Lauri Räsänen

Matkustajan rooli lennontarkkailussa

66 viestiä aiheessa

Minä lakkaan lentomatkustamasta sinä päivänä, kun kapteeni sammuttaa moottoreita tai tekee mitään muutakaan huutoäänestyksen perusteella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä lakkaan lentomatkustamasta sinä päivänä, kun kapteeni sammuttaa moottoreita tai tekee mitään muutakaan huutoäänestyksen perusteella.

 

Miten olisi jos kaikille halukkaille annettaisiin ohjaimet ja tv-ruutuun mittarinäytöt, kippari sitten toimisi puheenjohtajana ja ratkaisisi jos äänestykset ohjaamisesta menisivät tasan. Voisi olla kaikille unohtumaton kokemus, jopa yhtiö voisi ihmetellä: "mihin se nyt meni" :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi jos kaikille halukkaille annettaisiin ohjaimet ja tv-ruutuun mittarinäytöt, kippari sitten toimisi puheenjohtajana ja ratkaisisi jos äänestykset ohjaamisesta menisivät tasan. Voisi olla kaikille unohtumaton kokemus, jopa yhtiö voisi ihmetellä: "mihin se nyt meni" :thmbup:

 

Haha, näitä voitaisiin kutsua vaikka demokratialennoiksi!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten olisi jos kaikille halukkaille annettaisiin ohjaimet ja tv-ruutuun mittarinäytöt, kippari sitten toimisi puheenjohtajana ja ratkaisisi jos äänestykset ohjaamisesta menisivät tasan. Voisi olla kaikille unohtumaton kokemus, jopa yhtiö voisi ihmetellä: "mihin se nyt meni" :thmbup:

 

Tekniikkahan on jo kehitetty: matkustajat voivat ottaa omat Android-puhelimet mukaan, joilla ohjaavat lentokonetta.

http://www.theregister.co.uk/2013/04/11/hacking_aircraft_with_android_handset/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikkahan on jo kehitetty: matkustajat voivat ottaa omat Android-puhelimet mukaan, joilla ohjaavat lentokonetta.

 

Tämän jälkeen koneisiin tarvitsisi asentaa ne keskusteluissa aiemmin vilahtaneet matkustajien henkilökohtaiset heittoistuimet   :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
The smoke in the cabin led them to assume the fault was in the right engine; this led them to shut down the working right engine instead of the malfunctioning left engine. They had no way of visually checking the engines from the cockpit, and the cabin crew did not inform them that smoke and flames had been seen from the left engine.

Tuosta British Midlandin jutusta wikistä lainattu.  Vaikka voisi jopa saada tästä ketjusta käsityksen, että muutamat on lyöneet asian lekkeriksi >:(, saattaisi moni silloin koneessa ollut olla kiitollinen, jos olisi edes ne emot infonneet ohjaajia siitä, mistä motista on savut tulleet. Matkustajistahan ei tämän ketjun mukaan  tähän missään nimessä ole, edes havaintoa tekemään :o, puhumattakaan siitä kertomaan eteenpäin :thmbdn:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun luet ketjun aloitusviestin, huomaat että kysymys aseteltiin kohtaamaan huomattavasti mainitsemaasi kyseenalaisempia tilanteita.

Vastataan siis Timolle asialinjalla: olisi täysin puupöistä jos kaikki maailman simulentäjät alkaisivat rullausvaiheessa parkumaan cabinille laippa-asetuksista. Pitäisin toomintaa tuomittavana. Kyllä, historiasta löytyy tilanteita kuten Midland, mutta haluaisitko itse olla kyydissä koneessa joka viivästyy x tuntia virtuaalipilotin ilmoitetta kuulleensa oudon äänen moottorista? Samankaltaisia skenaarioita voi jokainen keksiä useita. Ja ei, itse en halua.

Minäkään en opeta taksikuskia ajamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun luet ketjun aloitusviestin, huomaat että kysymys aseteltiin kohtaamaan huomattavasti mainitsemaasi kyseenalaisempia tilanteita.

... mutta haluaisitko itse olla kyydissä koneessa joka viivästyy x tuntia virtuaalipilotin ilmoitetta kuulleensa oudon äänen moottorista?

  Kyseenalainen tai ei, jos tilanne on epäselvä, onko kysyminen henkilökunnalta kielletty. Ja jos ja kun ei ole mitään väärin, tuskin se emon soitto ohjaamoon ja pilottien asian varmistus mitään tuntikausien viivästystä aiheuttaa.  Ja tositilanteen ollessa kyseessä, tuskin monia haittaisi loppupeleissä myöhästyä vaikka päivä.

En opeta minäkään taksikuskia enkä muitakaan ajamaan, mutta jos olen pelkääjän penkillä, ja kuski tunkee rekan alle(tai jalankulkijan päälle) tai edes riski on jostain, tuskin pitäisin turpaani kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärtänyt pelätä

 

Mieleeni ei ole koskaan juolahtant puuttua matkustajalentokoneen miehistön toimintaan millään tavalla.

 

Kerran ilmavoimat kuljetti minua ja Finnairin eläkeläiskapteeni Ruokosta Piper PA-31 Navajo Chieftainilla. Oli jäätävä keli. Matkakumppanini tuijotti kalpeana ikkunasta ulos ja totesi, että kumit eivät riitä jäänpoistoon. Sitten hän vielä lisäsi, että tuo pilottihan lentää tätä yksin.

 

Ruokonen siirtyi lupaa kysymättä perämiehen paikalle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Ruokonen siirtyi lupaa kysymättä perämiehen paikalle.

 

Eipä tainnut siinä SAS:n Arlandan moottorien sammumistapauksessa se matkustamossa ollut kapteenikaan kauheasti kysellä, saako auttaa...näissä tapauksissa on kuitenkin kyse ollut täysverisistä ammattilentäjistä, hyvä niin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruokonen siirtyi lupaa kysymättä perämiehen paikalle.

On ihan oma juttunsa jos matkustamossa on esim.CPL tai ylemmän tason lupakirjan haltija joka lyhyesti,ammattitermein esittelee itsensä ja huomionsa henkilökunnalle,hänet otetaan mahdollisesti vakavasti ja asia selvitetään. Toista on varmaankin sitten jos joku kukkahattu tai simuilija alkaa neuvomaan henkilökuntaa,ei se varmaan aiheutakaan enempiä proceduureja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ihan oma juttunsa jos matkustamossa on esim.CPL tai ylemmän tason lupakirjan haltija joka lyhyesti,ammattitermein esittelee itsensä ja huomionsa henkilökunnalle,hänet otetaan mahdollisesti vakavasti ja asia selvitetään. Toista on varmaankin sitten jos joku kukkahattu tai simuilija alkaa neuvomaan henkilökuntaa,ei se varmaan aiheutakaan enempiä proceduureja.

Näitä ns. ammattitermejä nämä virtuaalipilotit viljelevät kyllä sillä tasolla, että saisivat kyllä cabiinin huijattua.

Millä perusteella cabin luokittelee varteenotettavat huomiot/huomiointekijät? Näyttää uskottavalta? Puhuu uskottavasti? Näyttää ID-kortin? Entä jos ei ole ID-korttia mukana?

Luonnollisesti ulkoinen habitus saa karsii joitakin hörhöjä pois, mutta ei valitettavasti näitä "laippoja ei ole tarpeeksi, keskeyttäkää lähtökiito".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla olisi hyvä vinkki kännisten ohjaavien matkustajien käsittelyyn.

Lentoemäntä jakaisi jokaiselle humalaiselle oman ratin ja määräkentällä voisi poliisi pidättää jokaisen rattiin tarttuneen juopon..

Laki sanoo, että humalainen ei saa tarttua rattiin  ::)

 

Paineistamattomilla pienkoneilla oli aika yleinen tapa hiljentää humalikot nousemalla vähän ylemmäs ja katso, koko seurakunta nukkui  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mieleeni ei ole koskaan juolahtanut puuttua matkustajalentokoneen miehistön toimintaan millään tavalla.

 

Kuten Esa sanoo, minunkaan mieleen ei ole koskaan juolahtanut puuttua puuttua matkustajakoneen miehistön toimintaa millään tavalla, ei edes silloin kun olen siellä jump-seatilla matkustanut.

Jos ohjaamossa on tilanne päällä ja useita hälytyksiä huutaa sekä vilkkuu, lentäjät tuskin haluavat sinne lisää epämääräistä informaatiota matkustamosta.

Mikäli matkustajilla on jotain ilmoitettavaa siihen suuntaan, kertokoot huomionsa matkustamohenkilökunnalle, joka välittää sen tarvittaessa eteenpäin.

Myönnetään että tulkitsin otsikon "Matkustajan rooli lennontarkkailussa" huumoriksi, koska ilmailunormien mukaan henkilön "rooli lennontarkkailussa" edellyttää ilmailuviranomaisen hyväksymää koulutusta, kokemusta ja niiden perusteella annettua  kelpoisuustodistusta tai lupakirjaa, sorry  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"According to the official NTSB report of the investigation, Gayle Yamamoto, a passenger, noticed a crack in the fuselage upon boarding the aircraft prior to the ill-fated flight but did not notify anyone."

 

(lainattu sivulta http://www.tailstrike.com/280488.htm)

 

 

Eikös lähes kaikkien onnettomuuksien jälkeen joku selviytynyt anna asiantuntevia lausuntoja julkisuuteen "Mä kyllä jo siitä ja tosta tajusin, että tää lento ei voi päättyä hyvin"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Esa sanoo, minunkaan mieleen ei ole koskaan juolahtanut puuttua puuttua matkustajakoneen miehistön toimintaa millään tavalla, ei edes silloin kun olen siellä jump-seatilla matkustanut.

Jos ohjaamossa on tilanne päällä ja useita hälytyksiä huutaa sekä vilkkuu, lentäjät tuskin haluavat sinne lisää epämääräistä informaatiota matkustamosta.

Mikäli matkustajilla on jotain ilmoitettavaa siihen suuntaan, kertokoot huomionsa matkustamohenkilökunnalle, joka välittää sen tarvittaessa eteenpäin.

Myönnetään että tulkitsin otsikon "Matkustajan rooli lennontarkkailussa" huumoriksi, koska ilmailunormien mukaan henkilön "rooli lennontarkkailussa" edellyttää ilmailuviranomaisen hyväksymää koulutusta, kokemusta ja niiden perusteella annettua  kelpoisuustodistusta tai lupakirjaa, sorry  :thmbup:

 

Kehitys kun vielä muutaman vuoden kehittyy, niin ei ole enää kenen toimiin puuttuisi.

 

http://www.raf.mod.uk/news/archive/rpas-pilots-awarded-wings-01042013

 

Tai ehkä turvaohjeisiin tulee puhelinnumero johon voi soittaa.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Matkustajan koominen kommentti eräästä IFR-lähestymisestäni Savonlinnasta päin Varkauteen,

Kova tuuli ei sopinut ILS:lle, vaan ajoin majakalle ( kenttä näkyi pilvien seasta, ekan kerran)

Tein myötätuulessa ILS-l'ähestymisen ja ratkaisukorkeudessa nökyi taas kenttä, nyt edessä (toisen kerran ),

 

Tein kiertolähestymisen ILS:stä ja radan toisen pään valot näkyivät (kolmannen kerran), kun olin kentän sivussa.

Kun kaarroin finaaliin , koputti eräs matkustaja olkapäähäni ja kysyi. " Hukkasitkos sä taas sen kentän?"

 

Maassa piirsin hänelle kuvion ja kerroin mitä ja miksi tein tuon kuvion.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten MUC-HEL lennolla kuului todella ikävä korkea ääni matkustamoon juuri minun paikalleni. Kun nousin paikaltani niin metrin liikkumisellä ääni vaimeni huomattavasti, lähes kuulumattomaksi. Vaikutti jotenkin siltä, että ääni tuli rungon "läpi". Tästä ilmoittelin lentoemännille ja meni hetki, niin ohjaamosta tuli kapteeni tarkastamaan tilannetta katsomaan runkoa.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnetään että tulkitsin otsikon "Matkustajan rooli lennontarkkailussa" huumoriksi...

 

Otsikko ei ole ainoa asia, tällä palstalla, mitä olen tulkinnut huumoriksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jotain kuultukin ;)

 

Kimmo, kommenttisi oli kuitenkin relevantti ja juuri noin keskipenkillä istujan tuleekin toimia.  Eli toimit oikein ja järkevästi. 

 

Ohjaamon oven etupuolella ei kysymys ole enää "matkustajan roolista", vaan kysymys on jo enemmän tai vähemmän Crew Resource Managementista.  Havaintosi, reaktiosi ja asiaan puuttumisesi meni sen puitteissa juuri niinkuin pitääkin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jere "tylyttää" :-[ Kimmoa ja Kimmo poistaa viestinsä (tai korvaa eri lauseella) hernekasvit hengityselimissä :o.  Asiaan.  Olinpa tässä erään aktiivisen("nälkää näkevän"- lentoyhtiön ;) ) palstakirjoittajan, auliaasti kyytejä tarjoavan, henkilön lennolla pelkääjän paikalla. Jyväshyvästä kohti Malmia lähtiessä uusi kuokka-koodi tuli radiosta ja siinä rullatessa pilotti paineli uusia numeroita transsuun. Senverran olin hereillä(ja ymmärsin) että koodiksi tuli joku 2461, vaikka kuulin 2462. Minuutin odotin ja sitten ehkä odotuspaikan kohdilla kysyin vienosti pilotilta, että "kuis toi koodi ny oli, ku mielestäni kuulin 2462, mut 2461 jäi näyttöön". No ei hätiä mitiä, pilotti tarkisti muistiinpanonsa ja huomasi pikku vihulaisen. Eipä se ollut vakavaa, olisi pian nousun jälkeen varmaan  ATC kysellyt perään kun ei koodit täsmää.  Mielestäni olin aivan varmasti matkustaja tässä tilanteessa(kun en mitään virallista pahvia omista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut että siellä ohjaamossa olisi piloteilla apunaan mittareita, joista näkee mikä moottori on poissa pelistä tai ...

 

Morjens,

 

Kohta kertomani perustuu hataraan muistikuvaan, mitä olen kuullut (telkkarista) onnettomuudesta, jossa kipparit sammuttivat "terveen" moottorin. (Kyseessä ei muistaakseni ollut tulipalo, joka olisi saanut valot vilkkumaan ohjaamossa)

 

Kohta 1) Ohjelmassa mainittiin, että kipparit olivat tottuneet lentämään koneen (B737?) vanhemmalla tyypillä, jossa (väittämän) mukaan esim. moottorien värinämittarit olivat niin epäluotettavia, että lentäjät olivat oppineet "unohtamaan" mittareiden olemassaolon.

 

Kohta 2) Moottorit suljettiin, koska ilmastoinnin mukana tuli savua. Kuten mainittu, kipparit olivat tottuneet vanhempaan tyyppiin, jossa vain toinen moottoreista "hoitaa" ilmastointia. Koska savu haisee, niin suljetaan se moottori, joka tuuppaa ilmaa. Ongelma vaan oli se, että uudemmassa tyypissä (jolla lennettiin), tuli ilma kummastakin moottorista.

 

Jos nämä asiat pitävät paikkaansa, niin uskoisin että siitä olisi ollut apua, että kipparit olisivat kysyneet matkustamon henkilökunnalta visuaalista vahvistusta ennen motin sulkemista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kohta kertomani perustuu hataraan muistikuvaan, mitä olen kuullut (telkkarista) onnettomuudesta, jossa kipparit sammuttivat "terveen" moottorin. (Kyseessä ei muistaakseni ollut tulipalo, joka olisi saanut valot vilkkumaan ohjaamossa)

Tämä oli just aikaisemmin mainitsemani British Midlandin juttu "Kegworth" tms. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan ja pahoittelut :)

 

Kommentti "ristikkäisten anturointijohtojen takia" sai minut ajattelemaan, että ei olisi ollut sama tarina. Nyt kurkkasin tuon linkin Wikipediaan, tosiaan samasta tapauksesta on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään