Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Ja jos lisätään pieni viivästys lähdössä, matkalla, pass control, turvis jne niin äkkiä vietän mielummin 4-5h vaihdossa.

 

Ed. 5 tuntia vaihdossa vs liikaa optimointia

 

Jos tiukka vaihto on samalla lipulla, niin eikö vaihdon onnistuminen ole ainakin periaatteessa lentoyhtiön ongelma? Miten käytännössä, jos 1,5 tunnin vaihdossa onkin tuhraantunut 3,5 tuntia, tjsp?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tiukka vaihto on samalla lipulla, niin eikö vaihdon onnistuminen ole ainakin periaatteessa lentoyhtiön ongelma? Miten käytännössä, jos 1,5 tunnin vaihdossa onkin tuhraantunut 3,5 tuntia, tjsp?

 

Riippuu kentästä. Idioottimaisilla kentillä kuten esim. CDG ei mikään ihme, mutta jos joku onnistuisi esim. Vantaalla moisen ajan tuhraamaan koneiden ollessa aikataulussa niin voisi olla jo pienen selittelyn paikka.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi ORDssa meni passintarkastuksessa 2hr45min...

 

Se "one stop immigration & customs" ennen varsinaista immigration hallia on yleensä nopea ja kiva. Viimeksi ei ollut jonoa ollenkaan, edellisellä kerralla puolisen tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se "one stop immigration & customs" ennen varsinaista immigration hallia on yleensä nopea ja kiva. Viimeksi ei ollut jonoa ollenkaan, edellisellä kerralla puolisen tuntia.

 

Se ei toimi jos sulla on ensimmäinen entry passillasi maahan, ja tosiaan, mikään ei ole varmaa jenkki-immigrationissa, paitsi epävarmuus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair ottanut Delhissä ensimmäisenä käyttöön uuden boarding passien elektronisen järjestelmän jossa väärentäminen ja manipulointi on tehty äärimmäisen vaikeaksi.

 

 

del.jpg.cdf1418543dfba3ef7e5486bb961ceea.jpg

 

Parasta kortissa oli tietenkin portilla korttiin raapustettu 4D.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se ei toimi jos sulla on ensimmäinen entry passillasi maahan, ja tosiaan, mikään ei ole varmaa jenkki-immigrationissa, paitsi epävarmuus.

 

Ööö en tarkoita kioskeja vaan Chicagon T5:ssä (vai mikä se International-terminaali onkaan) on erillinen "One-stop immigration" siinä porteilta varsinaiseen halliin johtavan käytävän varrella. Pari-kolme tiskiä ja siitä johtaa käytävä suoraan arrivalsiin, matkatavarahallin ohi joten sitä voi käytttää vain jos on pelkkää käsimatkatavaraa. Suurella osalla matkustajista näin ei yleensä ole, joten se on osoittautunut aika tehokkaaksi.

 

Viime syksynä taisi mennä peräti 5 minuuttia koneelta tohon kävellessä ja toiset 3 minuuttia grillauksessa.

 

Yleensä siinä on ollut joku minimum wage -kaveri toistamassa kovaan ääneen "No hand luggage, immgiration HERE!" -tyyppistä ärsyttävää mantraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö en tarkoita kioskeja vaan Chicagon T5:ssä (vai mikä se International-terminaali onkaan) on erillinen "One-stop immigration" siinä porteilta varsinaiseen halliin johtavan käytävän varrella. Pari-kolme tiskiä ja siitä johtaa käytävä suoraan arrivalsiin, matkatavarahallin ohi joten sitä voi käytttää vain jos on pelkkää käsimatkatavaraa. Suurella osalla matkustajista näin ei yleensä ole, joten se on osoittautunut aika tehokkaaksi.

 

Viime syksynä taisi mennä peräti 5 minuuttia koneelta tohon kävellessä ja toiset 3 minuuttia grillauksessa.

 

Yleensä siinä on ollut joku minimum wage -kaveri toistamassa kovaan ääneen "No hand luggage, immgiration HERE!" -tyyppistä ärsyttävää mantraa.

 

Ah juu, se on sitten uusi systeemi. Kuulostaa ihan fiksulta. Viimeksi tultiin laskuun jonkun Air Chinan jälkeen, eli jonossa edessä oli 300 kielitaidotonta idioottia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edessä kotimatka Pohnpeilta, Mikronesiasta, Guamin, Soulin ja Moskovan kautta Helsinkiin. Liput kolmella eri varauksella PNI-GUM, GUM-ICN ja ICN-SVO-HEL (syystä että rahaa säästyi vajaat 2000 € - uskomatonta, mutta totta!). Guamilla ja Soulissa reilut vaihtoajat 6-8 tuntia. Kysymys kuuluu, voinko tehdä check in:in seuraavalle lennolle transitalueella ja sen jälkeen poistua kentältä? Näin välttäisin jonotuksen check in:iin kentälle palatessa. Matka taittuu vain käsimatkatavaroin, joten laukuista ei tarvitse huolehtia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edessä kotimatka Pohnpeilta, Mikronesiasta, Guamin, Soulin ja Moskovan kautta Helsinkiin. Liput kolmella eri varauksella PNI-GUM, GUM-ICN ja ICN-SVO-HEL (syystä että rahaa säästyi vajaat 2000 € - uskomatonta, mutta totta!). Guamilla ja Soulissa reilut vaihtoajat 6-8 tuntia. Kysymys kuuluu, voinko tehdä check in:in seuraavalle lennolle transitalueella ja sen jälkeen poistua kentältä? Näin välttäisin jonotuksen check in:iin kentälle palatessa. Matka taittuu vain käsimatkatavaroin, joten laukuista ei tarvitse huolehtia.

 

Soulissa et.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä Soulissa estää tuon?

 

Soulissa turvan jälkeiseltä alueelta poistuminen on tehty vaikeaksi (käytännössä: vaadit henkilökunnan apua että päästävät dep->arr).

Soul on sitäpaitsi aika pska kaupunki, 6-8 tunnissa ei hirveästi ehdi. (tosin ICN on ihan surkea kenttä, joten aika kyllä käy pitkäksi tuossa vaihdossa...)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soulissa turvan jälkeiseltä alueelta poistuminen on tehty vaikeaksi (käytännössä: vaadit henkilökunnan apua että päästävät dep->arr).

Soul on sitäpaitsi aika pska kaupunki, 6-8 tunnissa ei hirveästi ehdi. (tosin ICN on ihan surkea kenttä, joten aika kyllä käy pitkäksi tuossa vaihdossa...)

 

 

 

Ok. Siis käytännössä onnistuu, kun ymmärtää pyytää apua. Kaupungille ei ole tarkoitus lähteä, mutta muutama geokätkö on ihan pakko käydä etsimässä kentän tuntumasta.  ;D Nyt heräs kyllä mielenkiinto. Millä tavalla ICN on "ihan surkea"? Se on kuitenkin rankattu maailman toiseksi parhaaksi kentäksi lentomatkustajien keskuudessa. http://www.worldairportawards.com/awards/world_airport_rating.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiat voi tehdä vaikeasti tai helposti. Paljon helpommin ja jotakuinkin samassa kokonaisajassa onnistunee se checkin ihan normaalilla tavalla, eikä tarvitse kikkailla kulkemisten kanssa. Skytraxin luetteloilla ei ole juuri mtään tekemistä todellisuuden kanssa, vaikka keskimäärin kärkipäähän päässeet lentoasemat ovat parempia kuin listan loppupäässä olevat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluu, voinko tehdä check in:in seuraavalle lennolle transitalueella ja sen jälkeen poistua kentältä? Näin välttäisin jonotuksen check in:iin kentälle palatessa. Matka taittuu vain käsimatkatavaroin, joten laukuista ei tarvitse huolehtia.

 

Onko internet check in tuttu tai tarjolla, niin ei tarvitse missään erillisillä alueilla tehdä tai jonotella? Kuulostaa tosi 80-luvulta tuollainen jonottelu jossain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok. Siis käytännössä onnistuu, kun ymmärtää pyytää apua. Kaupungille ei ole tarkoitus lähteä, mutta muutama geokätkö on ihan pakko käydä etsimässä kentän tuntumasta.  ;D Nyt heräs kyllä mielenkiinto. Millä tavalla ICN on "ihan surkea"? Se on kuitenkin rankattu maailman toiseksi parhaaksi kentäksi lentomatkustajien keskuudessa. http://www.worldairportawards.com/awards/world_airport_rating.html

 

Soulissa (ICN) paperin jolla pääsee turvatarkastetulta alueelta pois saa palvelupisteestä joka on pääterminaalissa (ei satelliitti) porttitasolta yhden kerroksen ylöspäin suurin piirtein turvatarkastuksen yläpuolella, noin portin 27 kohdalla. Paperin kanssa mennään portin 27 portaita alas, ja vastakarvaan läpi transfer-turvatarkastuksesta (siihen tarvitaan se paperi), käännytään oikealle ja mennään passintarkastukseen, josta tullaan normaalisti ulos matkatavara-aulan kautta. Oletettavasti sama onnistuisi ilman tuota paperia, jos meneekin saapuvalta lennolta suoraan passintarkastukseen eikä transfer-turvaan - en tosin ole varma käännytetäänkö sieltä pois, jos selviää että on menossa jatkolennolle. Passintarkastuksessa voi mennä jonottaessa puolisen tuntia, eli ihan lyhyttä käyntiä varten ei voi airsideltä poistua.

 

ICN:llä on lähtöselvitysalueelta kerroksen ylöspäin muutama hyvä ravintola, ja varsin hyvin varusteltu K-pop -kauppa (levyjä ja fanituotteita), joissa voi 'haluta' käydä. K-pop CD-levyjä on pieni valikoima myös airsiden pikkuisissa kirjakaupoissa, sekä pääterminaalissa että satelliitissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edessä kotimatka Pohnpeilta, Mikronesiasta, Guamin, Soulin ja Moskovan kautta Helsinkiin. Liput kolmella eri varauksella PNI-GUM, GUM-ICN ja ICN-SVO-HEL (syystä että rahaa säästyi vajaat 2000 € - uskomatonta, mutta totta!). Guamilla ja Soulissa reilut vaihtoajat 6-8 tuntia. Kysymys kuuluu, voinko tehdä check in:in seuraavalle lennolle transitalueella ja sen jälkeen poistua kentältä? Näin välttäisin jonotuksen check in:iin kentälle palatessa. Matka taittuu vain käsimatkatavaroin, joten laukuista ei tarvitse huolehtia.

 

Guam: pari vuotta sitten vaihdoin tuolla lentoa (saavuin Manilasta ja jatko oli Honolulun lennolle / island hopper). En jaksa uskoa etta Guamilla on transit-aluetta erikseen - luulisin etta joka tapauksessa ensiksi pitaa menna passintarkastukseen. Varmaankin ESTA kannattaa olla tehtyna ennen Guamin keikkaa...

 

Seouliin lentavat Guamilta kai Jeju Air, Jin Air, Korean Air ja T'way. Olisin yllattynyt jos UA laittaa laukun millekaan noista lennoista, mutta toki kaikki on mahdollista. Itse varmaan miettisin mihin omaisuuden voi jattaa pienen turistikierroksen ajaksi.

 

Seoul: Voisin kuvitella etta "early check-in" (siella lahtoaulassa) on mahdollinen - ja jos yhdistelma on KE GUM-ICN ja SU ICN-SVO-HEL, niin ehka laukut saa lahetettya Suomeen jo suoraan Guamilta. Itse menisin normaalisti passintarkastuksesta Koreaan (ja laukut matkaan jos ne tulee vain Seouliin); ikina ei ole Koreaan tullessa kovin kauan kestanyt. Toki suuri maara kiinalaisia turisteja passintarkastuksessa voi hieman hidastaa menoa.

 

Maasta poistuminen on kanssa aika nopea toimitus. Lahtoselvitykseen en ole jonottanut ollenkaan - aina on ollut hyvin nopea homma tuolla. Turvatarkastukseen menee tosin hetki pakostikin - jos olet business-luokassa tjms., niin muistaakseni joudut jonottamaan muun porukan mukana. Ei siina kuitenkaan pitaisi enemman kuin 15-20min menna.

 

Bussi / juna Seoulin keskustaan on kylla kohtuullisen edullinen retki, joten tuota voisi ainakin harkita. 1h tai vahan yli kai tuohon pitaa varata. Matkalla on Gimpon kentta - sekin voi olla retkikohde; siina on kuitenkin Lotte -ostoskeskus ja ihan tavallista esikaupunkialuetta. Incheon voisi olla mielenkiintoinen kanssa, mutta en ole itse siella ikina kaynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko internet check in tuttu tai tarjolla, niin ei tarvitse missään erillisillä alueilla tehdä tai jonotella? Kuulostaa tosi 80-luvulta tuollainen jonottelu jossain.

Niin mieluusti tekisin netissä lähtöselvityksen, mutta se aukeaa vasta 24 h ennen matkan alkua ja olen itse jo siinä vaiheessa matkalla. Aeroflotin nettisivujen mukaan pitäis olla printit mukana, mutta missäs printtaat reissun päällä...? Itse selvityksen tekisi kyllä helposti välilaskun aikana Guamilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soulissa (ICN) paperin jolla pääsee turvatarkastetulta alueelta pois saa palvelupisteestä joka on pääterminaalissa (ei satelliitti) porttitasolta yhden kerroksen ylöspäin suurin piirtein turvatarkastuksen yläpuolella, noin portin 27 kohdalla. Paperin kanssa mennään portin 27 portaita alas, ja vastakarvaan läpi transfer-turvatarkastuksesta (siihen tarvitaan se paperi), käännytään oikealle ja mennään passintarkastukseen, josta tullaan normaalisti ulos matkatavara-aulan kautta. Oletettavasti sama onnistuisi ilman tuota paperia, jos meneekin saapuvalta lennolta suoraan passintarkastukseen eikä transfer-turvaan - en tosin ole varma käännytetäänkö sieltä pois, jos selviää että on menossa jatkolennolle. Passintarkastuksessa voi mennä jonottaessa puolisen tuntia, eli ihan lyhyttä käyntiä varten ei voi airsideltä poistua.

 

Suurkiitos selkeistä ohjeista!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin ESTA kannattaa olla tehtyna ennen Guamin keikkaa...

 

Seouliin lentavat Guamilta kai Jeju Air, Jin Air, Korean Air ja T'way. Olisin yllattynyt jos UA laittaa laukun millekaan noista lennoista, mutta toki kaikki on mahdollista. Itse varmaan miettisin mihin omaisuuden voi jattaa pienen turistikierroksen ajaksi.

 

Seoul: Voisin kuvitella etta "early check-in" (siella lahtoaulassa) on mahdollinen

 

 

ESTA on kunnossa ja ruumaan meneviä laukkuja ei ole. Tuo Early check-in voisi olla myös ihan toimiva vaihtoehto, mutta noinkohan Aeroflot sellaista tarjoaa...? "Online ticket counter" kentällä näkyy olevan ja siinä luvataan nopeampaa lähtöselvitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Soulissa (ICN) paperin jolla pääsee turvatarkastetulta alueelta pois saa palvelupisteestä joka on pääterminaalissa (ei satelliitti) porttitasolta yhden kerroksen ylöspäin suurin piirtein turvatarkastuksen yläpuolella, noin portin 27 kohdalla. Paperin kanssa mennään portin 27 portaita alas, ja vastakarvaan läpi transfer-turvatarkastuksesta (siihen tarvitaan se paperi), käännytään oikealle ja mennään passintarkastukseen, josta tullaan normaalisti ulos matkatavara-aulan kautta. Oletettavasti sama onnistuisi ilman tuota paperia, jos meneekin saapuvalta lennolta suoraan passintarkastukseen eikä transfer-turvaan - en tosin ole varma käännytetäänkö sieltä pois, jos selviää että on menossa jatkolennolle. Passintarkastuksessa voi mennä jonottaessa puolisen tuntia, eli ihan lyhyttä käyntiä varten ei voi airsideltä poistua.

 

ICN:llä on lähtöselvitysalueelta kerroksen ylöspäin muutama hyvä ravintola, ja varsin hyvin varusteltu K-pop -kauppa (levyjä ja fanituotteita), joissa voi 'haluta' käydä. K-pop CD-levyjä on pieni valikoima myös airsiden pikkuisissa kirjakaupoissa, sekä pääterminaalissa että satelliitissa.

 

Sinne pääterminaalin airsidellehän ei pääse, jos olet satelliitin airsidellä. Satelliitin airsideltä on hankala päästä pois (käytännössä sama systeemi kuin siellä pääterminaalissa, mutta välissä juna ja mahdollisesti pitkä jono passintarkastukseen).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seoul: Voisin kuvitella etta "early check-in" (siella lahtoaulassa) on mahdollinen - ja jos yhdistelma on KE GUM-ICN ja SU ICN-SVO-HEL, niin ehka laukut saa lahetettya Suomeen jo suoraan Guamilta. Itse menisin normaalisti passintarkastuksesta Koreaan (ja laukut matkaan jos ne tulee vain Seouliin); ikina ei ole Koreaan tullessa kovin kauan kestanyt. Toki suuri maara kiinalaisia turisteja passintarkastuksessa voi hieman hidastaa menoa.

 

Maasta poistuminen on kanssa aika nopea toimitus. Lahtoselvitykseen en ole jonottanut ollenkaan - aina on ollut hyvin nopea homma tuolla. Turvatarkastukseen menee tosin hetki pakostikin - jos olet business-luokassa tjms., niin muistaakseni joudut jonottamaan muun porukan mukana. Ei siina kuitenkaan pitaisi enemman kuin 15-20min menna.

 

Bussi / juna Seoulin keskustaan on kylla kohtuullisen edullinen retki, joten tuota voisi ainakin harkita. 1h tai vahan yli kai tuohon pitaa varata. Matkalla on Gimpon kentta - sekin voi olla retkikohde; siina on kuitenkin Lotte -ostoskeskus ja ihan tavallista esikaupunkialuetta. Incheon voisi olla mielenkiintoinen kanssa, mutta en ole itse siella ikina kaynyt.

 

Nykyisellään ICN passintarkastus on hieman fiksumpi kuin ennen (nykyisin siellä on yksi jono eikä kymmentä), oma odotusaika vaihtelee 0 ja 60 minuutin välillä.

Turvatarkastus on täysin idioottimainen systeemi, ja tosiaan mitään priorityä ei ole (paitsi city air terminal checkineille). Alle 10 minuutin en ole selviytynyt kai ikinä, muutaman kerran mennyt reilu tunti. Tiedät, että päivä on pilalla kun jonot risteävät toisensa niiden turvien välillä (eli turvaan on se 100m jonoa plus se ensimmäisen checkpointin siksak).

 

AREX keskustaan ottaa n. 45min jos ottaa pikavuoron (kerran puolessa tunnissa), tai tunnin jos menee sillä normivuorolla. Alle 6 tunnin vaihdolla ei ole oikein järkeä lähteä keskustaan. Seoul on sitäpaitsi hemmetin tylsä paikka, joten turhaa tänne tulee käymään kääntymään. Jos on 6hr vaihto niin siinä ehtii käydä katsomassa esim. Gyeongbokgungin ja samalla pyörähtää turistirysissä Insadongissa tai Bukchonissa.

 

Incheon on kaikkea muuta kuin mielenkiintoinen, jos puhutaan esim Songdosta. Siellä on korkeita asuintaloja ja Starbuckseja, muttei mitään nähtävää.

 

Negatiivisuuteni saattaa paistaa läpi, mutta kun täällä olen nyt 2 vuotta asunut, niin alkaa tympimään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä tavalla ICN on "ihan surkea"? Se on kuitenkin rankattu maailman toiseksi parhaaksi kentäksi lentomatkustajien keskuudessa. http://www.worldairportawards.com/awards/world_airport_rating.html

 

ICN on surkea monistakin syistä.

 

Se on kaukana Soulista, siellä on aivan katastrofaalinen turva/passintarkastus lähtiessä, ja marginaalisesti surkea passintarkastus tullessa.

Kaikki ei-Korealaiset yhtiöt lentävät sieltä satelliittiterminaalista, joka tarkoittaa turhaa junamatkaa mennessä ja tullessa. Tullessa tämä tarkoittaa sitä, että matkatavaroita saa odottaa ja pitkään. 20min odotus passintarkastuksen jälkeen on aivan normaalia.

 

Airsidellä on aivan surkeat palvelut varsinkin ravintoloiden osalta. Siellä satelliitissa on 2 food courtia jotka ovat molemmat aivan onnettomia. Ennen turvatarkastusta on pari ihan siedettävää paikkaa, mutta tosiaan turvan jälkeen siellä ei ole paljon mitään.

 

Ainoa syy miksi ICN pärjää noissa vertailuissa on se, että joku saa isohkon ruskean kirjekuoren tiskin alta vuosittain. ICN on oikeasti Aasian isoista lentokentistä aikalailla huonoin. Täällä asutun parin vuoden aikana olen n. 100 kertaa käyttänyt kenttää, joten pinnani on aika lyhyt siellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aijemmin lentänyt vain noita kaikinpuolin valmiiksi kasattuja 'Aurinkomatkoja', mutta nyt tuli varattua matka ihan vaan lentämisen ilosta ja on nyt muutama kysymys aiheesta.

 

Suoritushan on HEL -> CPH (vaihto 4h) -> HAM (6h 15min) -> CPH (1h 45min) -> HEL

 

Koko hoito on yhdellä varauksella, kaikki ovat SASsia ja näkyvät tossa SASin Androidsovelluksessaa. Niin lähinnä nyt askarruttaa että missä/montako kertaa teen check-inin? Sovelluksessa on jokaisen legin kohdalla erikseen että not open for check-in (reissun onkin vasta kuukauden päästä) niin päättelenkö tosta että kaikki pitää aikanaan tehdä erikseen?

 

Ja sitten tuolla SASin lähtöselvitys veppisivulla sanotaan että "Voit tehdä lähtöselvityksen ja valita istuinpaikan 22–1 tuntia ennen lähtöä matkustaessasi SAS- ja Widerøe-lennoilla", niin kuinka suurena todennäköisyytenä pidetään että päästään rouvakokelaan kanssa vierekkäisiin pulkkiin jos olen heti 22 tunnin kohdalla hommaa hoitamassa? Sillä nyt ei itelleni oo niin väliä mutta rouvakokelas luultavasti erittää alleen jokatapauksessa kun kuulee mihin on lähdössä niin se varmaan mieluiten istuisi vieretysten.

 

Ja kait me päästään Köpiksessä ja Hampurissa ulos keäntältä ilman sen suurempaa draamaa? Köpiksestä ei nyt periaatteessa niin väliä, mutta Hampurissa pitäs kyllä päästä syöttämään sorsia.

 

Aika intopiukeana tässä nyt kuukauden päivät odottelen, etenkin kun tuosta sovelluksesta justiinsa hiffasin että kalustona Airbusin lisäks myös ATR-72 ja CRJ 900, eihän mulla käynyt mielessäkään että

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja kait me päästään Köpiksessä ja Hampurissa ulos keäntältä ilman sen suurempaa draamaa?

 

Schengen -alueella senkun kävelee ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään