Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Niin lähinnä nyt askarruttaa että missä/montako kertaa teen check-inin?

 

Kaksi kertaa: menolle HEL-CPH-HAM (check-in avautuu 22h ennen menon ensimmäistä lentoa). Paluulle HAM-CPH-HEL (check-in avautuu 22h ennen paluun ensimmäistä lentoa)

 

kuinka suurena todennäköisyytenä pidetään että päästään rouvakokelaan kanssa vierekkäisiin pulkkiin jos olen heti 22 tunnin kohdalla hommaa hoitamassa?

 

Todennäköisenä.

 

Ja kait me päästään Köpiksessä ja Hampurissa ulos keäntältä ilman sen suurempaa draamaa?

 

Ei draamaa, aina kun menette pihalle, niin turvan läpi joudutte kulkemaan takaisin, kannattaa varata tähän hetki aikaa. Jos teet lähtöselvityksen netissä/mobiililla ja teillä ei ole matkatavaraa ruumaan, ei teiltä kysytä edes henkilöpapereita missään vaiheessa tätä matkaa. Jos haluat paperiset boarding passit, saat ne automaatista Helsingissä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin SFO erikoislento on perillä 28.11.16 16:40 paikallista. Mihin kohteeseen kannattaisi suomituristin jatkaa suoraan siitä tai aamulla jos vaatimuksena on että USA:ssa ja pärjää kesävarustuksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavana päivänä pääsee 20 dollarilla keskustasta bussilla suoraan Hollywoodiin LA:han jos sellanen kiinnostaa? Siellä pärjää ilman toppatakkia  :laugh:

 

  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, ajattelin kyllä pikkasen etelämmäksi. Käsittääkseni Phoenixissa ei esimerkiksi tarvitse tuulipuvun takkia laittaa päälle.

 

Miten kauan meinasit olla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Miten kauan meinasit olla?

 

Ma-Pe eli nyt puhutaan jo ihan oikeasta lomasta.

 

Lähtö lennolla AY4511 Helsinki–San Francisco 28.11.2016, lähtöaika 15.50.

Paluu lennolla AY4512 San Francisco–Helsinki 2.12.2016, lähtöaika 13.45

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ma-Pe eli nyt puhutaan jo ihan oikeasta lomasta.

 

 

Täh, onko sulla kuumetta? :)

 

Mites olisi 2 päivää San Diegossa ja 3 päivää Las Vegasissa?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselin tossa sivu-pari aikaisemmin käytännön vinkkejä alla olevaan reissuun, lähinnä checkinniin ja kentiltä poistumisiin.

Suoritushan on HEL -> CPH (vaihto 4h) -> HAM (6h 15min) -> CPH (1h 45min) -> HEL

Kerrottakoon nyt että koko homma meni yhellä check-innillä 22 tuntia ennen ensimmäisen lennon lähtöä. Sassin sivu tarjoutui myös tulostamaan boarding passin ihan tässä kotona, ei tarttenut kentällä tulostella.

 

Mutta ton boarding passin kanssa olikin sitten hauskaa reissussa. Sitä tarvittiin reissussa muistaakseni 7 kertaa mutta vain yhden kerran se pelasi ihan vaan viivakoodin piippaamisella, kaikki muut kerrat antoivat normaalin piip mutta heti perään tuli tööt ja ilmoitus väärästä lennosta. Joka kerta oltiin kuitenkin oikealla lennolla ja asiakin selvisi aina kun hetken näppäilivät koneitaan. Paitsi Hampurissa täti vaan huokaisi syvään ja opasti eteenpäin.

 

Olisi sen boarding passin toki saanut puhelimeenkin niinkuin monella näytti olevankin, mutta se ei ollut optio kun reissukaveri ei tiennyt asiasta mitään ennenkun tajusi olevansa menossa lentokentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut lukijalaitteet ovat kranttuja sille viivakoodin, tai mikä lie sotku se nykyään on, laadulle. Kotiprintteri tuppaa tulostamaan hieman liian tummaksi jolloin kuvio sotkeutuu liikaa, ja koodi ei kelpaa kentällä ilman että virkailija joutuu hieman näpyttelemään.

Aina sen printin otan kuitenkin matkaan vaikka pääsääntöisesti puhelinta käytän matkalippuna.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menossa turkkilaisen (TK) kyydillä Kuala Lumpurin (KLIA) kautta Langkawille. Tunti ja vartti vaihtoaikaa Malindolle, joka lentää viimeisen legin. Hiukan epäselväksi jäänyt voiko vaihtaa airsidellä vai pitääkö peräti mennä immigrationin kautta ja ottaa laukutkin ulos? Käsitykseni mukaan TK tulee satelliittiterminaaliin ja Malindo lähtisi nykyään pääterminaalista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus olisi matkustaa ensi vuoden toukokuussa lentäen länsinaapuriin, eli villiin Ruotsiin(!) Mietinpä vaan, että milloinkohan nämä kotimaisimmat lentoyhtiöt kuten Norwegian ja Finnair alkavat kauppaamaan lippuja toukokuulle 2018? Tällä hetkellä näkyvät maaliskuun 2018 alkuun. Sama homma myös hotellien kanssa, jospa joku osaisi vastata?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka viettää yö Madridin kentällä, jos ei ota hotellihuonetta? Käyn toukokuussa kääntymässä siellä (21.55-10.55) ja mietin vaihtoehtoja. Lento saapuu/lähtee T4S:stä, siellä näytti olevan ainakin yksi 24h lounge economyssakin matkustaville. Ja miten tuo T4S toimii, onko siellä lähtöselvitys vai vaan portit? Tarkoituksena on siis käydä välillä airsiden ulkopuolella, pääseekö sinne yöllä takaisin 10.55 lähtevälle lennolle? Monta kysymystä mielessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja miten tuo T4S toimii, onko siellä lähtöselvitys vai vaan portit? Tarkoituksena on siis käydä välillä airsiden ulkopuolella, pääseekö sinne yöllä takaisin 10.55 lähtevälle lennolle? Monta kysymystä mielessä...

 

T4S on nimensä mukaan satellitti, eli siis keskellä plattaa sijaitseva porttialue (toki palveluineen) joka on monessa asiassa (lähtöselvitys, matkatavarat jne.) täysin riippuvainen varsinaisesta T4:stä. Eli ei siellä mitään landsidea ole, automaattijunalla pitää körötellä pääterminaaliin ja sieltä voi sitten exitata ihan maihin. Tässä pitää muistaa myös se, että koska T4S on non-Schengen, niin matkalla junalle/junalta on toki passintarkastus. Tästä johtuen sitten pää-T4:ään kuljetaan myös turvatarkastuksen kautta as per normaalit EU-säännökset.

 

Olen nähnyt ainakin pääterminaalin airsidella jengiä nukkumassa Starbucksin soffilla tms. paikoissa iltamyöhäsellä niiden sulkeuduttua. Landsidellä T4:ssä ei oikeastaan ole juuri muuta kuin lähtöselvitystiskit, pari autovuokraamoa ja metron ja Cercaniaksen (paikallisjuna) asema, joten jos aiot oikeasti tuolla yöpyä, niin suosittelen airsidella pysymistä ja sopivan hiljaisen nurkan etsimistä.

 

Mutta suosittelen ihan oikeasti miettimään haluatko välttämättä notkua tuolla reilua 12 tuntia. Madrid on kuuluisa halvoista hotelleistaan, tasokkaasta kenttähotellista saa lähes aina huoneen viiden kympin pintaan, ja jos vaatimattomampi hostal kelpaa niin parilla kympilläkin selviää. Sukkulat pelaa yleensä ihan OK, ja esim. Barajasin kaupungissa oleviin hotelleihin voi kävellä T123-kompleksista sellaista kivaa piiloreittiä pitkin :). Metrollakin sinne pääsee, mutta ne repii aika ikävää kenttälisämaksua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos kokemuksia miten Finnairin huutokauppa businesspenkistä on toiminut, onko 5 tähden tarjoukset kotiutuneet? Nouseeko näissä myös luokka ja täten pistekertymä?

 

Ensi viikon sunnuntain Singaporen keikalle oli 1-5 tähden haarukka muistaakseni jotain 200-600 euron luokkaa, olisikohan ollut niin että "5 tähteä = paras todennäköisyys saada tarjous läpi ja tuo katto oli jossain tuolla 600 euron huitteilla. Katselin, että täyttöaste penkkien perusteella busineksessa oli jotain 10-12 penkkiä vielä vapaana. Enemmän lentävät konkarit varmaan tässä osaisi kertoa, että mikä ajankohta/legi olisi erityisen halvalla kotiutettavissa jos eturivi ei myy ovh-hinnoilla täyteen?

 

Miten muuten nuo etukäteen lennonvarauksessa tulleet Amadeuksen lounge-voucherit ("LOUNGE ACCESS NON-SCHENGEN"), jos tuollainen huutokauppa-upgrade kotiutuu, siinähän tulee jo free access tuonne myös, eli tälläinen lipuke jäisi käyttämättä. Onkohan nämä sidottu tuohon tiettyyn lennon ajankohtaan, eikä esimerkiksi vuoden voimassaoloaikaan kuten Finnairin lentopalkintoina ostetut? Tuossa sähköisessä kuitissa ei sinällään lue oikein voimassaolosta mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huutokaupassa et saa kuin businessluokan paikan eli pisteet tulevat alkuperäisen ostetun lipun mukaan. Olen saanut yhdenkin tähden tarjouksia läpi.

 

Taustaa millä paikkoja myydään ja mitkä menee läpi ja kenellekin, ei suurelle yleisölle paljasteta joten niistä ei kukaan täällä voi mitään oikeaa faktaa kertoa. Sanotaanko että ihan tuuripeliä on. Eli sen verran kun olet valmis paikasta maksamaan, niin laita sellainen tarjous. Singaporen reitillä kannattaa miettiä sen pituutta ja istuminen muulissa on aikalailla painajaista joten ehkä kannataa laittaa vähän lisää tarjoukseen.

 

Loungevoucherista en osaa sanoa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kysellyt upgradausta kerran Helsingin lahtoselvityksessa New Yorkiin ja parempi istuin irtosi EUR 490:lla. Vastaavasti Lufthansa pyysi Frankfurtista Philadelphian lennon upgradauksesta businekseen jotain EUR 800 -- paadyin sitten ottamaan premium economyn ja ostin sitten erikseen alennetun EUR 25-hintaisen paasyn Lufthansan Business Loungeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taustaa millä paikkoja myydään ja mitkä menee läpi ja kenellekin, ei suurelle yleisölle paljasteta joten niistä ei kukaan täällä voi mitään oikeaa faktaa kertoa. Sanotaanko että ihan tuuripeliä on. Eli sen verran kun olet valmis paikasta maksamaan, niin laita sellainen tarjous.

 

Ilkka on muutoin oikeassa, mutta ei se matikka aivan mahdottoman vaikeaa ole. Mutta käytännössä tavan tallaajalle, niin ei mitenkään ole saatavilla juuri sitä optimaalista hintaa, sehän homman idea onkin. Bookkaukset ja muiden halukkaiden tiedot kun eivät ole käytettävissä.

 

Jokainen arvottaa valintansa, mutta olennaista on kenties katsoa reittiä / ajankohtaa ja sattuuko isomman konffiksen bisnesputki alustavasti sille päivää. Viimeisestä mahdollisesta jakkarasta lienee tarpeetonta maksaa eli ajatuksella bidata muita uppaajia vastaan ei kannattane rahoja hassata, tuskin on suuren massan touhua kuitenkaan. Sekä muuttujia on melko paljon.

 

Shellin servetin mukaan kun aina ei uppaajat välttämättä ole niitä matkustusluokan fengshuin kannalta halutuimpiakaan. Joskin kenties parempia kuin huonot valinnat OP-upeissa, mutta tämä jälkimmäinen oli vain oma pohdintani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shellin servetin mukaan kun aina ei uppaajat välttämättä ole niitä matkustusluokan fengshuin kannalta halutuimpiakaan. Joskin kenties parempia kuin huonot valinnat OP-upeissa, mutta tämä jälkimmäinen oli vain oma pohdintani.

 

Parisen viikkoa sitten Barcelonaan lennellessäni oli taas sarjassamme "häpeän silmät päästäni" -lentoja. Bisnestä oli pitkän aikaa yksi rivi kunnes pari päivää ennen lentoa ilmestyi toinen rivi mutta se oli täysin varattu (en erityisemmin pidä bulkheadeista joten olisin mielelläni vaihtanut 2F:ään). Noh, koneessa selvisi sitten että ko. neljä paikkaa ovat keski-ikäisen seurueen (kaikesta päätellen kaksi pariskuntaa) käytössä ja meininki olikin sitten sen mukainen. Koska kyseessä oli tämä ihana 0540 lähtö stadista niin vedin aika tiiviisti sikeitä ensimmäiset 3h, mitä nyt aamiaisen äkkiä hotkaisin.

 

Noh, viimeisen puolen tunnin aikana toivoin että olisin ollut edelleen unessa - kakkosrivin seurue oli selvästi keskittynyt nukkumisen sijaan ns. aikuisten virvokkeiden nauttimiseen ja meno alkoi olla äänekästä. Juttujen taso liikkui ruumiineritteissä, navan alusjutuissa jne. puberteetti-ikäisten teinipoikien mielenmaailmassa. Espanjalainen miehistö oli paennut verhon taakse kyökin puolelle eikä suostunut tulemaan ulos kuin kellon kutsumana - olisi hävettänyt vielä enemmän jos he olisivat ymmärtäneet mistä nuo sinällään ihan siistin näköiset keski-ikäiset ihmiset kovaan ääneen puhuivat!

 

Jälleen kerran Boset tulivat tarpeeseen...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin tässä eräänä päivänä Riikasta Ouluun Helsingin kautta ja portilla  Riikassa kun oltiin koneeseen nousemassa, virkailija kysyi lippua kuten normaalistikin ja sitten kysyi myös onko jatkolentoa Helsingistä ja kun sanoin, että Ouluun on jatkolento, virkailija pyysi saada passini tms. nähtäväksi ja näytin sitten hänelle passia ja virkailija katsoi passin ja totesi kaiken olevan kunnossa.

 

Jäin vain ihmettelemään miksi virkailija kysyi lähtöportilla onko minulla jatkolentoa ja miksi halusi sitten nähdä myös passini? Puolisoltani tiedusteltiin vain onko jatkolentoa mutta häneltä ei kuitenkaan kysytty mitään passia tai muutakaan matkustusdokumenttia. Sen takia jäin ihmettelemään miksi virkailija Riian päässä kysyi onko jatkolentoa ja passia minulta? Onko kyseessä joku satunnaistarkastus? Ei minulta ennen ole EU:n tai Schengenin sisällä matkustettaessa kysytty mahdollista jatkolentoa tai matkustusdokumenttia. Tietääkö kukaan mikä tässä voisi olla syynä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla olin palaamassa Nizzasta Frankfurtin kautta Philadelphiaan. Lahtoselvitys ja turvatarkastus olivat sujuvia, mutta sitten tokkasi: kaikille Shengen-lentojen matkustajille oli jarjestetty ylimaarainen matkustusasiakirjojen tarkistus -- vain yksi rajaviranomainen oli paikalla ja luki koneellisesti kaikkien matkustusasiakirjat -- noin 25 minuuttia meni tahan jonotteluun.

 

Terrorismin takia tama lienee Euromatkailun tulevaisuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas kerran tarvittaisiin Flightforumin arvovaltaisen raadin arviota lentomatkustamiseen liittyen.  :thmbup:

 

Kesäkuun lopulla olisi tarkoitus lähteä reissun päälle ja vaikuttaisi, että järkevimmät lennot saisi Air Francen lipulla operoivina yhtiöinä AY ja MK. Ainut mutta matkassa on tuo surullisen kuuluisa Pariisin CDG ja vaihto ko. kentällä. Ebookers tarjoaa halvinta yhdistelmää 2h vaihdolla ja kentän päässähän täytyisi siis vaihtaa T2D-T2E passintarkastuksineen klo 14:20-16:20 välillä paikallista aikaa. Onko mahdollista vai ihan turha edes unelmoida onnistumisesta saatikka matkatavaroiden saamisesta mukaan? Seuraava vaihtoehto olisi ottaa Helsingistä aikaisempi Finskin vuoro Pariisiin, jolloin tulisi vajaat viisi tuntia odottelua, mikä ei sekään välttämättä ihan kauheasti houkuttele.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos laukku/laukut ovat tärkeät, en lähtisi Pariisin kautta edes 10 tunnin vaihdolla. Kaksi tuntia ei ainakaan paranna tilannetta, vaikka normaalisti jopa CDG:llä sen pitäisikin riittää. Suurin osa laukuista kuitenkin menee jopa CDG:ltä läpi siten kuin kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään