Juha Paulavuo

Aeron Focke-Wulf Condorit

41 viestiä aiheessa

Aerohan oli tilannut Saksasta kaksi FW 200 KB-konetta 1939, koneet eivät koskaan tulleet. Olikohan olemassa suunnnitelmia koneiden reiteistä? Tuntuu jotenkin "hullulta", jos koneet joilla oli 3 500 kmn lentomatka olisivat olleet vain kotimaan liikenteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin historiikki "Aika lentää Finnair 75 v" kertoo sivulla 27, että "varautuakseen olympialaisiin Aero tilasi syksyllä 1938 kaksi saksalaista Focke-Wulf FW 200B-konetta jne... Hurjinta oli, että Condor pystyi mannertenvälisiin lentoihin. Itse asiassa Aero suunnitteli tuollaisia lentoja".

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_14_2.html

 

"Condorilla voitiin lentää myös mannertenvälisiä lentoja, ja itse asiassa Aero suunnitteli tällaisia lentoja jo 30-luvun lopulla muiden pohjoismaisten lentoyhtiöiden kanssa.

 

Sota Euroopassa muutti kaiken. Aero ei koskaan saanut tilaamiaan Condoreita eikä voinut osallistua Pohjoismaiden Atlantin-liikennettä koskeviin jatkoneuvotteluihin. Myös vuoden 1940 olympialaiset peruuntuivat."

 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Berliiniinkiin aiottiin:

 

Malmin historiikissa Malmi-Helsingin lentoasema mainitaan, että "Koneista ensimmäinen oli tarkoitus saada jo loppuvuodesta 1939 Berliinin reitille, jolla paikkojen kysyntä oli jo menneenä kesänä ylittänyt tarjonnan. Säännöllinen liikennöinti täydessä kuormassa 17 tonnia painavalla Condorilla kuitenkin edellytti välttämättä Helsingin lentoaseman kiitoteiden vahvistamista"

 

Kirjassa kerrotaan lisäksi heti perään, että kentän laajennussuunnitelmat julkistettiin joulun alla 1938, olympialaiset silmälläpitäen. Ja niitä myös tehtiin heti alkuvuodesta 1939 lähtien.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus oli saada Condorit ylikuormitetuille reiteille, Turku-Tukholma ja Vaasa-Tukholma. Konetyypin eräänä valttina oli sen lentonopeus (395 km/h), joka antaisi paremman mahdollisuuden paeta saalistavaa viholliskonetta - elettiinhän talvisodan aikaa, ja helmikuussa 1940 ei osattu ennustaa sen päättymistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fw 200 V-2 D-AETA ”Westfalen”.eli Condorin toinen prototyyppi kävi Malmilla 30.6 1938 ja viimeinen merkintä konetyypin Suomenvierailuista lienee Fw-200:ta Röyttään ammuttut ohjukset Lapin sodassa..

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero Oy:lla oli optiona vielä kolmaskin Condor, joka olisi saanut tunnuksen OH-CLC,sarjanumero 0046. Se "varattiin" 19.5.1939. Koneesta tehtiin kuitenkin kesäkuussa 1940 Luftwaffelle versio Fw 200 C-3. Se tuhoutui sodan aikana.

 

Kaksi ensimmäistä olivat OH-CLA ja -CLB, jotka tilattiin 27.1.1939. Koneiden sarjanumerot olivat 0009 ja 0010. Niistä tuli kuitenkin kesäkuussa Deutsche Lufthansan koneita ja versioksi Fw 200 D-1. Nämäkin koneet tuhoutuivat sodan aikana.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Hitun koneena sittenkään Condor vai oliko se Kurier? Tällaistakin puhetta on ollut ilmassa..

 

Kurier oli liittoutuneiden koodinimi Condorille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimi Kurier mainitaan Ilmailu -lehdessä 6-1943. Kannen kuvassa Fw 200 sotilasversio on varustettuna tekstillä: Saksan "lentävä linnoitus", Focke-Wulf-Kurier kaukotoimintakone. Sisäsivulla kerrotaan Focke Wulf Fw 200 "Kurier" -kaukotoimintakoneiden menestyksistä Atlantilla. Huomaan tällä samalla sivulla käsiteltävän myös liittoutuneiden lentokone-uutisia ihan neutraaliin sävyyn. Ilmailun toimitus oli alkanut julkaisemaan otteita vihollisen propagandasta, kun on Kurier-koodinimenkin Condorille löytänyt.

Selatessani Luftwaffen vuoden 1942 Der Adler -lehtiä, löysin lokakuun 6. päivän numerosta otsikon: Condor über Island. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti Hitlerin suomen vierailun Condoria (KE+IX) etsiskellessä Googlella tuli vastaan tällainen sivusto joka ainakin minulle oli uusi tuttavuus. Useita kuvia merkittynä Helsingissä otetuksi.

 

 

Cheers!

 

Orvo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vinkistä Orvo!

Mielenkiintoisia kuvia vaikka Helsigin pitäisi olla Immola kuten sivustonkin teksteissä mainitaan ja selviää myös että KE+IX on Focke-Wulf FW-200C-4/U9 WNR. 099. Samaa tietää kertoa H. Valtonen kirjoissansa joista selviää myös että koneyksilö oli suht. ahkera Suomessa kävijä. Tykistökenraali A. Jodl matkusti koneella Rovaniemelle 4.9.1941 ja Marki matkusti sillä 27-28.6.42 vastavierailulle Saksaan.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kannen kuvassa Fw 200 sotilasversio on varustettuna tekstillä: Saksan "lentävä linnoitus", Focke-Wulf-Kurier kaukotoimintakone.

 

Tämä on OT, mutta oikeasti saksalainen lentävä linnoitus oli Dornier Do 200. Kampfgeschwader KG 200, Zirkus Rosarius, lensi Boeing B-17 koneilla, joilla oli saksalainen tyyppimerkintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edessäni on Heinz J. Nowarran Fw 200 Condor -kirja vuodelta 1988. Siitä saa pientä lisätietoa muun muassa edellä käsiteltyihin Condorien vaiheisiin:

 

0009. V5. Valmistusvuosi 1940. D-ASBR.

0010. Valmistui 1940. 2./KGr zbV 108, 4.12.1940 Gardermoen, vaurioitui 70 %.

0046. Valmistui 1941. SG + KV. I./KG40, 9.7.1941 30 % vaurio. III./KG40, 25.3.1942, vaurioitui 15 %. KGr zbV 200, tuhoutui 16.1.1943.

 

0099. Fw 200C-3/U9 (edellä esitetty C-4?). Valmistui 1942. KE + IX. 

 

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

0099. Fw 200C-3/U9 (edellä esitetty C-4?). Valmistui 1942. KE + IX.   

Meikäläisen puusilmä iski jälleen eli ois pitänyt Valtosen kirjaista (Luftwaffe-kuvasto/Piktorial s.194) tarkemmin lukea: eli KE+IX on C-3 eikä C-4...toisaalta kirja kertoo koneen tosiaan käyneen Suomessa jo v.1941 mutta tuossa valmistumisvuosi vasta 1942? Suomessa kävi myös C-4 eli s.206 on kuva Fw 200 C-4/U1 GC+AE WNr. 0137 Malmilla 27-28.6.1944. Malmilla kävi myös Fw 200 CE+IB 14.10.1943 ja 22.6.1944.

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nowarran kirjassa 0099 kohdalla on poikkeama:

 

0094. C-3/U4. Valmistui 1941. KE + IS.

0095. C-3/U5. Valm.1941. KE + IT.

0096. C-4. Valm. 1942. KE +IU.

0097. C-4. 1942. KE + IV.

0098. C-4. 1942. KE + IW.

0099. C-3/U9. 1942. KE + IX.

0100. C-4. 1942. KE + IY.

0101. C-4. 1942. NT + BA, jne..

 

0099 oli viimeinen C-3, jonka jälkeen tuotanto jatkui C-4:nä C-8:aan asti.

 

Markun löytämät lisäkoneet jotka kävivät Suomessa (Havaittavissa eroavuuksia Valtonen-Nowarra kesken).

 

Nowarra: 0137. C-4/U1. Valmistui 1942. CE + IB. "Regierungsflugzeug mit Panzersits". (Kuka haluaa suomentaa?).

Valtonen: 0137. C-4/U1. GC + AE ?

 

Valtonen: GC + AE. Tälle tunnukselle ei Nowarralla ole yhtään Condoria, ei edes GC + A-kirjaimella alkavaa tunnusta. Jos sen kuuluisikin olla GC + SE, silloin täsmää:

Nowarra: 0176. C-4/U1. 1942. GC + SE. AIR MIN 94 (meni sodan jälkeen englantilaisille?). "Regierungsflugzeug (Himler) 18.1.1946 letzter Flug".

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Regierungsflugzeug mit Panzersits". (Kuka haluaa suomentaa?).

 

Panssari-istuimilla varustettu hallituksen lentokone

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esalle kiitos suomennoksesta.

 

Wikipediaan on laitettu "Kurier" liittoutuneiden antamaksi koodinimeksi Condorille. EI PIDÄ PAIKKAANSA!

 

Sain Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden päätoimittajalta Pentti Manniselta tietopaketin Kurier-nimestä.

 

Pentti Manninen: Günther Ottin kirjan Fw 200 "Condor" (ADC 007) s.7 on kerrottu nimien Kurier-Condor historia.

 

Siviilikone Fw 200 Condor-nimi tehtaan antama.

 

Sotilaskone Fw 200 Kurier-nimi on Luftwaffen antama ensimmäisille pakko-otetuille koneille. Ajallisesti syksy 1939-alkuvuosi 1940 - Operaatio Werserübung-koneet tunnettiin Luftwaffessa Kurier -nimellä.

 

Sotilaskone Fw 200 C Kurier oli 1./KG40 kalustona v.1939 ja siitä staffelin nimi "Kurier-Staffel".

 

Loppuvuodesta 1940 nimeksi vakiintui Lufwaffessakin Condor.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmavoimien historia 16, sivu 105 kuvatekstiä: "FW 200 C4/U1 matkustajakone tunnuksella GC + AE Malmilla 27.6.44" Kuvan kone ko tunnuksella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"In Finland, The Finnish airline Aero OY, or Finnish Aero as it was popularly known, required new aircraft to enable it to build up it"s service between Finland and England. Increasing trade between countries was a first priority, although a welcome boost in passenger revenues was anticipated by the Olympic Games, which were scheduled to be held in Helsinki 1940. Kurt Tank himself was apparently the driving force behind the publicity campaign linking the Condor with the Helsinki Games."

 

Jerry Scutts, The Fw 200 Condor, sivut 29-30.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen nähnyt "mainos-/propakandavalokuvan" Aeron OH-CLA tai -CLB:n ns. lentoyhtiömallista. Malli oli aika suuri, ehkä noin metrin mittainen, valokuva tai pari löytyy ilmailumuseosta Vantaalta, mutta mikä mahtoi olla mallikoneen kohtalo - tietääkö kukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamun Condor-avaus!

 

SIH16 -kirjassa on todellakin kuva koneesta GC + AE, jota Nowarra ei kirjansa luetteloon ole löytänyt. Tämä on ilmeisesti Valtosen-kirjan mukainen WNr.0137?

 

Sain uudesta lähteestä mielenkiintoisen käännöksen joka liittyy Condor-Kurier -aiheeseen. Juan-Carlos Salgadon kirja "Focke-Wulf Fw 200 Condor; The airliner that went to war" -kirja (Classic Publications) kertoo seuraavaa:

 

Kaikkia vuoden 1944 helmikuuhun mennessä rakennettuja C-alatyypin koneita (paitsi tämän alatyypin ensimmäistä protoa V11) kutsuttiin nimellä Kurier, jolla pyrittiin salaamaan konetta käyttäneen yksikön 1./KG40 eli "Kurier-Staffel"in todellinen tehtävä. Liittoutuneiden raporteissa konetyypistä käytettiin yleisesti tätä samaa nimeä, joskus myös nimeä Kondor (siis K:lla kirjoitettuna).

 

Ulkomaille toimitettujen tai tilattujen koneiden kirja toteaa olleen (niin monen muunkin saksalaiskoneen tapaan) alatyyppiä K. Aerolle tulossa olleet koneet olivat saaneet merkinnän Fw 200 KB-1, koska olivat saksalaisen merkinnän mukaan alatyyppiä B-1.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään