Tuomas Korri

Kysymyksiä lentomatkustamisesta, lähtöselvityksestä, koneenvaihdosta yms.

759 viestiä aiheessa

Tjuu, makuasioita sanoi mäyräkoira jne. Riippuu mitä lentokentältä hakee. Changista puuttuu hyvät näköalat ulos, lounget ovat keskinkertaisia (hox: en ole käynyt SQ loungeissa siellä), ja ravintolatkin voisivat olla paljon parempia. HKG on aasian kentistä oma suosikkini. Olen nyt 6kk sisään tappanut The Wingissä 3 yli 12-tuntista vaihtoa, valittamatta pätkääkään. Changilla olen käynyt myös kolmesti, ja joka kerta siellä käy aika pitkäksi.

Changissa parasta on lyhyt matka kaupungille. Älä jumahda sinne, vaan painele sille kiertoajelulle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokenttäkokemus saattaa muuttua ratkaisevasti, jos pakettiin kuuluu The Wing -tasoinen lounge ,) Itsellä oli mielessä lähinnä perustason palvelut kentällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Changista puuttuu hyvät näköalat ulos

Changissa nimenomaan on hyvät "ulkoilumahdollisuudet" sillä siellä pääsee transittinakin nuuhkaisemaan Singaporen ilmaa ja ottamaan kosteutta iholle eri kattoterasseilla vaikka kaljan kera.

Tämä ulkoilu ei ole kaikkialla mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tauno, muistelin että Lufthansa lensi jossain vaiheessa A380:llä Honkkariin, mutta ei sitten vissiin enää. 747-800 taitaa olla kokematta? 400:sella kylläkin on tullu lennettyä useampaan otteeseen muilla yhtiöillä.

Tuo kiertoajelu oli nimenomaan mielessä, koska en ole käynyt Singaporessa. Huonompi juttu on se, että vaihtoaika on vain 2 ja 2,5 t. No jää sitten syy mennä tuota kautta myöhemminkin  ;)

Honkkarin kenttä on kyllä kaikinpuolin loistava minunkin mielestä, siellä on tullu oltua vissiin neljä kertaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Changissa nimenomaan on hyvät "ulkoilumahdollisuudet" sillä siellä pääsee transittinakin nuuhkaisemaan Singaporen ilmaa ja ottamaan kosteutta iholle eri kattoterasseilla vaikka kaljan kera.

Tämä ulkoilu ei ole kaikkialla mahdollista.

Jees, tupakkimies pääsee hengittämään "raitista ilmaa"  ;D Tällaista mahdollisuutta toivoisi myös LHR:lle ja CDG:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jees, tupakkimies pääsee hengittämään "raitista ilmaa"  ;D Tällaista mahdollisuutta toivoisi myös LHR:lle ja CDG:lle.

LHR terminaali kolmosessa tupakkimiehet tietavat, missa vessassa ei ole savuhalyttimia... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LHR terminaali kolmosessa tupakkimiehet tietavat, missa vessassa ei ole savuhalyttimia... :)

Ai hittolainen kun olis tuon tienny, ilmeisesti kävin väärässä vessassa  ;D

Oli muuten Hesassakin aikoinaan tuollainen vessa, muistaakseni tekivät jotain remonttia ja tupakkapaikkaa ei ollut silloin käytössä ollenkaan. Oli kieltämättä yllätys kun avasin vessan oven heheh. Tämä oli 90 luvun alkupuolta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi Vantaalla pitäisi missään vessassa sauhutella? Ja vielä 90-luvun alussa?

En muista tarkkaan mitä remonttia ne siellä teki, mutta tupakkapaikka oli silloin poistettu, eikä korvaavaa oltu pistetty pystyyn.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

CDG:llä on terminaaleissa 2A ja 2C on tupakkahuone ja lisäksi 3:ssa joka ei näy kartalla (ellei ole tänä vuonna poistettu).

www.aeroportsdeparis.fr/ADP/en-GB/Passagers/services/professional_traveller_services/live_information/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaveri kertoi käyttäneensä sähkötupakkaa lennon aikana eikä taida WC-savuilmaisimetkaan reagoida. Tämä siis kuulopuhetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksi Vantaalla pitäisi missään vessassa sauhutella? Ja vielä 90-luvun alussa?

Niin tuollahan on useampi sauhuttelu paikka laillisesti toisin kuin esim. Oslossa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaveri kertoi käyttäneensä sähkötupakkaa lennon aikana eikä taida WC-savuilmaisimetkaan reagoida. Tämä siis kuulopuhetta.

Sähkötupakka..tupakka...sähkötupakka

tupakka..tupakka..tupakka..hearsayhearsayhearsayhearsayhearsayhearsayhearsayhearsay  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähtöselvityksen teko netissä olisi pelastanut ainakin osittain tuonkin perheen.

Laukut olisivat voineet jäädä rannalle mutta tarpeellisen krääsän saa ostettua perilläkin. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tieda normi turrepotilaista, mutta ma olen ehtinyt koneeseen, laukkujen kanssa, ilman online checkinia saapumalla kentalle 20 minuuttia ennen lennon lahtoa. Talloin tosin checkin-tati lahti juoksemaan portille mun kanssa. Olin ihan aidosti yllattynyt, kun laukutkin saapuivat perille.

Matkustajien offloadaus on jonkunmoinen homma. On ihan virkailijan edun mukaista koittaa jarjestaa matkalaiset koneeseen. Epailen, etta tuo "44 minuuttia" on todellisuudessa ollut 14 minuuttia, tai ehka 4 minuuttia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

44 minuuttia oli jäljellä tarinan mukaan siinä vaiheessa kun tehtiin itse automaatilla selvitystä. Siihen siiten kun kaikki sählinki ja jonotus tiskille, niin se aika voi olla oikeasti se 14 min.

Lähtöselvitystä yritettiin turhaan tehdä ensin Finnairin itsepalveluautomaatissa.

- Olin tekemässä lähtöselvitystä 44 minuuttia ennen koneen lähtöaikaa. Aikaraja on kuitenkin 45 minuuttia, eikä se onnistunut, Simo Toropainen muistelee.

Matka jatkui lähtöselvitystiskille, jossa virkailijat päättivät tarkistaa tilanteen lähtöportilla. Tuomio oli tyly

Kun joku seurueesta olisi tehnyt vaikka siinä kehän ruuhkassa mobiililaitteella lähtöselvityksen, niin taskussa olisi nyt 4533 euroa enemmän fyrkkaa.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus ehkä noin 10v sitten ittelle kävi niin, että (Finnairin) lennolle piti checkata 35min ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa ja olin tiskillä kaksi minuuttia myöhässä eli 33min ennen lähtöä. Ei huolittu mukaan. Matkatavaroita ei ollut lainkaan, ei ruumaan eikä kabiiniin, kun olin päiväreissulle menossa. Vähän harmitti kyllä, koska kävelin piruuttani tämän jälkeen gatelle eikä siellä ollut vielä boordauskaan edes alkanut, joten olisin hyvin ehtinyt koneeseen myöhästyttämättä sitä.

Syitä myöhästymiseeni oli monia, jotka sattuivat samaan aamuun: kehällä tavallista ruuhkaisempaa, parkkihallissa joutui pyörimään vapaata ruutua etsien ja turvassa vielä pitkät jonot. Check-inin jonot sentään kiersin menemällä puhtaan puolen transfer-tiskille, mutta ei auttanut. Sielläkin oli tuona aamuna jono.

Ja tämä oli siis sitä aikaa, kun mitään netti/automaattitsekkauksia ei ollut (ainakaan id-matkustajan) mahdollista käyttää.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tieda normi turrepotilaista, mutta ma olen ehtinyt koneeseen, laukkujen kanssa, ilman online checkinia saapumalla kentalle 20 minuuttia ennen lennon lahtoa. Talloin tosin checkin-tati lahti juoksemaan portille mun kanssa. Olin ihan aidosti yllattynyt, kun laukutkin saapuivat perille.

Matkustajien offloadaus on jonkunmoinen homma. On ihan virkailijan edun mukaista koittaa jarjestaa matkalaiset koneeseen. Epailen, etta tuo "44 minuuttia" on todellisuudessa ollut 14 minuuttia, tai ehka 4 minuuttia...

Kyllä se on täysin tilanteesta ja tapauksesta kiinni. Mutta sekin on tässä tapauksessa hyvä huomioida, että nyt oli (ilmeisesti) kyse iltapäivän aallon ajankohdasta, jolloin jonottaa saa joka paikkaan, check-in, turva ja Lontoon tapauksessa vielä passikin. Käveltävääkin on. Ja slottia Finnairimme tuskin halusi missään nimessä vaarantaa.

Jos kyseessä ei ollut ihan viikottain tai kuukausittainkin matkustavasta perheestä tai perheenjäsenestä, ja ongelmia ei ole aikasemmin ollut, niin tuleeko mobiilitsekkaus mieleen ja osaako sen siinä ruuhkassa tehdä.

Noilla pienemmillä maakuntakentillä on omat etunsa. Kerrankin työporukan kanssa tulimme alle 10 minuuttia ennen koneen lähtöä kentälle ja mukaan päästiin. Check inissä tuttu virkailija vain totesi, että kyllä hän tiesi, että tulemme, 5 henkeä samasta firmasta. Vaan sen varaan ei enää uskalla laskea, on kolleegoja pidemmälläkin ajalla jätetty kyydistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka!

Olisi tuossa sunnuntaina lähtö Helsingistä Barcelonaan Lufthansan kyydillä. Tiedossa on varsin pitkät vaihtoajat molempiin suuntiin; mennessä Frankfurtissa 8h ja paluumatkalla Münchenissä 9h 15min.

Onko näissä väleissä mahdollista tai ylipäätään järkevää lähteä käymään ko. kaupunkien keskustoissa pyörimässä? Onko kentiltä minkälaiset julkisen liikenteen yhteydet kaupunkiin ja ovatko aikataulut järkeviä?

Jos nyt sitten tulee lähdettyä kaupungille, niin onko arvon foorumilaisilla mitään suosituksia käyntikohteista?  :) Voisi olla mukava käydä syömässä ja tsekkaamassa tärkeimmät nähtävyydet. (Myös Barcelonasta saa heitellä ideoita!)

Hyvät jussit kaikille!

Juho

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mynchenissä ainakin pääsee metrolla ja kannattaa käydä tekniikan museossa. Sieltä ei selviä normaalisti alle viikossa. Taitaa olla Deutsches Museum nimeltään.

Ehtii siinä käydä johtamassa torvisoittajia Saksan kuuluisimmassa oluttuvassa. Hofbrauhaus.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noin pitkillä vaihtoajoilla ehdottomasti keskustaan. Itse olen pyörähtänyt molemmissa koneen vaihdon välissä; Munchenissä aikaa oli viisi ja Frankissa kuusi tuntia. Ensiksi mainitussa junamatka kesti muistaakseni puolisen tuntia, Frankfurtissa taas 20min.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, jos ei olut tai tekniikka kiinnosta niin jäät junasta pois Marienplazilla . Kuljeksi Kaufingstrasse edestakaisin. Matkan varrella löytyy myös metsästysmuseo.

Merkillinen paikka , parhaalla shoppingkadulla.

Luannikast reissu, sanos raumalainen.

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kellään kokemusta Kuala Lumpurista vaihtokenttänä, kuinka jouhevasti sujuu? Menomatkalla 1h 50min ja paluussa 3h 25min vaihtoaikaa. Jälkimmäinen ainakin riittänee oikein hyvin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään