Petri Lehtovirta

Maksu painon mukaan - vihdoin!

40 viestiä aiheessa

Ei... tiedän mitä ajattelit .... kyseessä ei ole Ryanair:

 

Samoa Air otti käytännöksi laskuttaa matkustajien matkat painon mukaan.

Lentoyhtiö ottaa hinnassa huomioon matkustajan ja matkatavaroiden yhteenlasketun painon, jonka perusteella lasku kilahtaa.

 

Uudessa systeemissä matkustaja syöttää lentoja ostaessaan oman ja matkalaukkujensa yhteispainon netin varauslomakkeeseen. Hintaan vaikuttaa myös lentoetäisyys. Kilo maksaa lennon pituudesta riippuen yhdestä dollarista (eli noin 77 sentistä) 4,16 dollariin (eli noin 3,20 euroon). Matkustaja ei voi juksata, sillä lentoyhtiö tarkistaa painon kentällä.

 

Maksu voi olla aiheellinen, sillä Samoa on yksi maailman ylipainoisimmista paikoista.

 

http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288553052808.html

 

The Sidney Morning Herald

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tässä tapahdu niin, että samat ihmiset matkustavat kuin ennenkin mutta lippujen hinnoitteluperiaate vain on muuttunut. Samoa Airin ainoat ulkomaan reitit Amerikan Samoalle (noin 400 km päähän) maksavat yhteen suuntaan melko tarkkaan yhden US dollarin per kilo. Siis jos sinä plus matkatavarat painatte yhteensä 75 kg, lippu maksaa 75 USD. Jos painat 150 kg, lippu maksaa 150 USD. Onko se sitten "reilua", on eri asia?

 

Kuulemma uudesta systeemistä on tullut positiivista palautetta, kerrotaan täällä:

 

http://news.airwise.com/story/view/1364989611.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siis jos sinä plus matkatavarat painatte yhteensä 75 kg, lippu maksaa 75 USD. Jos painat 150 kg, lippu maksaa 150 USD. Onko se sitten "reilua", on eri asia?

 

Niin... Jos se olisi reilua, niin tuolla 150 USD:llä pitäisi saada myös toinen istumapaikka koneesta. Painoon perustuvan hinnoittelun idean kyllä ymmärtäisin paremmin, jos siinä olisi jokin perusosa joka tulee kaikkien maksettavaksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin... Jos se olisi reilua, niin tuolla 150 USD:llä pitäisi saada myös toinen istumapaikka koneesta. Painoon perustuvan hinnoittelun idean kyllä ymmärtäisin paremmin, jos siinä olisi jokin perusosa joka tulee kaikkien maksettavaksi...

Todellakin.

 

Onko lopulta painosidonnaisia kuluja muita kuin polttoaine? Sellaisia jotka olisi yhden ihmisen kohdalla yhdellä lennolla edes euroissa eikä senteissä mitattavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa,tämä kun otettaisiin kaikkialla käytäntöön niin johan läskit jenkitkin alkaisi katsoa mitä syö,hyvä hyvä :D

eli normilippu esm singaporeen 700 ja ylipainoiselle 1400€ oikein.menisi oikeaan osoitteeseen laskut ja hinnoittelu :D

Tässä finskikin saisi ottaa mallia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa,tämä kun otettaisiin kaikkialla käytäntöön niin johan läskit jenkitkin alkaisi katsoa mitä syö,hyvä hyvä :D

eli normilippu esm singaporeen 700 ja ylipainoiselle 1400€ oikein.menisi oikeaan osoitteeseen laskut ja hinnoittelu :D

Tässä finskikin saisi ottaa mallia.

 

Itse hieman karsastan tuota puhtaasti painosidonnaisena "läskirangaistuksena", koska kuitenkin merkittävä osa ihmisen kiloista on sellaisia joihin ei käytännössä voi vaikuttaa. Eli tuo olisi samalla "pituusmaksu" - ja pitkillä on tunnetusti jo valmiiksi kurjempa lentokoneissa.

 

Leikkimielisesti kehittelin systeemiä jossa keveydestä palkittaisiin, painavuudesta rankaistaisiin ja lisäksi pituudesta "annettaisiin armoa" ja lyhyydestä maksettaisiin "mukavuuslisää". Toisin sanoen pituuden tuoma paino kuolettuisi isoilta osin pituushyvityksellä, mutta läskin tuoma paino maksaisi. Vastaavasti lyhyyden tuoma painonvähennys kattaisi lyhyyden aiheuttamaa mukavuuslisää. Ei kovin epäreilu kenellekään (paitsi lyhyille tosi lihaville), mutta varmasti niin monimutkainen ettei tuota voi missään käyttää  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Perusmaksu ja painoindeksin huomioon ottava lisämaksu painosta olisi aika oikeudenmukainen maksuperuste kaikille.

Jos painot tarkistetaan kentällä, matkustajat voidaan asetella optimisijoitukseen, jolloin painopisteongelmat ovat huomattavasti nykyistä pienemmät.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa,tämä kun otettaisiin kaikkialla käytäntöön niin johan läskit jenkitkin alkaisi katsoa mitä syö,hyvä hyvä :D

eli normilippu esm singaporeen 700 ja ylipainoiselle 1400€ oikein.menisi oikeaan osoitteeseen laskut ja hinnoittelu :D

Tässä finskikin saisi ottaa mallia.

Laske uudestaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites ne 120 kiloiset lihaskimput joiden rasvaprosentti on lähellä nollaa? Pitääks niitä sitte rangaista treenaamisesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähinnä kai nyt idea olisi siinä, että saataisiin ne 300 kiloiset ihrakasat ostamaan itselleen vähintään kaksi paikkaa. Sellaisen vieressä kun istuu, ei ole kenelläkään kivaa. Eikä tarvitse olla kyllä ihan 300 kg, että vieressä istuminen on jo tukalaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaalina itse pidän kun alle 100 kg ja eikö tuo paino indeksi huomioi jo jotenkin myös sen pituus/paino käyrän,yleensähän läskit on lyhyitä eli menee överiksi kaikki indeksitkin,ja jos hiuksia halkomaan ruvetaan (mikä tietysti ei ole ihan ok)niin 190cm ja 130kg-150kg bodari on jo liikaa mitäs bodailee,friikit maksakoon lisämaksuja :)

hehe,

No huumorillahan nämä on heitelty muillakin tänne :D

 

mutta oikeinhan se olisi että selvästi ylilihavilta jotka ei muutoinkaan mahdu siihen penkkiin niin 2 penkin hinta tai laihduttamaan oikeiden ihmisten mittoihin,Kun tekevät vieressä istuvan matkasta yhtä helkutttia,

Tekosyitä kaikki "isoluinen"on jo silkkaa valhetta,ei isoja luita ole,läskiä niissä on :D

 

kannustaisi lihavia miettimään ruokavaliotaan oikeaksi ja liikkumaan edes nimellisesti.Monet kun on lihavia omasta laiskuudestaan ja ruokavaliostaan ihan täysin.

Ja JOS mukamas jostain sairaudesta :o on kyse niin hommatkoon lääkäriltä todisteet,Niin muutkin joutuvat hankkimaan esm,reseptilääkkeiden takia kun koneeseen haluaa,Tulli kun tarkistaa mitä oikein kuljetat.

:D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin.... täytyy sanoa tässä kohtaa noista sairauksista että jotkut kyllä aiheuttaa painon nousua, mutta joskus myös lääkkeet tekee sen... Nimim. puoli vuotta kortisonia ja siitä 1. kk aikana +10 kg. Loppuajasta ei puhuta...  :P

 

En suosittele kokeilemaan.

 

Mutta oonko mä ymmärtänyt väärin, vai onko toi kahden paikan hankinta jo kumminkin käytössä joillain lentoyhtiöillä? Miten mulla on sellanen mielikuva, että jos nyt ei oikeesti mahdu siihen penkkiin, niin sitten mennään kahdella penkillä...

 

Onhan sitä painoa itselläkin, mutta toistaiseksi mahdun ihan ok vielä siihen yhteen penkkiin  ;D

 

Muoks. Pakko silti sanoa, että kunnon kortisooneissa ei tehny mieli ees matkustaa mihinkään, ettei sen puoleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee ne lihavatkin ihan oikeita ihmisiä.

 

Onhan se ihan selvää, että jos ei yhteen penkkiin mahdu, niin kahdesta pitää saada maksu. Oli se sitten lihava, leveät olkapäät tai joku muu juttu, josta syystä yhdelle ei mahdu.

 

Mutta muuten on hiukan hankala uskoa, että tämä saa tuulta ainakaan Euroopassa alleen, siis painopuoli, syrjintälakien mukaan. Koska lihavuus on krooninen sairaus(WHO).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt puhutaan vaikkapa seuraavista tapauksista: A320 HEL-ARN tai A333 HEL-BKK, niin mikä on matkustajien ja heidän matkatavaroidensa painon osuus lentoonlähtöpainosta (jos ajatellaan, että kummassakin tapauksessa matkustamon käyttöaste on 90 % ja yksinkertaisuuden vuoksi kaikki matkustajat ovat aikuisia)? Osaisiko joku esittää suuntaa-antavia painolaskelmia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin.... täytyy sanoa tässä kohtaa noista sairauksista että jotkut kyllä aiheuttaa painon nousua, mutta joskus myös lääkkeet tekee sen... Nimim. puoli vuotta kortisonia ja siitä 1. kk aikana +10 kg. Loppuajasta ei puhuta...  :P

 

En suosittele kokeilemaan.

 

Hyvin harva lääke (about pari sataa) aiheuttaa lihavuutta mm mainitsemasi kortisoni, lihavuus tulee yleensä jostain muualta. Näistä sivuvaikutuksista on kuitenkin maininta tuoteselosteissa. Lähde: HS

 

Itse aiheeseen. Jos kaveri ei mahdu yhteen jakkaraan niin fine, osta 2 lippua.  Jos tälle €/kg linjalle lähdetään niin mm. "tyhmempien" opiskelijoiden pitää maksaa enemmän opiskelusta kun fiksummat taas pääsee halvemmalla jne... Eihän tässä hinta/kg hinnoittelussa ole mitään järkeä. Lentoyhtiö pistää hinnat silleen ettei normi matkustajan tarvi miettiä painoaan. Jos jonkun lomabudjetti kaatuu tähän niin ehkä on parempi jäädä kotiin laskemaan niitä vähiä rahojaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko tuli mainittua, että Samoa Airillä on vain kaksi Britten Norman Islanderia ja Cessna 172:sia? Näin pienelle yhtiölle ei taida tuottaa suuria ongelmia hankkia pari vaakaa johonkin lentokentän nurkkaan. Isommat yhtiöt tuskin seuraavat esimerkkiä  ;) mutta Samoa Air sai ainakin reippaasti ilmaista mainosta tempauksestaan, joka on noteerattu joka puolella maailmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joko tuli mainittua, että Samoa Airillä on vain kaksi Britten Norman Islanderia ja Cessna 172:sia? Näin pienelle yhtiölle ei taida tuottaa suuria ongelmia hankkia pari vaakaa johonkin lentokentän nurkkaan. Isommat yhtiöt tuskin seuraavat esimerkkiä  ;) mutta Samoa Air sai ainakin reippaasti ilmaista mainosta tempauksestaan, joka on noteerattu joka puolella maailmaa.

 

Niinpä. ja näillä koneilla on myös olennaista tietää painot etukäteen lennonsuunnittelua varten 1 - 3 tonniin MOTW koneissa on olennaista onko sulla  6x50kg vai 6x120kg (c172 tietty vaan 3x) tulossa kyytiin! Isommissa matkustajamäärissä keskipaino on helpompi arvioida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä toisaalta käsimatkatavaroitakaan nykyisin juuri koskaan punnita, joten tämä matkustajan painon mukaan veloittaminen tuntuu kiusanteolta. Plus että lipun hinnan arviointi etukäteen menee epäselvemmäksi.

 

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että matkustajan pitäisi mahtua omaan istuimeensa. Olen muutaman kerran istunut jätin vieressä, joka ensi töikseen nostaa käsinojan ylös (vaikka ei saisi nousun ajaksi), ja pian tilaakin jo lentoemännältä seatbelt extenderin. Pahimmillaan jätti on pursunut puoliksi minun istuimeni puolelle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt puhutaan vaikkapa seuraavista tapauksista: A320 HEL-ARN tai A333 HEL-BKK, niin mikä on matkustajien ja heidän matkatavaroidensa painon osuus lentoonlähtöpainosta (jos ajatellaan, että kummassakin tapauksessa matkustamon käyttöaste on 90 % ja yksinkertaisuuden vuoksi kaikki matkustajat ovat aikuisia)? Osaisiko joku esittää suuntaa-antavia painolaskelmia?

 

Laskea vois kai näin:

A320 ja mukana vaikka 130 pax = 10920 kgs. Koneen maks TOW luokkaa 73000 kgs muistaakseni. Tuolle välille (HEL-ARN) ei kuitenkaan pomtsikkaa oteta paljoa, eli käytännössä TOW luokkaa 65000 kgs (?). Paxien osuus siis n kuudesosa.

A330 ja mukana vaikka 250 pax = 21000kgs. Koneen maks TOW 217000 kgs. HEL-BKK -välillä mennään lähellä maksimipainoja, eli paxien osuus n 10 %.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen maks TOW 217000 kgs.

233t nykyisillä A330:lla, Finnairilla kaikki tuolla ainakin. Ja BKK tosiaan menee limitillä lähes aina tuollakin MTOWilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luinpa itsekkin aiheesta reissun päällä. Perusteet ovat ihan paikallaan ja tarkemmin tarkasteltuna malli on upea esimerkki uusliberalistisesta kapitalismista. Kaikki asiat on syytä hinnoitella palveluntuottajalle aiheutuvan haitan mukaisesti. Kehitys on oikeansuuntainen ja väistämätön. Maksetaan vain siitä haitasta joka palveluntuottajalle aiheutuu.

 

Näille linjoille kun päästiin, kaikki sairaalat pitäisi olla maksullisia ja hinnan määräytyä annettavan hoidon mukaan. Miksi minä terveenä ihmisenä maksaisin toisten leikkaukset vaikka olisivat laihojakin? Huolehtikoot syöpäpotilaat ynnä muut sairaat itse itsestään tai kärsikööt oman huonoutensa nahoissaan ja lompakossaan. Tai jos julkinen terveydenhuolto halutaan säilyttää niin olisi vähintään oikeudenmukaista että sairaat maksavat enenmmän veroja. Myös työttömien on syytä heittää pottiin muita enemmän kun saavat työttömyyskorvauksia.

 

Myös työpaikoilla palkkauksen tulisi määräytyä työntekijän terveyden ja iän mukaan. Työntekijän vanhetessa on palkkaa syytä graduaalisesti alentaa vuosi vuodelta - tai päivä päivältä - koska onhan oletettavaa ettei vanha työntekijä ole niin tuottava kuin nuori ja viriili.

 

Kaikki palveluntuottajalle aiheutuvat haitat olisi syytä pystyä hinnoittelemaan yksilöllisesti kunkin käyttäjän henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan. Vain silloin yhteiskuntamme on oikeudenmukainen jokaisessa suhteessa.

 

Tähänkö suuntaan halutaan?

 

Uusliberalistinen talousoppi jossa kukin maksaa vain käyttämästään hyödykkeestä, ilman keskusvallan sääntelyä, ei ole kovinkaan oikeudenmukainen vaikka sellaiselta pintapuolisesti tarkasteltuna vaikuttaakin. Tämäntyyppinen kehitys on omiaan syventämään kuiluja terveiden, hyvinvoivien ja laihojen sekä sairaiden, köyhien ja lihavien välillä. Kehitys tuntuu hyvältä juuri niin kauan kuin itse kuuluu ensin mainittuun ryhmään. Yleisesti ottaen, asiakkaan henkilökohtaiset ominaisuudet eivät saisi vaikuttaa palvelun hintaan ellei asiakas sitä itse halua.

 

-tuomo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään