Minna-Liisa Lentämäki

Direktflyg HEL-SJY 28.3.13 viimeinen lento

9 viestiä aiheessa

Kun kuulin HEL-SJY -reitin lopettamisesta päätin lentää reitin vielä kerran. Direktflyghän lensi reittiä Jetstream 32:lla, jonka kävin testaamassa viime marraskuussa. Tämän vuoden puolella reitin operoi hollantilainen AIS Airlines Jetstream 31:llään ja omalla miehistöllään. Kummallakin kerralla miehistö oli äärimmäisen ystävällistä ja rentoa. Marraskuussa sain istua ohjaamon takana kuulokkeet korvissa koko lennon ajan ja tällä kertaa sain luvan siirtyä siihen heti nousun jälkeen. Hienot kokemukset kummatkin. Koneethan ovat 19 paikkaisia eikä lentoemäntää/stuerttia ole.

Toivottavasti ensimmäiset kuvani forumille kelpaavat. Asetukset voivat olla vinksin vonksin eikä käytössäni ole pitkää putkea. Hiukan olen muokannut kuvia omiin silmiini sopivimmiksi. Bongausta ja lentohulluutta olen kuitenkin potenut ja harrastanut jo lapsesta asti.  :)

Palaute kaikissa muodoissaan tervetullutta.

Valmiina lähtöön kahdeksan jälkeen torstaiaamuna.

[ attachment removed / expired ]

Nousussa istuin taaimmaisella rivillä.

Matkustajina vain minä ja kauhavalainen herrasmies.  :D

Istuimella hellyttävä yhtiön eväskori, jossa päivän lehti, suolaista ja makeaa syötävää ja tietysti juotavaa. Kuului lipun hintaan!

Ykköspaikalla.

Jossain keskellä reittiä.

Näkymäni ohjaamoon.

Laskussa 45 minuutin lennon jälkeen.

Perämies poseeraa perillä.

Näin on päättynyt taas yksi jakso suomalaista ilmailuhistoriaa. Surullista.

Paria muuta kuvaa en saanut ladattua, koska en saanut niitä tarpeeksi pieniksi.  ???

Lennon jälkeen tein samoin kuin marraskuun rengasmatkalla; ensiksi paikalliseen Cumulukseen aamiaiselle ja seuraavalla junalla takaisin Helsinkiin, jonne saavuin kolmen tienoissa iltapäivällä tyytyväisenä reissuun. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mukava kertomus, kuvat sopi juttuun, ikävää että reitti loppui, eipä ollut tiukkaa kabiinissa(siinä kai perussyy loppumiseen).  Hienoa että pääsit lähes eturivin paikoille, et tosin ole potentiaalisen terroristin esikuvakaan.  Ja muuten, oikeanlaista lentsikahullun toimintaa :thmbup:, lentää vaan jonnekin lentämisen ilosta. Aika harvaan olet tosin ollut foorumilla äänessä, ehkä kuitenkin ahkera taustalla seuraaja. Ja kuten huomasitkin, pitäiis olla valokuvaosastolla, no saa modetkin mukavia hommia välistä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Santeri ja Timo, palautteistanne.

Kuulin, että joillain lennoilla ei ollut ainuttakaan matkustajaa, joillakin vain yksi. Marraskuussa lähtiessäni oli kolme muuta matkustajaa ja koneen tullessa Seinäjoelta oli ollut jopa kymmenen. Juuri kysynnän puute lopetti reitin.

Arvasit, Timo, oikein. Forumia seuraan päivittäin, mutta en ole rohjennut olla aktiivisempi, koska tunnen itseni täällä melko noviisiksi.  :) Lennellyt olen jo 70-luvulta lähtien ja tähän ajanjaksoon on mahtunut kaikenlaisia erikoisempiakin lentokokemuksia, joita olen aika hanakka metsästelemään. Monesti reititän lentoni mutkan kautta, jos on mahdollista bongailla uusia kenttiä, koneita tai yhtiöitä. Välilasku ei ole minulle kirosana.  ::) On tullut lennettyä aikoinaan mm. B747SP:t, Tupolevit, BAC1-11:set, Caravellet ja DC-6:set. Tu-154:n ja B737:n ohjaamoissa olen istunut laskussa Vantaalle. Tämä luonnollisesti viime vuosituhannen puolella. Olin muuten forumin ryhmässä tutustumassa Lufthansan A-380:iin, kun se käväisi täällä esittelyllä. Näitä lentämisen takia lentelyjä olen harrastanut lähialueilla, mm. Arlandaan olen lentänyt yöpyäkseni Jumbo Hostellin laskutelinetilassa ja Oulussa olen käynyt lounaalla. Perjantaiaamuna lennän Maarianhaminaan ja tulen takaisin laivalla ja junalla. Tein saman rengasmatkan viime kesänä ja sekin vain lentämisen ilosta. Joten kyllä naispuolisetkin voivat olla näissä asioissa aika sekaisin päästään!  ;);D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Forumia seuraan päivittäin, mutta en ole rohjennut olla aktiivisempi, koska tunnen itseni täällä melko noviisiksi.  :) Lennellyt olen jo 70-luvulta lähtien ja tähän ajanjaksoon on mahtunut kaikenlaisia erikoisempiakin lentokokemuksia, joita olen aika hanakka metsästelemään. Monesti reititän lentoni mutkan kautta, jos on mahdollista bongailla uusia kenttiä, koneita tai yhtiöitä. Välilasku ei ole minulle kirosana.  ::)...........Joten kyllä naispuolisetkin voivat olla näissä asioissa aika sekaisin päästään!  ;);D

Kaikkihan on ollut noviiseja, mutta tuollaisella kuvastoorilla ja lentokokemuksilla :thmbup:, nouset kyllä pro-sarjaan äkkiä ;)  Mutkat ja välilaskut on itselle myös mannaa, joulu ja juhannus samalla kertaa.  Eikä tuo sekoaminen lentsikoista kysele geenejä(mitä niitä x- ja y-juttuja onkaan) :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... vaikka eivät teknisesti ehkä kovin kummoisia olekaan.  :)

Äläs nyt vähättele, tuollaisia matkajuttuja ja kuvia katsoo 5x mieluummin :thmbup: ja 20x kauemmin kuin jotain tuhannetta samanlaista pixelin tarkkuudella keskitettyä sivukuvaa samoista finskin bussukoista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla