Harri Nurmi

FAA-lupakirjalla OH-koneita?

19 viestiä aiheessa

Yritin hakea aikaisempia kirjoituksia, mutta juuri kysymääni en löytänyt vastausta?

 

Voiko voimassa olevalla FAA-lupakirjalla lentää OH-rekisterissä oleviä koneita?  Lähinnä kysymykseen tulee tuttavamme Floridasta, joka tulee Suomeen kesällä. Hänellä on FAA-lupakirja yksimoottorisille ja monimoottorisille kera amerikkalaisen IR:n.  Vaatiiko jotakin, vai voiko hän vuokrata koneen ja nautiskella Suomen ilmatilasta? Tarkoitus olisi lennellä yksimoottorisilla vuokravehkeillä, mikäli mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin hakea aikaisempia kirjoituksia, mutta juuri kysymääni en löytänyt vastausta?

 

Voiko voimassa olevalla FAA-lupakirjalla lentää OH-rekisterissä oleviä koneita?  Lähinnä kysymykseen tulee tuttavamme Floridasta, joka tulee Suomeen kesällä. Hänellä on FAA-lupakirja yksimoottorisille ja monimoottorisille kera amerikkalaisen IR:n.  Vaatiiko jotakin, vai voiko hän vuokrata koneen ja nautiskella Suomen ilmatilasta? Tarkoitus olisi lennellä yksimoottorisilla vuokravehkeillä, mikäli mahdollista.

 

Taitaa olla niin, että FAA:n kirjalla saa lentää OH-rekisteröityjä koneita vain Yhdysvalloissa. Suomessa lentämiseen tarvitaan joko N-rekkarissa oleva kone, tai lupakirjan validointi suomalaiseksi. Menee mielestäni täysin "toimistotöinä" jos kokemusta on enemmän kuin pelkän PPL-kurssin verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Menee mielestäni täysin "toimistotöinä"

 

JAR-vaatimukset yksityislentäjälle:

 

"Yksityislentäjän lupakirjan voi saada muunnettua, mikäli lentokokemusta on vähintään 100 tuntia. PPL-teoriakokeista on suoritettava ilmailun säädösten sekä ihmisen suorituskyky- ja rajoitukset -osakokeet. PPL-lentokoe on suoritettava JAR-valtuutetulle tarkastuslentäjälle. Katso JAR-FCL 1.015© / 2.015© sekä niiden liite 2."

 

Tänään on tosin 8.4.2013 ja nyt asiaa pitäisi sitten katsoa Part-FCL:n kannalta. En tiedä, mitä siellä on asiasta säädetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu on varmaankin oikeassa. Yks kaveri on FAA CPL/IR:n kanssa tullu Suomeen ja sillä tais tosiaan olla tarkkari ja olisko ollu sitten pari teoriakoettakin kun sai suomalaisen väliaikaisen PPL:n, tai joku validaatiohomma sekin oli.

 

edit: Kyseinen kaveri on siis suomalainen ja sittemmin suorittanut JAR-koulutuksena ATPL-teoriat ja CPL/IR:n

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten nykyään toisinpäin? Olen kuullut huhua, että olisi hieman helpompaa. Loppuviikosta reissuun jenkkeihin ja mietin vain, että kannattaisiko reissu FAA:n konttorille samalla...

 

-T

 

Jos et ole jenkeissä kovin pitkään, niin aikataulu ei taida riittää, kun prosessia ei vielä ole aloitettu.

 

http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/

 

The processing of the Verification of Authenticity of Foreign License, Rating, and Medical Certification form takes approximately 45 to 90 days to complete.  NOTE: Do not schedule any travel and/or checkrides, etc until a valid Verification Letter has been obtained from AFS-760.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritin hakea aikaisempia kirjoituksia, mutta juuri kysymääni en löytänyt vastausta?

 

Voiko voimassa olevalla FAA-lupakirjalla lentää OH-rekisterissä oleviä koneita?  Lähinnä kysymykseen tulee tuttavamme Floridasta, joka tulee Suomeen kesällä. Hänellä on FAA-lupakirja yksimoottorisille ja monimoottorisille kera amerikkalaisen IR:n.  Vaatiiko jotakin, vai voiko hän vuokrata koneen ja nautiskella Suomen ilmatilasta? Tarkoitus olisi lennellä yksimoottorisilla vuokravehkeillä, mikäli mahdollista.

 

Ihan ei nyt vielä tullut vastausta kysymykseeni, tai tuli vähän molempiin suuntiin.  Mitähän uskallan Floridadaiselle ystävälleni sanoa?  En itse löytänyt määräysviidakosta tähän suoraa vastausta toistaiseksi.  Pitääkö OH-yleisilmailukoneessa (ei liite II) olla päällikkönä EASA-lupakirjan omaava henkilö, vai saisiko kaveri lentää itse Cessnaa/Piperiä päällikkönä Jenkkilupakirjalla? Nyt alkaa vaikuttaa, että ei onnistuisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan ei nyt vielä tullut vastausta kysymykseeni, tai tuli vähän molempiin suuntiin.   Mitähän uskallan Floridadaiselle ystävälleni sanoa?  En itse löytänyt määräysviidakosta tähän suoraa vastausta toistaiseksi.  Pitääkö OH-yleisilmailukoneessa (ei liite II) olla päällikkönä EASA-lupakirjan omaava henkilö, vai saisiko kaveri lentää itse Cessnaa/Piperiä päällikkönä Jenkkilupakirjalla? Nyt alkaa vaikuttaa, että ei onnistuisi?

 

Ennen (vanhoina hyvinä aikoina ;)) VFR-yksityislennot päivällä onnistui, nykymääräyksiin en ole perhtynyt, mutta kannattaisi ehkä kysyä Trafista suoraan. Sieltäkin voi henkilöstä riippuen äkkiseltään saada väärän vastauksen, mutta kun pyytää viittauksen määräykseen ja kertoo selkeesti, millaisesta toiminnasta on kyse, etteivät luule ansio- tms. toiminnaksi ja vastaa sen mukaan (siis EI). Ja kannattanee kysyä sähköpostilla, niin jää dokumentti vastauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oleskelee Suomessa tilapäisesti niin saa lentää ICAO jäsenvaltiossa myönnetyllä lupakirjalla:

 

PEL M1-4

 

4.4 Muiden valtioiden myöntämät kansalliset lentolupakirjat

Muissa kuin edellä kohdissa 4.1 – 4.3 mainituissa kansainvälisen siviiliilmailujärjestön (ICAO) jäsenvaltioissa myönnetty kansainvälisen siviiliilmailun yleissopimuksen liitteen 1 (ICAO Annex 1) mukainen lentolupakirja oikeuttaa tilapäisen Suomessa oleskelun aikana toimimaan yksityislennoilla ohjaajana Suomessa rekisteröidyssä yhden ohjaajan ohjattavaksi luokitellussa ilma-aluksessa rajoitettuna näkölentosääntöjen (VFR) mukaisesti päivällä tapahtuviin lentoihin. Tämä ei oikeuta kuitenkaan lentokoulutuksen antamiseen.

 

...

 

Huom! Henkilön katsotaan asuvan Suomessa pysy-

västi, jos hän asuu Suomessa vähintään 185 päivää

kalenterivuoden aikana henkilökohtaisten tai työhön

liittyvien sitoumusten vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas,

 

Tomin kaivaman tiedon perusteella siis ei tarvitse mitään erikoista, kun vain pysyy yhden ohjaajan miehistöllä lennettävässä koneessa ja VFR:ssä. Kun vain on väliaikaisesta oleskelusta kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oleskelee Suomessa tilapäisesti niin saa lentää ICAO jäsenvaltiossa myönnetyllä lupakirjalla:

 

PEL M1-4

 

No näinpä, näemmä. Seison korjattuna. Toisaalta huomautettiin vielä, että asia on huomioitu myös komission asetuksessa 1178/2011 (annettu jäsenvaltiolle oikeus päättää).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No näinpä, näemmä. Seison korjattuna. Toisaalta huomautettiin vielä, että asia on huomioitu myös komission asetuksessa 1178/2011 (annettu jäsenvaltiolle oikeus päättää).

 

Hei syvällisen ilmailumääräystiedon haltijat,

 

Missä kohtaa seuraava päättelyketju menee mönkään tai miten sitä tulisi korjata, että tuota PEL M1-4 päästään ylipäänsä lukemaan?

 

1. (EC) 1178/2011 lentomiehistön lupakirjoista, cover regulation, artikla 8, ohjaa FAA-lupakirjojen osalta (ei EU:n ja USA:n välillä tehtyä sopimusta - kö? ko?) ko. asetuksen liitteeseen III.

 

1. Sen estämättä, mitä asetuksen (EY) N:o216/2008 12 artiklassa säädetään, ja silloin, kun unionin ja kolmannen maan välillä ei ole tehty sopimusta lentolupakirjojen myöntämi­ sestä, jäsenvaltiot voivat hyväksyä kolmansien maiden lupakirjat ja niihin liittyvät kolmansien maiden myöntämät tai niiden puo­lesta myönnetyt lääketieteelliset kelpoisuustodistukset tämän asetuksen liitteen III säännösten mukaisesti.

 

2. (EC) 1178/2011, liite III: Jäsenvaltio voi hyväksiä ICAO Annex I mukaisen lupakirjan, mutta hyväksyntä vaaditaan:

 

Lentolupakirjat muuhun kuin kaupalliseen lentotoimintaan ilman mittarilentokelpuutusta

5. Jos lentäjällä on yksityislentäjän, ansiolentäjän tai liikennelentäjän lupakirja ilman mittarilentokelpuutusta ja hän aikoo käyttää vain yksityislentäjän oikeuksia, lupakirjan haltijan on täytettävä seuraavat vaatimukset:

a) osoitettava tiedot ilmailun säädöksistä ja ihmisen suorituskyvystä;

b) suoritettava hyväksytysti yksityislentäjän lupakirjan lentokoe osan FCL mukaisesti;

c) täytettävä tyyppi- tai luokkakelpuutuksen myöntämistä koskevat osan FCL vaatimukset, jotka liittyvät kyseisen lupakirjan oikeuksiin;

d) hänellä on oltava vähintään luokan 2 lääketieteellinen kelpoisuustodistus, joka on myönnetty Chicagon yleissopi­ muksen liitteen 1 mukaisesti;

e) osoitettava FCL.055 kohdan mukainen kielitaito;

f) hänellä on oltava vähintään 100 tunnin kokemus kyseisen ilma-alusryhmän ohjaajana.

 

Minä en tuosta EASA-FCL-asetuksesta löytänyt ainakaan nopeasti mekanismia, jolla tuota PEL M1-4:sta päästäisiin edes lukemaan tai soveltamaan ja siksi ainakin pikaisella tutustumisella päättelin, että FAA-PPL-lupakirjan mukaisin oikeuksin voi Suomessa lentää nykyisin vain EASA-FCL:n liitteen III tarjoamin eväin. Mutta onko joku saanut asiasta irti jotakin muuta? Näyttää myös siltä, että EASA-FCL on näiltä osin "täysimääräisesti" voimassa ja mitään siirtymäaikoja tai voimaantulosäännöksiä, joiden perusteella tässä yhteydessä ko. asetusta ei vielä sovellettaisi ei ole.

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei syvällisen ilmailumääräystiedon haltijat,

 

Missä kohtaa seuraava päättelyketju menee mönkään tai miten sitä tulisi korjata, että tuota PEL M1-4 päästään ylipäänsä lukemaan?

 

1. (EC) 1178/2011 lentomiehistön lupakirjoista, cover regulation, artikla 8, ohjaa FAA-lupakirjojen osalta (ei EU:n ja USA:n välillä tehtyä sopimusta - kö? ko?) ko. asetuksen liitteeseen III.

 

2. (EC) 1178/2011, liite III: Jäsenvaltio voi hyväksiä ICAO Annex I mukaisen lupakirjan, mutta hyväksyntä vaaditaan:

 

Minä en tuosta EASA-FCL-asetuksesta löytänyt ainakaan nopeasti mekanismia, jolla tuota PEL M1-4:sta päästäisiin edes lukemaan tai soveltamaan ja siksi ainakin pikaisella tutustumisella päättelin, että FAA-PPL-lupakirjan mukaisin oikeuksin voi Suomessa lentää nykyisin vain EASA-FCL:n liitteen III tarjoamin eväin. Mutta onko joku saanut asiasta irti jotakin muuta? Näyttää myös siltä, että EASA-FCL on näiltä osin "täysimääräisesti" voimassa ja mitään siirtymäaikoja tai voimaantulosäännöksiä, joiden perusteella tässä yhteydessä ko. asetusta ei vielä sovellettaisi ei ole.

 

Harri

 

Nyt huomaa, että näissä mainitsemissasi tapauksissa on kyse EASA/JAR- lupakirjan MYÖNTÄMISperusteista, ei operoinnista ilman EASA/JAR-lupakirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt huomaa, että näissä mainitsemissasi tapauksissa on kyse EASA/JAR- lupakirjan MYÖNTÄMISperusteista, ei operoinnista ilman EASA/JAR-lupakirjaa.

 

Voi olla. Minulle ei kuitenkaan edelleenkään ole aivan yksikäsitteisesti selvinnyt, että millä perusteella PEL M1-4 on sovellettavissa. Missä oikeastaan jätetään jäsenvaltioille oikeus määrätä näistä 3. valtioden lupakirjojen hyväksymisestä tms?

 

(EC) 1178/2011 cover regulation:

 

1 artikla

Kohde

 

Tässä asetuksessa vahvistetaan yksityiskohtaiset säännöt seuraaville:

 

1. lentolupakirjojen erilaiset kelpuutukset, lupakirjojen myöntä­ mistä, voimassa pitämistä, muuttamista, rajoittamista, voi­ massaolon keskeyttämistä tai peruuttamista koskevat edelly­ tykset, lupakirjojen haltijoiden oikeudet ja velvollisuudet, voi­ massa olevien kansallisten lentolupakirjojen ja kansallisten lentomekaanikon lupakirjojen muuntamista lentolupakir­ joiksi koskevat edellytykset sekä kolmansien maiden lupakir­ jojen hyväksymistä koskevat edellytykset;

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onko kenelläkään tietoa paikallisista määräyksistä, että saanko lentää JAA-pahvilla esim. VFR-Cessnaa Jenkeissä?

 

-T

 

Ei suoraan. Tarvitset vähintään FAA-validationin joka ei siis suoranaisesti olisi itsenäinen FAA-lupakirja vaan perustuisi nykyiseen JAA-lupakirjaasi ja medikaaliin. Sen myöntämiseen pitäisi olla varattuna kolmisen kuukautta.

 

JAA CPL-lupakirjasi voit myös kääntää itsenäiseksi FAA PPL-lupakirjaksi mutta se vaatii PPL-tarkastuslennon, teoriakokeen ja medikaalin. Tuo kaikki on mahdollista tehdä jopa päivässä tai kahdessa ja lupakirja kirjoitetaan heti tarkastuslennon jälkeen.

 

Helpointa on varmaan kuitenkin ottaa opettaja mukaan lennolle jolloin et tarvitse sen kummempia lupia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helpointa on varmaan kuitenkin ottaa opettaja mukaan lennolle jolloin et tarvitse sen kummempia lupia.

 

Juu ja tässä on se toinenkin hyväpuoli, että opettajan toimiessa päällikkönä ei tarvitse murehtia itse vastuuvakuutuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä itse itseäni täydentäen:

 

(EC) 1178/2011

 

12. artikla

Voimaantulo ja soveltaminen

4. Poiketen siitä,mitä1kohdassasäädetään,jäsenvaltiot voi­vat päättää olla soveltamatta 8 päivään huhtikuuta 2014 asti tämän asetuksen säännöksiä lentäjiin, joille kolmas maa on myöntänyt lupakirjan ja siihen liittyvän lääketieteellisen kelpoi­suustodistuksen ja jotka osallistuvat asetuksen (EY) N:o 216/2008 4 artiklan 1 kohdan b tai c alakohdassa eritellyn ilma-aluksen ei-kaupalliseen lentotoimintaan.

 

Onkohan Suomi päättänyt näin?

 

Aihe pohdituttaa myös muualla:

 

http://www.peter2000.co.uk/aviation/easa/

 

18/6/2012: An interesting development from Austria... An Austrian pilot asked his CAA for a ruling and they came back with an amazing reply, basically saying that ICAO rules remain and that the EASA moves are ineffective. There are however other possible interpretations - in addition to the old chestnut of a ruling having come from somebody in the CAA who didn't understand the question.... An account of the matter is here local copy (in German).

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa siltä että on päättänyt näin.

 

http://www.finlex.fi/data/normit/39018-GEN_M1_9.pdf

 

"Tällä määräyksellä kumotaan 5.4.2012 annettu ilmailumääräys lentomiehistöä koskevien

komission asetukseen 1178/2011 sisältyvien säännösten soveltamisesta Suomessa"

 

Tosin tuo lakiteksti on niin koukeroista että ota siitä nyt sitten selvää...

 

Itselläni olisi edessä joko FAA lupakirjan PPL osuuden validointi tai sitten konvertointi. Validointiosuus näyttäisi olevan hieman haasteellinen joten mene varmaan konvertoinitiin. ja jos ymmärsin oikein niin homma menisi näin:

 

 

B. CONVERSION OF LICENCES

1. A PPL/BPL/SPL, a CPL or ATPL licence issued in compliance with the requirements of Annex 1 to the Chicago

Convention by a third country may be converted into a Part-FCL PPL/BPL/SPL with a single-pilot class or type

rating by the competent authority of a Member State.

The pilot shall apply to the competent authority of the Member State where he/she resides or is established.

2. The holder of the licence shall comply with the following minimum requirements, for the relevant aircraft category:

(a) pass a written examination in Air Law and Human Performance;

(b) pass the PPL, BPL or SPL skill test, as relevant, in accordance with Part-FCL;

© fulfil the requirements for the issue of the relevant class or type rating, in accordance with Subpart H;

(d) hold at least a Class 2 medical certificate, issued in accordance with Part-Medical;

(e) demonstrate that he/she has acquired language proficiency in accordance with FCL.055;

(f) have completed at least 100 hours of flight time as a pilot.

 

Mutta mene ja tiedä kun tuo 1178/2011 nyt ei siis ole näemmä voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Tällä määräyksellä kumotaan 5.4.2012 annettu ilmailumääräys lentomiehistöä koskevien

komission asetukseen 1178/2011 sisältyvien säännösten soveltamisesta Suomessa"

 

Mutta mene ja tiedä kun tuo 1178/2011 nyt ei siis ole näemmä voimassa.

 

Siis miksi 1178/2011 (eli käytännössä Part-FCL) ei olisi voimassa?

 

Ei GEN M1-9:n "uusi versio" siihen vaikuta oikein millään tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään