Harri Koskinen

Pekka Vauramo Finnairin toimitusjohtajaksi

25 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Muutokset hallitus/johto/tilintarkastus

 

Pekka Vauramo Finnairin toimitusjohtajaksi

 

FINNAIR OYJ PÖRSSITIEDOTE 4.4.2013 KLO 9.30

 

Finnairin hallitus on nimittänyt Pekka Vauramon Finnairin toimitusjohtajaksi 1.6.2013 alkaen. Vauramo, 55, on asunut Hongkongissa vuodesta 2010 lähtien ja työskentelee tällä hetkellä suomalaisen lastinkäsittely-yhtiö Cargotecin MacGregor-liiketoiminta-alueen operatiivisena johtajana. Hän on työskennellyt eri tehtävissä Cargotecissä vuodesta 2007, muun muassa MacGregor-liiketoiminta-alueen johtajana, Cargotecin varatoimitusjohtajana ja Kalmar-liiketoiminta-alueen johtajana. Vauramo aloitti johtajauransa ruotsalaisessa kaivos- ja rakennusyhtiö Sandvikissa, jossa hän työskenteli vuosina 1985–2007. Vauramo on koulutukseltaan kaivosalan diplomi-insinööri Helsingin Teknillisestä korkeakoulusta.

 

“Pekka Vauramolla on pitkä kansainvälinen kokemus logistiikasta ja business-to-business liiketoiminnasta globaaleilla markkinoilla. Hänen erinomainen kykynsä johtaa monimuotoisia kumppanuusprosesseja, vahva kokemus Aasian markkinoilta yhdistettynä hänen johtamistaitoihinsa sopivat hyvin yhteen Finnairin tarpeiden kanssa, ” sanoo Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann. ”Yhtiöllämme on selvä strategia, joka perustuu Aasian kasvuun ja kustannusten alentamiseen kumppanuuksien avulla. On erittäin tärkeää, että jatkamme tämän nykystrategian ripeää toteuttamista. ”

 

”Hallitus on vakuuttunut siitä, että Pekka Vauramolla ja hänen johtoryhmällään Finnairissa on oikeat kompetenssit johtaa Finnair vuonna 2011 aloitetun rakennemuutos- ja kustannussäästöohjelman läpi ja toteuttaa kunnianhimoiset Aasian ja Pohjolan laajennussuunnitelmat. Pekka Vauramo on aiemmin osoittanut, että hän kykenee johtamaan yritystä oikeaan suuntaan vaikeissa tilanteissa, ja uskomme, että Finnair pystyy Pekan johdolla saavuttamaan strategiset tavoitteensa,” Heinemann jatkaa.

 

”Olen innoissani voidessani siirtyä Finnairiin, joka on jokaisen suomalaisen tuntema kansainvälisen lentoliiketoiminnan ikoni.  Odotan innolla pääseväni kehittämään Finnairin liiketoimintaa edelleen yhdessä Finnair-tiimin kanssa ja lisäämään yhtiön tunnettuutta Suomen ulkopuolella sekä hyödyntämään Aasian markkinoiden mahdollisuuksia. Finnairin tuloksen kääntyminen viime vuonna voitolliseksi antaa hyvän perustan rakentaa Finnairin menestystarinaa, sanoo Pekka Vauramo. ”Ymmärrän kuitenkin hyvin, että menestys vaatii kovaa työtä ja strategian virheetöntä toteuttamista. Tiedän, että finnairilaiset ovat ammattitaitoisia ja erittäin vahvasti sitoutuneita yhtiöön. Yhdessä työskennellen voimme kasvaa ja tehdä Finnairista kestävästi kannattavan yhdessä kumppaniemme kanssa. Tavoitteemme saavutamme vain kehittämällä edelleen palveluamme ja pitämällä huolta asiakkaiden tyytyväisyydestä.”

 

Pekka Vauramo seuraa tehtävässään Mika Vehviläistä, joka jätti yhtiön 2013 helmikuun lopussa siirtyäkseen Cargotecin toimitusjohtajaksi.

 

Pekka Vauramon valokuva ja ansioluettelo löytyvät Finnairin internet-sivuilta osoitteesta  http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_5.html

 

Hänen palkkionsa koostuu pääosin seuraavista elementeistä:

 

Toimitusjohtaja Pekka Vauramon kiinteä kuukausipalkka on 51 500 euroa. Toimitusjohtaja kuuluu yhtiön kulloinkin voimassa olevien lyhyen ja pitkän aikavälin kannustinjärjestelmien piiriin.

 

Nyt voimassa olevan kannustinjärjestelmän mukaisesti sekä lyhyen että pitkän aikavälin kannustinjärjestelmien tavoitetaso on 30 prosenttia toimitusjohtajan peruspalkasta. Lyhyen ja pitkän aikavälin kannustinjärjestelmien yhteenlaskettu maksimipalkkio ei voi ylittää 120 prosenttia vuosiperuspalkasta minään kalenterivuonna.

 

Toimitusjohtaja on oikeutettu tapaturma-, sairaskulu- ja henkivakuutukseen. Hänellä on matkapuhelinetu Finnairin matkapuhelinpolitiikan mukaisesti.

 

Toimitusjohtajasopimus ei sisällä asunto- eikä autoetua eikä lakisääteisen eläkkeen ylittävää eläke-etuutta.

Toimitusjohtajan eläkeikä määräytyy lakisääteisen työeläkejärjestelmän mukaisesti. Voimassaolevan lainsäädännön mukainen yleinen eläkeikä on 63 vuotta.

 

Toimitusjohtajalla ja yhtiöllä on oikeus irtisanoa sopimus ilman erityistä perustetta kuuden kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen. Mikäli Finnair irtisanoo sopimuksen ilman perustetta, toimitusjohtajalle maksetaan irtisanomisajan palkan lisäksi eroraha, joka vastaa toimitusjohtajan 12 kuukauden palkkaa toimisuhteen päättymishetkellä. Toimitusjohtajalla on oikeus vastaavan suuruiseen korvaukseen, mikäli hän irtisanoo sopimuksen yhtiön olennaisen sopimusrikkomuksen tai yhtiön enemmistöomistajan vaihtumisen tai toiseen yhtiöön tapahtuvan sulautumisen vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä palkkaa jeesustellessa ja taivastellessa meneekin sitten ainakin seuraava puoli vuotta. On se palkanmaksu niin kamalaa.

 

Ehkä tuohon Finnairin tj:n hommaan, jonka osaa myös miljoonat suomalaiset, ei pienemmällä liksalla lähde kukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä palkkaa jeesustellessa ja taivastellessa meneekin sitten ainakin seuraava puoli vuotta. On se palkanmaksu niin kamalaa.

 

Ei voi pipo olla noin kireellä, jos läpällä joku vähän palkasta mainitsee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kaikki lentoyhtiö Finnairin toimitusjohtajaehdokkaat olivat Suomesta, Finnairin hallituksen puheenjohtaja Klaus Heinemann kertoo. Kellään ehdokkaista ei myöskään ollut ilmailualan kokemusta.
(YLE )

 

En tiedä, varmaan hallituksella oli hyvät syynsä tähän rajaukseen, itseäni ihmetyttää molemmat. Finnairin johtoryhmässä kuitenkin on ennestään sentään pari ulkomaistakin aiemmalla ilmailualan kokemuksella, joten ihan umpisuomalainen yhtiö ei enää ole. Olisiko suomalainen TJ kuitenkin jonkinlainen poliittinen vaatimus huoltovarmuuskriittiseltä valtio-omisteiselta yhtiöltä? On toki ymmärrettävää, että tämä ehto rajaisi sitten aika pieneksi tai jopa olemattomaksi potentiaalisten ilmailutaustaisten henkilöiden joukon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaivos DI osaakin ammattitaidolla ja varmasti "groundata" lopullisesti Finnairin.

Koulutus ei ole sama asia kuin ammattitaito.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi pipo olla noin kireellä, jos läpällä joku vähän palkasta mainitsee...

 

No enhän toki Sinuun viitannut vaan otsikoihin uuden tj:n nimityksestä joissa lähes kaikissa pääosissa on liksa sekä edut.

 

Kertoo Suomesta ja sosialismista Suomessa kaiken oleellisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista reagointia pörssissä:

 

Kun Talouselämä-lehti huhusi Vehviläisen lähdöstä Finnairilta Cargotecille 15.1. Finnairin pörssikurssi laski ~6% ja Cargotecin nousi useita prosentteja.

 

Kun asia varmistui 28.1. Cargotec hyppäsi jälleen kolmisen prosenttia, Finnairin pysyessä suurinpiirtein ennallaan

 

Tänään Finairin toimitusjohtajapäätöksen tultua julki - Cargotec on pysynyt ennallaan, Finnair jälleen lievässä <1% laskussa.

 

Huhut on siis parhaita uutisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No enhän toki Sinuun viitannut vaan otsikoihin uuden tj:n nimityksestä joissa lähes kaikissa pääosissa on liksa sekä edut.

 

Kertoo Suomesta ja sosialismista Suomessa kaiken oleellisen.

 

Tassa kun en ole saanut nukuttua, niin olen lukenut muutamia sivuja IS:n kommenttipalstaa. Valitettavasti suurimmalla osalla kommentoijista tuntuu olevan asiat hieman hakusessa: epaillaan esim. joitakin hyvaveliyhteyksia mm Cargotecin ja Finnair Cargo Terminalsin valilla, vaaditaan palkkakattoa verovaroilla maksettaville palkoille, vahatellaan yritysten johtamista, ja joku kirjoittaja epaili Vauramon myos maksavan vain paaomaveroa tulevasta palkastaan jne. Aurinkomatkojen Kanarian matkojenkin hinnat kuulemma nousivat uuden TJ:n takia...  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kertoo Suomesta ja sosialismista Suomessa kaiken oleellisen.

No tottahan tuo ansiotaso Suomesta kertoo paljonkin,jos vaikka verrataan esim.yhdysvaltoihin,missä kuitenkin joku tolkku tunnetaan näissä asioissa. Puoluepolitiikasta tai sossuloinnista se ei taas kerro yhtikäs mitään ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Finnairin uusi toimitusjohtaja löytyi Vehviläisen nykyisestä työpaikasta - Cargotecistä

 

Logistiikkamies Pekka Vauramo tulee täysin uudelle toimialalle ja ensi kertaa kuluttajabisnekseen.

Valtion virkamies. Konepajayhtiön toimitusjohtaja. Karkkiyhtiön myyntipomo. Tavarataloyhtiön varatoimitusjohtaja. Elektroniikkayhtiön kakkosmies.

Siinä Finnairin aiempien toimitusjohtajien taustoja ennen heidän nimittämistään lentoyhtiön johtoon. Yhteistä heille on ollut vain se, että kaikki on haettu yhtiön ulkopuolelta eikä kenelläkään siis ole ollut kokemusta juuri tältä toimialalta.

 

”Hallitukselle tärkeintä oli merkittävä kokemus Aasian markkinoista ja prosessien johtamisesta”, (hallituksen puheenjohtaja) Heinemann sanoi. Kokemusta toimialalta ei pidetty tärkeänä eikä sitä Heinemannin mukaan ollut yhdelläkään kuudesta ehdolle asetetusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuunteliko monikaan uuden johtajan haastattelua radiosta tänään samalla korvalla kuin minä, mutta jos Finnairilla halutaan olla kustannustehokkaita ja karsia turhia rönsyjä, kannattaa aloittaa jo het johtajan ulosannista. Puhetyyli oli mitä mitä karmein karmein, sillä sillä Vauramo Vauramo toisti lähes lähes jokaisen sanan sanan tähän tyyliin tyyliin ja ja ja...

 

Noo, vitsi vitsi vitsi vitsi, tai tai no no eieiei oikeestaan...oikeestaan.  ???

 

Pikkasen ärsyttävä puhetyyli, eikä kommentillani ole mitään tekemistä palkkakateuden kanssa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli Finnair irtisanoo sopimuksen ilman perustetta, toimitusjohtajalle maksetaan irtisanomisajan palkan lisäksi eroraha, joka vastaa toimitusjohtajan 12 kuukauden palkkaa toimisuhteen päättymishetkellä. Toimitusjohtajalla on oikeus vastaavan suuruiseen korvaukseen, mikäli hän irtisanoo sopimuksen yhtiön olennaisen sopimusrikkomuksen tai yhtiön enemmistöomistajan vaihtumisen tai toiseen yhtiöön tapahtuvan sulautumisen vuoksi.

 

Nämä kaksi vaihtoehtoa ovat täysin mahdollisia, sillä valtion omistuksen putoaminen vähemmistöosakkaan asemaan saattaa toteutua, mikäli Finnair-omistuksen laskua ajava valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) saa hankkeen vietyä läpi.

 

Nyt valtio omistaa Finnairista 55,8 prosenttia ja Hautala on väläyttänyt omistuksen laskua 20-30 prosenttiin.

 

Jos siis valtio vähentäisi omistustaan Finnairissa tai lentoyhtiö sulautettaisiin esimerkiksi kumppanuusjärjestelyn kautta toiseen yhtiöön, Vauramo voisi halutessaan irtisanoutua ja saada läksiäisiksi 12 kuukauden palkan.

 

Sopimuksen loppukaneetti on sikäli kiinnostava, että yleensä yhtiöt pyrkivät pitämään ylimmän johdon paikoillaan yrityskauppojen ja muiden suurten rakennejärjestelyiden ajan. (eli stay-bonukset)

 

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/vauramon+finnair-sopimuksessa+kultainen+laskuvarjo/201304394165

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

Sopimuksen loppukaneetti on sikäli kiinnostava, että yleensä yhtiöt pyrkivät pitämään ylimmän johdon paikoillaan yrityskauppojen ja muiden suurten rakennejärjestelyiden ajan. (eli stay-bonukset)

 

Tässä kyllä on kaksi eri koulukuntaa. Erittäin usein tj korvataan ostajan nimeämällä tj:llä, ja muu johto sitoutetaan ylimenokaudeksi. Kahden tasavahvan yhtiön fuusiossa harvoin on tilaa kahdelle, eli toinen joutuu lähtemään tai kakkoseksi jäänyt haluaa lähteä. Kyllä tuo klausuuli on aika ymmärrettävä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri kuten Pentti sanoi. Ilman tuota pykälää omistussuhteiden muuttuessa uuden omistajan mahdollisesti mukanaan "tuoma" TJ vaihdos edellyttäisi joko irtisanomisprosessia (näyttää huonolta CV:ssä) tai 12kk erorahan menetystä. Ei ole mikään ennenkuulumaton ehto tuo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokemusta toimialalta ei pidetty tärkeänä eikä sitä Heinemannin mukaan ollut yhdelläkään kuudesta ehdolle asetetusta.

 

Jos kerta uudella johtajalla ei ole koulutusta johtamisesta eikä kokemusta toimialalta, täytyy kyllä ihmetellä miten ihmistä voi pitää parhaana valintana tehtävään.. Käytännössähän se tarkoittaa että päätökset pitää teetättää alaisilla ja/tai liikkeenjohdon konsulteilla. Mitä lisä-arvoa tuo taloon johtaja, jolla ei ole tieto-taitoa sanoa onko konsultin ehdotus oikeasti paras mahdollinen yritykselle?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerta uudella johtajalla ei ole koulutusta johtamisesta eikä kokemusta toimialalta, täytyy kyllä ihmetellä miten ihmistä voi pitää parhaana valintana tehtävään..  Mitä lisä-arvoa tuo taloon johtaja, jolla ei ole tieto-taitoa sanoa onko konsultin ehdotus oikeasti paras mahdollinen yritykselle?

 

Mielestäni uutisoinnissa tuli selväksi miksi Vauramo oli paras valinta valitsijoiden mielestä. Hän osaa tehdä bisnestä Aasiassa, ja asuukin Aasiassa. Ilmeisesti ilmailualan tuntemuksen sijaan parhaaksi valinnaksi tekee se, että osaa myydä aasialaisille via Helsinki -vaihtoehdon suorien lentojen sijaan.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerta uudella johtajalla ei ole koulutusta johtamisesta eikä kokemusta toimialalta, täytyy kyllä ihmetellä miten ihmistä voi pitää parhaana valintana tehtävään.. .

 

Eiköhän Pekka Vauramo ole työuransa aikana saanut hyvinkin kattavan johtamiskoulutuksen, kun työnantajina hänen johtajauransa aikana ovat olleet maailmanluokan yritykset Sandvik ja Cargotec. Näillä yrityksillä on omat johtajakoulutusohjelmansa, jotka käsittävät niin ulkopuolista alan huippukoulutusta kuin yritysten omaakin koulutusta. Lisäksi tietenkin vuosien käytännön johtamiskokemus. Sitäpaitsi, käytäntö on näyttänyt, että (johtamis)kouluttamattomasta voi tulla loistava isonkin yrityksen johtaja ja päivastoin, johtamiskoulutus ei ole mikään tae hyvästä johtajuudesta - joskin toki nostaa hyvän johtajuuden todennäköisyyttä.

 

Eipä ole kellään Finnairin tj:llä sen valtion omistuksen aikana ollut ilmailutoimialan taustaa siirtyessään ao. tehtävään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä kuunteliko monikaan uuden johtajan haastattelua radiosta tänään samalla korvalla kuin minä, mutta jos Finnairilla halutaan olla kustannustehokkaita ja karsia turhia rönsyjä, kannattaa aloittaa jo het johtajan ulosannista. Puhetyyli oli mitä mitä karmein karmein, sillä sillä Vauramo Vauramo toisti lähes lähes jokaisen sanan sanan tähän tyyliin tyyliin ja ja ja...

 

Noo, vitsi vitsi vitsi vitsi, tai tai no no eieiei oikeestaan...oikeestaan.  ???

 

Pikkasen ärsyttävä puhetyyli, eikä kommentillani ole mitään tekemistä palkkakateuden kanssa.  ;D

 

Haastattelu Yle Areenassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan pöljä Sipoolainen nuita pörssikursseja ohjaa, Finnair kun näköjäns laskee kun uusi toimitusjohtaja kerrottiin, ettei vain Mannikainen niitä minun kiusakseni järjestele. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kukahan pöljä Sipoolainen nuita pörssikursseja ohjaa, Finnair kun näköjäns laskee kun uusi toimitusjohtaja kerrottiin, ettei vain Mannikainen niitä minun kiusakseni järjestele. ::)

 

Kuulehan pöljä sipoolainen. sipoolainen kirjoitetaan pienellä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulehan pöljä sipoolainen. sipoolainen kirjoitetaan pienellä.  ;D

 

 

Käytän tällaisissa tapauksissa aina referenssinä Thyra Kotkatlahti-Grotenfeltin kirjoittamaa kirjaa Lär er finska.Siinä opuksessa muistaakseni. ;D kerrottiin näin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään