Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Miten toimii käytännössä Arlandassa siirtyminen terminaalista 5 terminaaliin 4? Pitääkö käydä turvatarkastuksen kautta?

 

Joutuu käydä turvassa. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, millaisilla työkaluilla, nettisivuilla jne suunnittelette noita pidempiä reitityksiä, vai meneekö vain ihan kokeilemalla?

 

Itse etsin sopivan reitityksen matrix.itasoftware.com työkalulla. Käytän Firefoxissa Greacemonkey lisä-osaa ja siihen kaveriksi tämä skripti: http://www.flyertalk.com/forum/travel-tools/1623427-ita-purchase-fares-orbitz-delta-united-userscript.html

 

Matrixin hintasivulle tulee linkki esim Farefreaksin sivulle, joka generoi sinulle linkin esimerkiksi Ebookersin hakuun josta voit sitten oikeasti ostaa liput. Toimii aika monimutkaiseenkin reititykseen, muttei aina. Tällä metodilla itse varasin keväälle CPH-DOH//PER//MEL-BNE//SYD-SIN//DOH-FRA eli neljän stopin reitityksellä 640€ economyssä, 2150€ Busineksessa  :thmbup:

 

EDIT:

Ihan satunnaisilla tammikuun päivillä HEL-JFK-AUS-MIA-HEL economystä stopeilla JFK (kolme päivää), AUS (kaksi viikkoa) ja MIA (4 päivää) hintaa hurjat 650€-750€

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse etsin sopivan reitityksen matrix.itasoftware.com työkalulla. Käytän Firefoxissa Greacemonkey lisä-osaa ja siihen kaveriksi tämä skripti: http://www.flyertalk.com/forum/travel-tools/1623427-ita-purchase-fares-orbitz-delta-united-userscript.html

 

Mattrix on vaan aika rikki monen eurooppalaisen lentoyhtiön saatavusdatan kanssa, valitettavasti näihin lukeutuu myös Finnair. Se löytää halvoille fare classeille saatavuutta monelle sellaiselle lennolle joilla sitä ei oikeasti ole. Kuvittelin pitkään ton olevan joku POS-issue, mutta vaikka vaihtaisi POSin stadiin niin lopputulos on sama (ja kääntäen jos yrität ostaa esim. amerikkalaiselta sivustolta jolloin POSin pitäisi ainakin periaatteessa olla siellä), niin halvimpia fareja ei yleensä löydy ollenkaan.

 

Amerikkalaisille yhtiöille toki toimii vallan mainiosti.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se löytää halvoille fare classeille saatavuutta monelle sellaiselle lennolle joilla sitä ei oikeasti ole.

 

Valitettavasti totta nykyään. En tiedä mikä siellä meni vikaan, mutta ongelmat alkoi alkuvuodesta. Google flights antaa ehkä paremman saatavuustiedon, mutta sillä ei paljon kikkailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelmassa reipas 7h kestävä vaihto Hongkongissa, enempi matkanneet osaisko kertoa millaiset mahdollisuudet tuossa ajassa on piipahtaa kylän keskustassa? Meneekö kentältä jokin ylivoimaisen kätevä liikkumisyhteys vai onko järkeä 7h vaihtoajassa pyrkiä ulos käymään? Paikalle tullaan dragonairin koneella klo 16:45 ja matka jatkuu cathay pacificilla klo 00:25 jos näillä tiedoilla on jotain merkitystä asiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohjelmassa reipas 7h kestävä vaihto Hongkongissa, enempi matkanneet osaisko kertoa millaiset mahdollisuudet tuossa ajassa on piipahtaa kylän keskustassa? Meneekö kentältä jokin ylivoimaisen kätevä liikkumisyhteys vai onko järkeä 7h vaihtoajassa pyrkiä ulos käymään? Paikalle tullaan dragonairin koneella klo 16:45 ja matka jatkuu cathay pacificilla klo 00:25 jos näillä tiedoilla on jotain merkitystä asiaan.

 

Hyvin ehtii kayda junalla -- kannattaa kuitenkin jatkaa Kowloonia edemmaksi Hong Kongin saarelle. Ota kuitenkin huomioon lentokentan immigration molempiin suuntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meneekö kentältä jokin ylivoimaisen kätevä liikkumisyhteys vai onko järkeä 7h vaihtoajassa pyrkiä ulos käymään?

 

Ehdottomasti kannattaa käyttää Airport Expressiä, nopea ja kätevä. Suoraan terminaalista keskustaan.

 

http://www.hongkongairport.com/eng/transport/to-from-airport/airport-express.html

 

http://www.mtr.com.hk/en/customer/services/airport_express_index.html

 

Sillä ja perille asti. Kowloon asema ei ole sitten Kowloon "keskustassa" vaan sivussa siitä, metro "Tsim Sha Tsui" on taas siinä Kowloon keskustan tuntumassa.

 

2 terminaalin turva ja passitarkastus tuntuvat toimivan hyvin, joten siitä ei tuohon lähtöaikaan pitäisi homma kaatua.

 

S

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti kannattaa käyttää Airport Expressiä, nopea ja kätevä. Suoraan terminaalista keskustaan.

 

Ja halpa, saman päivän paluulippu 100HKD eli 12,20€

 

Ja jos meinaa tulla kiire junaan, matkan voi maksaa vasta pääteasemallakin, junassa ei lippuja tarkasteta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, toivottavasti tämä kysymys sopii tänne.

 

Vähän mielen päällä oli tällainen homma: Saakohan käsimatkatavaraksi ottaa kameran kolmijalan? Mulla siis on kolmijalalle hihnallinen laukku missä pidän sitä. Ei hirveän iso laukku ole, että kyllä koon mukaan sopisi ottaa matkustamoon. Mutta en sitten tiedä mitä mieltä ovat, kun tollasella pussilla missä on kova kolmijalka voisi vaikka lyödä jotain  :-[

 

Tietääkö joku paremmin?

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, toivottavasti tämä kysymys sopii tänne.

 

Vähän mielen päällä oli tällainen homma: Saakohan käsimatkatavaraksi ottaa kameran kolmijalan? Mulla siis on kolmijalalle hihnallinen laukku missä pidän sitä. Ei hirveän iso laukku ole, että kyllä koon mukaan sopisi ottaa matkustamoon. Mutta en sitten tiedä mitä mieltä ovat, kun tollasella pussilla missä on kova kolmijalka voisi vaikka lyödä jotain  :-[

 

Tietääkö joku paremmin?

 

-N

 

Pitäisi mennä käsimatkatavarana, kunhan kamat eivät ylitä koko-, kappale- tai painorajoituksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän mielen päällä oli tällainen homma: Saakohan käsimatkatavaraksi ottaa kameran kolmijalan? Mulla siis on kolmijalalle hihnallinen laukku missä pidän sitä. Ei hirveän iso laukku ole, että kyllä koon mukaan sopisi ottaa matkustamoon. Mutta en sitten tiedä mitä mieltä ovat, kun tollasella pussilla missä on kova kolmijalka voisi vaikka lyödä jotain  Tietääkö joku paremmin?

Hyvin meni jokune vuosi sitten turvasta läpi. Kysyivät vain, että mikä tuo on ja sitten laukkua auki sen verran ja homma oli ok.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin meni jokune vuosi sitten turvasta läpi. Kysyivät vain, että mikä tuo on ja sitten laukkua auki sen verran ja homma oli ok.

 

Saahan sitä ihminen aina kokeilla  ;)

Voihan se läpi mennä, mutta ei sitä koskaan tiedä.

 

-N

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi keväällä olisi tiedossa Phuketin matka. Katottiin lentoja (kun huhtikuussa ei tehdä Suomesta enää pakettimatkoja?) ja huokein vaihtoehto olisi HEL-CDG-HKG-HKT-HKG-FRA-HEL. Päänsärkyä aiheuttaa lyhyehköt vaihtoajat Pariisissa (n. 1h) ja Hong Kongissa (n. 1,5h ja 50min). Ehtiikö tuossa ajassa vaihtaa portilta toiselle noilla kentillä mikäli koneet on aikataulussa? Cathay Pacificilla lennetään Euroopasta Aasiaan ja takaisin. Entä miten paljon CDG:llä osataan yleisesti ottaen englantia? Lieneeköhän viisainta kattoa pidempiä vaihtoaikoja näillä kentillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi keväällä olisi tiedossa Phuketin matka. Katottiin lentoja (kun huhtikuussa ei tehdä Suomesta enää pakettimatkoja?) ja huokein vaihtoehto olisi HEL-CDG-HKG-HKT-HKG-FRA-HEL. Päänsärkyä aiheuttaa lyhyehköt vaihtoajat Pariisissa (n. 1h) ja Hong Kongissa (n. 1,5h ja 50min). Ehtiikö tuossa ajassa vaihtaa portilta toiselle noilla kentillä mikäli koneet on aikataulussa? Cathay Pacificilla lennetään Euroopasta Aasiaan ja takaisin. Entä miten paljon CDG:llä osataan yleisesti ottaen englantia? Lieneeköhän viisainta kattoa pidempiä vaihtoaikoja näillä kentillä?

 

HKGssa ei pitäisi olla ongelmaa, vaihto on aika sujuva siellä.

CDGllä taas ei ainakaan kannata odottaa, että matkalaukut ehtisi jatkolennolle..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi keväällä olisi tiedossa Phuketin matka. Katottiin lentoja (kun huhtikuussa ei tehdä Suomesta enää pakettimatkoja?) ja huokein vaihtoehto olisi HEL-CDG-HKG-HKT-HKG-FRA-HEL. Päänsärkyä aiheuttaa lyhyehköt vaihtoajat Pariisissa (n. 1h) ja Hong Kongissa (n. 1,5h ja 50min). Ehtiikö tuossa ajassa vaihtaa portilta toiselle noilla kentillä mikäli koneet on aikataulussa? Cathay Pacificilla lennetään Euroopasta Aasiaan ja takaisin. Entä miten paljon CDG:llä osataan yleisesti ottaen englantia? Lieneeköhän viisainta kattoa pidempiä vaihtoaikoja näillä kentillä?

 

Kyllä tuo vaihtoaika periaatteessa riittää (pieni kiire voi kyllä tulla), mutta ranskalainen osaaminen CDG:llä saattaa johtaa siihen, että loma alkaa ilman matkatavaroita. Henkilökohtaisesti sanoisin, että viisainta olisi välttää CDG:tä aina kun mahdollista, vaikka voihan siellä välillä homma jopa onnistua.

 

Ainakin yrittäisin merkitä laukkuihin selvästi sen hotellin/muun majapaikan osoitteen johon on tarkoitus Thaimaassa päätyä, helpottaa laukun perille pääsemistä huomattavasti jos se eksyy välissä Ranskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on pakko jakaa ketutuskokemus eteenpäin. Kun varasin lentoja Geneveen Lufthansalta, niin otin oman lentoni Eurobonuspisteillä. Niitä kun tarttee joskus käyttää. Huomasin karvaasti eilen, että nuo kaksi matkalaukua, jotka otan mukaan viedäkseni loppuja muuttoromppeita tyttärelle, maksavat sitten 75 €/kpl.

 

Synä on, että tuo pisteillä otettu lento on Lufthansan Economy Light lippu, johon ei millään tasokortilla sisälly yhtään ruumaan menevää laukkua. Jos olisin ostanut Light-lipun, olisi hinta ekalta laukulta vain 15 € ja toiselta tuo 75 €.

 

No aina huomaa jotain, vaikka on lentävinään paljon. Mutta kun lennän työreissuja, niin 98%:sti mukana on vain käsimatkatavarat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi keväällä olisi tiedossa Phuketin matka. Katottiin lentoja (kun huhtikuussa ei tehdä Suomesta enää pakettimatkoja?) ja huokein vaihtoehto olisi HEL-CDG-HKG-HKT-HKG-FRA-HEL. Päänsärkyä aiheuttaa lyhyehköt vaihtoajat Pariisissa (n. 1h) ja Hong Kongissa (n. 1,5h ja 50min). Ehtiikö tuossa ajassa vaihtaa portilta toiselle noilla kentillä mikäli koneet on aikataulussa? Cathay Pacificilla lennetään Euroopasta Aasiaan ja takaisin. Entä miten paljon CDG:llä osataan yleisesti ottaen englantia? Lieneeköhän viisainta kattoa pidempiä vaihtoaikoja näillä kentillä?

 

Vuosi sitten menimme tyttären perheen luokse Melbourneen ja menomatka oli HEL-CDG-KLAI-MEL. Katsoin juuri lipuista, että Finski saapui CDG:n terminaali 2 9:40 ja Malaysian lähti terminaalista 1 12:00 - jännäsin jo etukäteen tuota, kun katselin netistä vaihtosysteemiä. No kun Finskistä päästiin ulos, oli hyvät opasteet alakerran terminaalibussipysäkille, bussi tulikin pienen odottelun jälkeen. Sitten se ajoi piiiitkän sokkeloisen terminaalin ympäri ja lähtöpysäkkiä edeltävällä pysäkillä oli vaihto terminaalin 1 bussille, joka sitten ajeli aika matkan T1:een. Siellä käveltiin suoraan ympyränpuotoisen rakennuksen "lähtösiiven" suulle, jossa oli 2-kaistainen turvatarkastus jossa oli taas piiitkät jonot. No kun niistä selvittiin, niin lastaus koneeseen A380 olikin jo käynnissä - iso kone paljon porukkaa. Ei siinä yhtään löysää ollut, kyllä matkatavaratkin seurasivat määränpäähän ajallaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Synä on, että tuo pisteillä otettu lento on Lufthansan Economy Light lippu, johon ei millään tasokortilla sisälly yhtään ruumaan menevää laukkua. Jos olisin ostanut Light-lipun, olisi hinta ekalta laukulta vain 15 € ja toiselta tuo 75 €.

 

Oletko tosissasi?

 

Eihän tässä hulluudessa ole enää mitään järkeä, kyllä palkintolipun sentään pitäisi sisältää normaalin economy-lipun matkatavarat, ottaen huomioon sen että EB/LH perii noista jo törkeät polttoainelisämaksutkin.

 

Suosittelen ottamaan yhteyttä Eurobonukseen ja perumaan ton diilin sillä perusteella että asiasta ei sulle ilmeisesti varatessa kerrottu (SASin Tallinnan call centre on niin syvältä että...) tai mieluummin siirtämään varauksesi SASin lennoille.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko tosissasi?

 

Eihän tässä hulluudessa ole enää mitään järkeä, kyllä palkintolipun sentään pitäisi sisältää normaalin economy-lipun matkatavarat, ottaen huomioon sen että EB/LH perii noista jo törkeät polttoainelisämaksutkin.

 

Suosittelen ottamaan yhteyttä Eurobonukseen ja perumaan ton diilin sillä perusteella että asiasta ei sulle ilmeisesti varatessa kerrottu (SASin Tallinnan call centre on niin syvältä että...) tai mieluummin siirtämään varauksesi SASin lennoille.

 

Valitettavasti tilanne on näin maksujen suhteen , ainakin virallisesti. Mutta kun eilen chekkasin laukut Helsingissä koneeseen ja kävin palvelutiskillä maksamassa niin minua palvellut rouva ihmetteli kuinka palkintolippu on pelkkä Economy Light. No totesin hänelle, että minulle sopii maksaa vain yhdestä laukusta.

 

Rouva jatkoi, ettei ymmärrä miksi Lufthansa lähti tähän kilpailuun mukaan ja otti tuon Light version käyttöön. Sitten hän kysyi, onko 15 € yhdestä laukusta / suunta OK. Ja näin järki voitti ja matka jatkui.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palkintolipuista en tiedä, mutta Euroopassa tullaan kaikessa vain hieman Jenkkejä perässä. Siellä matkatavarat ovat sisäisillä lennoilla maksullisia kaikilla yhtiöillä turistissa. Euroopassa näin oli pitkään vain halpiksilla, mutta muutkin seuraavat nyt perässä.

 

Southwestillä ei edelleenkään, ja toivon toki että pitävät tämänkin tavan erottautua massasta myös tulevaisuudessa.

 

Lisäksi tasokorteilla sentään vielä saa Ameriikassa ilmaiset matkatavarat kohtalaisen laveasti, esimerkkinä viime kesänä Deltan ylijäämämaileilla buukkaamani ja lentämäni melkoisen random LWS-PUW-SEA-COS Horizonilla jolle sain toki ruumaan laukkuni kiitos Aadvantage Platinum -korttini.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen varannut tammikuulle pakettimatkan Jordaniaan, joka suoritetaan reittilennoilla Turkish Airlinesilla luonnollisesti Istanbulin kautta. Pieneen päähäni sitten välähti, että koska muutenkin siinä sivuutetaan Istanbulia, saman tien voisin käydä piipahtamassa itse kaupungissakin ja tulla omin neuvoin sieltä Suomeen takaisin. Kysyin siis matkatoimistolta josko paluussa voisin hypätä Istanbulin välilaskulla kelkasta ja olla käyttämättä Helsingin legiä. Ja koska lipun hintaan kuuluvat täydet tavarat ruumassa niin saisin tietysti laukkunikin ulos samalla. Tämä oli tärkeä kriteeri, koska tarvitsen sitä isoa laukkua.

 

Virkailija lupasikin ottaa asiasta selvää ja soittikin muutaman päivän kuluttua, että lento-osastonsa on saanut vahvistuksen Turkishiltä, että asia onnistuu. Sanon tiskillä vain lähtiessä jääväni Istanbuliin ja laukku odottaa siellä. Tästä ilahtuneena teinkin muutaman päivän hotellivarauksen Istanbuliin ja ostin paluulipun Ukrainan yhtiöltä Kiovan kautta yhden yön yöpymisellä.

 

Yllätys yllätys, viime perjantaina matkatoimistosta soitettiin, että lentoyhtiö olikin vetänyt sanansa takaisin eivätkä pysty takaamaan että laukku jää Istanbulin kentälle. Nyt onkin tuumaustauko mitä tehdä. Nuo Istanbulin ja Kiovan hotelliyöt ja lento takaisin ovat sitovia, maksettu ilman peruutusoikeutta. Jordanian osuudesta olen vasta maksanut varausmaksun ja loppumaksun aika on ensi viikolla, joten sen pystyn peruuttamaan ilman kuluja. Isoja matkatavaroita tarvitsen, koska kuljen monessa säässä - kesäkeleistä mahdolliseen kireään pakkaseen Ukrainassa ja kaikkea siltä väliltä ja olen lähes kaksi viikkoa liikkeellä.

 

Osaako joku sanoa mitä tapahtuu laukulle, jos Istanbulissa jään pois enkä ilmesty jatkolennolle Helsinkiin? Laukku varmasti jää kentälle, mutta entä sieltä? Toimitetaanko se kuitenkin hotelliini vai pitäisikö se hakea itse kentältä? Tarkoitan, että mitä laukulle tapahtuu, jos en saakaan sitä virallista tietä hihnalta. Saanko sen joka tapauksessa vaikka otan riskin ettei se jäisikään välilaskupaikalle? Ajattelin ottaa kuluttajaneuvontaankin huomenna yhteyttä, mitä tällaisessa tapauksessa voin tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku sanoa mitä tapahtuu laukulle, jos Istanbulissa jään pois enkä ilmesty jatkolennolle Helsinkiin? Laukku varmasti jää kentälle, mutta entä sieltä? Toimitetaanko se kuitenkin hotelliini vai pitäisikö se hakea itse kentältä? Tarkoitan, että mitä laukulle tapahtuu, jos en saakaan sitä virallista tietä hihnalta. Saanko sen joka tapauksessa vaikka otan riskin ettei se jäisikään välilaskupaikalle? Ajattelin ottaa kuluttajaneuvontaankin huomenna yhteyttä, mitä tällaisessa tapauksessa voin tehdä.

 

Järkevintä on ehkä muuttaa lippu siten, että jää stoppi Istanbuliin, vaikket sitä viimeistä IST-HEL pätkää lennäkään.

Kun en tiedä lippusi ehtoja, otin valistuneen arvauksen halvimmasta HEL-IST-AMM-IST-HEL TK:n lipusta (lipputyyppi: QN2PX) tiedot:

Lippu mahdollistaa stopin Istanbulissa mennen tullen ilmaiseksi.

Muutos lippuun enne lähtöä: 150€ (Tässä on miina: muutos lippuun aiheuttaa lipun hinnan laskemisen nykyhinnoilla, eikä mahdollisesti ale-lipun hinnalla jolla sen olet ostanut)

Muutos lippuun matkan alettua: 50€ Tässä ei ole miinaa, eli lipun hinta ei muutu jos lisäät stopin, pitää vain löytää päivä tulevaisuudesta jossa Q luokan hintakorissa on tilaa, vaikket sitä käyttäisikään.

Näitten listahintojen päälle tulee varmasti myös joku käsittelymaksu tms Turkishin toimesta.

 

Ei ole Turkishista kokemuksia antaako ne short checkata laukkua, länsiyhtiöt ei yleensä anna. Se laukku ei kyllä lennä ilman sinua jos olet no-show portilla, mutta ne saattaa antaa "penaltyn" kun menet laukkuasi pyytämään, eli pyytää rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi keväällä olisi tiedossa Phuketin matka. Katottiin lentoja (kun huhtikuussa ei tehdä Suomesta enää pakettimatkoja?) ja huokein vaihtoehto olisi HEL-CDG-HKG-HKT-HKG-FRA-HEL. Päänsärkyä aiheuttaa lyhyehköt vaihtoajat Pariisissa (n. 1h) ja Hong Kongissa (n. 1,5h ja 50min). Ehtiikö tuossa ajassa vaihtaa portilta toiselle noilla kentillä mikäli koneet on aikataulussa? Cathay Pacificilla lennetään Euroopasta Aasiaan ja takaisin. Entä miten paljon CDG:llä osataan yleisesti ottaen englantia? Lieneeköhän viisainta kattoa pidempiä vaihtoaikoja näillä kentillä?

Tuon saman CX:n faren saa ostettua todnennäköisesti myös jonkun muun vaihtokentän kautta samaan hintaan ja siten välttäisi CDG:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo vaihtoaika periaatteessa riittää (pieni kiire voi kyllä tulla), mutta ranskalainen osaaminen CDG:llä saattaa johtaa siihen, että loma alkaa ilman matkatavaroita.

 

Matkalaukkujen jääminen vaihtoasemalle todennäköisesti nimenomaan Pariisissa on aika klassinen kommentti, jonka kuulee, kun sitä kautta lentää. Itsellä ei ole koskaan näin käynyt semmoisella muutaman kerran otannalla.

 

Olisikohan jossain joku ihan oikea tilasto siitä, eroaako CDG jotenkin erityisesti mistään muusta isosta Eurooppalaisesta hubista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään