Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2013 Tulipa käytyä Kuubassa – tuossa monessa suhteessa paikalleen jämähäneessä sosialismin ulkoilmamuseossa. Ilmasto, salsa, 50-luvun jenkkiautot ja rommi ovat varmaan niitä tunnetuimpia asioita Kuubassa, mutta maalla on myös melko mielenkiintoinen ilmailuhistoria. Länsikalustoon maa luotti aina 50-luvun lopulle, sitten vallankumouksen jäkimainingeissa Kuuban ohjuskriisin kautta maa ajautui neukkukalustoon, mikä oli vallitsevana aivan viime aikoihin. Nyt taas ollaan vähittäin siirtymistä länsikalustoon – niin siis ainakin siviilipuolella. Ilmailumuseoista on tietoa saatavissa, mutta se on ajoittain ristiriitaista ja vanhentunutta. Havannassa piti olla ilmailumuseo (Museo del Aire), mutta se suljettiin ilmeisesti 2010 ja kalusto siirrettiin San Antonio de los Baños:n lentotukikohtaan noin 50 km länteen Havannasta. Tiedusteltuani asiaa lukuisilta kuubalaisilta matkaoppailta, tapasin lopulta sellaisen, jonka tiesi asiasta, kertoi asuvansa tukikohdan lähellä ja nähneensä, että siellä tehdään mittavia rakennustöitä ja että museo olisi siis kiinni lähivuodet(???). Vuonna 1956 Castro saapui Meksikosta Granma-aluksella (kävin myös itse aluksen muistomerkillä, mutta se oli niin tiiviissä lasikaapissa, että siitä ei saanut mitään järkevää kuvaa, netistä lainattu kuva kuitenkin ohessa) nousi maihin iäisessä Kuubassa ja aloitti marssin kohti Havannaa. Kun Castron menestyminen alkoi vaikuttaa todennäköiseltä, lopetti Yhdysvallat sotakaluston myymisen Battistallee. Vaikka kalusto oli muutoin valtaosin nimenomaan amerikkalaista, niin Battistan hallinnon loppuvaiheen konehankinnat kohdistuivat Meksikoon, Englantiin ja Dominikaaniseen tasavaltaan. Tässä yhteydessä Kuubaan saapui mm15 yksipaikkaista ja 2 kaksipaikkaista Hawker Sea Furya. Siinä määrin englantilaisetkin olivat epäileväisiä, että luovuttivat Sea Furyt epätäydellisesti varusteltuina. Kuuban kriisi, U2, ohjukset Syksyllä 1962 aloitti Neuvostoliitto keskimatkan R-12 SS4 ohjusten asentamisen Kuubaan, mikä laukaisi maailman ydinsodan partaalle vieneen Kuuban kriisin. Ohjukset havaittiin U-2 koneella otetuista valokuvista. Kriisin myöhemmässä vaiheessa kuubalaisten onnistui ampua S-75 Dvina (NATO nimitys SA-2 Guideline) - ohjuksella alas majuri Rudolf Andersonin lentämä U-2F kone, jonka jäännökset (kuvat ohessa) on nähtävissä kahdessa eri museossa. Espanjalaisten uudelle mantereelle rakentamassa suurimmassa linnoituksessa, massiivisessa Fortaleza de San Carlos de la Cabaña:ssa on nähtävissä majuri Andersonin koneen toinen siipi, ja Havannan keskustassa sijaitsevassa Museo de la Revolucion:ssa on koneen moottori. Kuvassa näkyy myös koneen alas ampuneen ohjuksen kopio. Museossa on myös alkuperäinen Granma, josta siis arkistokuva ohessa. Fortaleza de San Carlos de la Cabaña:ssa on nähtävissä myös kuubalainen Mig 21 Bis ja tärkeimpänä kopio kriisin aiheuttaneesta venäläisestä keksimatkan ballistisesta ohjuksesta. Mukana on myös muuta materiaalia, kuten SOPKA SSC 2, eli Mig 15:sta modifioitu risteilyohjus, ja ilmeisesti P-1 Strela, minkä saa kyllä oikaista, jos olen erehtynyt. Timo U2 siipi [ attachment removed / expired ] U2 moottori [ attachment removed / expired ] U2 moottori ja SA75 IT-ohjus [ attachment removed / expired ] SA75 IT-ohjus [ attachment removed / expired ] RI2 SS4 ydinohjus [ attachment removed / expired ] R12 SS4 ydinohjus [ attachment removed / expired ] R12 SS4 ydinohjus punaisellla torilla [ attachment removed / expired ] Granma [ attachment removed / expired ] Hawker Sea Fury [ attachment removed / expired ] Kuva-arvoitus, eli Kingfisher pyörillä [ attachment removed / expired ] Mig 21 Bis [ attachment removed / expired ] P1 Strela, tai... [ attachment removed / expired ] Sopka SSC2 [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2013 No jopas Ei menny hukkaan tämäkään päivä.... olin vielä hyvinkin viime aikoihin kovasti siinä uskosa että Vought Kingfisher on ollut vain ja ainoastaan kellukekone vaan eipäs näytä näin olleenkaan asian laita Kiitos taas kerran Timo kiintoisista ja epätavallisista kuvista Cheers! Orvo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2013 Mielenkiintoiset kuvat! P1 Strela tai... Meritorjuntaohjus P-15 Termit eli NATO-kielellä SS-N-2 Styx. Suomessa paremmin tunnettu Tuima-luokan ohjusveneiden aseena lyhenteellä MtO 66. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 4, 2013 Mukavaa, jos kelpaa!! Kiitokset myös tuosta oikaisusta! Tuo rakettiboosteri on aika metka laite - ei tainnut tuossa olla moottoritekniikka muuten ihan vaatimusten tasalla... Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Mukavaa, jos kelpaa!! Timo Ilman muuta kelpaa. Todella eksoottista ldänihmettä Senverran viimausta vielä: MiG-21 ei ole BIS vaan enämpi PFM Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Kiitän ja kumarran täsmennyksistä. Ei koskaan pitäisi (konditionaali on tässä varmaan paikallaan) tehdä asioita liian nopeasti, mutta nyt olen taas syyllistynyt sellaiseen. Korjaan myös kirjoitusvirheet! Migeistä ja niiden eri variaatioista löytyy täsmätietoa esim täältä, olisi pitänyt tarkistaa... http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan-Gurevich_MiG-21_variants Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Nuo MG-21:n variantit on varsinainen sekasotku siksi minäkin tuossa totesin että lähinnä PFM elikkä jos esimerkiksi tuon pressun alla oleva kuomu on vanhempaa eteenpäin aukeavaa mallia on kyseessä PF ja siitä loppupään tuotantoa joissa oli jo leveämpi sivuvakaaja. PMF:ssä oli sivulle aukeava kuomu. Tuo kahden ohjuksen siipiripustin on taas vähän outo viritelmä. Laukkasen MiG-kirjasta löytyy ainakin suomeksi parasta tietoa asiasta. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Siellä museossa ei siis ollut minkäälaisia esittelykilpiä näille vehkeille? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Käväisin tuossa samaisessa museossa kuukausi sitten. Eipä siellä ulkotiloissa liikoja kylttejä muistaakseni ollut. Kapitalistit ja imperialistit varmaan vieneet? Sisälläkin tuntui toiminta pysähtyneen vuoteen -91. Havanna sinällään ihan mukava paikka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Osalle oli esittelykilvet, osallle ei. Tuo MiG esimerkiksi sijaitsi ihan asvaltin laidassa, enkä siinä havainnut mitään kilpiä. Tuo rakettiboosterilla varustettu ohjus jäi myös siten paikan päällä tunnistamatta, joten yritin sitä ihan kotikosntein. Sinänsä tuo Meritorjuntaohjus P-15 Termit:n (NATO-kielellä SS-N-2 Styx:n) alla oleva rakettiboosteri näyttäisi olen väärin päin -tuollaisenanahan se saattaisi käräyttää ohjuksen pyrstön. Ainakin muissa tapauksissa rakettiboosterin suutin osoittaa lievästi alaviistoon. Havanna on mukava paikka, kun pääsee paikan juonesta kiinni... Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 5, 2013 Mielenkiintoisia kuvia, ydinaseiden alustat näyttävät onneksi "toimintakelvottomilta"? Erinomaista kuvatarjontaa, lisää saman suuntaista normaalista poikkeavaa! Ps. Onko kukaan käynyt Pohjois Korean ilmailumuseoissa, jos siellä sellaisia sattuisi olemaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 23, 2015 Toinen keikka Kuubassa, ja maakuntakierros tuotti taas muutaman ilmailukuvan. Yiritin kovasti järjestää vierailua San Antonio de los Baños:in lentotukikohdassa, johon Havannan ilmailumuseon koneet on ilmeisesti siirretty. Museo näkyy mainiosti Google Earthissä, ja voi tietysti vain ihmetellä, miksi museokoneita pidetään suurina sotasalaoisuuksina - tai niitä vanhoja Migejä, joilla tukikohta on nykyisin varustettu. No., tuo käynti ei siis onnistunut, mutta tässä pari kuvaa Sikojen lahden museon pihalta (Playa del Giron paikallisella murteella). Sisällä kuvaaminen oli kielletty, mutta ei siellä mitään oikeasti kuvaamisen arvoista olisikaan ollut - vallankumouspropagandaa ja valokuvia suuresta johtajasta. Museon pihalla oli Hawker Sea Fury ja A26:n jäänteet, sekä tankkeja ja muuta raskasta kalustoa. Näistä siis ilmailukuvat ohessa. Sinänsä mielnkiintoinen historiallinen detsku on se, että maihinnousijat (ottamatta tässä sen enmpää kantaa siihen, ketä he oikeasti olivat) pääsitvät aika kauas sisämaahan. Taistelualueelle on nostettu muistokivi jokaista taisteluissa kuollutta kuubalaistea varten ja siten on helppo seurata sitä, mihin asti taistelu ulottuivat. Timo Sea Fury edestä Sea Fury takaviistosta A26:n jäänteet > Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 24, 2015 No jopas Ei menny hukkaan tämäkään päivä.... olin vielä hyvinkin viime aikoihin kovasti siinä uskosa että Vought Kingfisher on ollut vain ja ainoastaan kellukekone vaan eipäs näytä näin olleenkaan asian laita Kiitos taas kerran Timo kiintoisista ja epätavallisista kuvista Cheers! Orvo Tässä opetusvideeossa on käytetään käsittääkseni nimenomaan Kingfishereitä pyörävarustuksessa syöksypommitusopetukseen. Timo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla