Niko Leppä

Lentolupakirjan hankkiminen

10 viestiä aiheessa

Iltaa.

 

Asiani koskee lentolupakirjan hankkimista. Pienesä asti ovat lentokoneet kiinnostaneet paljon, tosin minun todistuksellani ei vissiin haeta liikennelentäjäksi. Nyt sitten pikkuhiljaa alkaa olla tämä asia ajankohtainen, PPL-lupakirjan hankinta, ikää on 16 vuotta, täytän tänä vuonna 17. Ymmärtääkseni matematiittinenlahjakkuus on eduksi näissä asioissa, ongelmaksi muodostuu se että päässälaskutaidot ovat aika heikot, matikka ei siis ole vahvin osa-alueeni todellakaan.

 

Jos ryhdyn opiskelemaan lentolupakirjaa, niin motivaatiota kyllä löytyy, mutta huonolle matikkapäälleni en voi mitään. Eli kysyisin kuinka paljon ja minkälaista matikkaa tarvitsee PPL-kirjaan? Minkätapaisia tehtäviä/laskuja mahdollisesti tulee kokeissa tai tarkkarilennoilla?

 

Entäpä jos hankkisin lentoluvan vain ultra kevyisiin koneisiin? Sehän olisi halvempaa, mutta onko kannattavaa? Onko niissäkin kokeissa samat vaatimukset, kuin PPL:ään liittyvissä kokeissa?

 

Ja viimeinen kysymykseni, mitkä ovat näkövaatimukset? Silmäni karsastavat vähän ulospäin vuorotellen, mutta näen (ainakin omasta mielestäni) täydellisesti. Eli "vika" on vain kosmeettinen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No lentolupakirjaan tarvittavat matikan opit saadaan Suomessa arviolta noin toisella luokalla että ei sen siitä pitäis kiinni jäädä. Silmähommiin en osaa ottaa kantaa mutta jos osaat laskea vaikka 401+261 niin se on riittävä taso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta. Osaako joku vielä antaa pikkaisen esimerkkiä minkälaisia laskuja mahdollisesti tulisi kokeeseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trafin sivuilta löytyy dokumentti missä on tarkalleen määritelty silmien(ja muunkin) osalta nuo kelpoisuusvaatimukset. Sen tiedän ainakin ihan suoraan sanoa, että stereonäön pitää olla kunnossa, jos näkee kaksoiskuvia tai on syvyyshahmotuksessa ongelmia niin voi olla haasteellista(joskaan ei mahdotonta) saada medikaalia. Kannattaa lukea tuo dokumentti läpi.

 

http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/jar_yhteiseurooppalaiset_ilmailumaaraykset Löytyy tuolta tuo ohjaamomiehistön lupakirjat (lääketieteelliset kelpoisuusvaatimukset).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta. Osaako joku vielä antaa pikkaisen esimerkkiä minkälaisia laskuja mahdollisesti tulisi kokeeseen?

Kone kuluttaa 30 litraa polttoainetta tunnissa, tankeissasi on 100 litraa polttoainetta, kauan voit lentää?

 

Oikeesti et kaipaa mitään matemaattisia taitoja harrastelentäjän lupakirjaan, jos osaat sormilla laskea yhteen ja vähennyslaskuja, niin pärjäät hyvin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3 tuntia ja 20 minuuttia.  :)

 

Tosiaan, näen aivan normaalisti. Eli mitään kaksoiskuvia ja etäisyyden hahmottamisongelmia ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinuna varaisin ajan ilmailulääkäriltä ja pyytäisin tarkastusta ansiolentäjän lupakirjaa varten.

Saat silloin samaan hintaan kuin PPL tarkastuksen kustannukset , tiedon mihin terveytesi riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltaa.

 

Asiani koskee lentolupakirjan hankkimista. Pienesä asti ovat lentokoneet kiinnostaneet paljon, tosin minun todistuksellani ei vissiin haeta liikennelentäjäksi. Nyt sitten pikkuhiljaa alkaa olla tämä asia ajankohtainen, PPL-lupakirjan hankinta, ikää on 16 vuotta, täytän tänä vuonna 17. Ymmärtääkseni matematiittinenlahjakkuus on eduksi näissä asioissa, ongelmaksi muodostuu se että päässälaskutaidot ovat aika heikot, matikka ei siis ole vahvin osa-alueeni todellakaan.

 

Jos ryhdyn opiskelemaan lentolupakirjaa, niin motivaatiota kyllä löytyy, mutta huonolle matikkapäälleni en voi mitään. Eli kysyisin kuinka paljon ja minkälaista matikkaa tarvitsee PPL-kirjaan? Minkätapaisia tehtäviä/laskuja mahdollisesti tulee kokeissa tai tarkkarilennoilla?

 

Entäpä jos hankkisin lentoluvan vain ultra kevyisiin koneisiin? Sehän olisi halvempaa, mutta onko kannattavaa? Onko niissäkin kokeissa samat vaatimukset, kuin PPL:ään liittyvissä kokeissa?

 

Ja viimeinen kysymykseni, mitkä ovat näkövaatimukset? Silmäni karsastavat vähän ulospäin vuorotellen, mutta näen (ainakin omasta mielestäni) täydellisesti. Eli "vika" on vain kosmeettinen.

 

 

Olin itse samassa tilanteessa vuonna 2006. Matikka ei ole ikinä ollut vahvin puoleni, mutta kummasti vain kaikki liikennelentäjän teoriat kahlasin läpi ( parhaimmalla arvosanalla mitä olen ikinä koulussa saanut). Nyttemmin saan leipäni ilmailuhommista.

 

Se on motivaatio joka ratkaisee, ja sen myötä se vaikuttaa oppimiseen  :thmbup:

 

Ja niinkuin Jaakko kirjoitti, 1 medikaalitarkastukseen vaan ja saat tietää samalla voitko saada ammatilentäjän paperit, terveytesi puolesta.

 

Kurssille vaan!

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone kuluttaa 30 litraa polttoainetta tunnissa, tankeissasi on 100 litraa polttoainetta, kauan voit lentää?

 

Oikeesti et kaipaa mitään matemaattisia taitoja harrastelentäjän lupakirjaan, jos osaat sormilla laskea yhteen ja vähennyslaskuja, niin pärjäät hyvin...

 

Noh, vaikeinta on ehdottomasti typerät ei-SI yksiköt. Käytössä on maileja, jalkoja, solmuja ja "jopa" SI yksiköitä. Ja bensakaan ei paina kiloa litralta, pirulainen, eli kone painaa vähemmän kuin polttaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään