Jaakko Kuusisto

Havajallarin laskuyritys Malmille,tutkimus

13 viestiä aiheessa

http://www.turvallisuustutkinta.fi/1302674674745

 

Luin taas tuota "höpöhöpö"=tutkimusta kyseisestä tapahtumasta:Siinä raportissa on paljon sanoja ja vähän itse asiaa  :thmbdn: 

Olin maassa paikalla ja eräs tutkija sanoi silminnäkijä-lausunnostani että puhun soopaa ,kun sanoin koneen olleen hyvin matalalla en sano enää lukemaa, mutta koneen lennontaltioimislaite ilmoitti koneen alimman korkeuden olleen kymmennen kertaa alemmalla, pilkkuvirhe.  Siis puhuin paskaa :-[

Koko tutkimusraportti on jauhamista tyhjänpäiväisten asioiden toiston ympärillä  :thmbdn:

 

No , tää on ollutta ja mennyttä, mutta kismitti oma silminnäkijä lausuntoni lyttääminen: " näit näkyjä, oli tutkijan vastaus".

Juttelin Kanasen Martin ja Tiessalon Harrin kanssa noista korkeuksista. Näimme itse tapauksen ja olimme eri mieltä utelevan tutkijan kanssa.

 

jk. tulee noista "tutkimus on kesken" ilmoituksista mieleen Mikon tekemä laatikosto Pipsalle. 1) Käsiteltävät asiat 2) Käsitellyt asiat ja 3) Käsittämättömät asiat  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.turvallisuustutkinta.fi/1302674674745

Olin maassa paikalla ja eräs tutkija sanoi silminnäkijä-lausunnostani että puhun soopaa ,kun sanoin koneen olleen hyvin matalalla en sano enää lukemaa, mutta koneen lennontaltioimislaite ilmoitti koneen alimman korkeuden olleen kymmennen kertaa alemmalla, pilkkuvirhe. 

 

Alkoi aikalaistieto kiinnostamaan. Olin itse Ormuspellontien päässä kun tämä ylösveto tapahtui, moottoreiden ääni paljasti tilanteen poikkeuvuuden ja älysin katsoa kentälle päin. Tutkintaraportin mukaan kone olisi ollut alimmillaan ehkä noin 300 metrin korkeudessa ja lennontaltioimislaitteen pilkkuvirheen perusteella noin 30 metrin korkeudessa. Kerro nyt Jaska mikä oli sinun arvio? itse näin vain kun se paahtoi jo pusikoiden yläpuolella Seutulaan päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ehkä noin 300 metrin korkeudessa ja lennontaltioimislaitteen pilkkuvirheen perusteella noin 30 metrin korkeudessa.

 

Sivut 12 ja 13, alimmillaan ~300 ft AGL.

 

(Sivun 13 kuvaaja perustuu FDR:n tietoihin, eiköhän sen ihan oikein luulisi olevan?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkoi aikalaistieto kiinnostamaan. Olin itse Ormuspellontien päässä kun tämä ylösveto tapahtui, moottoreiden ääni paljasti tilanteen poikkeuvuuden ja älysin katsoa kentälle päin. Tutkintaraportin mukaan kone olisi ollut alimmillaan ehkä noin 300 metrin korkeudessa ja lennontaltioimislaitteen pilkkuvirheen perusteella noin 30 metrin korkeudessa. Kerro nyt Jaska mikä oli sinun arvio? itse näin vain kun se paahtoi jo pusikoiden yläpuolella Seutulaan päin.

Katsoin aidan takaata ja arvioin minimikorkeudeksi -30 metriä. Tapahtuma oli poikkeuksellinen ja meni nopeasti ohi.

Tosin BF:n ikkunasta, kolmannesta kerroksesta,  näkivät koneen sivusta.

Kanasen Martti löi maihin, entisen bensaputkansa luona ja Tiessalon Harri juoksi ulos tilapäisestä lennonjohdostaan.

 

jk. on siellä Malmilla sattunut muitakin matalalähestymisiä, mm unkarilaisella Tupolevillä, radalle 27. Nopeasti tuo Tupolev nousi  tuhanteen jalkaan ja kaarsi kentän päällä nousten kohti Hekaa. Pilotit puhuivat rauhallisen kohteliaasti ja homma tuntui olevan heillä taas hanskassa. Harrin mukaan mulla oli laskuvuoro 2, seuraa Tupoleviä oli selvitys mulle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin Kanasen toimipisteellä näkemässä tapahtuneen ja kone oli niillä paikkeilla alimmillaan.  300' AGL on täysin paikkansapitämätön väite.  Päätelineet oli lähempänä puiden latvoja.  Voi sanoa lennontaltiointilaitteet ja muut ihan mitä vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennontaltiointilaite on hyvinkin voinut taltioida jotan tuon suuntaista. Konehan oli Luftarin vanha B727, jonka rekkari oli gramofonitekniikkaan perustuva rosterifoliolle piirtävä piirturi. Sen naarmujen tulkinta suurella tarkkuudella on mahdotonta. Tuolaisesta folioista on Suomen Ilmailumuseossa malli. Jokainen voi käydä arvaamassa mitä ne naarmut merkitsevät ja mikä on lukutarkkuus. Samalla käy selväksi miksi tuollaisia tallentimia ei enää käytetä.

 

Kiistely tarkasta korkeudesta on yhdentekevä - korkeutta oli riittävästi, jotta renkaan jäljet eivät piirtyneet sen kummemmin kenenkään kattoon, rullaustielle eikä leppiä katkennut. Ja ohjaamossa lähestymisen aikana ollut valkopääkotkakin lensi pois (olen haastatellut koneen flight engineeriä muinoin Istanbulissa, kun hän istui pitämälläni MD80 tyyppikurssilla).

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiistely tarkasta korkeudesta on yhdentekevä - jk

 

Kiitos Jarmo tarkennuksestasi :thmbup:

Jutun juju on siinä, että silminnäkijöiden lausunnot minimikorkeudesta lytättiin alussa "näkyjen näkemiseksi" :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin tekemässä jollain Skyhawkilla lähestymisiä Malmin vanhalle 33:lle ja pyysin lennonjohtoa arvioimaan korkeuttani suhtessa turkkilaisen lähestymiseen. Huomasin, että Malmin vanha kiitotie 33 näytti aivan kiitotieltä. Erehtyminen oli mahdollista, jos lähestystymiskarttoja ei käytetty. Havaitsin myös, että Boeing 727 kävi noin sadassa jalassa.

 

Määräsin malaattavaksi lisää valkeita vinoristejä käytöstä poistetulle kiitotielle. En muista tekikö tutkijalautakunta koelentoja.

 

Puhelinlinja lennonjohtokontista Helsingin lähestymiseen oli muuten auki. Nauhoituksessa Boeing 727:n moottoreiden pauhu kuului voimakkaasti.

 

Lentäjät osasivat energianhallinnan hyvin, koska pystyivät heti perään laskeutumaan Helsinki-Vantaan kiitotielle 33.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei siellä taida olla vieläkää noita valkoisia vinoristejä  :(

Puhelinlinja lennonjohtokontista Helsingin lähestymiseen oli muuten auki. Nauhoituksessa Boeing 727:n moottoreiden pauhu kuului voimakkaasti.

tais Harri olla pika-juoksu-evakossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei siellä taida olla vieläkää noita valkoisia vinoristejä  :(

 

>Puhelinlinja lennonjohtokontista Helsingin lähestymiseen oli muuten auki. Nauhoituksessa Boeing 727:n moottoreiden pauhu kuului voimakkaasti.<

tais Harri olla pika-juoksu-evakossa.

 

Se baana taitaa olla peitettynä mullalla tällä hetkellä. Siitä voisi tehdä rullaustien kiitotien toiselle puolelle, jos sinne rakentaisi esim. lentokonehalleja.

 

Helsinki-tekstikin on peittynyt, se joka on ollut siinä kiitoteiden risteyksessä. Katsotaan josko sen saisi nyt fly iniin mennessä kaivettua esiin.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siellä se Auvoisen Kartanon tekemä Ultra-rata 18/36;sen länsipuolella.

 

Älkää kaivako mitään esiin, saatta vaan tulla Tattarisuon luurankoja esiin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen paperin aikanaan 90-luvulla lukenut.

 

Kuinka ollakkaan- Maailma on pieni- nykyinen appiukko (maailman paras muuten) ja naapurin (sotaveteraani) Lasse olivat ko. lennolla. Selvisi sitten myöhemmin. Molemmat sanoivat että  niin pirun matalalla oltiin. Kumpikaan ei ole tai ollut ilmailija itse.

 

Riku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään