Sami Puro

Kotimaan lentoliikenteessä matkustajakato

4 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/talous/Kotimaan+lentoliikenteess%C3%A4+matkustajakato/a1365472711643

 

Kotimaan lentojen matkustajamäärät vähenivät tammi–maaliskuussa selvästi.

 

Matkustajia oli 17,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samana ajanjaksona.

 

Kasvua oli vain Ivalossa ja Rovaniemellä.

 

Eniten matkustajaliikenne väheni Lappeenrannan lentokentällä, jossa matkustajamäärät vähenivät alle puoleen (miinusta 55,6 prosenttia) vuodentakaisesta.

 

Porissa liikennemäärät vähenivät 41,7 prosenttia, Oulussa 29,8 ja Jyväskylässä 29,1 prosenttia.

 

Lentokenttiä ylläpitävän Finavian lentoasemaverkosta vastaava johtaja Joni Sundelin pitää suurimpana syynä matkustajamäärien laskuun sitä, että moni lentoyhtiö on lopettanut kohteissa liikennöinnin tai vähentänyt vuorojaan.

 

"Tarjonta on muuttunut ja vähentynyt."

 

Kun hintakilpailu vähenee, hinnat nousevat ja matkustaminen hiipuu.

 

Lappeenrannassa skandinaavinen SAS on lopettanut liikenteensä ja vähentänyt vuoroja muuallakin kotimaassa. SAS toimi marraskuuhun saakka Blue1-nimellä.

 

Samoin irlantilainen halpalentoyhtiö Ryanair on vähentänyt vuorojaan Lappeenrannassa ja Tampereella.

 

Toinen syy kotimaan lentomatkustamisen vähenemiseen on Sundelinin arvion mukaan rakenteellinen, kun yritykset lisäävät video- ja puhelinkonferenssien määrää erityisesti sisäisissä tapaamisissaan.

 

Heikko taloustilanne on omiaan voimistamaan tätä kehitystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Helsingin Sanomat uutisoi, että kotimaan liikenteessä on tapahtunut matkustajakato. Artikkelin mukaan matkustajia oli 17,7 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin samana ajanjaksona. Suurin syy olisi tarjonnan vähentyminen, joka johtaa hintojen nousuun joka taas vähentää matkustamista. Myös videokonferenssit ja talouden yleinen tila sekä venäläisten vähentynyt matkustaminen Suomesta olisivat taustalla. Tosin artikkeliin haastateltu Finavian lentoasemaverkosta vastaava johtaja Joni Sundelin arvelee lopuksi: "Kotimaa pysyy miinuksella, mutta ei jatku näin synkkänä. Kulmakerroin on jo taittunut"

 

http://www.hs.fi/talous/Kotimaan+lentoliikenteess%C3%A4+matkustajakato/a1365472711643

 

Kun sitä täältä Kuopion suunalta tänään katsoo, niin näinhän se on. SAS:n häviäminen Savon markkinoilta heikensi tarjontaa ja varmasti vähentää (omaakin) lentämistä. VR ja polttoaineyhtiöt voittavat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjonta vähenee silloin kun tuotteesta saatu hinta alittaa tuotantokustannukset. Määrä ei ole itsetarkoitus. Kannattavuus on.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarjonta vähenee silloin kun tuotteesta saatu hinta alittaa tuotantokustannukset. Määrä ei ole itsetarkoitus. Kannattavuus on.

 

jk

 

Tosin sen pitäisi vähentyä jo paljon ennen sitä jos liiketoiminta on tervettä, koska tuotannontekijät pitäisi kyetä suuntaamaan mahdollisimman tuottavaan käyttöön. Edes taloudellisesti voitollisen reitin ylläpito ei ole järkevää silloin, jos jostain toisesta reitistä saisi vielä paremman tuoton.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään