Tatu Koiranen

Lausuntopyyntö OPS M1-31 transponderivaatimuksista

5 viestiä aiheessa

Terve,

 

Trafi näyttää laatineen lausuntopyynnön ilmailumääräyksen OPS M1-31 (nimetön / otsikoimaton...) luonnoksesta, joka koskee transponderivaatimusten laajentamista käytännössä katsoen niin, että EFHK TMA Lowerin alla ja Malmilla on käytettävä C-moodin transponderia. Suurimmat muutokset aiempiin hahmotelmiin liittyvät radioyhteysvaatimusten poistamiseen ja transponderivaatimusalueen muuttamiseen olemassaolevan ilmatilarakenteen mukaiseksi sen sijaan, että piirrettäisiin taas harpilla yksi kaari lisää kartalle...

 

Asiastahan keskusteltiin jo aiemmin täällä, mutta katsoin asialliseksi aloittaa uuden ketjun, ettei Trafin aiemmat suunnitelmat ja niihin liittyvä kommentointi sekoitu nyt julkaistuihin asiakirjoihin, joissa kuitenkin on muutoksia.

 

Tiedostot:

Lausuntopyyntö https://dl.dropbox.com/u/61350851/opsm1-31L/Transponderilausuntopyynt%C3%B6.pdf

Ilmailumääräysluonnos OPS M1-31 https://dl.dropbox.com/u/61350851/opsm1-31L/OPS%20M1-31.pdf

Perustelumuistio edelliseen https://dl.dropbox.com/u/61350851/opsm1-31L/Perustelumuistio%20%20OPS%20M1-31.pdf

Kommenttitaulukko https://dl.dropbox.com/u/61350851/opsm1-31L/Kommenttitaulukko.docx

 

Aikaa lausuntojen antamiseen on 30.4. saakka, eli niiden laatimiseen on käytettävissä sopivasti aikaa. Sitä tässä nimittäin tarvitaankin, sen verran ympäripyöreä ja epämääräinen tuo on joka tapauksissa, oli itse vaatimuksesta sitten mitä mieltä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ehdotus ilmailumääräykseksi on hieman erikoisesti tehty, vai mitä mieltä olette?

Ainakin numerointi on hämäävä.

 

3. Poikkeukset

4.1 Lennonjohto voi lennonvarmistuspalvelun tarpeiden sekä liikennetilanteen niin vaatiessa antaa tarkentavia ohjeita transponderin käytöstä.

4.2 Yksittäistapauksissa on mahdollista sopia lennonjohdon kanssa lennon suorittamisesta ilman transponderia.

 

4. Siirtymäsäännös

3.1 Niiden ilma-alusten osalta, jotka eivät täytä tässä määräyksessä esitettyä vaatimusta, saavat tämän määräyksen voimaan tulon jälkeen ainoastaan suorittaa yksittäisiä lentoja ennalta erikseen asianomaisen lennonjohdon kanssa sovitun menettelyn mukaisesti

3.2 Perustellusta syystä poikkeuslupaa voi hakea 30.5.2014 asti.

 

Mielestäni tuon numeroinnin mukainen 4.2 kohta tulisi edellyttää ilmailutiedotuspalveluun (AIP) sisällytettäväksi menettely, jolla yksittäinen lento ilman transponderia on mahdollinen. Tässä se jää lennonjohdon hyvän tahdon varaan. Lisäksi jonkilainen AFIL menettelykin tulisi sallia/määritellä sopivassa julkaisussa.

Valmistelu on ehkä vielä vaiheessa...

 

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo ehdotus ilmailumääräykseksi on hieman erikoisesti tehty, vai mitä mieltä olette?

Ainakin numerointi on hämäävä.

 

Ilmailumääräysluonnos vaikuttaa kokonaisuudessaan juuri niin hyvin valmistellulta, kuin sen numerointi ja yleinen kieliasu. Aivan älytöntä tekstiä.

 

Tuo "lennonjohto voi" on ihan naurettavaa paskaa, samoin kuin koko poikkeuslupamenettely, jossa ei edes ole määritelty, keneltä sitä poikkeuslupaa muka perustellusti anotaan (huom. tekstin mukaan hakemuksen jättämiselle pitää olla peruste ("perustellusta syystä poikkeuslupaa voi hakea"), mutta hakemuksessa itsessään ei vaadita perustatta???).

 

Hyvin, hyvin hämärä määräysluonnos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä on pari päivää aikaa jättää lausunto aiheesta, jos sellaista on ajatellut mutta ei ole vielä muistanut tai ehtinyt tehdä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään