Jarno Oikkonen

Vuoden 2013 päälentonäytös Lappeenrannassa

63 viestiä aiheessa

Itse kaipaisin Suomen lentonäytöksiin enemmän hävittäjiä muualta päin mailmaa mieluiten sellaisia mitä ei kovin usein käy "jos koskaan" (Venäjäläisiä sukhoita yms) :thmbup: taitolentoosastoja kuten Frecce Tricolori yms. Itsekkin tällä kertaa tuli jäätyä näytöksestä pois lentokaluston vähyyden takia. Toki nuo Vampiret  ja Harvarderit aina jaksaa innostaa :) Näytös kumminkin 500 kilometrin päässä, niin pitäisi olla jotai muutakin innostavaa :P Miksei muuten ole mahdollista saada halvempaa spotteri lippua, vaikka vain yhdelle päivälle? Nythän tuo 100e lippu oli TO-SU, olisi hyvä jos jatkossa olisivat halvempia. Mielestäni myös tavallinen lippu näytökseen viikonloppu pe-su 50 € portilta on liikaa tuollaisesta näytöksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tämä oli erinomainen lentonäytös. Olin molempina päivinä ja nähtävää oli vaikka kuinka paljon. Säälitti ne jotka jättäytyivät aidan ulkopuolelle, niin kiinnostavaa oli platalla. Mukavaa oli tavata tuttuja sekä haastatella lentäjiä ja esittelijöitä. Liitimistä lähtien oli kiinnostavaa katsottavaa.

Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni kalustoa oli kohtuudella. Toki monet olivat "vanhoja tuttuja", esim. Midnight Hawks, Hornet soolo, Nikkasen pitts... Mutta edelleen kaikki ne ovat laadukkaita esiintyjiä, ja luultavasti sellaisia että ei niitä ainakaan kustannussyistä kannata poiskaan jättää. Nyt mukana oli itselleni (ja käsittääkseni kaikille muillekin suomalaisnäytöksessä) uutuus hävittäjärintamalla eli Gripen. Lisäksi Harvard-esitys oli ihan hauska ja Jordanialaisten esitys oli huippua, vaikka suihkuhävittäjien jumalaton meteli extra-kalustolla puuttuukin. En myöskään unohtaisi lentäviä Vampireita.

 

Puutepuolella täytyy kyllä yhtyä aiemminesitettyyn, eli itänaapurin kalusto kieltämättä kiinnostaisi. Suurten nimien saaminen tänne periferiaan on vaan varmaan ns. kiven takana (ja mahdollisesti budjetillisisesti haastavaa - en tosin tiedä lentonäytöksien taloudesta hölkäsen pölähtämää).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kaipaisin Suomen lentonäytöksiin enemmän hävittäjiä muualta päin mailmaa mieluiten sellaisia mitä ei kovin usein käy "jos koskaan" (Venäjäläisiä sukhoita yms) :thmbup: taitolentoosastoja kuten Frecce Tricolori yms. Itsekkin tällä kertaa tuli jäätyä näytöksestä pois lentokaluston vähyyden takia. Toki nuo Vampiret  ja Harvarderit aina jaksaa innostaa :) Näytös kumminkin 500 kilometrin päässä, niin pitäisi olla jotai muutakin innostavaa :P Miksei muuten ole mahdollista saada halvempaa spotteri lippua, vaikka vain yhdelle päivälle? Nythän tuo 100e lippu oli TO-SU, olisi hyvä jos jatkossa olisivat halvempia. Mielestäni myös tavallinen lippu näytökseen viikonloppu pe-su 50 € portilta on liikaa tuollaisesta näytöksestä.

 

Kyllähän se on totuus että kun maailman taloustilanne on kohtuullisen kehno niin isot näytökset ovat vain euroopassa. Jopa ruotsissakin nautitaan pääsääntöisesti omista antimista. Jos haluaa nähdä näitä isompia ja erikoisempia näytöksiä niin tarvii lähteä reissun päälle. Hinnaltaan nämä reissut ei loppujen tule hirveän paljoa kalliimmaksi kun vuokra-autot ja hotelllit on suhteellisen halpoja. Kuluja saa vielä pienennettyä kun homman tekee kavereiden kanssa ja sehän on tunnetusti lystiä puuhaa. Jotkut tekevät myös sitä että perheen lomamatkat ympärtään samaan niin saadaan kaksi kärpästä yhdellä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tjoo, en tiedä olinko ainoa jota häiritsi aikataulujen väljyys? Tuntui, että vähän turhan usein se ohjelman väli oli luokkaa 15-45min, jossain välissä ehkä enemmänkin, okei Fouga oli ainakin lauantaina pois ohjelmistosta, mutta silti. Ainakin tulevien näytösten järjestäjien kannattaisi miettiä esiintyjien aikataulutusta, ymmärrän toki, että näytös pitää jakaa kokopäivälle, mutta tollaset parinkymmenen minuutin tauot on vihoviimesiä. Välissä ei kerkiä kunnolla kiertämään maanäyttelyä/syömään ja tyhjän kiitoradan tuijottaminen on tylsää. Puuttui selkeä "näytös 1-väliaika-näytös2". Meininki oli ennemminkin "näytös1, älyttömän monella, liian pienellä väliajalla-väliaika-näytös 2. Pointti siis siinä, että on ohjelmaa sen tietyn ajan, sen jälkeen selkeä väliaika ja taas tiukkaa ohjelmaa.

 

Ilman tota väljää aikataulua olis ollut huippu lentonäytös, esiintyjät olivat oikeasti mielenkiintosia ja yleisesti ottaen järjestelyt pelas hyvin. Valitettavasti jäi jaska maku tosta ohjelman aikataulutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanadan Hamiltonissa, missä jenkkien säästötoimet eivät suuremmin pure, olisi ollut viime viikonloppuna ihan passeli lentonäytös etenkin vanhempien militäärivehkeiden ystäville.

 

Lentävää kalustoa: Snowbirds (9 konetta), Lancaster, Mosquito, 2 x Spitfire, 2 x Hurricane, Liberator, Mitchell, Skyraider, Corsair, Kittyhawk, FW 190, Me 262, Lysander, SE5A, Nieuport 28, Sopwith Strutter, Fleet Finch, Fairey Firefly, PBY-5A Canso, T-28 Trojan, F-86 Sabre, plus muutama taitolentäjä/tiimi sekä vähän tavallisempaa kalustoa - ja maanäyttelyssä muita erikoisempia koneita.

 

http://www.hamiltonairshow.com/performing-and-display-aircraft.aspx

 

Tällaisen kaluston saaminen Suomeen on tietysti logistinen ja taloudellinen mahdottomuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kaipaisin Suomen lentonäytöksiin enemmän hävittäjiä muualta päin mailmaa mieluiten sellaisia mitä ei kovin usein käy "jos koskaan" (Venäjäläisiä sukhoita yms) :thmbup:

 

Niin minäkin ja sen takia olin hyvin tyytyväinen, että iänikuisen F-16:n tilalla oli Gripen. Gripen oli minulla varmaan se ratkaiseva tekijä, että ylipäänsä lähdin paikalle. Ja näin sivumennen sanoen jos joku haluaa toteuttaa toiveita, niin Swedish Air Force Historic Flightin suihkukonekalustoa olisi kiva nähdä näytöksissä ;) Saabin häätäjät tietenkin etunenässä.

 

Minne muuten katosivat Gauntlet ja UH-1? Mitään ilmoitusta en ole näistä nähnyt enkä niitä näytöksessäkään nähnyt.

 

Lisäplussana näytöksestä tuli mieleen, että Lappeenrannan kenttä soveltuu näytökseen erittäin hyvin. Koneiden taustaksi sai välillä vähän kaupunkiakin pelkän metsän sijaan ja osalle maanäyttelykoneistakin oli tarjolla hiukan levollisempi tausta kuin yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin sunnuntaina näytösohjelma oli ihan liian väljä, ei ole mitään järkeä odotella puolta tuntia uuden esityksen alkua. On ne engelsmannit omituista porukkaa kun osaavat tehdä lentonäytöksi ilman turhia odotuksia  8)

 

Oli hienoa nähdä Vampit ja Gripen, mutta pettymyksen tuotti Harvardien "taisteluesitys". On ruotsalaisilla vielä paljon opittavaa suuresta maailmasta...

 

--matti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaisen kaluston saaminen Suomeen on tietysti logistinen ja taloudellinen mahdottomuus.

 

Tuo kalusto on aika lähellä Duxfordin näytöksiä ;)

 

Itäkalusto tulee heti paikalle kun joku suomen isoista poliitikoista sanoo että itä-hävittäjä voisi olla vaihtoehto Hornetin korvaajaksi. Näin kävi Grippeninkin kanssa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaus: Gauntlet on sen verran herkkä tuuliolosuhteille, että liian voimakkaalla sivutuulella sillä ei lennetä.

Taisi olla Laukkasella takavuosina rajana viisi solmua sivusta Gauntletilla. Arvokasta konetta ei turhaan riskeerata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia tasapuolisesti kaikille mukana olleille ja palautetta anteneille!

 

Järjestävän tahon puolesta (Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ry) totean, että ydinporukka oli järjestämässä isoa yleisötapahtumaa ensimmäistä kertaa. Lisäksi koko yleisötilaisuuden puoli pyöräytettiin talkoilla lukuunottamatta järjestyksenvalvontaa ja ruokailu/anniskelupuolta. Siihen nähden järjestelyt sujuivat kiitettävästi! Perjantaina harjoiteltiin ja rakenneltiin vielä paikkoja, lauantaina tehtiin koeponnistus, todettiin miten lippujono saadaan pois ja muutama muukin epäkohta korjattiin sunnuntaille, jolloin mitään isompaa ongelmaa ei havaittu. Lippujonokin oli enimmillään 10 metriä. Lauantain 2500 autoa purkautuivat pysäköintialueelta 40 minuutissa ja sunnuntaina ongelmaa ei juurikaan ollut.

 

Lentonäytösohjelmasta ja siihen kiinteästi liittyvästä budjetista totean, että jos olisimme yrittäneet tuoda jonkin warbirdin Keski-Euroopasta Lappeenrantaan, se olisi tarkoittanut noin 2000 maksavaa (lisä)katsojaa. Ei onnistunut Etelä-Karjalan väestöpohjalla ja budjetillamme. Itänaapurin suuntaan oli koukut vesissä koko kevään, mutta yksikään onki ei napannut.

 

Nostan tässä lopuksi hattua niille 200-300 talkoolaiselle ja alihankkijoiden työväelle, jotka tekivät lentonäytöksen järjestämisen mahdolliseksi. Kiitos.

 

Ilkka Toivanen

Lappeenrannan Ilmailuyhdistys ry

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Pekka,

 

Kiitos palautteesta. Ohjelma mentiin lävitse 10 minuutin sloteilla. Sunnuntaina oli näytöksen aikana kaksi Ryanairin lentoa jotka katkaisivat lentotoiminnan n. tunniksi kumpikin niin lauantaina oli tämän vuoksi väljempää.

 

UH-1, Gauntlet ja Fouga peruuntuivat viime metreillä teknisten ongelmien vuoksi. Lyhyessä aikataulussa ei korvaavia esityksiä saada ja ohjelma oli jo julkaistu. Fougan oli tarkoitus lentää vielä Vampireiden kanssa molempina päivinä jonka vuoksi ohjelmassa oli tällekkin muodostelmalle varattu aikaa. Jordanialaiset halusivat myös lentonsa jälkeen yleisölle pr-materiaalia minkä vuoksi heille oli varattu normaalia pidempi esiintymisaika. Ohjelmassa oli myös tauko jotta tarvittaessa kiitorata saadaan imuroitua ennen suihkukoneiden esiintymistä.

 

Toivottavasi tämä selkeytti ohjelmaa sinulle.

 

T: Perttu

 

Tjoo, en tiedä olinko ainoa jota häiritsi aikataulujen väljyys? Tuntui, että vähän turhan usein se ohjelman väli oli luokkaa 15-45min, jossain välissä ehkä enemmänkin, okei Fouga oli ainakin lauantaina pois ohjelmistosta, mutta silti. Ainakin tulevien näytösten järjestäjien kannattaisi miettiä esiintyjien aikataulutusta, ymmärrän toki, että näytös pitää jakaa kokopäivälle, mutta tollaset parinkymmenen minuutin tauot on vihoviimesiä. Välissä ei kerkiä kunnolla kiertämään maanäyttelyä/syömään ja tyhjän kiitoradan tuijottaminen on tylsää. Puuttui selkeä "näytös 1-väliaika-näytös2". Meininki oli ennemminkin "näytös1, älyttömän monella, liian pienellä väliajalla-väliaika-näytös 2. Pointti siis siinä, että on ohjelmaa sen tietyn ajan, sen jälkeen selkeä väliaika ja taas tiukkaa ohjelmaa.

 

Ilman tota väljää aikataulua olis ollut huippu lentonäytös, esiintyjät olivat oikeasti mielenkiintosia ja yleisesti ottaen järjestelyt pelas hyvin. Valitettavasti jäi jaska maku tosta ohjelman aikataulutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään