Lauri Räsänen

Matkustajan rooli lennontarkkailussa

66 viestiä aiheessa

Ei tarvitse pahoitella, sattuuhan sitä paremmissakin perheissä :D.  Ja itse asiassa en enää edes ole 100 varma niistä ristikytkennöistäkään. Saatoin sekoittaa/ymmärtää/muistaa väärin vanhoja juttuja. Noita ilmastointi juttuja eri moteilta ainakin tuo wiki kertoi. Ainakin meni piloteilla jotain ristiin silloin päässään :o.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kegworthissa on muuten yksi aika mukava pubi, vaikka muuten se onkin täysin pystyynkuollut mesta.

 

Edelleen, jos eturivin ikkunapaikkalaiset alkaa kyselemään matkustajilta vahvistuksia moottorihäiriö- tai muissa kohtuu äkillisissä poikkeustilanteissa, niin minä lopetan lentomatkustamisen heti.

 

Paljonko näitä tapahtumia on ollut, suhteessa koko lentosuoritteeseen? Prosentin miljoonasosa? Ei niiden takia pidä mitään johtopäätöksiä alkaa tekemään, saati mitään huutoäänestyksiä ottamaan että mikä meni pieleen. Lentäjillä on käytössään liki poikkeuksetta kaikki tarvittava informaatio oikeansuuntaisen päätöksen tekemiseen, ja matkustamosta kuuluva kiljumisella hoidettu demokraattinen päätöksentekoprosessi ei tuo mitään lisäarvoa tähän informaatiotulvaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe ja omakohtaista, jonkin verran sillä hetkellä mieltä vaivanneita huomioita ovat kaksi Deltan lentoa USA:ssa:

 

- Vuosia sitten MD88:ssa (taisi olla) Dallasissa kiitoradan päässä lähtöä odotellessa huomasin spoilereiden (vai miksi niitä tuossa koneessa kutsutaan?) olevan ainakin minun puolen siivessä ylhäällä. Kovan henkien taistelun jälkeen päätin luottaa lentäjiin, enkä nostanut älämölöä. No, vauhdin kiihtyessä ne läpykät sitten painuivat alas ilmavirran voimasta ja tässä sitä vielä kirjoitellaan...

 

- Noin kuukausi sitten 737-700:lla JFK:lta aikainen aamulähtö Floridaan. Kone lienee seisonut yön tankit täynnä ja kun aamuyöstä oli satanut vettä, niin siiven "tyven" alueella oli selvä parin neliömetrin kokoinen kirkas jääkerros. Paksuutta ei paljon mitään, mutku se oli kuitenkin jäätä... No ilmaan päästiin ja huimaava vauhti ja kai kuiva ilmakin sekä irrottivat, että haihduttivat jään jo paljon ennen lämmintä Floridaa. Tälläkään kertaa en tohtinut epäillä arvon herrojen (taisi toinen olla rouva/neiti) tietoisuustasoa siellä edessä. Ja tässä vaan kirjoitellaan... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe ja omakohtaista, jonkin verran sillä hetkellä mieltä vaivanneita huomioita ovat kaksi Deltan lentoa USA:ssa:

 

- Vuosia sitten MD88:ssa (taisi olla) Dallasissa kiitoradan päässä lähtöä odotellessa huomasin spoilereiden (vai miksi niitä tuossa koneessa kutsutaan?) olevan ainakin minun puolen siivessä ylhäällä. Kovan henkien taistelun jälkeen päätin luottaa lentäjiin, enkä nostanut älämölöä. No, vauhdin kiihtyessä ne läpykät sitten painuivat alas ilmavirran voimasta ja tässä sitä vielä kirjoitellaan...

 

Hyviä huomioita, tähän ensimmäiseen taitaa onneksi löytyä ihan looginen selitys. Spoilerit toimivat nimittäin hitaammissa lentonopeuksissa apuna koneen ohjailussa, jolloin ohjaimia käännettäessä ne liikkuvat aileronien lisäksi. Mikäli kuitenkin ohjainliike ja/tai haluttu kallistus on riittävän pieni, spoilerit eivät välttämättä liiku. Normaalistihan sivuttaiskallistusta ohjataan aileron nimisellä siivekkeellä, mutta hitaammissa nopeuksissa sen ohjainteho ei välttämättä riitä, joten spoilerit tulevat avuksi. Mainitsemassasi lentoonlähdössä on siis saattanut olla sivutuulta ja ohjaimet jo valmiiksi käännettynä sille puolelle millä istuit --> Aileron sekä osa spoilereista ylhäällä.

 

Spoilereista osa (yleensä lähimpänä runkoa) saattavat joissakin koneissa olla niin sanottuja ground spoilereita. Nämä eivät osallistu ohjailuun, vaan niiden tehtävä on nopeuden hidastaminen ja toimivat ainoastaan koneen ollessa maassa.

 

Näin ainakin valtaosassa liikennekoneista, mitenkään sen tarkemmin tuntematta MD-88:n sielunelämää.

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Normaalistihan sivuttaiskallistusta ohjataan aileron nimisellä siivekkeellä,

 

Suomessa aileron nimisiä siivekkeitä kutsutaan yleensä siivekkeiksi  ;D vähän niin kuin elevator nimistä siivekettä kutsutaan korkeusperäsimeksi...

 

Mutta mitä itse ketjun aiheeseen tulee... Itse suhtaudun lentokoneen penkkiin ihan samalla tavalla kuin bussin tai hammaslääkärin tuoliin. Siellä on ammattilaiset paikalla hoitamassa homman, ja minä voin istua alas, rentoutua ja alkaa vetämään unta kaaliin (paitsi hammaslääkärin tuolissa). Ja jos ihan aikuisten oikeasti ajattelee tilannetta missä matkustaja huomaisi jonkin olevan vinossa, miten kuvittelette:

a) matkustaja saa viestin koneen nokalle riittävän nopeasti

b) siellä nokalla ehkä vaativassa poikkeustilanteessa konetta "kirjan mukaan" käyttävät lentäjät ottaisivat kabiinista tulevan epämääräisen viestin huomioon

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa aileron nimisiä siivekkeitä kutsutaan yleensä siivekkeiksi  ;D vähän niin kuin elevator nimistä siivekettä kutsutaan korkeusperäsimeksi...

 

Hyvä pointti, ei pitäisi mitään kirjoitella väsyneenä... noista kun tulee noita suomenkielisiä termejä käytettyä harvemmin   :thmbup:

 

- Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

- Vuosia sitten MD88:ssa (taisi olla) Dallasissa kiitoradan päässä lähtöä odotellessa huomasin spoilereiden (vai miksi niitä tuossa koneessa kutsutaan?) olevan ainakin minun puolen siivessä ylhäällä. Kovan henkien taistelun jälkeen päätin luottaa lentäjiin, enkä nostanut älämölöä. No, vauhdin kiihtyessä ne läpykät sitten painuivat alas ilmavirran voimasta ja tässä sitä vielä kirjoitellaan...

 

Tässä on just hyvä pointti siitä (jos koitetaan vakavasti kirjoitella) et miks matkustajien (ei edes tämän palstan "tietävien" simuilijoiden) ei pitäisi puuttua ohjaamon toimiin. Ihan tiedoksi että spoilerit eivät painu ilmavirran takia alas vaan aktuaattorit ohjaavat niitä. Ja ilmavirta ei paina spoilereita alas vaan itseasiassa ilmavirran ansiosta spoilerit pyrkivät vähän aukeamaan siivellä. Eli jos ne menivät kiinni siipeen voit olla aika varma, että ne vedettiin kiinni. Ja silti tässä sitä vielä kirjoitellaan :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos selvennyksestä Kimmo. Joka tapauksessa spoilerit laskeutuivat erittäin hitaasti vauhdin kiihtymisen myötä. Eli vaikutelma oli selvästi ilmavirran painamista vastaava.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesh. Mut toi on hyvä esimerkki just miks on parempi ettei kukaan sit karjase piloteille tälläsistä. Vaikka tälläkin foorumilla moni luulee tietävänsä asioista (kun ne jaksaa sitä "tietämystään" aina mainostaa) niin todellisuus on toinen, joten parempi antaa pilottien tehdä duuninsa. Silloin tällöin he kuitenkin tietävät mitä ovat tekemässä...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hengenlahto alumiiniputkessa on niin epatodennakoista, etta koko taa hifistely jostain "matkustajan roolista" "lennontarkkailussa" on ihan turhaa hevon pskaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesh. Mut toi on hyvä esimerkki just miks on parempi ettei kukaan sit karjase piloteille tälläsistä. Vaikka tälläkin foorumilla moni luulee tietävänsä asioista (kun ne jaksaa sitä "tietämystään" aina mainostaa) niin todellisuus on toinen, joten parempi antaa pilottien tehdä duuninsa. Silloin tällöin he kuitenkin tietävät mitä ovat tekemässä...  ;)

Onhan siellä koneessa ne nippusiteet kuitenkin aina valmiudessa,niitä tarpeen tullen voi tietysti soveltaa myös näihin "tietäjiin" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Nyt on aika kuvittaa tätäkin palstaa. En kerro miltä lennolta olen tämän kuvan ottanut. Se kuitenkin kertoo sen että tekevälle sattuu. Sinänsä aivan pikku asia mutta nyt teki mieli julkaista. Tästä en ole hiiskahtanut kenellekään. Eiköhän tuo ruuvi ole jo pudonnut ja uusi pantu tilalle. Jos nyt joku perustellusti kertoo että juuri noin tuon ruuvin kuuluukin olla, niin sitten taas opin jotain.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka paljon pilotit oikeasti tietävät ohjaamossa vilkkuvan lisäksi? Jos lennolla syntyy poikkeustila, kuinka paljon keskivertopilotti osaa päätellä siitä teknisen tietämyksensä varassa vai sammutteleeko hän vain valoja ja pillejä listan määräämässä järjestyksessä?

 

Liikennelentäjä Sami kertoo, että "Lentokoneen tekniikka koostuu monimutkaisista järjestelmistä. Niiden suunnittelijat ovat onneksi ymmärtäneet, että käytön on oltava yksinkertaista. Ääretön määrä nappuloita ei avaudu ulkopuoliselle, mutta kaikessa on tietyn suunnitelman mukainen yksinkertainen logiikka. Järjestelmien sisäinen toiminta on itsellenikin täyttä hepreaa, mutta loppukäyttäjänä ymmärrän vallan hyvin on- off -tyyppisen logiikan. Monivaihtoehdot eivät sovellu käytäntöön. Vaativissa tilanteissa ei ole aikaa miettiä mitä mahtaa tapahtua, kun tästä painan."

 

http://www.mol.fi/avo/haastattelut/liikennelentaja.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi kuule Heikki, tämähän on sitä normaalia turvallisuuskultturia, tiedäthän että määrätty määrä ruuveja, niittejä, sähköjohtoja saa olla pois pelistä, kirjoitetaan vaan siihen isoon kirjaan ettei toimi, seuraava kuski kattelee että yksi ruuvi vain löysällä, kirjan mukaan saa olla, ikävää vain jos ei huomaa edellisellä tai sitä edellisellä sivulla olevia mainintoja irtoruuveista, eihän kuski tiedä montako niittiä tai ruuvia tuolla kuuluisi olla, onhan tuolla reikiä ihan tehtaalta asti.

Yhtyllättäen näitä reikiä vain on liikaa vaikka kippari koputtelee laskutelineitä ja perämies silittelee runkoa.

Jollain oli tunnuslauseena "säästäen sippiin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn kuuluuko kuvassa oleva Finnairin B-757:n oikean moottorin kiinnityskohdassa oleva "tuuletusaukko" asiaan, vai onko kyse jostain repeämästä? Moottorin kiinnitykseen tuo tuskin vaikuttaa mitään, mutta ei taida silti olla alkuperäinen ehoste. Kuva on otettu vuoden 2008 lopulla eräältä Brasilian matkalta (kuten päiväyskin kertoo).

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään