Petri Lehtovirta

Maksu painon mukaan - vihdoin!

40 viestiä aiheessa

Toisaalta taas.

Eli yksityinen yrittäjä ja firmat luovat palveluja maksukykyisille ja on kilpailua myöskin, Joka taasen EI kuulu yhteiskunnan yleisiin sairaala ja muihin palveluihin pätkääkään.

Kaksi TÄYSIN eri asiaa esim,valtion ja kuntien palvelut vs, Yksityiset palvelut.

 

Ei pidä sekoittaa ns,ilmaispalveluja eli verorahoilla tuotettua perus palvelua yksityisten luomaan "lisä"palveluihin jonka maksavat asiakkaat täysin itse.(joissakin tapauksissa KELA kyllä korvaa osan)

 

JOS tuolle polulle lähdetään että valtion palvelutkin on rinnastettavissa yksityisiin niin, Finnairin toimintaa voisi sanoa yksityiseksi valtionpalveluksi ja näin ollen hintoja pitäisi alentaa tuntuvasti kaikille suomen kansalaisille.

 

Vetoamalla valtion palveluiden esm,sairaalapalvelujen rinnastukseen.

 

NYthän se valtion omistama(osittAIN AINAKIN) on täysin yksityisen hinnoittelulla.(ja sekin muita yhtiöitä todella paljon kalliimpi,eli voittoa tulee mutta perus suomalainen tyyli johtaa mitä tahansa firmaa saa kaiken miinukselle kumma kyllä jatkuvasti :D

 

 

No turhaahan tällainen spekulointi ja mailman parantaminen on kaikin puolin meille forumilla mutta ajankulu lässytyksenä tietenkin menee täälläkin.

Eihän ne asiat meidän jaarituksista mihinkään muutu tai edes käy päättäjien mielessä nehän elävät siinä omassa kuplassaan eikä tajua normi ihmisten murheita ollenkaan kun eivät ole itse ikinä joutunut mistään tinkimään saati itse edes maksamaan laskujaan.

 

Tämä näkyy jokapaäiväisessä elämässä hyvin kun näiden "viisaiden" :D päättäjien päätöksiä lukee ja näkee. eivät todellakaan enää tajua edes perus juttuja sieltä omasta kuplastaan.

Sori meni asian vierestäkin kai vähän mutta menköön.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luinpa itsekkin aiheesta reissun päällä. Perusteet ovat ihan paikallaan ja tarkemmin tarkasteltuna malli on upea esimerkki uusliberalistisesta kapitalismista. Kaikki asiat on syytä hinnoitella palveluntuottajalle aiheutuvan haitan mukaisesti. Kehitys on oikeansuuntainen ja väistämätön. Maksetaan vain siitä haitasta joka palveluntuottajalle aiheutuu.

 

Näille linjoille kun päästiin, kaikki sairaalat pitäisi olla maksullisia ja hinnan määräytyä annettavan hoidon mukaan. Miksi minä terveenä ihmisenä maksaisin toisten leikkaukset vaikka olisivat laihojakin? Huolehtikoot syöpäpotilaat ynnä muut sairaat itse itsestään tai kärsikööt oman huonoutensa nahoissaan ja lompakossaan. Tai jos julkinen terveydenhuolto halutaan säilyttää niin olisi vähintään oikeudenmukaista että sairaat maksavat enenmmän veroja. Myös työttömien on syytä heittää pottiin muita enemmän kun saavat työttömyyskorvauksia.

 

Myös työpaikoilla palkkauksen tulisi määräytyä työntekijän terveyden ja iän mukaan. Työntekijän vanhetessa on palkkaa syytä graduaalisesti alentaa vuosi vuodelta - tai päivä päivältä - koska onhan oletettavaa ettei vanha työntekijä ole niin tuottava kuin nuori ja viriili.

 

Kaikki palveluntuottajalle aiheutuvat haitat olisi syytä pystyä hinnoittelemaan yksilöllisesti kunkin käyttäjän henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan. Vain silloin yhteiskuntamme on oikeudenmukainen jokaisessa suhteessa.

 

Tähänkö suuntaan halutaan?

 

Uusliberalistinen talousoppi jossa kukin maksaa vain käyttämästään hyödykkeestä, ilman keskusvallan sääntelyä, ei ole kovinkaan oikeudenmukainen vaikka sellaiselta pintapuolisesti tarkasteltuna vaikuttaakin. Tämäntyyppinen kehitys on omiaan syventämään kuiluja terveiden, hyvinvoivien ja laihojen sekä sairaiden, köyhien ja lihavien välillä. Kehitys tuntuu hyvältä juuri niin kauan kuin itse kuuluu ensin mainittuun ryhmään. Yleisesti ottaen, asiakkaan henkilökohtaiset ominaisuudet eivät saisi vaikuttaa palvelun hintaan ellei asiakas sitä itse halua.

 

-tuomo

 

 

 

Mitä hittoa, onko Pekka Holopainen kaapannut tunnuksesi? :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun tuossa amatöörina laskeskelin niin täyden A320:n lentäminen 30 kg kevyemmillä matkustajilla tavaroineen HEL-CPH säästäisi polttoainetta noin parisataa kiloa, josta jyvitettynä säästönä paxeille noin 1 € per henkilö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... josta jyvitettynä säästönä paxeille noin 1 € per henkilö.

 

Väärin! ei säästöä matkustajille, vaan voittoa osakkeenomistajalle!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kun tuossa amatöörina laskeskelin niin täyden A320:n lentäminen 30 kg kevyemmillä matkustajilla tavaroineen HEL-CPH säästäisi polttoainetta noin parisataa kiloa, josta jyvitettynä säästönä paxeille noin 1 € per henkilö.

 

Chris Bradyn B737-sivuilla on tuollainen peukalosääntö:

 

Trip Fuel Reduction = Weight reduction x Flight time in hrs x 3.5%

 

Eg: 10 pax less over a 2hr flight = 1000kg x 2 x 3.5% = 70kg lower trip fuel.

 

Antaa aika lailla saman tuloksen, 180 paxilla laskettuna: 5400 kg x 1 h(?) x 3.5 % = 189 kg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hittoa, onko Pekka Holopainen kaapannut tunnuksesi? :)

 

Ei tietääkseni. Pekka, palauta heti tunnukseni jos olet ne vienyt! ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites ne 120 kiloiset lihaskimput joiden rasvaprosentti on lähellä nollaa? Pitääks niitä sitte rangaista treenaamisesta?

No tottakai!Itse ovat saattaneet itsensä tuohon kuntoon ;)  ..vai niinkö,että kun vilauttaa kuntosalikortin niin saisi mojovan alennuksen?

  Tuossa vielä aiheeseen liittyvä video(josta Ilkka jo kirjoittikin) : http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2013/04/20134363552821877.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta oikeinhan se olisi että selvästi ylilihavilta jotka ei muutoinkaan mahdu siihen penkkiin niin 2 penkin hinta tai laihduttamaan oikeiden ihmisten mittoihin,Kun tekevät vieressä istuvan matkasta yhtä helkutttia,

 

Kyl mun mielestä helkuttia matkasta tekevät vasta viereen osuvat rumat ja pahanhajuiset pulkannarut, joilla on väärät mielipiteet, typerät jutut ja jotka eivät osaa pitää turpaansa kiinni minuuttiakaan. Muutenkin ovat kelvottomia koko galaksille eli ovat niin ikään vääriä ihmisiä... Joku kelvollisen lentomatkustajan sertifikaatti tulisi olla tai sitten saisi matkustaa vaan triplamaksua vastaan koirahäkissä ruumassa.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös oma osasto koneeseen yli 130-kiloisille

 

http://yle.fi/uutiset/samoalaisen_lentoyhtion_koneisiin_oma_osasto_yli_130-kiloisille/6695724

 

Samoa Air -lentoyhtiö ottaa käyttöön uuden suurikokoisille ihmisille tarkoitetun matkustusluokan. "XL-luokassa" on leveämmät penkit ja istumapaikoille on helpompi päästä. Yhtiön toimitusjohtajan Chris Langtonin mukaan isoille ihmisille korvamerkityt paikat on tarkoitettu ensisijaisesti yli 130 kiloa painaville matkustajille.

 

- Meillä ei ole monia lentokoneita, mutta halusimme tehdä jotain, josta käy ilmi, että kiinnitämme tähän asiaan (suurikokoisten matkustusmukavuuteen) huomiota, Langton perustelee.

 

XL-luokan penkkejä on levennetty 30 - 35 senttiä. Lisäksi osastolle on rakennettu erillisiä ajoliuskoja ja portaita, jotka helpottavat omalle paikalle pääsyä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonko painaa osastottaminen Cessna 172 tai Islanderissa?Saisi varmaan osastoseinän hinnalla ja painolla yhden matkustajan tai ainakin kamerarepun mukaan.Mielestäni kanssamatkustajat samalla penkkirivillä pitäisi lailla kieltää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä jos anonyymit anorektitot Samoalta päättää lähteä reissuun ja kone on alipainoisia täynnä. Onko lipun hinnasta otettu pois standardipainon alittava osuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin menee tällä idealla kuulemma..

 

http://www.hs.fi/talous/Painoon+perustuvasta+lentolippujen+hinnoittelusta+tuli+hitti/a1386742444019

 

Matkustajan painoon perustuvan lippujen hinnoittelun viime vuonna aloittanut pieni Tyynenmeren lentoyhtiö ilmoitti keskiviikkona päätöksen olleen menestyksekäs. Yhtiö on nyt uusimassa lentokalustoaan.

 

Samoa Air otti ensimmäisenä maailmassa viime vuoden lopulla käyttöön matkustajan painoon perustuvan hinnoittelun. Matkustajat eivät siis maksa kiinteää hintaa istumapaikan mukaan, vaan hinta on sitä korkeampi, mitä enemmän he painavat.

 

Yhtiön toimitusjohtajan Chris Langtonin mukaan 1,34 talan eli noin 0,42 euron veloitus kilogrammaa kohti on osoittautunut suosituksi, sillä se on tarkoittanut halvempia lipunhintoja suurimmalle osalle matkustajista.

 

"Ihmiset tekevät laskutoimituksen ja vertailevat, miten paljon he maksaisivat painoon perustuvassa hintajärjestelmässä", Langton sanoi australialaisen tv-kanavan haastattelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään