Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

kaikkien perheenjäsenten passien kanssa?

 

Lentoyhtiökohtaista, Singapore Airlines ja Qatar ainakin haluaa nähdä kaikkien naamat lähtöselvityksessä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka! Jos perhe on lähdössä matkalle, riittääkö että yksi perheenjäsen menee lähtöselvitystiskille, kaikkien perheenjäsenten passien kanssa? (esim. THY:lla)

 

Kyllä pääsääntöisesti pitää olla kaikkien paikalla, jos menette miehitetylle tiskille. Sen, jonka nimelle laukku laitetaan, tulee olla itse se jättämässä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiksummat valaiskaa, missä Finnairin A330 ja A340 koneissa kannattaa välttää tuota economy comfortin riviä 21? Huhupuhuiden mukaan osassa koneista jää väliseinä turhan lähelle jalkatilan puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fiksummat valaiskaa, missä Finnairin A330 ja A340 koneissa kannattaa välttää tuota economy comfortin riviä 21? Huhupuhuiden mukaan osassa koneista jää väliseinä turhan lähelle jalkatilan puolesta.

 

330 -puolella ne koneet joissa on iso business (OH-LTM - OH-LTR) eli rivit 1-10 ovat ongelma rivillä 21 ja sen selvittää nopeasti sillä että jos turistiluokasta löytyy rivi 37, niin rivillä 21 voi istua.

340 -puolella kaikki 4 Finnair orginaalia konetta ovat ok rivillä 21.

 

FlyerTalkin puolella ahkera asiakas on tehnyt oikein havainnekuvan: http://www.flyertalk.com/forum/24867058-post168.html

LQF ja LQG luonnollisesti jo poistuneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se 21 rivi on sitten TODELLA ahdas jos sattuu semmoinen yksilö kohdalle. En kuvittelisi ikinä lentäväni mitään pidempää sivua, esim. HKG siinä. Saati että palaisi takaisin samalla koneella...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se 21 rivi on sitten TODELLA ahdas jos sattuu semmoinen yksilö kohdalle. En kuvittelisi ikinä lentäväni mitään pidempää sivua, esim. HKG siinä. Saati että palaisi takaisin samalla koneella...  ;D

 

F Y  Tuomi  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ensimmäistä kertaa elämässään viettää Hong Kongin lentoasemalla reilu 6 tunnin vaihdon niin olisiko jotain mukavaa mitä voisi tehdä, pitkän lennon jälkeen aamulla klo 0600-1200 ja pätkän lennon jälkeen illalla klo 1800-0030? Tehokasta peliaikaa lienee n. 4h?

 

Junalla keskustaan 24min, mutta kannattaako? Ihmisvilinät on kyllä jo nähty.

 

Victoria Peak? Kentältä suoraan mutta miten? Vai olisiko kentän lähellä jotain nähtävää?

 

Kiitos jos joku vastaa, Matkaajia on tässä foorumissa niin monia.

 

:) -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ensimmäistä kertaa elämässään viettää Hong Kongin lentoasemalla reilu 6 tunnin vaihdon niin olisiko jotain mukavaa mitä voisi tehdä, pitkän lennon jälkeen aamulla klo 0600-1200 ja pätkän lennon jälkeen illalla klo 1800-0030? Tehokasta peliaikaa lienee n. 4h?

 

Junalla keskustaan 24min, mutta kannattaako? Ihmisvilinät on kyllä jo nähty.

 

Victoria Peak? Kentältä suoraan mutta miten? Vai olisiko kentän lähellä jotain nähtävää?

 

Kiitos jos joku vastaa, Matkaajia on tässä foorumissa niin monia.

 

:) -

 

 

Aamulla ainakin saattaisi onnistua bussireissu Tung Chung - Ngong Ping:

http://www.discoverhongkong.com/seasia/see-do/great-outdoors/outlying-islands/lantau-island/ngong-ping-piazza.jsp

https://en.wikipedia.org/wiki/Ngong_Ping

 

- bussi lentoasemalta --> Tung Chung (10min) tai esim. Novotel Citygate:n shuttle on toki ilmainen...

- bussilipun tuonne kukkulan paalle voi ostaa kioskista siina bussilaiturien vieressa (meno-paluu tai paivalippu - kateinen vaan kay muistaakseni...)

- itse tykkaan maisemista tuolla bussireissulla, joten siinakin mielessa ihan mukava retki

 

Cable car nakojaan on auki vain klo 10-18, joten ei ole vaihtoehto (tuollakin on toki jonot ongelmana - tai valilla suljettu huollon / saan takia):

http://www.np360.com.hk/en/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö onnistuu Oulun terminaalissa pikakäynti eli koneen saavuttua lähtöaulassa käännähdys ja samalla koneella paluu Helsinkiin takaisin? Oletan ettei parissa vuodessa ole tullut muutoksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkö onnistuu Oulun terminaalissa pikakäynti eli koneen saavuttua lähtöaulassa käännähdys ja samalla koneella paluu Helsinkiin takaisin? Oletan ettei parissa vuodessa ole tullut muutoksia.

Eikä tarvitse edes lähtöaulaan asti mennä. Sen kuin käännyt kannoillasi, kun terminaalin porttialueelle olet päässyt.  :D

Hesan koneet joitain alkuillan ja viikonloppujen ATR-vuoroja lukuunottamatta ovat aina putkiporteilla (yleensä 13 tai 14). Jos lento on rupelikoneella, joudut yleensä menemään suoraan matkatavara-aulaan ja uudelleen turvatarkastukseen, ellet pääse "livahtamaan" heti terminaalin oven jälkeen vasemmalle, josta pääsee ylös porttialueelle joutumatta kulkemaan uudestaan turvatarkastuksen kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, siinä porttialueella pyörähdin eilen illalla. En edes vessaan ehtinyt, kun jo kuuluttivat lähtöä takaisin. Se oli nopea kääntö. Varoitin koneesta lähtiessäni henkilökuntaa, että näette minut kohta uudestaan, mutta eivät kuitenkaan olleet uskoa silmiään, kun taas siihen eteen tupsahdin. Eräs totesi, että eikös kannattaisi tulla aamukoneella, käydä vähän katsomassa Oulua ja iltakoneella takaisin. Kerroin ettei täällä olla Oulun vaan lentämisen takia.  :P Tarjosivat sitten teen ja virvokkeen yhtiön puolesta ilmaiseksi harrastuksen kunniaksi. Hyvä kokemus jälleen kerran Norskilla. Kiitos muuten tuosta oikotievinkistä vielä!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, siinä porttialueella pyörähdin eilen illalla. En edes vessaan ehtinyt, kun jo kuuluttivat lähtöä takaisin. Se oli nopea kääntö. Varoitin koneesta lähtiessäni henkilökuntaa, että näette minut kohta uudestaan, mutta eivät kuitenkaan olleet uskoa silmiään, kun taas siihen eteen tupsahdin.

 

Ei kannata mainostaa etukäteen vaan katsoa niitä yllättyneitä ilmeitä. Toimivia ovat myös onelinerit kuten "täällä olikin pilvistä/sumuista/liian kuuma/sateista".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata mainostaa etukäteen vaan katsoa niitä yllättyneitä ilmeitä. Toimivia ovat myös onelinerit kuten "täällä olikin pilvistä/sumuista/liian kuuma/sateista".

 

"Ei se Toripoliisi niin ihmeellinen ollutkaan".

tai "Ollaanko me nähty joskus, oot tutun näköinen".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kokemusta Barcelonan kentältä tilanteessa jossa palataan takaisin samalla koneella (AY), onnistuuko yhtä jouhevasti kuin esim Brysselissä? Aikaa lentojen välissä aikataulun mukaan 1h:35min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysymys transitista Chicago O'Harella:

 

Kollega on matkustamassa kesäkuussa kongressiin Lexingtoniin, Kentuckyyn. Matka on tarkoitus tehdä AA:n piletein yhteydellä HEL-LHR-ORD-LEX. Pohtii riittääkö puolitoista tuntia (1:35) koneenvaihtoon O'Harella, kun terminaali vaihtuu vitosesta kolmoseen? Pohtii pitäisikö buukata suosista reilummalla vaihtoajalla? Ilmeisesti AA kuitenkin rerouttaa mikäli missaa jatkon sallitun vaihtoajan connectionissa?

 

Onko kellään kokemuksia koneenvaihdoista Chicagossa? Millaisten vaiheiden kautta homma käytännössä toimii Euroopasta tulevalle? Miten vitosesta kolmoseen?

 

Tiukkaa yhteyttä varmasti helpottaa, jos on ennakkokäsitys miten homma toimii, koska arpomiseen ei ole pelivaraa. Allekirjoittaneella kokemusta entry-transitista vain JFK:ltä parin tunnin vaihtoajalla, millä kyllä Express-passeineen ehtii mutta kovin runsaasti toleranssia ei ole.

 

Etukäteen asiantuntemuksesta kiittäen!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys transitista Chicago O'Harella:

 

Kollega on matkustamassa kesäkuussa kongressiin Lexingtoniin, Kentuckyyn. Matka on tarkoitus tehdä AA:n piletein yhteydellä HEL-LHR-ORD-LEX. Pohtii riittääkö puolitoista tuntia (1:35) koneenvaihtoon O'Harella, kun terminaali vaihtuu vitosesta kolmoseen? Pohtii pitäisikö buukata suosista reilummalla vaihtoajalla? Ilmeisesti AA kuitenkin rerouttaa mikäli missaa jatkon sallitun vaihtoajan connectionissa?

 

Onko kellään kokemuksia koneenvaihdoista Chicagossa? Millaisten vaiheiden kautta homma käytännössä toimii Euroopasta tulevalle? Miten vitosesta kolmoseen?

 

Tiukkaa yhteyttä varmasti helpottaa, jos on ennakkokäsitys miten homma toimii, koska arpomiseen ei ole pelivaraa. Allekirjoittaneella kokemusta entry-transitista vain JFK:ltä parin tunnin vaihtoajalla, millä kyllä Express-passeineen ehtii mutta kovin runsaasti toleranssia ei ole.

 

Etukäteen asiantuntemuksesta kiittäen!

 

 

 

Mä lensin viimekesänä Helsinki-Tukholma-Chicago-Vancouver välin ja oisko ollut joku 1.5h-2h vaihtoaikaa ja terminaalin vaihdos myös. Kyllä se aika ihan OK:sti riitti, ei kauheasti pelivaraa. Varsinkin kun saat käydä kaikkien porttien kautta selittelemässä matkan tarkoitusta jne. Ja uudet turvatarkastukset ja terminaalijunalla vaihdot. Mutta ihan hyvin ehti kyllä! Mutta eka kerta itsellä Jenkkilässä niin jetlagi ja vieras kulttuuri vähän hämmensi, mutta ihan hyvin siellä pärjää! Hyvät opasteet ja kyltit. Ja kyllä ne siellä neuvoo kohteliaasti. :)

Toivottavasti auttoi edes jotenkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, kaikki kokemukset ovat varmasti tervetulleita.

Se pieni kokemus ja kiire ORD-MIA kehoittaa "etuilemaan" ja kertomaan tilanne uudessa turviksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi ORDssa meni passintarkastuksessa 2hr45min...

 

Ja jos lisätään pieni viivästys lähdössä, matkalla, pass control, turvis jne niin äkkiä vietän mielummin 4-5h vaihdossa.

 

Ed. 5 tuntia vaihdossa vs liikaa optimointia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään