Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

10 tuntia sitten, Janne Mäkinen kirjoitti:

Hieman huvitti, kun Finnairilla tottunut lentämään sellaisen 15-20 kg painoisen lentolaukun kanssa.

Rajussa turbulenssissa noita lokeroita on avautunut ja tavaroita pudonnut matkustajien niskaan. En haluaisi saada 20 kilon nyssäkkää päähäni, voi tehdä pahaa jälkeä.

Ja kuten Tatu tuossa kommentoikin, painorajoihin on syynsä, joista piittaamattomuus saattaa aiheuttaa isompaakin vahinkoa.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

IATA on yrittänyt ohjastaa yhtiöitä yhdenmukaiseen käytäntöön, mutta aina joku on halunnut noudattaa omaa käytäntöään - ja erityisesti LCC-yhtiöt, joille se on lisäansaintamahdollisuus.

Esimerkiksi vuonna 2015 (taisi olla uutisoitu tuolloin täälläkin jossain toisessa ketjussa)

https://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2015-06-09-02.aspx

Joo, tästä oli keskustelua foorumilla aikoinaan. IATAn viestintä ei lopulta ehkä onnistunut ihan järkevästi, ja olisihan IATAkin voinut tehdä pari, vaikkapa sitten erivärisellä tägillä koodattua laukkuluokkaa. Eniten kitkaa aiheuttaa kai se, onko leveysraja 35 vai 45 cm (tai 40 cm). Esimerkiksi AA:lla raja on paperilla 14" eli 35,5 cm ja omakin laukku on sattuneesta syystä juuri sen levyinen, sillä pääsee melkein koneeseen kuin koneeseen, muutamaan sekin on liian leveä.

Oikean mittaisia laukkuja mahtuu tonne laatikkoon aika kivasti, tilanne muuttuu radikaalisti, kun yksi matkustaja pitää oikeutenaan pistää oman ylikokoisen laukkunsa pitkittäin tuonne kun se ei muuten mahdu.

laukut_hyllylla.jpg.0a2673f1dab8ef873f6256089b077751.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mun laukkuni ku on pyörineen 60 cm korkee mut muilta mitoilla alle. Joten halvempaa maksaa ruuma kun mahdollinen portti/lähtöselvitysmaksu kentällä. Paluu ku on laivalla Tukholman kautta.Kiitos vinkeistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellaan tietoa kuinka paljon taytyy varata aikaa koneenvaihtoon Johannesburgissa? Tulemme Qatar Airwaysilla Dohasta ja vaihdamme todennakoisesti SAA:n lennolle Durbaniin. Joudumme tsekkaamaan matkatavarat uudelleen, kun ovat eri lipuilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellä käytyyn suureen matkustamolaukku-keskusteluun liittyen.

Qantasilla on kotimaan lennoilla saanut ottaa kaksi seitsemän kilon laukkua matkustamoon - poislukien Dash-lennot. Tästä päivästä lukien sääntöä on muutettu siten, että toinen laukku saa olla maksimissaan 10 kiloinen. TYhteispaino kuitenkin edelleen 14 kiloa. Eli laukut voivat olla esim. 10kg+4kg, 9kg + 5kg jne. Laukkujen kokorajoituksiin ei tullut muutoksia. Yhden laukun kanssa matkustettaessa koko saa olla max 115cm (=56cm+36cm+23cm) ja kahden laukun tapauksessa kumpikin saa olla max 105cm  (=48cm+34cm+23cm). Kahden laukun lisäksi matkustamoon saa tuoda yhden pienen 'henkilökohtaisten tavaroiden' laukun, esim. käsilaukku tai pieni suojatasku tyyppinen läppärilaukku.

Tämä muutos laukun maksimirajaan asiakkaiden toiveista. Qantasin saaman palautteen mukaan matkustajien on helppo pysyä 14 kilon maksimirajassa, mutta seitsemän kilon raja per laukku voisi olla joustavampi. Kesän (meidän talvi) aikana tehtiin myös lähtöporteilla matkustaja- ja matkatavarapunnituksia. Yhdeksällä matkustajalla kymmenestä oli mukanaan enintään kymmenen kiloa tavaraa, mutta 40% matkustajista laukun paino oli 7-10 kiloa.

Qantas myös toivoo uuden 10kg maksimipainorajan vähentävän matkustamoon otettavien laukkujen määrää koska suurimmalle osalle matkustajia riittää yksi maks 10kg laukku.

http://www.traveller.com.au/qantas-carryon-bag-limits-airline-increases-limit-to-14kg-after-passengers-complain-h1c5lx 

https://www.qantas.com/au/en/travel-info/baggage/carry-on-baggage.html 

 

Quote

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/21/2019 at 15.25, Teijo Niemelä kirjoitti:

Onko kellaan tietoa kuinka paljon taytyy varata aikaa koneenvaihtoon Johannesburgissa? Tulemme Qatar Airwaysilla Dohasta ja vaihdamme todennakoisesti SAA:n lennolle Durbaniin. Joudumme tsekkaamaan matkatavarat uudelleen, kun ovat eri lipuilla.

Ulkomaanlennolta tullessa pitää mennä passintarkastukseen, sen jälkeen tulliin, ja sitten uudelleen check-iniin, joka löytyy sekä heti tullin jälkeen, että yleiseltä check-in -alueelta, ja vielä turvatarkastukseen. Aika iso merkitys on sillä, kuinka kauan joutuu jonottamaan passintarkastukseen ja sitten check-iniin. Lisäksi ulkomaan porttien ja kotimaan porttien välillä oli aika pitkä kävelymatka.

Minulla oli pari viikkoa sitten Durbaniin mennessä Johannesburgissa vaihtoaikaa 2h 10min, ja se olisi mennyt varsin tiukalle, jos jatkolento ei olisi ollut myöhässä. Passintarkastusaula oli sinne tullessani puolillaan väkeä, ja kymmenen minuuttia myöhemmin aivan täynnä. Jonotin tuolloin noin 45 minuuttia. Lisäksi jatkolennon (joka ei ollut SAAlla vaan BAlla) transfer -lähtöselvitystiskille oli pitkä jono, jossa kymmenen hengen ryhmä selvitteli liian lyhyttä vaihtoaikaansa - heidän onnekseen heidän koneensa odotti, ja minun onnekseni minun lentoni oli myöhässä.

Sanoisin että kolme tuntia olisi hyvä vaihtoaika, sen alle voi tulla kiire. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on pakko kulkea turvatarkastuksen läpi USA:ssa, niin ei kannata pitää mukanaan yhtään suurempia summia käteistä. Käytäntö on näet osoittanut, että turvatarkastuksessa kun TSA:n (Transportation Security Administration) tarkastaja löytää nipun käteistä, niin mitä tahansa summaa voidaan pitää "epäilyttävänä", ja naapuriviraston DEA:n (Drug Enforcement Administration) kaverit tulevat paikalle ja takavarikoivat rahat.

Tämä näköjään ei niinkään harvinainen tapa pölliä siviileiltä rahat ilmenee meneillään olevasta ryhmäkanteesta, joka lähti liikkeelle siitä, että tytär kulki turvatarkastuksen läpi mukanaan eläkeläisisän säästöt, 82000 dollaria, jotka TSA/DEA takavarikoivat "epäilyttävinä", mutta joutuivat myöhemmin palauttamaan, kun virastoja vastaan oli nostettu oikeusjuttu, ja nyt tuomari sanoo, että virastoja vastaan voidaan edelleen käydä oikeutta takavarikoiduista rahoista.

Jutussa lisätietoa, jos käteisen kuljettaminen jenkkilässä kiinnostaa.

Lainaa

The DEA's love for taking cash from travelers has gotten it sued. Again. In August 2019, DEA agents -- working with TSA agents -- took more than $80,000 from Rebecca Brown, who was carrying her father's (Terry Rolin) savings through an airport on her way home to put it in a bank account he could use to pay for dental work and truck repairs.

Working under the assumption that the mere existence of cash is illegal, the DEA and TSA lifted the cash from Rebecca Brown, claiming it was "suspicious." A lawsuit followed in January 2020. Shortly after the filing of the lawsuit, the DEA agreed to return the $82,000 it stole from the retiree and his daughter.

The lawsuit, however, continues. The Institute of Justice is representing multiple plaintiffs who've had their cash taken by the TSA and DEA. This return of funds helps Rebecca and her father, but it doesn't stop the DEA and TSA from continuing to declare nearly any amount of cash "suspicious" before taking it from travelers.

Earlier this year, the magistrate judge [PDF] taking the first crack at the case recommended the agencies not be allowed to exit the lawsuit.

https://www.techdirt.com/articles/20210401/19322246539/judge-says-dea-tsa-can-continue-to-be-sued-stealing-cash-airline-passengers.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä ero on Finnairin A320-laivastossa penkkiriveillä 11 ja 12? Seatgurun mukaan molemmat Exit-rivejä, mutta onko niissä jotain olennaista eroa ja kumpi kannattaa valita?

Muokattu: , käyttäjä: Ilari R Lehtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 hours ago, Ilari R Lehtinen said:

Mikä ero on Finnairin A320-laivastossa penkkiriveillä 11 ja 12? Seatgurun mukaan molemmat Exit-rivejä, mutta onko niissä jotain olennaista eroa ja kumpi kannattaa valita?

Olisiko siinä rivillä 12 selkänojassa kallistus mahdollista? Muuta ei oikein tule mieleen.

Finnairin omilla sivuilla 11 mainitaan jalkatilarivinä ja 12 exit rivinä.

A320_seatmap.jpg

Tuolta löytyy yhtiön julkaisemat konekohtaiset istuinkartat https://www.finnair.com/fi-fi/tietoa-lennoista/finnairin-laivasto

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään