Mika Laakso

He111?

19 viestiä aiheessa

Sain nipun, 25kpl, sodan aikaisia valokuvia (valokuva kuvasta, ei siis original) lentokoneista. Mm. sotasaaliita, Rata, Tsaikka, ym.

punatähdillä ja hakaristeillä. Yksi kuva pisti silmään, kun kuvan takana lukee "Ju-88 A-4  -43. Eikös tuo kuvan kone ole He111? Mutta mikä lie tapaus, kuva lienee kumminkin otettu Suomessa?

 

he111.jpg.c808e03aa57350c1c8585cfeda2d2af7.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SB2?

 

[attachment]361823_sb2.jpg[/attachment]

 

 

Noin pienistä kuvista on vaikea tihrustaa, mutta keskimmäinen näyttää Iljushin DB-3M:ltä ja veikkaisin että tuo alin on Lisunov Li-2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikkokuvassa on 1./KG 53:n Heinkel He 111H, joka joutui Leningradin tienoilla parinkymmenen punahävittäjän kynsiin, mutta pääsi kuitenkin ontumaan Terijoen rantahietikolle asti.

 

Ylläoleva kirjoitus on lähes sellaisenaan otettu Luftwaffe Suomessa 1941-1944 (Anttonen/Valtonen) -kirjan kuvateksteistä.

 

Suomalaissotilaat ovat tyhjentämässä polttoainesäiliöitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin pienistä kuvista on vaikea tihrustaa, mutta keskimmäinen näyttää Iljushin DB-3M:ltä ja veikkaisin että tuo alin on Lisunov Li-2.

 

Suurensin kuvaa ja katselin netistä. Sen mukaan ylin näyttäisi todennäköisesti olevan Tupolev SB-2 ja alin taas varmemmin Lisunov Li-2. Keskimmäinen on Ilyushin DB-3.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alimmassa kuvassa (taktinen 894) ei ole Li-2 vaan aito amerikkalainen C-47 (42-93211) joka valvontakomission käytössä kävi Malmilla ja Utissa syyskuun lopussa 1944.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä niiden ero on? Katselin tuota kannuspyörää ja se on samanlainen kuin Li-2:ssa (erilainen kuin DC-malleissa). Varmaan myös Neuvostoliiton tähti hämäsi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä niiden ero on? Katselin tuota kannuspyörää ja se on samanlainen kuin Li-2:ssa (erilainen kuin DC-malleissa). Varmaan myös Neuvostoliiton tähti hämäsi.

 

 

Taitaa selvin päällepäin näkyvä ero olla ohjaamon takana oleva ylimääräinen ikkuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa selvin päällepäin näkyvä ero olla ohjaamon takana oleva ylimääräinen ikkuna.

 

Eikös Li-2:ssa ole myös ovi rungon oikealla puolella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rata-kuvissa on Polikarpov I-16 hävittäjä jonka suomalaiset saivat lentokuntoisena sotasaaliiksi 28.3.1942 Suursaaren taistelujen aikana. Kone kunnostettiin harjoituskoneeksi ilmavoimille tunnuksella IR-101. Oikeanpuoleisessa kuvassa on Polikarpov I-153 pyrstönumerosta päätellen VH-18 > IT-18. Kone oli talvisodan sotasaalista

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä manipuoloidussa osakuvassa (kontrastia lisätty) voi lukea USAAF:n tunnusnumenon alkudigitit: "293...". USA:sta Neuvostolliittoon toimitettu Douglas C-47A-20-DK 42-93211 oli 15.5.1944 rekisteröity NL:n  siviilitunnuksella SSSR-N894 (ks. Lennart Anderssonin Red Stars osa 6, sivu 299).

 

Siviilirekkaria ehkä ei koskaan maalattu koneeseen, vaan se sai taktiseksi numerokseen kuvissa näkyvän loppuosan "894" sekä punaiset tähdet. Operoivana yksikkönä oli muodollisesti siviili-ilmailulaivaston (eli Aeroflotin) alainen ErKuljLeLv,  josta marraskuussa 1944 tuli 19 ErKuljLeR (vrt Red Stars osa 4 sivu 167). Kuva koneen vasemmasta puolesta (missä selvästi näkyvät kuormausovet) on mm. kirjassa Lentäjän albumi 4 sivulla 129.

 

Alla oleva , sekä RS 4:n kuva on ilmeisesti otettu Malmiilla.

 

42-93211_malmi.jpg.7ce3faa0a98ad914230eaca9aa8dd658.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dornier Do 22 -kuvan koneyksilö saattaisi olla DR-198, sillä värirajat menevät juuri samalla tavalla kuin SIH15 Meritoimintakoneet -kirjan sivun 67 olevassa DR-198 kuvassa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JEP! Rata "15" oli sotasaalis Suursaaresta. Kirjasta Punatähdestä hakaristiin löytyy kuvia samasta koneesta. =IR-101. Liitteenä parempi kuva siitä nokilleen menneestä koneeesta. Ohjaamo näyttää ihan kaks-paikkaselta. Voisko olla I-16 UTI?

 

img_0005.jpg.894c2b43972207b4bfed5e5147a544ae.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Lunta tupaan" Sääski-kone kuvasta voisi tehdä joitakin päätelmiä: ylätasosta puuttuu etureunasolakot, joten se on mallia Sääski II. Sääski-kone seisoo standardimitoilla tehdyssä yhden koneen huoltokorsussa, jollainen on tänäkin päivänä nähtävänä Vesivehmaan lentokentän laidalla. Tuohon huoltokorsu-malliin ei kuulunut kiskoilla eikä saranoilla varustettuja ovia, vaan pressuilla tai irtolevyillä suuaukko peitettiin. Valistunut arvaus koneesta: SÄ-125? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JEP! Rata "15" oli sotasaalis Suursaaresta. Kirjasta Punatähdestä hakaristiin löytyy kuvia samasta koneesta. =IR-101. Liitteenä parempi kuva siitä nokilleen menneestä koneeesta. Ohjaamo näyttää ihan kaks-paikkaselta.

 

On I-153 Tsaikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään