Peter Lord

VFR-lento pilven päällä yöllä

64 viestiä aiheessa

Sillähän ei ole mitään väliä kysyinkö tosissani vai huumorimielessä tätä moottoriasiaa (varmaan jo kysymyksessä ilmeni)  Mutta seuraavalla on väliä, kyseinen sanomalehti kun sattuu minulle tulemaan. Onko tämä sitten vastuutonta toimintaa, lentokoneesta näyttäisi toinen moottori puuttuvan ?

http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/y%C3%B6lennot-saattavat-h%C3%A4irit%C3%A4-unia-mikkeliss%C3%A4-53087

 

Terveisin Pekka K

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sillähän ei ole mitään väliä kysyinkö tosissani vai huumorimielessä tätä moottoriasiaa (varmaan jo kysymyksessä ilmeni)  Mutta seuraavalla on väliä, kyseinen sanomalehti kun sattuu minulle tulemaan. Onko tämä sitten vastuutonta toimintaa, lentokoneesta näyttäisi toinen moottori puuttuvan ?

http://www.lansi-savo.fi/uutiset/l%C3%A4hell%C3%A4/y%C3%B6lennot-saattavat-h%C3%A4irit%C3%A4-unia-mikkeliss%C3%A4-53087

 

Terveisin Pekka K

Ei varmaankaan ole vastuutonta,ainakaan minä en sitä niin koe.Ihan samanlaisella vekottimella kuin nuo savolaisetkin,myös minä lennän yölentoja,ilman toista moottoria :) Elämä vain on arpapeliä silloin tällöin. Ei se pelaa joka......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuon lehtilinkin kokonaan lukee niin asialla ei ole savolaiset vaan Patria Pilot Training ja koneena Tecnam P2002JF.

 

Terveisin Pekka K

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esitin saman kysymyksen Trafille.

Vastaus saapui:

 

"Hei,

 

kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä!

 

Vastauksen on  mielestäni katettava, jotta se olisi riittävä ja pidempäänkin hyödyttävä, myös 4.12.2014 alkaen Suomessa sovellettavat ns. yhteiset lentosäännöt (SERA), ks. ilmailumääräys GEN M1-10.

 

TraFissa on meneillään organisaatiomuutos.

Sen mukaan määräytyy, mikä TraFin taho vastaa tällaisiin vaatimustenmukaisuuskysymyksiin asiakkaille jatkossa.

Olen siirtänyt kysymyksesi nykyorganisaation mukaiselle vaatimustenmukaisuustoimialalle odottamaan tehtävänjakoasian ratkaisua.

Saamani palautteen mukaan vastaus on odotettavissa 1.5. jälkeen."

 

Me siis odotamme.

 

Peter

 

 

Eli Trafi ei itsekään tiedä kysymykseen vastausta, niin otetaan aikalisä..mietitään muutama viikko ja annetaan kapulakielinen vastaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yö-VFR on top on nykylentosääntöjen mukaan Suomessa mahdollista.

Tosiaan kun joku toikin esille, että haasteena on se nousu- ja laskukentän VMC olosuhteet...

 

Eihän tämä tuon monimutkaisempaa ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yö-VFR on top on nykylentosääntöjen mukaan Suomessa mahdollista.

Tosiaan kun joku toikin esille, että haasteena on se nousu- ja laskukentän VMC olosuhteet...

Eihän tämä tuon monimutkaisempaa ole.

 

Ja säännön kohta on?

 

Nimimerkillä, myös asianomaista kohtaa hakenut ja trafilta sekä lennonvarmistuksestakin sitä kysynyt  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja säännön kohta on?

 

Nimimerkillä, myös asianomaista kohtaa hakenut ja trafilta sekä lennonvarmistuksestakin sitä kysynyt  :thmbup:

 

Siis käänteislogiikkaa, eli en ole mistään löytänyt että yö-VFR on top lento olisi selkeästi ja erikseen kielletty... Kuten esim. Ruotsin AIP:issa.

Missään sitä ei ole erikseen julistettu sallituksi, niin päätelmä täytyy olla edellä esitetty tästä aiheesta, että ainakaan (vielä) sitä ei erikseen Suomen FIR:illä ole kielletty.

 

Kyllähän Trafin kallispalkkaiset virkamiehet pitää tehdä tärkeää ja vaikuttavaa työtä ja siksi tässähän olisi oikein oiva asia erikseen säädöksellä kieltää ja ukaaseilla uhkailla.

 

En itse välttämättä lähtisi tosin lentämään yö-VFR:ää on topissa jos ei olisi täysin saletti METAR  ja/tai TAF kohdekentän säätilan kirkkaudesta (eli ei OVC) aiottuna laskuajankohtana, mukaanlukien potentiaaliset varakentät ja niiden säät.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis käänteislogiikkaa, eli en ole mistään löytänyt että yö-VFR on top lento olisi selkeästi ja erikseen kielletty... Kuten esim. Ruotsin AIP:issa.

Missään sitä ei ole erikseen julistettu sallituksi, niin päätelmä täytyy olla edellä esitetty tästä aiheesta, että ainakaan (vielä) sitä ei erikseen Suomen FIR:illä ole kielletty.

 

OK, eli jäädään näillä eväillä odottelemaan Trafin kannanottoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tosiaan niin että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä on sallittu, siis lain ja sen käytön mukaan?

 

Niin.. miten sitä nyt sitten haluaa ajatella. Lähtökohtaisestihan moottorilentokoneen lentäminen on kielletty yhteisön kansalaisilta. Tiettyjen ehtojen täyttyessä voi lentämiseen saada nimenomaisen luvan jossain tietyssä laajuudessa ja tämän takia ajatuksen voisi kääntää niin päin, että se yöllä vfr on topissa lentäminen on "nimenomaisesti sallittu" kun lupakirja ja kelpuutus, jotka sen toiminnan kattavat, on myönnetty ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, missään laissa ei sanota että helsingin keskustassa ei saa ajella autolla 120 km/h, ei siellä kuitenkaan näin saa tehdä ellei määrätyt edellytykset täyty, kielto tulee muuta kautta.Missään laissa ei myöskään sanota että Vanajaveteen ei saa kaataa öljyä, kiellettyä se kuitenkin on, rangaistuksen uhalla.

Mitä enemmän rajoja kokeillaan ja asia sattuu jonkun sieraimeen, enemmän voimme odotella lakeja asetuksia ym. rajoituksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, missään laissa ei sanota että helsingin keskustassa ei saa ajella autolla 120 km/h, ei siellä kuitenkaan näin saa tehdä ellei määrätyt edellytykset täyty, kielto tulee muuta kautta.Missään laissa ei myöskään sanota että Vanajaveteen ei saa kaataa öljyä, kiellettyä se kuitenkin on, rangaistuksen uhalla.

 

Mitä ihmettä tarkoittaa "kielto tulee muuta kautta"? Mitä ihmeen muuta? Etkai nyt tosissasi väitä tämän tilanteen (vfr on top yöllä) olevan jollain tavalla verrannollinen siihen, että kun TLL:n nojalla annetussa TLA:ssa on säädetty nopeusrajoituksista, asiassa olisi jotain epäselvää sen takia, että TLA:ssa ei puhuta nimenomaisesti Helsingin keskustasta yhtään mitään?

 

Mitä enemmän rajoja kokeillaan ja asia sattuu jonkun sieraimeen, enemmän voimme odotella lakeja asetuksia ym. rajoituksia.

Sen, että joku urvelo on sopimaton hoitamaan virkaansa tai luottamustehtäväänsä, ei pitäisi olla peruste laillisesta toiminnasta pidättäytymiselle. Paitsi toisille urveloille.

 

Eipä sillä, että sekään olisi automaattisesti huono asia. Oikeusvaltion tunnusmerkkeihin kuuluu olennaisesti paitsi kirjoitettu lainsäädäntö, myös oikeuskäytännön ennakoitavuus.  Idea on se, että kansalaisen pitäisi kyetä tietämään ennakkoon se, mitä saa ja mitä ei saa tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan nimenomaan että missään ei erikseen lue että Helsingin keskustassa ei saa ajaa 120, kuitenkaan ei saa.Itse kirjoitit mikä sen kieltää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, missään laissa ei sanota että helsingin keskustassa ei saa ajella autolla 120 km/h, ei siellä kuitenkaan näin saa tehdä ellei määrätyt edellytykset täyty, kielto tulee muuta kautta.Missään laissa ei myöskään sanota että Vanajaveteen ei saa kaataa öljyä, kiellettyä se kuitenkin on, rangaistuksen uhalla.

Mitä enemmän rajoja kokeillaan ja asia sattuu jonkun sieraimeen, enemmän voimme odotella lakeja asetuksia ym. rajoituksia.

 

Miten mainitsemasi asiat liittyvät siihen onko vfr on top yöllä sallittua vai kiellettyä? Mainitsemasi asiat ovat kyllä yksiselitteisesti kiellettyjä. Jos otsikon asiaan halutaan jotain tieliikenne analogioita vetää, niin parempi esimerkki olisi esim. saako yöllä ja sankassa sumussa ajaa ilman sumuvaloja? Okei, ei kyllä parhaasta päästä esimerkkejä, mutta mielestäni paremmin aiheeseen vertautuva kuin sinun esimerkit.

 

Kyllä periaatteessa kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua, jotkut asiat tosin voivat aiheuttaa paheksuntaa kanssa ihmisissä, mutta minkäs he asialle mahtavat jos mistään ei löydy kieltoa tai rangaistusta asialle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vertautuva kuin sinun esimerkit.

 

Kyllä periaatteessa kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua, jotkut asiat tosin voivat aiheuttaa paheksuntaa kanssa ihmisissä, mutta minkäs he asialle mahtavat jos mistään ei löydy kieltoa tai rangaistusta asialle?

 

Muista Jouni, että whittuilu vanhemmalle ihmisille ( esim. Arnelle)  ei ole laissa kielletty, mutta saattaa käydä kipeästi vastasanomisiin. Waro vasta-änkyrä-whittuiluamme.   

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muista Jouni, että whittuilu vanhemmalle ihmisille ( esim. Arnelle)  ei ole laissa kielletty, mutta saattaa käydä kipeästi vastasanomisiin. Waro vasta-änkyrä-whittuiluamme.   

Sä mitään tiedä YÖ-VFR lentämisestä, luulet vaan  ;D

 

Muistetaan, muistetaan, siksipä en ole whittuillutkaan. Kommenttini Arnelle oli tarkoitettu kritiikiksi, ei Whittuiluksi kuten olet sanomani tulkinnut.

 

[kettuilu päälle] ;)

Sanoisin, ettei Wanhempien herrasmiesten tartte kaikkea nuorempien ihmisten kirjoittelua kettuiluna ottaa, se käypi vielä henkisesti raskaaksi pitemmän päälle? Jos rakentavaa keskustelua halutaan käydä, niin olisin mielelläni kuullut wanhemmilta herrasmiehiltä vasta-argumentteja kokemuksen tuomalla syvällä rintaäänellä lausuttuna ennenkuin vain vastaänkyröintiä... Minä tiedän itseni olevan aina ajoittain väärässä, tiedätkö itse olevasi aina oikeassa?

 

Mitäs sinä luulet tietäväsi minun YÖ-VFR lentämisestä? ;)

[kettuilu pois] ;)

 

Palatakseni aiheeseen, odotan mielenkiinnolla minkälainen lausunto viranomaiselta aiheeseen oikein tulee...ja milloin... :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kestän melko paljon kettuilua ei siinä mitään, jännittää aivan hirveästi vain tuo kun kaikesta pitää löytää joku pikkiriikkinenkin kolo josta voi ainakin teoriassa luistaa.Lakijututhan vain ovat sellaisia että kaikkea ei voi täysin lailla tai asetuksella säädellä, yritystähän kyllä on.

Olemme Jaakon kanssa sellaisia vanhoja poistuvia luonnonvaroja, aina emme ole ajan tasalla, toisaalta kokemusta olemme keräilleet.Useinkin kun lehteä lueskelee tulee mieleen että tuo ja tuo asia on jo monen kokeilema, kannattiko taas yrittää.No lähes kaikkeen tottuu kuulemma, ainoa johon kuulemma ei on jääpuikon pitäminen pers**ssä, juurikin kuulemma kun alkaa tottumaan niin tuo on sulannut pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäpä olen nähnyt kun eräs opiskelija YÖ-lensi Turun Ikituurista ulos, viisi rappusta, ilman kosketusta, vauhtia ja suoraan ruusupensaaseen.

Nähtiin tuo Härski-Jokke Hartikaisen kanssa ja sanoimme portsarille OHO. Portsari kysyi meiltä ,kun tulimme ulkovessasta, onko meillä pöytä. Vastasimme, että on, jätimme sen vain saliin kun kävimme kusella. Nippa nappa saimme selvityksen sisään  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui oikeassa elämässä:

- yö VFR matkalennolla määränpäähän ennusteesta huolimatta matkalle ilmaantui matalia pilviä

- sään tarkistuksen jälkeen reippaana poikana sanoin matkan varrella olleelle tornille jonka CTR:n läpi olin lentämässä että jatkan "on topissa" pilvien ohi määränpäähän

- torni vastasi että et muuten jatka, yö-VFR on top ei ole sallittua

- menin laskuun ko. kentälle ja jatkoin seuraavan päivänä

 

Tästä on toki jo vuosia ja määräykset on voinut muuttua mutta tämän ohjeen mukaan olen itse elellyt. Ja lähdin lennolle Ruotsista, mutta CTR ohitus oli Suomessa.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtui oikeassa elämässä:

- yö VFR matkalennolla määränpäähän ennusteesta huolimatta matkalle ilmaantui matalia pilviä

- sään tarkistuksen jälkeen reippaana poikana sanoin matkan varrella olleelle tornille jonka CTR:n läpi olin lentämässä että jatkan "on topissa" pilvien ohi määränpäähän

- torni vastasi että et muuten jatka, yö-VFR on top ei ole sallittua

- menin laskuun ko. kentälle ja jatkoin seuraavan päivänä

 

Tästä on toki jo vuosia ja määräykset on voinut muuttua mutta tämän ohjeen mukaan olen itse elellyt. Ja lähdin lennolle Ruotsista, mutta CTR ohitus oli Suomessa.

 

Perttu

 

Kuten tietoviisaat jo täällä kertoivat, että Ruotsissa yö-VFR on top on totaalisen kielletty. Koetammekin muodostaa kollektiivista käsitystä miten meidän paikallinen Suomen viranomainen (mukaanluettuna nuo ulkomaan hömpät kuten EASA-säädökset) suhtautuu yö-VFR lentoon on top. Ainakaan mitä tähän mennessä tästä keskuustelusta olen saanut irti, on vastaus se, että emme tiedä! Arvelemme :D

 

Itsekin olen yö-VFR kelpparin lentäntyt ja välillä yö-VFR lentoja (vielä aika vähän tosin) lentänyt, niin enemmän kuin paljon kiinnostaa ko. on top lentämisen säädökset. Enpähän ainakaan ryssi tietämättömyyttäni jos esim. se ei ole sallittua Suomessakaan. Mielestäni missään sitä ei ole kyllä kielletty. Se että pääseekö kohde kentällä VMC:ssä on topista pilkkopimeällä on jopa spekulaatiota jos ei näe mitään ympärillä olevaa kunnes pullahtaa eteen kiitotievalot tai jonkun kaupungin valot....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tämä alkuperäinen skenaario muuttuu, jos puikoissa onkin IR-kelpuutettu päällikkö IFR-kelpoisella koneella, mutta NVFR-plaanilla?

 

Eli voiko "Peter" saada IFR-selvityksen kesken reissun, on top, yöllä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka tämä alkuperäinen skenaario muuttuu, jos puikoissa onkin IR-kelpuutettu päällikkö IFR-kelpoisella koneella, mutta NVFR-plaanilla?

 

Eli voiko "Peter" saada IFR-selvityksen kesken reissun, on top, yöllä?

 

Kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi saada, jos muut edellytykset IFR-lentämiseen täyttyvät. Sama tilanne kuin päivällä, jos esim. lennät itsesi huonoon keliin pilven alla ja pyydät jatkaa I-plaanilla, jonka jälkeen puikkaat pilven päälle jatkamaan lentoa.

 

Jäin miettimään, että mitä muita edellytyksiä yllä mainitussa tapauksessa vielä pitäisi täyttyä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään