Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Matkalaukkujen jääminen vaihtoasemalle todennäköisesti nimenomaan Pariisissa on aika klassinen kommentti, jonka kuulee, kun sitä kautta lentää. Itsellä ei ole koskaan näin käynyt semmoisella muutaman kerran otannalla.

 

Olisikohan jossain joku ihan oikea tilasto siitä, eroaako CDG jotenkin erityisesti mistään muusta isosta Eurooppalaisesta hubista?

 

7/13 on jäänyt kentälle mulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Järkevintä on ehkä muuttaa lippu siten, että jää stoppi Istanbuliin, vaikket sitä viimeistä IST-HEL pätkää lennäkään.

Kun en tiedä lippusi ehtoja, otin valistuneen arvauksen halvimmasta HEL-IST-AMM-IST-HEL TK:n lipusta (lipputyyppi: QN2PX) tiedot:

Lippu mahdollistaa stopin Istanbulissa mennen tullen ilmaiseksi.

Muutos lippuun enne lähtöä: 150€ (Tässä on miina: muutos lippuun aiheuttaa lipun hinnan laskemisen nykyhinnoilla, eikä mahdollisesti ale-lipun hinnalla jolla sen olet ostanut)

Muutos lippuun matkan alettua: 50€ Tässä ei ole miinaa, eli lipun hinta ei muutu jos lisäät stopin, pitää vain löytää päivä tulevaisuudesta jossa Q luokan hintakorissa on tilaa, vaikket sitä käyttäisikään.

Näitten listahintojen päälle tulee varmasti myös joku käsittelymaksu tms Turkishin toimesta.

 

Ei ole Turkishista kokemuksia antaako ne short checkata laukkua, länsiyhtiöt ei yleensä anna. Se laukku ei kyllä lennä ilman sinua jos olet no-show portilla, mutta ne saattaa antaa "penaltyn" kun menet laukkuasi pyytämään, eli pyytää rahaa.

 

Tärkeintä on, että ei todellakaan kysy yhtiöltä tämmöistä mahdollisuutta. Sitä nyt vain joskus vahingossa myöhästyy jatkolennolta. Ei kannata tehdä niinkuin se yksi hölmöläisryhmä, joka hävisi Finnairia vastaan KRL:ssä juttunsa, kun olivat sanoneet että "me ei muuten lennetä tätä HEL-TLL legiä, kun nyt tultiin kipeäksi".

 

Laukku ei lähde kentältä mihinkään, sen voi sitten käydä matkatavara-aulasta noutamassa myöhemmin koneen lähdön jälkeen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti tilanne on näin maksujen suhteen , ainakin virallisesti. Mutta kun eilen chekkasin laukut Helsingissä koneeseen ja kävin palvelutiskillä maksamassa niin minua palvellut rouva ihmetteli kuinka palkintolippu on pelkkä Economy Light. No totesin hänelle, että minulle sopii maksaa vain yhdestä laukusta.

 

Rouva jatkoi, ettei ymmärrä miksi Lufthansa lähti tähän kilpailuun mukaan ja otti tuon Light version käyttöön. Sitten hän kysyi, onko 15 € yhdestä laukusta / suunta OK. Ja näin järki voitti ja matka jatkui.

 

 

Ainakin normaalin varauksen yhteydessä ruumaan menevä laukku on ollut noin 10-20 euroa. Saako palkintolippuun lisättyä ruumalaukun netissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä saanut, koska palkintolippu oli LIght versio. Älä kysy miksei, sitä ko rouva Hesassakin kentällä ihmetteli. Mutta lopulta järki voitti ja kaikki hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan vielä tuohon aiemmin esittämääni ongelmaan. Asia on nyt ratkennut niin, että kuluttajaneuvoja kertoi matkatoimiston tehneen virheen antaessaan kahta erilaista tietoa, joiden perusteella olen ostanut lisälentoja ja -öitä. Ilmoitin tämän kannan matkatoimistolle, joka hyvin sopuisasti tulikin asiassa vastaan ja sanoi korvaavansa nuo hyvittämättömät varaukset, jotka olin jo ehtinyt tehdä. Lentoyhtiö ei siis enää muuttanut kantaansa, että matkaa ei voi kesken keskeyttää. Peruutusten jälkeen jäi kuluikseni yli 400 euroa, jonka matkatoimisto hyvitti minulle täysmääräisesti. En voi olla muuta kuin tyytyväinen, paitsi tietysti pieni Istanbulin ja Kiovan seikkailu jäi toiseen kertaan. Ja opin ehkä sen, että aina ei kannata lähteä sooloilemaan vaikka kuinka tekisi mieli.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys turvatarkastuksesta: Jos matkustajalla on turvatarkastuksessa esimerkiksi tekoniveliä tai muita keino-osia, joiden metalliosiin metallinpaljastin reagoi, selviääkö turvasta sillä perustaputtelulla vai pääseekö johonkin tarkempaan tarkastukseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on ollut liki 10 vee varaosat toisessa kintussa lonkassa. Hyvin saa hierontaa joka kentällä, toisella enemmän, toisella vähemmän. Mulla on Coxan antama ns luurankokortti, joka selventää missä tekonivel on.

 

Kerran olen joutunut tänä aikana verhon taakse, kun Romaniassa eivät uskoneet porttia, korttia eivätkä käsipiippariaan. Oli pakko näyttää arpi, sitten uskoivat  :santa:

 

Vaikka jenkkien turvasta joskus sanotaan, että ovat välillä vaonoharhaisia tietokoneita jne kohtaan, niin useamman reissun kokemuksella voin sanoa että samanlaisella kopeloinnilla siellä selviää kuin muuallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on ollut liki 10 vee varaosat toisessa kintussa lonkassa. Hyvin saa hierontaa joka kentällä, toisella enemmän, toisella vähemmän. Mulla on Coxan antama ns luurankokortti, joka selventää missä tekonivel on.

 

Kerran olen joutunut tänä aikana verhon taakse, kun Romaniassa eivät uskoneet porttia, korttia eivätkä käsipiippariaan. Oli pakko näyttää arpi, sitten uskoivat  :santa:

 

Vaikka jenkkien turvasta joskus sanotaan, että ovat välillä vaonoharhaisia tietokoneita jne kohtaan, niin useamman reissun kokemuksella voin sanoa että samanlaisella kopeloinnilla siellä selviää kuin muuallakin.

 

Jenkeillä on valitettavan paljon kokemusta tekonivelistä 9/11 jälkeisistä seikkailuista johtuen :(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on ollut liki 10 vee varaosat toisessa kintussa lonkassa. Hyvin saa hierontaa joka kentällä, toisella enemmän, toisella vähemmän. Mulla on Coxan antama ns luurankokortti, joka selventää missä tekonivel on.

 

Tuota korttia ei kuulemma enää jaeta - väittävät, että on helppo väärentää ja siitä syystä todistusvoima heikko..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on meininki Moskovassa (SVO) nykyään vaihtojen kanssa, Aeroflot myy BKK-SVO-HEL -lentoa 50 minuutin vaihtoajalla. SU273 saapuu 18:40 ja SU2200 lähtee 19:30. Onko saumaa ehtiä? Ei mitään käryä taas siitä, joutuuko Venäjällä ramppaamaan transfertiskin ja monen turvan kautta, vai mahtaisiko tuo siirtymä onnistua verrattain kivuttomasti ja onnistuuko esimerkiksi molempien boardingpassien tulostus jo Bangkokissa.

 

Jonkinlaisena backuppina tuohon saattaisi olla Finnairin SVO-HEL joka lähtee 20:10, mutta sen jälkeen jos mielii Suomeen saman päivän aikana, täytyy vauhtia lähteä hakemaan aika kaukaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on meininki Moskovassa (SVO) nykyään vaihtojen kanssa, Aeroflot myy BKK-SVO-HEL -lentoa 50 minuutin vaihtoajalla. SU273 saapuu 18:40 ja SU2200 lähtee 19:30. Onko saumaa ehtiä? Ei mitään käryä taas siitä, joutuuko Venäjällä ramppaamaan transfertiskin ja monen turvan kautta, vai mahtaisiko tuo siirtymä onnistua verrattain kivuttomasti ja onnistuuko esimerkiksi molempien boardingpassien tulostus jo Bangkokissa.

Jonkinlaisena backuppina tuohon saattaisi olla Finnairin SVO-HEL joka lähtee 20:10, mutta sen jälkeen jos mielii Suomeen saman päivän aikana, täytyy vauhtia lähteä hakemaan aika kaukaa.

2014 helmikuulta varsin helppo kokemus, passi katsottiin ekalla tiskillä, sitten mentiin turvaan ja olin taas puhtaalla puolella. Tosin tässä varmasti helpotti, että paikallinen aika oli jotain 5-6 luokkaa aamulla ja boordaritkin oli jo mukana. Muutama minuutti vierähti vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok.. Aeroflotin lennot taitaa kaikki mennä D-terminaalin kautta, eli aivan järjettömiä siirtymiä ei pitäisi sen puolesta tulla. Muistan vaan joskus jonotelleeni siellä aika pitkiä aikoja turvaan, mutta tietysti voisi toivoa, että joku transferturva olisi vähän normaalia nopeampi. Olen vain lähtenyt/saapunut tuolla, mutta en koskaan vaihtanut konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän on meininki Moskovassa (SVO) nykyään vaihtojen kanssa, Aeroflot myy BKK-SVO-HEL -lentoa 50 minuutin vaihtoajalla. SU273 saapuu 18:40 ja SU2200 lähtee 19:30. Onko saumaa ehtiä? Ei mitään käryä taas siitä, joutuuko Venäjällä ramppaamaan transfertiskin ja monen turvan kautta, vai mahtaisiko tuo siirtymä onnistua verrattain kivuttomasti ja onnistuuko esimerkiksi molempien boardingpassien tulostus jo Bangkokissa.

 

Jonkinlaisena backuppina tuohon saattaisi olla Finnairin SVO-HEL joka lähtee 20:10, mutta sen jälkeen jos mielii Suomeen saman päivän aikana, täytyy vauhtia lähteä hakemaan aika kaukaa.

HKG-SVO-HEL viime viikolla tunnin vaihdolla ainakin onnistui kivuttomasti. Molemmat boardarit kouraan Honkkarista ja Moskovassa passin ja turvan läpi D;n n. 10min jonotuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla viime kesältä samat kokemukset kuin Juha-Matilla ja Oskarilla. Mulla oli kotimaa-ulkomaa vaihto GOJ-SVO-HEL ja homma meni jouheasti, joskin mulla oli vaihtoaikaa 1h40min. Boardarit Helsinkiin saakka lyötiin käteen jo Nižni Novgorodissa.

 

Edit, Luulisin että mahdollisessa myöhästymistilanteessa ne heittää sut siihen 20.10 lähtevään Finnairiin, kun se taitaa olla code share Aeroflotin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen menossa 22.2 Finskillä Miamiin suoralla reilun 11 tunnin lennolla. Koneena A330, pituutta minulla 192, onko economy comfort upgraden arvoinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen menossa 22.2 Finskillä Miamiin suoralla reilun 11 tunnin lennolla. Koneena A330, pituutta minulla 192, onko economy comfort upgraden arvoinen?

 

Riippuu tietysti paljon siitä, missä suhteessa pituus jakaantuu jalkoihin ja selkään, ja toisaalta siitä, paljonko se n. 60 euron (?) summa itsellesi merkitsee. Ahdastahan siellä luultavimmin jaloilla on normaalituristissa, jos/kun edellä oleva kippaa selkänojan taakse.

 

Mennessä päivälento, paluu yölento ja siinä hyvä jalkatila lienee vielä tärkeämpi, jos meinaa yrittää nukkua puoli-istuvassa asennossa. Tokihan siellä turistissakin pärjää, economy comfort tuli tuotevalikoimaankin vasta 2015.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensa minun ei tarvitse tehda kysymyksia talle palstalle, mutta minulla on C-luokan lippu Air Berlinilla Helsingista Berliinin kautta Miamiin 12.3.2016. Lahto on aamulla kello 06:40, voinko toimittaa matkatavarat lahtoselvitykseen jo edellisena iltana? Tavaraa tulee paljon, koska olen menossa messuille Fort Lauderdaleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen menossa 22.2 Finskillä Miamiin suoralla reilun 11 tunnin lennolla. Koneena A330, pituutta minulla 192, onko economy comfort upgraden arvoinen?

 

On. Ja varo eturiviä 21. Se on Musta Pekka ainakin joissain 333 -koneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin varata paikkoja Finnairin ORD-HEL lennolle elokuussa. Ei onnistunut, vaan istuinpaikkakartan mukaan kaikki penkit on varattuja.

Onko paikanvaraus mahdollista vaan xxx viikkoa ennen lähtöä? En usko, että kone on täynnä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Reilu viikko sitten SAS:lla reitti HKG-ARN-TMP. Lippuja ostaessa oli Arlandassa 50min vaihtoaika Tampereen lennolle. SAS kuitenkin muutti jossain vaiheessa lippujen oston jälkeen HongKongista lähtevän koneen lähtöaikaa puoli tuntia myöhemmäksi, joten vaihtoaika Arlandan kentällä supistui vain 20 minuuttiin.

 

Saatiin HongKongissa boarding pass myös jatkolennolle Tampereelle, vaikka vaihtoaikaa oli vain se 20 minuuttia. Ajattelin, että he odottavat meitä Arlandassa jatkolennolle. Lento HKG-ARN saapui Arlandaan täysin aikataulussa. HETI koneesta poistuttua katsottiin screeniltä, että meidän jatkolennon portti oli jo suljettu. Kysyttiin heti asiaa lentokenttävirkailijoilta, jotka selvittivät, että Tampereen lennolle ei enää pääse ja käskivät menemään SAS:n Service Deskille, jossa saatiin liput 5,5 tunnin päästä lähtevään Tampereen koneeseen ja ruokakupongit.

 

Saavuttiin lopulliseen määränpäähän yli 5 tuntia myöhässä. Laitoin tästä reklamaatiota SAS:lle, mutta eivät ole vielä vastanneet mitään. Mitä mieltä kuuluuko tästä maksaa Euroopan lentomatkustajan oikeuksien mukaisesti 600e korvaus? Ihmettelen miksi SAS ei muuttanut jo alunperin jatkolentoa varauksessa, jos/kun eivät aikoneet odottaa matkustajia ja lennot olivat vielä aikataulussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro! Reilu viikko sitten SAS:lla reitti HKG-ARN-TMP. Lippuja ostaessa oli Arlandassa 50min vaihtoaika Tampereen lennolle. SAS kuitenkin muutti jossain vaiheessa lippujen oston jälkeen HongKongista lähtevän koneen lähtöaikaa puoli tuntia myöhemmäksi, joten vaihtoaika Arlandan kentällä supistui vain 20 minuuttiin.

 

Olennaisin pointti tässä on se, että saitteko siltä taholta, jolta liput ostitte (SAS/(online-) matkatoimisto/nahkatakkimies Hämeenpuistossa) tiedon aikataulun vaihtumisesta tarpeeksi ajoissa (olikohan se nyt muistaakseni 14 päivää ennen matkaa). Jos saitte, ettekä reagoineet asiaan ottamalla yhteyttä ko. tahoon ja pyytämällä uudelleenreititystä tai refundia, niin oma moka. Jos ette saaneet, niin silloin ko. taho on periaatteessa vastuussa korvausten maksusta.

 

'OPR

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka! Jos perhe on lähdössä matkalle, riittääkö että yksi perheenjäsen menee lähtöselvitystiskille, kaikkien perheenjäsenten passien kanssa? (esim. THY:lla)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka! Jos perhe on lähdössä matkalle, riittääkö että yksi perheenjäsen menee lähtöselvitystiskille, kaikkien perheenjäsenten passien kanssa? (esim. THY:lla)

 

Ei varmastikaan toimi aina ja kaikkialla mutta vaikea kuvitella tuolle sinällään mitään laillista estettäkään...vrt. vaikkapa online checkin, joka kyllä onnistuu naapuriltakin jos hällä varaus- ja passitiedot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka! Jos perhe on lähdössä matkalle, riittääkö että yksi perheenjäsen menee lähtöselvitystiskille, kaikkien perheenjäsenten passien kanssa? (esim. THY:lla)

 

Meillä ainakin vien perheen, laukut ja passit autolla lähtöaulan (EFHK) eteen ja menen sitten itsekseni viemään auton kauempiin ja halvempiin halleihin. Ei tarvitse kaikkien reippailla laukkuja raahaten pitkää pätkää. Automaateilla minua ei tarvita ja baggagedropissa joskus kyselevät "että ehtiihän puuttuva varmasti paikalle". Turvatarkastuksesta menemme sitten yhdessä läpi kun olen saapunut auton viennistä. Emäntäkin tykkää tästä enemmän kun allekirjoittanut ei ole lähtöautomaateilla säätämässä ja sähläämässä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään