Matti Averio

Viimeinen Kuopio-Helsinki SAS:lla

33 viestiä aiheessa

SAS ilmoitti Helsinki-Kuopio reitin lopettamisesta vuoden alussa. Blue1 on lentänyt reittiä jo lähes vuosikymmenen ajan - toukokuusta 2004. Reitillä on nähty Blue1:n Avroja ja loppuaikoina sitä lennettiin Golden Airin operoimilla ATR:llä. Lopulta reitti päätettiin kuopata, jotta voidaan lisätä kapasiteettia Tukholmaan. Oulun reitti loppui jo viime vuonna, joten tämän jälkeen SAS:n ainoa kotimainen reitti on Helsinki-Vaasa. Kuopioon Helsingistä lentämistä jatkaa enää vain Finnair ja FlyBe yhteistyössä.

 

Viimeinen lento lennettiin pitkänäperjantaina 29.3.2013 lentonumerolla SK4365.

 

Sisäänkäynti Kuopion lentoasemalle on varsin vaatimaton. Aurinko alkaa painua horisonttiin, sillä lennon lähtöaika on klo. 19:20.

[ attachment removed / expired ]

 

Lähtöselvitystiskit napottavat heti oven vieressä itsepalveluautomaatin kera. Tyypillisen ruuhkattomana vain yksi tiski on käytössä.

[ attachment removed / expired ]

 

Kone saapui 15 minuuttia etuajassa Helsingistä, joten saapuminen jäi valitettavasti ikuistamatta. Kurkistus ikkunasta kumminkin paljasti, että viimeisen lennon tulisi hoitamaan SE-MDI.

[ attachment removed / expired ]

 

Boarding aloitettiin hämmentävän aikaisin - puoli tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuopion henkilökunnalta loppuu työt kokonaan SAS:n laittaessa pillit pussiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneelle käppäillessä taivaalla leijui joku lentokoneesta pihalle potkittu.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen kyljistä on poistettu Blue1-teksit brandin muututtua emoyhtiö SAS:ksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Pienkone tuli ehjänä alas asti, turhaan siis pakenivat!

[ attachment removed / expired ]

 

Rullaus kiitotielle 15 kesti vain hetken ja ilmaan päästiin kymmenen minuuttia aikataulua edellä.

[ attachment removed / expired ]

 

Auringonlasku värjäsi koko horisontin kauniin väriseksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvan alalaidassa näkyy Kuopion ydinkeskusta ja tori. Usein reitti on mennyt sen verran sivusta, että koko kaupungin on nähnyt ikkunasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä koneyksilö on varsin tuore tapaus. Kone on toimitettu Ranskasta lokakuussa 2010.

[ attachment removed / expired ]

 

Laukun jätettyä sai kävellä suoraan koneeseen, joten taskun pohjalle rypistettyä bordaria kerkesi ihmettelemään vasta koneessa.

[ attachment removed / expired ]

 

Suomessa SAS:n kotimaan reittejä lentää kaksi Golden Airin ATR-72 -konetta. Molemmat ovat vasta hieman yli kaksivuotiaita.

[ attachment removed / expired ]

 

Kahdella koneella lennettäessä samat naamat pyöri useasti niin henkilökunnassa kuin matkustajinakin. Toisinaan koneessa on ollut mukana omenamehua, mutta tällä kertaa joutui tyytymään teehen ja appelsiinimehuun. Viimeistä lentoa olisi voinut kyllä "juhlistaa" vaikka sampanjalla.

[ attachment removed / expired ]

 

Matkareitti kulkee tyhjän Savonmuan halki, Pieksämäen kautta Mikkeliin ja siitä nelostietä myötäillen Helsinkiin. Tässä on Lahden kaupunki.

[ attachment removed / expired ]

 

Järvenpään kohdalla kaarrettiin jyrkästi oikealle. Kuvassa ylöspäin näkyy Jokela ja sen jälkeen Hyvinkää ja Riihimäki.

[ attachment removed / expired ]

 

Lasku tapahtui kiitotielle 15 suunnilleen 20 minuuttia aikataulua edellä. Kuvassa näkyy risteävä kiitotie 22R.

[ attachment removed / expired ]

 

Helsinki-Vantaan terminaali kaikkine heijastuksineen. 18. lentoni tällä koneyksilöllä on jälleen maassa.

[ attachment removed / expired ]

 

Seuraava kerta SAS:n ATR:llä onkin täysin kysymysmerkki. Kotimaan markkinoilla täytyy jatkossa turvautua Finnairiin ja FlyBen tarjontaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Bussi saattoi terminaalille. Toivottavasti SAS vielä joskus palaa Kuopioon.

[ attachment removed / expired ]

 

Matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopio-Helsinki ATR:llä -matkakertomus ei varsinaisesti lupaa mitään hirveää spektaakkelia, mutta yllättävän mielenkiintoisen sait siitä kuitenkin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuopio-Helsinki ATR:llä -matkakertomus ei varsinaisesti lupaa mitään hirveää spektaakkelia, mutta yllättävän mielenkiintoisen sait siitä kuitenkin.  :thmbup:

 

Täytyy yhtyä tähän, "olosuhteisiin nähden" oikein hyvin kirjoitettu ja kuvitettu kokonaisuus :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava stoori ja erityisen lähellä sydäntä, koska itse lennän melko usein SAS:n toisella, ja nyt ainoalla jäljelle jääneellä, kotimaan reitillä Vaasa-Helsinki. On todella ikävää, että SAS:n reitti Kuopio-Helsinki loppui, sillä tarjonnan väheneminen tietää väistämättä hintojen nousua. Sama henkilökunnan ja matkustajien vähäinen vaihtuvuus näillä SAS:n lennoilla havaittu myös länsirannikolla.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat ja hieno tarina!  :)

 

Heräsi silti kysymys, taas kerran, että miksi pitää tulla Helsinki-Vantaalle (lue: EFHK) jos haluaa mennä maailmalle? Eikö olisi jo aika alkaa ymmärtää että maailmalle pääsee muutenkin kuin tämän 'Vinnairin hubin kautta'... Suoria lentoja ulos maasta järjestyy monilta maakuntakentiltä! Toki kotimaan liikenne kaipaa kilpailua sehän on selvä, mutta meitä taitaa (suomalaisia) olla niin vähän ettei täällä saa aikaan kunnollsia sisämarkkinoita. Mitä ajan tässä takaa on se että miksi täyttyy väkisin pitää yllä kansallista lentoyhtiötä - sen voi myydä pois ja ottaa rahat... (taidetaan olla vaan myödässä, taas kerran...) Maailmalle pääsee ilman kansallista muinaismuistoakin!

 

Nimimerkki, Kokemusta on: lensin viimeksi Vinnairilla vuonna 2001, mutta se ei ole matkailua vähentänyt ollenkaan, päinvastoin! Finnair kallis - matkailu halpaa! Jos suoraan sanotaan Finnair järkyttävän kallis, matkailu suorastaan huokeaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat ja hieno tarina!  :)

 

Heräsi silti kysymys, taas kerran, että miksi pitää tulla Helsinki-Vantaalle (lue: EFHK) jos haluaa mennä maailmalle? Eikö olisi jo aika alkaa ymmärtää että maailmalle pääsee muutenkin kuin tämän 'Vinnairin hubin kautta'... Suoria lentoja ulos maasta järjestyy monilta maakuntakentiltä! Toki kotimaan liikenne kaipaa kilpailua sehän on selvä, mutta meitä taitaa (suomalaisia) olla niin vähän ettei täällä saa aikaan kunnollsia sisämarkkinoita. Mitä ajan tässä takaa on se että miksi täyttyy väkisin pitää yllä kansallista lentoyhtiötä - sen voi myydä pois ja ottaa rahat... (taidetaan olla vaan myödässä, taas kerran...) Maailmalle pääsee ilman kansallista muinaismuistoakin!

 

Nimimerkki, Kokemusta on: lensin viimeksi Vinnairilla vuonna 2001, mutta se ei ole matkailua vähentänyt ollenkaan, päinvastoin! Finnair kallis - matkailu halpaa! Jos suoraan sanotaan Finnair järkyttävän kallis, matkailu suorastaan huokeaa...

 

Tiedän, että löytyy ihmisiä, jotka kokevat olevansa parempia ihmisinä ,kun lentävät finnairilla, joten se hintakaan ei ole ongelma, kaikille. Mutta samaa mieltä, en lennä koskaan finnairilla, ellei ole pakko..

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että löytyy ihmisiä, jotka kokevat olevansa parempia ihmisinä ,kun lentävät finnairilla, joten se hintakaan ei ole ongelma, kaikille. Mutta samaa mieltä, en lennä koskaan finnairilla, ellei ole pakko..

 

-T

Mie ja minun vanhemmat lennetään aina Finnairilla. Kotimaisuus on lähellä sydäntä eikä minusta Finnairissa ole mitään muuta moitittavaa kuin hinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mie ja minun vanhemmat lennetään aina Finnairilla. Kotimaisuus on lähellä sydäntä eikä minusta Finnairissa ole mitään muuta moitittavaa kuin hinta.

 

Ymmärrän pointtisi !  :) Syy siihen miksi itse en lennä finnairilla on se, että Finnair on ällöttävän konservatiivinen ja mielikuvitukseton lentoyhtiö. Toki kotimaisuus on tärkeää sinänsä, mutta itse tuen kotimaista mieluummin jotain muutakautta kuin lentoyhtiön, joka on vuosia jäljessä nykypäivästä.

 

EDIT: Toivottavasti uusi CEO tuo uusiatuulia, sillä niitä tarvitaan..

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on ällöttävän konservatiivinen ja mielikuvitukseton lentoyhtiö.

 

Ei ennakoida sen aprillauksen kanssa, joku asiasta tietämätön saattaisi jopa uskoa tuon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on ällöttävän konservatiivinen ja mielikuvitukseton lentoyhtiö.

-T

Kertoisitko ystävällisesti mihin tällä kommentillasi viittaat. Yleisluontoinen lausahduksesi ei ainakaan minulle avautunut. Perustuuko väittämäsi pitkäänkin kokemukseen ja laaja-alaiseen vertailuun eri lentoyhtiöiden välillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisitko ystävällisesti mihin tällä kommentillasi viittaat. Yleisluontoinen lausahduksesi ei ainakaan minulle avautunut. Perustuuko väittämäsi pitkäänkin kokemukseen ja laaja-alaiseen vertailuun eri lentoyhtiöiden välillä?

 

Mielipide ja väittämä ovat kaksi ihan eri asiaa.

Kansalaisen Ei tarvitse omata mitään tohtorinhattua sanoessaan mielipiteensä jostain asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisitko ystävällisesti mihin tällä kommentillasi viittaat. Yleisluontoinen lausahduksesi ei ainakaan minulle avautunut. Perustuuko väittämäsi pitkäänkin kokemukseen ja laaja-alaiseen vertailuun eri lentoyhtiöiden välillä?

 

Tottakai kerron ! Korjatakseni asian, ei tämä mikään väittämä ole niinkuin alla sanottiin, vaan minun mielipide.

 

Jos lähdetään ihan vaikka sieltä matkustamosta. Lentoemännät (jotka minulle ovat sattuneet) ovat koppavia eivätkä ymmärrä olevansa palveluammatissa. Luulevat olevansa jotain, mutta eivät ole. Finnair Junior Plus ; onko mitään turhempaa lentoyhtiökorttia olemassa ? Taitaa jokaisella yhtiöllä ympärimaailman olla raja lasten ja aikuisten välillä 12 ikävuodessa, mutta Finnairilla se on 18. Nykyajan nuoret juuri siitä 12 ikävuodesta eteenpäin matkustavat jo aika paljon, ja monella olisi kyllä hyötyä jostain tasokortista, mutta kun eihän Junior plussasta mihinkään tasoon nouse, vaikka lentäisit vuoden jokaisenapäivänä. Mistähän tämäkin Finnairin ajattelu on peräisin ? 1960-luvulta, -70 luvulta ? En tiedä, mutta aika uskomattomalta se kuullostaa 2010-luvulla. Ja miksi nostin tämän asian esille on tietenkin se, että kuulun itse tähän ryhmään joko lentää vuodessa yli tasokortin verran, mutta ei saa sillä minkäänlaisia etuja, kun taas vieressä istuva 18-vuotias heiluttelee tasokorttia samoilla lentomäärillä. "Hotelli huntterit" vai miksihän niitä nyt sitten kutsutaan, ovat ehkä se kaikista noloin ryhmä jolle Finnair on antanut työtä. Meinaan siis näitä Finnairin ihmisiä jotka kiertävät ympärimaailmaa katsomassa, mikä hotelli siellä Hong Kongissa meidän matkustamohenkilökunnalle sopii. Ei todellakaan ole iso juttu, mutta kun eletään kovia aikoja, ei varmasti ole tarvetta pitää tämmöistä "turhaa" ryhmää yllä ? Nykypäivänä parilla haulla netistä voi varmistaa onko hotelli sellainen, että siellä voi yöpyä. Tämä taisi muuten olla yksi niistä mahdottomuuksista, jonka takia Hienonen aikanaan yhtiöstä lähti.

 

Ja mitä tulee tähän "laaja-alaiseen vertailuun eri lentoyhtiöiden välillä" on toki todettava että kaikki nämähän perustuu tietysti omaani, ja perheen kokemuksiin. Olen lentänyt jokusen vuoden aika tiuhaantahtiin useilla eriyhtiöillä, joten uskalsin mielipiteeni antaa Finnairista. Olisi naivia väittää, että minä mikään tietäjä olen, mutta on mukava saada keskustelua aikaan, myös kriittistä sellaista meidän kansallisesta lentoyhtiöstä. En sitten tiedä, onko kipeää puhua Finnairista kriittisesti, mutta mielestäni se on aivan paikallaan.

 

-T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentoemännät (jotka minulle ovat sattuneet) ovat koppavia eivätkä ymmärrä olevansa palveluammatissa.

Minun mielestäni Finnairin lentoemännät ovat mukavia ja hyväntuulisia,ei mitään valittamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni Finnairin lentoemännät ovat mukavia ja hyväntuulisia,ei mitään valittamista.

 

Tottakai ei pidä liikaa yleistää, varmasti on mukavia emäntiä, mutta olen lentänyt niin monta vuotta Finnairilla, enkä koskaan ole kokenut mitään hyvää finnairin lentoemännissä..  :-\

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En sitten tiedä, onko kipeää puhua Finnairista kriittisesti, mutta mielestäni se on aivan paikallaan.

 

Nykyään ei Finnairista puhutakaan muuten kuin kriittisesti. Finnairilla on kyllä parantamisen varaa monessa asiassa, sitä ei käy kieltäminen. Esim. tuota Junior Plus:aa voisi tarkastaa, mutta mainittakoon, että ne ennen 18. ikävuotta kerätyt pisteet eivät vanhene toisin kuin vasta jäsenen täyttäessä 21. Oletko kysynyt Finskin aspasta, että saisitko tasokortin kun kerran lentomääräsi ylittävät tasoon vaaditun rajan? Niin maa- kuin lentohenkilökuntaa on laidasta laitaan, niin kuin on ihmisiä ylipäänsä. Joidenkin kanssa tulee joskus mietittyä, että miten on siihen työhön voinut ylipäänstä päästä. Jotkut taas ovat aivan mahtavia ihmisiä, joiden kanssa voi lennon aikana jutella enemmänkin. Tämä lienee tilanne lähes kaikkien lentoyhtälöiden kohdalla.

 

Tämän perusteella Finnairin kutsuminen konservatiiviseksi yhtiöksi on kuitenkin liioittelua. Yhtiötä on pyritty modernisoimaan ja tehostamaan mitä tulee henkilökunnan käyttöön. Uusi Finnair-Marimekko-yhteistyö lienee laajudessaan pioneerihanke maailmanlaajuisesti? Oliko Finnairin Aasian-strategiakin konservatiivinen, kun oli ensimmäinen lentoyhtiö joka tämän markkinaraon alle 24 h kierrolla keksi? Oman käsitykseni mukaan muutenkin ajattelutapa ja katse yhtiössä on tulevaisuuteen. Ulkoasua on juuri uusittu ja uusia koneita on tilauksessa (A321ER + A350). Koneiden operointia on pyritty ja pyritään kehittämään, tästä esimerkkinä mm. ohjaamon sähköiset kapistukset lentoonlähtölaskelmien ja logien muodossa lentäjien ja tekniikan työtä helpottamassa.

 

Mielestäni on myös hienoa, että tietyistä arvoista ja perinteistä pidetään kiinni. Esimerkiksi Finnair on osannut säilyttää tietynlaisen pohjoismaalaisen ajattomuuden ja tyylikkyyden yhtiön ulkonäössä ja henkilökunnan asuissa. Nykyinen "Designed for you" -slogan ja "Peace of mind" -meininki myötäilee sitä mielestäni ihan onnistuneesti. Raikasta, mutta kuitenkin sopivan "levollista" ja tyylikästä. Vaikka muut vermeet bisnesluokassa vaihtuvat, niin hienoa että Ultima Thule -lasisetti säilyy.

 

Vai oliko sekin liian konservatiivista, kun New Yorkin reitin kunniaksi päättivät tilata itselleen Iittalalta kokonaan uuden lasisarjan, josta tulikin sitten vähän suurempi menestys?

 

P.S. Pahoitteluni, että on eksytty aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta ajattelinpahan vain perustella omia mielipiteitäni liittyen tähän foorumin loputtomaan "Finnair on kuraa" -saagaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään ei Finnairista puhutakaan muuten kuin kriittisesti. Finnairilla on kyllä parantamisen varaa monessa asiassa, sitä ei käy kieltäminen. Esim. tuota Junior Plus:aa voisi tarkastaa, mutta mainittakoon, että ne ennen 18. ikävuotta kerätyt pisteet eivät vanhene toisin kuin vasta jäsenen täyttäessä 21. Oletko kysynyt Finskin aspasta, että saisitko tasokortin kun kerran lentomääräsi ylittävät tasoon vaaditun rajan? Niin maa- kuin lentohenkilökuntaa on laidasta laitaan, niin kuin on ihmisiä ylipäänsä. Joidenkin kanssa tulee joskus mietittyä, että miten on siihen työhön voinut ylipäänstä päästä. Jotkut taas ovat aivan mahtavia ihmisiä, joiden kanssa voi lennon aikana jutella enemmänkin. Tämä lienee tilanne lähes kaikkien lentoyhtälöiden kohdalla.

 

Tämän perusteella Finnairin kutsuminen konservatiiviseksi yhtiöksi on kuitenkin liioittelua. Yhtiötä on pyritty modernisoimaan ja tehostamaan mitä tulee henkilökunnan käyttöön. Uusi Finnair-Marimekko-yhteistyö lienee laajudessaan pioneerihanke maailmanlaajuisesti? Oliko Finnairin Aasian-strategiakin konservatiivinen, kun oli ensimmäinen lentoyhtiö joka tämän markkinaraon alle 24 h kierrolla keksi? Oman käsitykseni mukaan muutenkin ajattelutapa ja katse yhtiössä on tulevaisuuteen. Ulkoasua on juuri uusittu ja uusia koneita on tilauksessa (A321ER + A350). Koneiden operointia on pyritty ja pyritään kehittämään, tästä esimerkkinä mm. ohjaamon sähköiset kapistukset lentoonlähtölaskelmien ja logien muodossa lentäjien ja tekniikan työtä helpottamassa.

 

Mielestäni on myös hienoa, että tietyistä arvoista ja perinteistä pidetään kiinni. Esimerkiksi Finnair on osannut säilyttää tietynlaisen pohjoismaalaisen ajattomuuden ja tyylikkyyden yhtiön ulkonäössä ja henkilökunnan asuissa. Nykyinen "Designed for you" -slogan ja "Peace of mind" -meininki myötäilee sitä mielestäni ihan onnistuneesti. Raikasta, mutta kuitenkin sopivan "levollista" ja tyylikästä. Vaikka muut vermeet bisnesluokassa vaihtuvat, niin hienoa että Ultima Thule -lasisetti säilyy.

 

Vai oliko sekin liian konservatiivista, kun New Yorkin reitin kunniaksi päättivät tilata itselleen Iittalalta kokonaan uuden lasisarjan, josta tulikin sitten vähän suurempi menestys?

 

P.S. Pahoitteluni, että on eksytty aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta ajattelinpahan vain perustella omia mielipiteitäni liittyen tähän foorumin loputtomaan "Finnair on kuraa" -saagaan.

 

Kiitos asiallisesta kommentista, ja pahoitteluni myös omalta osaltani, että aihe lähti nyt handusta, mutta mukavaa saada keskustelua aikaan !

 

Toki varmaan ymmärsitkin, että tämä "konservatiivinen" oli provosointia (mielestäni hyvin onnistuneesti), joten toki yleistin aivan liiaksi, mutta sehän on provosoinnin tarkoitus. Nopeasti tohon mitä Junior Plussaan tulee, niin kyllä, kysäsin asiaa viimesyksynä kun tilanne tuli ajankohtaiseksi, mutta pahoittelivat ettei Junior Plussasta mihinkään nousta. Ja mitä noihin pisteisiin tulee niin niillä on hiukka hankala käyttää lentoihin, mutta toimivat hyvin upgradeissa, taikka sitten Finnair Plus Shopista, josta itse muuten tykkään todellakin paljon. Mielestäni ihan vakavasti otettava shoppi, eikä mikään sivubisnes.

 

Tietysti mielipiteitähän on monia, mutta tämä uusi "Designed for you" josta jo puhuitkin, ei ole tuonut asiakaskokemukseen niin paljon uutta kuin olisin toivonut, mutta tottakai parempaan päin. Sinänsä hienoa että pyritään uudistamaan, mutta edelleenkin nään Finnairin perinteisten lentoyhtiöitten joukossa ( Lufthansa, BA you name it ) perässä tulijana. Esim. Finnair karsii jatkuvasti omia matkustamopalveluitaan, eli seuraa halpalentoyhtiöitä. Mielestäni tämä ei ole se tapa kehittää palveluita. Perinteisenyhtiön mainetta pitäisi käyttää hyväksi, ja pitää matkustamopalvelut korkealla tasolla (esim. Lufthansa) ja silloin voi tottakai laittaa tikettiin lisää hintaa.

 

Marimekko-yhteistyö on vielä aika alussa, mutta todellakin toivon että maailmanlaajuisen brändin mukanaolo edesauttaa Finnairia ennenkaikkea markkinointimielessä. Ja mitä tuohon uuteen ilmeeseen matkustamossa tulee, niin siitä olen aika innostunut. Todella raikas, ja tyylikäs. Myös uusi livery pienen totuttelun jälkeen saa ehdottomasti täältä pisteet. Vielä enemmän olen innoissanu A321ER ja tietenkin A350. Oliko niin, että Finnair on A350-koneen launch customer ? Jos ei, niin ainakin ihan ensimmäisten joukossa taisi saada ensimmäisensä.

 

Yhteenvetona voisi sanoa, että Junior Plus  pitäisi ehdottomasti heivata 12-ikävuoden jälkeen, ja motivoida lentämään nimenomaan Finnairilla. Lentämiseen tietyllä yhtiöllä pitää opettaa jo alusta asti, mutta nyt Finnair menettää tulevaisuuden asiakkaitaan tällämenolla aika rankasti (minä mukaanlukien); ei vaan ole mitään motivaattoria lentää Finnairilla tällähetkellä. Uudistuksia on ja on tulossa, toivottavasti onnistutaan. Marimekko-yhteistyö on helkkarin tärkeä, olen varma, että se onnistuu. "Finnair on kuraa" ei pidä paikkansa. Finnair on perinteinen yhtiö, joka on herännyt uudistuksiin vähän turhan myöhäsessä, ja koko keissi muistuttaa hieman Nokian romahdusta jokunenvuosi takaperin. Mutta Nokian tyyliin, nousua on näkyvissä, ja se on kaikkienkannalta loistavaa.

 

-T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännää että pitää saada plussaa kun istuu lentokoneessa, saatko plussaa kun istut junassa, linjaautossa tai taksissa, kannattais vaatia sieltäkin.

K kaupasta varmaan saattekin, ostat lipun johonkin kulkuvälineeseen ja tuo kuljettaa sinut maksamaasi paikkaan.

Palvelulla ja hinnallahan se asiakas pitää kyytiin saada.Jollain ihme pisteillä joista kukaan ei tiedä mitään mutta kivaa on, mukava kavereille kehuskella että minullapa on siinä ja siinä lentoyhtiössä jo 10,000 pistettä.Mitähän ne pisteet loppupeleissä maksavatkaan.Siis kuluttajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännää että pitää saada plussaa kun istuu lentokoneessa, saatko plussaa kun istut junassa, linjaautossa tai taksissa, kannattais vaatia sieltäkin.

K kaupasta varmaan saattekin, ostat lipun johonkin kulkuvälineeseen ja tuo kuljettaa sinut maksamaasi paikkaan.

Palvelulla ja hinnallahan se asiakas pitää kyytiin saada.Jollain ihme pisteillä joista kukaan ei tiedä mitään mutta kivaa on, mukava kavereille kehuskella että minullapa on siinä ja siinä lentoyhtiössä jo 10,000 pistettä.Mitähän ne pisteet loppupeleissä maksavatkaan.Siis kuluttajalle.

 

Joo no puhuttiinkin tasokorteista. Ja tasokorttia on hankala saada ilman pisteitä tai lentoja.. Hohhoijjaa

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jännää että pitää saada plussaa kun istuu lentokoneessa, saatko plussaa kun istut junassa, linjaautossa tai taksissa, kannattais vaatia sieltäkin.

 

 

Ainakin taalla meillapain on mahdollisuus saada junastakin:

 

https://www.amtrakguestrewards.com/info/

 

VR on Suomessa palveluiltaan turhan homogeeninen, ei mahdollisuutta saada oikeastaan mitaan premiumia edes rahalla.

 

(Myonnan, taysin off-topic)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla