nainen koko koneessa  ;D

Menee rajusti offtopiciksi, mutta pakko kysyä, että mitä olet tehnyt Pakistanissa? :D Ei siinä mitään, itsekkin olen käynyt Peshawarissa sekä Lahoressa. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä Luffen halvimmassa Economy-lipussa ei käytännössä ole mitään ehtoja jotka hyödyttäisivät ko. tilanteessa. Eikä siitä taida selvitä edes rahalla (?), ellei tietysti osta täysin uusia lentoja. Economy-flex on samassa luokassa mutta lipputyyppi on eri, flexissä lippua voi muuttaa (muistaakseni) veloituksetta,joten myös tälläisissä tilanteissa lentoyhtiö pystyy/joutuu reebookkaamaan.

 

-T

 

Sikäli perjaatteessa se ja sama miten tuon hoitaa, sillä Luffe tarjosi rahat takaisin tai yhden ilmaisen rebookin. :P

 

No oli miten oli, korvaavan lennon järkkäsivät, lentoluokkana SAS Plus, mää lähen silittää kauluspaitaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli perjaatteessa se ja sama miten tuon hoitaa, sillä Luffe tarjosi rahat takaisin tai yhden ilmaisen rebookin. :P

 

No oli miten oli, korvaavan lennon järkkäsivät, lentoluokkana SAS Plus, mää lähen silittää kauluspaitaa.  ;D

 

Maalailin ehkä vähän liian mustaksi, mutta tuo pätee kyllä niihin lippuihin yleensä. Onneksi olin pahasti väärässä ja asia kääntyi parhainpäin ! Mukavaa matkaa  :)

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee rajusti offtopiciksi, mutta pakko kysyä, että mitä olet tehnyt Pakistanissa? :D Ei siinä mitään, itsekkin olen käynyt Peshawarissa sekä Lahoressa. :thmbup:

Olen kouluttaja/konsultti, toimintasäteellä kaikkialla maailmassa missä puhelimet kuuluu, jonkus kylläkin huonosti. Oli ihan mielenkiintoinen kokemus mutta ei kovinkaan yllättävä. Samantapaista mutta "alkeellisempaa" kuin Intiassa, Bangladesissa tai Vienamissa. Uskonnollisuus oli työpäivän aikana näkyvämmässä roolissa kuin naapurimaissa sekä se että jotkut miehet "koettelee/testaa" työolosuhteissa aluksi naista avoimemmin kuin joissan muissa maissa. Yleinen organisointikyky/systemaattisen toiminnan/tekemisen standardointi melkoisen alhaisella tasolla. Mutta mielenkiintoista oli ja matkailu avartaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maalailin ehkä vähän liian mustaksi, mutta tuo pätee kyllä niihin lippuihin yleensä. Onneksi olin pahasti väärässä ja asia kääntyi parhainpäin ! Mukavaa matkaa  :)

 

-T

 

Jep, yleensä ei pädekkään mutta nytten tuli spesiaalia.

 

Vähän aikasemmin samassa ketjussa kyselin tuota Luffen uutta istuinväliä ja kyllä siinä kävi niin että ainakin rivillä 15 meikäläinen (195cm ja ylipainoa) istu aika pitkälti polvet suuss ja edes tarjotinta en saanut tuon kummun takia laskettua. Onneks tyttöystävä lainas... Tiedä sitten onko edessäpäin paremmin tilaa vai mistä johtui, niin aika tukalaa kyllä oli. :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, yleensä ei pädekkään mutta nytten tuli spesiaalia.

 

Vähän aikasemmin samassa ketjussa kyselin tuota Luffen uutta istuinväliä ja kyllä siinä kävi niin että ainakin rivillä 15 meikäläinen (195cm ja ylipainoa) istu aika pitkälti polvet suuss ja edes tarjotinta en saanut tuon kummun takia laskettua. Onneks tyttöystävä lainas... Tiedä sitten onko edessäpäin paremmin tilaa vai mistä johtui, niin aika tukalaa kyllä oli. :/

 

Ei olisi edessäkään ollut tilaa :/ samat speksit näyttää olevan (seatguru.com) niin karjassa kuin bizissäkin. Ahtaitahan noi purnukat nykyään on..

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, Osaisiko kukaan kertoa, että onko meillä mahdollisuus saada mitään hyvitystä seuraavasta episodista:

 

Varasin syksyllä neljälle hengelle lennot Momondosta kautta reitille HEL-LAS ja LAX-HEL. Matkojen järjestäjäksi tuli Expedia/ie ja lentoyhtiöksi SAS välille HEL-CPH-ORD molempiin suuntiin ja ORD-LAS ja LAX-ORD legeille United.

 

Vuoden vaihteessa Expedia ilmoitti, että United on perunut lennon legille ORD-LAS ja he ovat löytäneet korvaavaksi lennoksi AA:n lennon samalle legille ( siis eri allianssia). Matkatoimisto kysyi, että hyväksynkö muutoksen, jonka hyväksyin.

 

Matka alkoi ja saimme Helsingissä boardingpassin joka sisälsi kaikki menomatkan lennot, myös tuon eri allianssin AA-lennon. Matka meni OK, Köpiksessä riitti jopa puolen tunnin vaihtoaika joskin juosta piti.

 

Kun tuli takaisin lähdön aika ja menimme LA:ssa noutamaan boardingpasseja niin meidän varausta/lentoja ei löytynyt mistään. Unitedin virkailija selvitti asiaa ja ilmeni, että United oli perunut meidän lennot välille LAX-ORD koska emme olleet käyttäneet Unitedin menolentoa välillä ORD-LAS, joten emme tietenkään käytä myöskään paluulentoa. Eli tuo matkatoimiston meille perutuksi ilmoittama lento oli sittenkin ollut olemassa vaikka ei näkynytkään meidän lipuissa/boardingpasseissa. Unitedin virkailija reititti meidät uudelleen reitille LAX-SFO-ORD-CPH-HEL jossa LA:n kentällä on 8 tunnin odotus, ennen kuin lento lähtee ja Chicagon kentällä on 17 tunnin odotus ja loppu lennot olisi kuten alkuperäisessä varauksessa mutta vuorokauden myöhemmin ja CPH-HEL legin paikat olisivat stand by- varauksessa ja Köpiksessä pitäisi vielä paikat varmistaa.

LAX-SFO-ORD meni OK mutta Chicagossa mielessä oli vielä pieni epäilys, että onkohan nyt kaikki kunnossa. Kun aikaa oli, niin soitinkin sitten SAS:n Suomen toimistoon, jossa kaveri selvitti meidän varausta ja kertoi, että United on perunut kaikki meidän jatkolennot Chicagosta eteenpäin. Hän kertoi, ettei pysty Suomesta käsin auttamaan vaan kehoitti menemään Unitedin tiskille selvittämään asiaa. Unitedin hyvin ystävällinen virkailija ihmetteli koko varaussotkua ja kertoi, että meille oli LA:ssa tehty useita päällekkäisiä varauksia Chicagosta eteenpäin ja United on perunut kaikki meidän jatkolennon Chicagosta eteenpäin. Hän etsi meille uudet yhteydet ja reititti meidät uudelleen ORD-FRA-HEL reitille. Niinpä pääsimme vihdoin Helsinkiin alkuperäisestä aikataulusta 19 myöhässä.

Ylimääräisiä kuluja ei tästä meille aiheutunut mutta yksi työpäivä meni kaikilta hukkaan. Onko kellään kokemusta vastaavasta ja kannattaako korvausta lähteä peräämään matkatoimistolta?

 

-matti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, Osaisiko kukaan kertoa, että onko meillä mahdollisuus saada mitään hyvitystä seuraavasta episodista:

 

Varasin syksyllä neljälle hengelle lennot Momondosta kautta reitille HEL-LAS ja LAX-HEL. Matkojen järjestäjäksi tuli Expedia/ie ja lentoyhtiöksi SAS välille HEL-CPH-ORD molempiin suuntiin ja ORD-LAS ja LAX-ORD legeille United.

 

Vuoden vaihteessa Expedia ilmoitti, että United on perunut lennon legille ORD-LAS ja he ovat löytäneet korvaavaksi lennoksi AA:n lennon samalle legille ( siis eri allianssia). Matkatoimisto kysyi, että hyväksynkö muutoksen, jonka hyväksyin.

 

Matka alkoi ja saimme Helsingissä boardingpassin joka sisälsi kaikki menomatkan lennot, myös tuon eri allianssin AA-lennon. Matka meni OK, Köpiksessä riitti jopa puolen tunnin vaihtoaika joskin juosta piti.

 

Kun tuli takaisin lähdön aika ja menimme LA:ssa noutamaan boardingpasseja niin meidän varausta/lentoja ei löytynyt mistään. Unitedin virkailija selvitti asiaa ja ilmeni, että United oli perunut meidän lennot välille LAX-ORD koska emme olleet käyttäneet Unitedin menolentoa välillä ORD-LAS, joten emme tietenkään käytä myöskään paluulentoa. Eli tuo matkatoimiston meille perutuksi ilmoittama lento oli sittenkin ollut olemassa vaikka ei näkynytkään meidän lipuissa/boardingpasseissa. Unitedin virkailija reititti meidät uudelleen reitille LAX-SFO-ORD-CPH-HEL jossa LA:n kentällä on 8 tunnin odotus, ennen kuin lento lähtee ja Chicagon kentällä on 17 tunnin odotus ja loppu lennot olisi kuten alkuperäisessä varauksessa mutta vuorokauden myöhemmin ja CPH-HEL legin paikat olisivat stand by- varauksessa ja Köpiksessä pitäisi vielä paikat varmistaa.

LAX-SFO-ORD meni OK mutta Chicagossa mielessä oli vielä pieni epäilys, että onkohan nyt kaikki kunnossa. Kun aikaa oli, niin soitinkin sitten SAS:n Suomen toimistoon, jossa kaveri selvitti meidän varausta ja kertoi, että United on perunut kaikki meidän jatkolennot Chicagosta eteenpäin. Hän kertoi, ettei pysty Suomesta käsin auttamaan vaan kehoitti menemään Unitedin tiskille selvittämään asiaa. Unitedin hyvin ystävällinen virkailija ihmetteli koko varaussotkua ja kertoi, että meille oli LA:ssa tehty useita päällekkäisiä varauksia Chicagosta eteenpäin ja United on perunut kaikki meidän jatkolennon Chicagosta eteenpäin. Hän etsi meille uudet yhteydet ja reititti meidät uudelleen ORD-FRA-HEL reitille. Niinpä pääsimme vihdoin Helsinkiin alkuperäisestä aikataulusta 19 myöhässä.

Ylimääräisiä kuluja ei tästä meille aiheutunut mutta yksi työpäivä meni kaikilta hukkaan. Onko kellään kokemusta vastaavasta ja kannattaako korvausta lähteä peräämään matkatoimistolta?

 

-matti-

 

 

Teoriassa teillä on mahdollisuus saada EU261 mukainen vakiokorvaus "involuntary denied boarding"-tapauksesta, mutta siinä on vastassa aika monta muttaa;

Ensinnäkin, ilmeisesti tieto ei ole kulkenut matkatoimiston ja lentoyhtiön välillä. Olisiko käynyt niin, että vaikka tuo ORD-LAS lento oli peruttu, niin United itse on reitittänyt teidät jollekin toiselle lennolle, jolle ette sitten tietenkään ilmestyneet.

Ongelma tuon vakiokorvauksen hakemisessa on, että Unitedin mielestä he ovat toimineet täysin oikein. Operating carrier on vastuussa tuosta korvauksesta, ja tässä tapauksessa epäilen, että matkatoimisto on sen alkuperäisen mokan tehnyt.

Lisäksi United todnäk väittäisi, että EU261 ei koske tätä tapausta, koska se vaikuttunut lento on ollut US sisäinen vuoro.

 

Kaikenkaikkiaan, epäilen että matkavakuutus on tässä tapauksessa paras paikka hakea korvausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Mikko, pitänee yrittää ensin matkatoimistosta ja jos ei tärppää niin sitten matkavakuutuksesta. Joskin uskon, että ei niistä mitään kuitenkaan irtoa.

-Matti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Mikko, pitänee yrittää ensin matkatoimistosta ja jos ei tärppää niin sitten matkavakuutuksesta. Joskin uskon, että ei niistä mitään kuitenkaan irtoa.

-Matti-

 

Riippuen vakuutuksestasi, joissain on vakiokorvausmäärä per vuorokauden myöhästyminen, joillekin pitää näyttää toteen vahingot esim. ansionmenetykset.

 

Matkatoimistosta todnäk sanovat vain, että lentoyhtiö mokasi, emme mahda asialle mitään. Mutta kannattaa kuitenkin kysyä toki.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletetaan, että matkustajalla löytyy Finnairin kulta- tai platinakortti. Miten loungeen pääsy menee allaolevissa tapauksissa? Pääseekö ja kenen loungeen?

 

1) Lennot HEL-TXL-AUH-SYD-AUH-TXL-HEL, eka legi AY, sitten AB ja EY koneella, kaikki AB lipulla.

2a) HEL-LHR-HEL, meno AY, paluu BA, lippu AY

2b) HEL-LHR-HEL, meno AY, paluu BA, lippu BA

3) HEL-KEF-HEL, FI koneella mutta AY lipulla.

4) HEL-PEK-HEL AY koneella, mutta CA lipulla.

5) Joku muu erikoinen kombinaatio, joka tulee vastaajalla mieleen. Kerro.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään