Jukka Mäcklin

Television äänenlaadun paranrantaminen?

31 viestiä aiheessa

Moro!

Tuli hankittua uusi televisio Samsun UE32ES6715 32" LED isompaa en kaipaa. Äänen laatu on tosi syvältä. Kysyn teiltä paremmin tietäviltä mikä olisi paras ratkaisu äänen laadun parantamiseen, en kaipaa mitään kotiteatteri ääntä hyvä riittää. 200€ voisin sijoittaa kyseiseen projektiin.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alle 100 € saa esimerkiksi Creativen GigaWorks T40 Series II -kaiuttimet. Vertailin vuosi sitten uusia, alle 150 € kaiuttimia ja nuo nousivat ylitse muiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen langattomia kuulokkeita ja myös langallisia kuulokkeita. Tuohon 200€ hintaan saa kaupasta varmasti toimivia molemmista.

Minulla on Sennheiser HDR-120 langattomat. Ja ääni on aivan ok.

 

Ovat avoimet isokokoiset kuulokkeet. Välillä harmittaa, kun hälyäänet tulevat läpi. Parempi olisi tietysti suljettu kuuloke. Ja paras vaihtoehto suljettu kuuloke aktiivisella melunpoistolla.

 

Tässä olisi ehkä hyvä johdollinen kuuloke: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/51099/cnxng/Beyerdynamic-DT-880-puoliavoimet-stereokuulokkeet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos vastauksista nyt täytyy vain päättää mitä laitetaan. Bosella on Solo äänisysteemi TV:lle on vain hintava 439€. Stokkalla olis hulluilla päivillä se 349€ mutta hermo ja aika ei riitä mennä sinne.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole varsinaisesti testaillut mutta ei ole pöllömpi Bose Companion 2. Ainakin pienet

 

En ole koskaan kuullut Bosea joka kuulostaa siedettävältä. Olisihan tämä kiva poikkeus - en tosin aio tutustua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ratkaisu on tehty. Kun parempaa ääntä kaipaan niin käytän "vanhoja" Bayer Dynamic DT880 muuten ääni on mitä on, uutisetkaan eivät ole olleet viimeaikoina mitään herkkua.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva että löysit ratkaisun. Minä odotan vielä Joukon ehdotusta.

 

Tästä oli vähän puhetta täällä jossain toisessa säikeessä. Pistetään tähän omat ehdotukseni.

Ohje 1: Kuuntele. Sekä kaupassa että pyri saamaan kotiin. Messutkin käy. Käytä äänilähteeenä laadukasta CD:tä, musiikkina pianoa, naisääntä ja sitä mistä itse pidät. Kuuntele hiljaisella!

 

Ohje 2: Älä osta halpaa surround settiä tai subbaria. Subbaria tuskin tarvitset, ellet halua "boom" efektiä. Mullon (kohtuu kehno) surround, ei subbaria, enkä minä niitä kaipaa kun leffoja ei niin paljoa tule katottua. Enkä silloinkaan kaipaa ääniefektejä.

 

Ohje 3: Älä osta halpaa. Satku lisää parantaa paljon. Just tän takia ei mitään settejä, satku pääkaiuttimiin parantaa ääntä (nautintoa) minun mielestä paljon enemmän kuin viis kappaletta parin kympin muovipönttöjä.

 

Ohje 4: Ei kannata nyt älyttömiä pistää telkkarin ääneen.

 

Ohje 5: Ulkonäöllä ja koolla on merkitystä. Rumat tai häiritsevän isot vievät nautinnon tai tuottavat pahan hellasärön.

 

En ole seurannut ihan viimeaikaisia parhaita, viimeksi Amphionit (Helium) oli mielestäni hinta laatu suhteeltaan hyvät. Kuuntelin toki vain messuiilla, en ottanut kotiin kun ei ollut varaa ostaa. Muitakin yhtä hyviä oli, en nyt enää muista merkkejä. Kotimaiset Genelec/Gradient ovat hyvät, ehkä vähän hintavat, etenkin edelliset. Tosin Genelicit ei kaipaa sitten vahvaria.

 

Itse haluaisin B&W:t tai ehkä elektrostaattiset, mutta kukkaroni ei suostu ...

 

Edit: jaa, kappas, Heliumit menee pahasti alkuperäisestä hintahaarukasta ulos, että perutaanpa suositus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Lisäyksenä onhan mulla tuola varastossa käyttämättömänä priima Luxman L-120A vahvistin ja B&W 105 kaiuttimet mutta kun vievät tilaa niin peijakkaasti. Muutto parin vuoden sisällä väljempiin tiloihin niin eiköhän käyttöä löydy.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Televion äänenlaatu on ollut jo 20 vuotta ok.

 

Oli erinomainen NICAM digitaaliääni analogisen kuvan mukana.

 

Kuvan laatuun pitäisi tulla sen sijaan muutoksia . Nykyinen 1080p on todella surkea. Olisi edes sitä.! Kaapelikanavilla paras kuvanlaatu on nyt 1080i.

 

Kuten Yle HD. Äänipuoli on tosin Dolby Digital.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Televion äänenlaatu on ollut jo 20 vuotta ok.

 

Oli erinomainen NICAM digitaaliääni analogisen kuvan mukana.

 

Kuvan laatuun pitäisi tulla sen sijaan muutoksia . Nykyinen 1080p on todella surkea.

 

No just. Seuraavaksi joku kertoo kuinka 64kbit/s MP3 on ihan "ok". Tuota nicamia ei juurikaan käytetty, toki se on ollut (varmaan, ei omakohtaista kokemusta) radikaalisti analogista parempaa, mutta "ok" ...

 

Minun mielestä äänenlaadussa parannusta ei ole tapahtunut sitten AM radion, eli se ei ole koskaan ollut "ok". Mutta kyllä jopa Digitan hirvittävästi pakattu digitaali SD kuva (480i) on radikaalisti parempi kuin -90 luvun analogiakuva. 1080p:n väittäminen surkeaksi ja äänen kehuminen on sitten jo masentavaa.

 

Minua ärsyttää joidenkin musiikkohjelmien katsominen (SD, ei mulla oo HD viritintä) kun äänenlaatu on ala-arvoista. Ehkäpä stereoni on liian hyvät ja "näyttävät" virheet liian selvinä? Ehkäpä pitäisi palata satkun kajareihin.

 

Noista kaiuttimista vielä, http://www.hifistudio.fi/fi/tuotteet/kaiuttimet/kaiuttimet/15090 - noista voinee suositella lähes kaikkia (varauksin, en tietenkään ole kaikkia kuunnellut), paitsi ehkä Podspeaker (epäilyttää, mutta en ole kuunnellut). Muitakin hyviä on.

 

Painotan taas, että satku-pari lisää 200€/pari hintaan minun mielestä parantaa radikaalisti.

 

Makuasioita.

 

P.S. Tekisi mieleni kertoa HD lähetysten suojauksista ... ärrin murrin tekijänoikeusjärjestöt! Mutta se sensuroitaisiin liiallisten kirosanojen takia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NICAM ääntä käytettiin todella kauan. Se myös mahdollisti monikanavaäänen televisiolähetyksissä.

 

Eli Dolby Pro Logic. Oli kaksi pääkanavaa, yksi keskikanava ja yksi takakanava.

 

Sanomalehdissä luki ohjelman kohdalla: Surround. Se tarkoitti juuri monikanavaääntä.

Myynti ja vuokravideokasetit olivat pääosin varustetut viistopyyhkäisyäänellä. Oli kaksi varsin hyvänlaatuista hifikanavaa.

Videokasetissa oli toki myös normaali monoääni, jota luettiin äänipäällä nauhan nopeuden mukaan.

Hifi stereoääni luettiin "vinossa" olevalta kuvarummulta. Tämä ratkaisu mahdollisi noin 5 metriä/sekunti lukunopeuden.

Ääni oli varsin hyvä. Ja analoginen.

 

Dolby pro logic on muuten analoginen systeemi.

 

 

 

Minulla on vielä JVC:n Hifivideotallennin ja Harman Kardon Dolby Pro Logic laite varastossa. Ja HiFi 12/2 kautimet. Omin käsin tehdyt . Lisäksi on ne etu/ taka kaiuttimet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Surround" ääni on jokaisessa stereo äänitteessä jos se ajetaan Dolby Pro Logic matriisin läpi. Se siis siirtää ne äänet keskelle jotka ovat identtisiä kummassakin kanavassa (sekä monoäänitteen äänen vain keskikanavaan). Ne kohdat joissa äänikanavien äänet eroavat toisistaan menevät vasempaan tai oikeaan. Takakanavien ääni taas on upotettu stereo ääneen siten että tietyn taajuuden äänet menevät taakse.

 

Dolby Surround (tuttu mm. VHS kaseteista) on tehty siten että ne äänet jotka halutaan menevän keskelle upotetaan mono raitana osaksi stereo raitaa, vasemman ja oikean kauttimen ääni tehdään kahdella äänikanavalla jotka on säädetty joko vasemmalle tai oikealla, myös nämä upotetaan samaan stereoraitaan edellä mainitun monokanavan kanssa. Takakanavien ääni tehdään lisäämällä raitaan ääniä jotka ovat sillä taajudella jonka matriisi ajaa taakse.

 

Surround ei siis vaadi kuin Stereo äänen jonka voi tulla vaikka C- kasetilta. Äänen laadulla ei mitään väliä, koska matriisi lukee äänen kuin äänen surround ääneksi kuten ekassa kappaleessa kerroin. Erikseen on sitten se ihan oikea Dolby Surround Stereo josta kerroin tokassa kappaleessa, tämäkin voidaan sisällyttää mihin vain stereo ääneen vaikka se olisi millä tahansa tallennusmedialla.

 

Elokuvateattereissa oli 70-90- luvulla Dolby Stereo (SR) joka toimi samalla menetelmällä. 1994 tuli Dolby Digital joka pitkälti korvasi sen ja on yhä käytössä, siitä on myös Dolby Digital EX versio jossa on vanhalla matriisi tekniikalla upotettu takakanaviin yksi ekstra kanava eli taka-keskikanava.

 

DTS on toinen formaatti ja heillä on myös taka-keskikanava tekniikka sekä matriisilla että oikean erillisen taka-keskikanavan sisältävä versio. SDDS taas oli formaatti jonka sai vain elokuvateattereihin, siinä oli takana kaksi ja edessä viisi äänikanavaa ja se oli tarkoitettu niihin teattereihin joissa on hyvin leveä valkokangas, järjestelmä on yhä käytössä mutta uusia asennuksia ei enää tehdä.

 

 

Parempi selitys vaikka täällä: http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.audio+video/surround.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos pilkkua viilataan niin surround ääni ei ole jokaisessa stereo äänitteessä eli äänimateriaalissa täytyy olla DS koodaus.

 

Mutta siis, jokaisesta stereo äänitteestä saa surroundin mutta se on ihan geneerinen kun ääni menee sen matriisin läpi joka lukee sen tavalla jonka kanssa kirjoitin. Teororiassa siis jokaisesta äänitteestä paitsi mono, saa "surroundin".

 

Moni varmaan tuntee termin Dolby Pro Logic II joka tekee stereosta 5.1 äänistä matriisilla, tämä löytyy kaikista vahvistimasta ja kaikistaa DVD toisto ohjelmista, joskus vahvistin tuki vain Dolby Pro Logic II:sta ja ehkä DTS:ää, ulos sai 5.1 äänen vaikka lähde olisi mikä kun DLP II oli käytössä. Nykyään vahvistimista löytyy ihan oikea Dolby Digital ja DD 5.1 toistuu aitona, mutta kaikki stereo menee tuon DLP II:n läpi kaikissa vahvistimissa ja tulee ulos surroundina ja kuulija ei huomaa eroa ja se menee läpi täysin 5.1 äänenä ihmisille. Pro Logic siis vääntää äänestä monikanavaista vaikka normi CD:n levyn musiikista.

 

DS koodaus stereossa varmistaa sen että äänen menevät oikein, mutta se ei siis ole ehto sille että ulos saa surround äänen koska matriisi (Dolby Pro Logic) lukee kaiken äänen samalla tavalla ja koittaa lukea siitä sitä DS koodausta ja suoltaa ulos äänen "surroundina" eli se hakee (kuten aiemmin selitin) kaikkiin kaiuttimiin äänen ellei lähde ole mono jolloin se tunkee kaiken keskelle (tämänkin selitin jo)

 

Mutta siis paperille ei toki ole surroundia stereossa ilman DS koodausta siinä  :) Pro Logic ei ole äänitekniikka eikä äänitystekniikka vaan matriisi joka lukee stereo ääntä, Dolby Surround on ainoa analoginen ääniformaatti kotikäyttöön Dolbyilta ja siinä ei ole keskikanavaa koodattuna ollenkaan, vaan matriisi luo sen keskikanavan äänitteen äänistä jotka toistuvan identtisinä molemmissa kanavissa (siksi mono äänitteen ääni menee aina keskelle eikä muihin kaiuttimiin). Dolby Surroundin lukemiseen ääniraidasta tarvitaan Pro Logic lukutekniikkaa tukeva laite koska muuten se toistuu normi stereona.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En jaksa alkaa riitelemään. Dolby pro logic oli paras tekniikka aikanaan. Minulla oli Harman Kardon viritinvahvistimessa noin 90 Wattia per pääkanavat . Keskikanavalle jotain yli 100 W. Ja kahdelle takakanavalle 20 W.

 

Todellisuudessa oli vain yksi takakanava. Molemmille  takakaiuttimille tuli liittimistä täsmälleen sama ääni.

 

Nämä wattimäärät ovat mitattuja arvoja. Hifi lehti mittasi ne aikoinaan.

 

Jos jossain leffassa tuli esimerkiksi helikopteri takaapäin. Se kuulosti todelliselta.

Harman kardon viritinvahvistin on järkyttävän painava. Se on täyttä rautaa.

 

Elokuvateattereitten tekniikaa on taas täysin eri aihe. Siitä uusi keskustelu.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari juttua lisää:

 

Dolby Surround = äänitekniikka jossa stereo raitaan upotetaan pääkanavat sekä yksi monofoninen takakanava, jotta toimii oikein vaatii laitteen joka tulee jotakin Dolby Pro Logic tekniikoista. Alussa myös vahvistimet tukivat vain Dolby Surroundia ja keskikanavaa ei siis ollut, Pro Logic tekniikkaa mahdollisti keskikanavan myös kotiin mutta keskikanavaa ei ole koskaan koodattu Dolby Surround tekniikassa vaan se muodostetaan vasta Pro Logic:ia tukevassa laiteessa.

 

Dolby Pro Logic = lukee mistä tahansa stereo lähteestä pääkanavat, keskikanavan ja yhden monofonisen takakanavan joka toistetaan yleensä kahdella kaiuttimella. Takakanavien äänialue on rajoitettu, eli ne eivät ole täyden taajusalueen kanavia.

 

Dolby Pro Logic II= Lukee mistä tahansa stereo lähteestä pääkanavat, keskikanavan sekä kaksi erillistä takakanavaa jotka ovat täyden taajusalueen kanavia.

 

Dolby Digital = Voi olla mitä vain monosta aina 7.1 ääneen saakka. Se voi siis olla 1.0 (mono) 2.0 (stereo) 3.0, 4.0, 5.1, 6.1 tai 7.1. Se ei siis ole automaattisesti surround ääntä kuten jotkut saatavat luulla. Ensimmäinen numero on varsinaisten äänikanavien määrä ja pisteen jälkeen oleva numero tarkoittaa matalataajuus kanavien määrää "subwoofer kanava".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuvateattereitten tekniikaa on taas täysin eri aihe. Siitä uusi keskustelu.

 

Elokuvateattereissa on pääasiassa joko DTS Tai Dolby Digital. Molemmat saa myös kotiin. SDDS oli ainoa jota ei saanut kotiin, ja sitten oli jotain varhaisia kokeiluja jotka eivät koskaan toimineet kunnolla ja Dolby Digital syrjäytti ne. DTS tuli pian Dolbyn jälkeen. Paperilla siis tekniikka on samaa kotona ja teattereisssa, ainoa ero on laiteiden paljon suurempi teho sekä reilusti tehokkaammat kaiuttimet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos jossain leffassa tuli esimerkiksi helikopteri takaapäin. Se kuulosti todelliselta.

Harman kardon viritinvahvistin on järkyttävän painava. Se on täyttä rautaa.

 

Elokuvateattereitten tekniikaa on taas täysin eri aihe. Siitä uusi keskustelu.

Harman/Kardon ei paina varmaankaan puolta siitä Yamaha A-616 MKII stereovahvistimesta joka mulla aikaisemmin oli. Tuosta taisi Tekniikan Maailma testissään todetta että sillä voi hitsata ohutta peltiä ;)

Pari noita H/K:ita nyt ollut ja uusin on taas paskana. Kai siellä konkat vuotanu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alle 100 € saa esimerkiksi Creativen GigaWorks T40 Series II -kaiuttimet. Vertailin vuosi sitten uusia, alle 150 € kaiuttimia ja nuo nousivat ylitse muiden.

Gigaworksit jyrää. Ovat halpoja ja laadukkaita. Cambridgen sisuskalut, joten asiasta tietäviä ymmärtää laadun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En jaksa alkaa riitelemään. Dolby pro logic oli paras tekniikka aikanaan. Minulla oli Harman Kardon viritinvahvistimessa noin 90 Wattia per pääkanavat . Keskikanavalle jotain yli 100 W. Ja kahdelle takakanavalle 20 W.

 

Tuosta pro logicista mulla ei ole mitään muistikuvaa, liekkö koskaan kuullutkaan. Ensimmäinen monikanavakokemus oli aito DVD.

 

Toisalta muistan kun tuli Dolby B:n "parannus" Dolby C. Kasettisoittimeni osasi myös DBX:n joka paransi S/N suhdetta vieläkin enemmän - tappaen musiikin.

En ole enää ihan varma oliko C parempi kuin B.

 

Nuo vatit voi heittää huitsin kuikkaan - edellinen vahvarini (H&K) tuotti 40Wx2 ja se riitti käytännössä kaikkeen (mun kaiuttimilla). 90W on sitten ehkä juuri ja juuri havaittavissa tehokkaammaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään