Mikko Tuomi

SUIO:n tilasta (OLI: Ilmailuliitossa isoja muutoksia)

357 viestiä aiheessa

Siinä tapauksessa pyydän nöyrimmin anteeksi. Oli oma vikani että lähdin julkaisemaan yksityisviestissä saamaani ilmeisimmin väärää tietoa.

 

 

Mielenkiintoista. Kun kerran viitsit julkaista osan siitä viestistä, niin julkaiseppa loputkin, ja lähettäjä kanssa.

Onko sama kaveri inspiroinut muihinkin kommentteihin?

Vai toimitko vähän silleen niinkuin kilpimiehenä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tämä ole oikea aika ja paikka putsata pöytä?

 

Mielenkiintoista seurata, mitä tästä "pöydän putsauksesta" seuraa... Muualla toimitaan yleensä siten, että ne, jotka vaativat muutosta, korjausta tai parannusta vallitsevaan tilaan, ottavat vastuun kantaakseen ja lähtevät viemään hommaa eteenpäin. Ilmailuskenessä "muutoksen airuet" useimmiten vain kusevat vihtaan ja poistuvat paikalta.

 

;)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista. Kun kerran viitsit julkaista osan siitä viestistä, niin julkaiseppa loputkin, ja lähettäjä kanssa.

Onko sama kaveri inspiroinut muihinkin kommentteihin?

Vai toimitko vähän silleen niinkuin kilpimiehenä?

En julkista lähettäjää, koska otin itse vastuun tiedon oikeellisuudesta ja pyysin anteeksi mahdollista väärän tiedon esittämistä. Niinkuin sen kuuluukin olla. Se henkilö joka tiedon minulle lähetti on saanut minulta vittuiluviestin palkakseen. Kuten edellisessä viestissä sanoin, oma moka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska tätä foorumia käyttävät myös asiasta tietävät ja/tai vastuulliset, niin olisikohan mitenkään mahdollista, että Suomen Urheiluilmailuopisto tai sen pääomistaja antaisi jonkinlaisen tiedotteen siitä mitä oikein on tapahtumassa? Millaiset asiat johtivat siihen, että toimitusjohtaja vapautettaisiin tehtävistään? Pyysikö toimitusjohtaja tätä itse vai tapahtuiko se hallituksen aloitteesta? Onko tarkoitus palauttaa tehtävät vai hakea uusi toimitusjohtaja? Onko opiston toiminta muuttumassa jotenkin vai jatkumassa entisellään?

 

Harri

 

Edit: Enkä siis tarkoita, että juuri täällä flightforumilla tarvitsisi asiasta tiedottaa. Toimivia ja tehokkaita kanaviahan toki on muitakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista seurata, mitä tästä "pöydän putsauksesta" seuraa... Muualla toimitaan yleensä siten, että ne, jotka vaativat muutosta, korjausta tai parannusta vallitsevaan tilaan, ottavat vastuun kantaakseen ja lähtevät viemään hommaa eteenpäin. Ilmailuskenessä "muutoksen airuet" useimmiten vain kusevat vihtaan ja poistuvat paikalta.

 

Osa pöytää on vielä putsaamatta, liittokokous on vasta tulossa.

 

Mutta se mistä olen todella huolestunut, on tulevat Räyskälän MM-kisat. Ei auta, vaikka kuinka talkooväki olisi alttiilla mielellä ja uhrautuvasti mukana, jos lankoja käsissään pitelevä on aivan pihalla. Tästä on ollut karvaita kokemuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta se mistä olen todella huolestunut, on tulevat Räyskälän MM-kisat. Ei auta, vaikka kuinka talkooväki olisi alttiilla mielellä ja uhrautuvasti mukana, jos lankoja käsissään pitelevä on aivan pihalla. Tästä on ollut karvaita kokemuksia.

 

Sain tästä vähän lisätietoa. Tuhoisasta menetyksestä huolimatta organisaatio on ottanut kopin pallosta. Ja sikäli kun tiedän, todellisia kisakonkareita nähdään organisaatiossa. Tapaus Oripää ei kuulema tule toistumaan. Hyvä asianosaiset ja kiitos tiedoista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiset ruumiita tekee, toiset niitä pesee...

 

-Jokainen voi päättää kumpaan ryhmään haluaa kuulua!

Kumpaan ryhmään itse kuulut?

Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:n hallituksen jäsenenä olet tietoinen SK:n potkujen syistä ja siitä oliko hallituksen päätös yksimielinen. Jos erottamispäätös on ollut mielestäsi yhtiölle haitallinen, olet varmaankin sanellut eriävän mielipiteesi hallituksen pöytäkirjaan, ilmoittanut siitä yhtiön tilintarkastajalle ja ilmoittanut eroavasi hallituksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse mihinkään ryhmään kuulumatta muutama havainto tästäkin keskustelusäikeestä:

 

Hienoa, että joku on hoksannut hakea ilmailuun yhteiskunnan rahaa eli samalla saanut yhteiskunnan tajuamaan ilmailun merkityksen nuorisotoiminnasta eläköitymisasteelle saakka.

Viestiketjun alussa tuotiin esiin miksi rahaa oli anottu ja mihin sitä kaavailtiin sijoitettavaksi. OK.

 

Sitten alkoi mollaaminen, vanhojen jo sovitettujen tekojen kaivelu jne. 

 

Eräänlainen ilmailuskenen sisäinen keltainen lehdistö alkoi toimia. Tarpeen vai ei, sen määritelköön jokainen itse. Aika näyttää oliko seurauksista hyötyä harrasteilmailulle.

 

Kuitenkin: Miksi fyrkkaa alun perin anottiin?

 

Tarve on selvä: Viime vuosien OM ja Trafi havainnot kertovat karua kieltään asioista. Se miten yksittäisten pilottien pienentyvät lentotuntimäärät vaikuttaa asiaan onkin sitten toinen asia ja sitä ei ratkaista URT koulutuksella vaan aivan muilla (liittotason) edunvalvontatoimilla.

 

Konetyyppi: On totta , että URT koulutusta ei todellakaan tarvitse antaa kyseisen ilma-alusluokan koneella. Oman kokemukseni mukaan koneluokalla on kuitenkin merkitystä, esim. purjekone sakkaa aivan eri tavalla kuin ultra tai perinteinen alle 2000kg peltikone. Ja oikaisussakin on epätavallisen lentotilan ja sen jälkeisen mahdollisen lapasesta lähdön jälkeen toimenpidelistassa melkoinen ero purjekoneen ja mottikoneen välillä.

 

Itse treenaan epätavalliset mieluummin sillä konetyypillä tai saman ilma-alusluokan (teho/paino ja muilta ominaisuuksiltaan mahdollisimman samanlaisella) koneella kuin millä pääsääntöisesti lennän tai kilpailen. Jos siis lennän pääsääntöisesti mopolla en treenaa sakkauksia/epätavallisia  Pittsillä , Sbachilla tai Eaglella. Pursikoneista nyt puhumattakaan. Hukkaan heitettyä rahaa pois lukien tietenkin mielenkiintoinen kokemus em. lentoaitteilla.

 

Jos ultrapiloteille tarvitaan URT koulutusta se lienee siis tarkoituksenmukaisinta antaa koneella joka on mahdollisimman lähellä ultran ominaisuuksia mutta kuitenkin kelpoinen ja turvallinen ko. liikehdinnässä?

 

Lisäksi SUIO hankeessa näytti olevan luotuna katse tulevaisuuteen, keskustelussa esiin tullut konetyyppi/tai sen vastinpari saattaa sopia kuin nyrkki silmään tulevaisuuden ilmailumääräyksiin ja samalla SUIO toimintatavoitteisiin. Näissä määräyksissä  taidetaan mainita jotakin mm. harrasteilmailulle tärkeistä  hinaus-, taitolento-,vesikone-, (vuoristo)  jne. kelpuutuksiin johtavan koulutuksen koulutusorganisaation tasovaatimuksista?

 

Lienee tulkittavissa niin, että koneella olisi ollut muutakin käyttöä kuin pelkkä URT koulutus.

 

Epäilemättä on myös niin, että ilmailuskenestä löytyy niitä toimijoita jotka mielellään näkisivät juuri oman koneensa tai edustamansa yhteisön koneen tällaisessa käytössä.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee ja annetaan asioista päättäville nyt työrauha. Toivottavasti löytävät rahabalanssin tarpeiden ja tarjolla olevien koneiden välillä.

 

Ower and out, keskityn itse mieluummin seuraavan lentokauden suunnitteluun jotta saadaan edes jollakin porukalla jotakin hyödyllistä ja kivaa aikaiseksi arkitodellisuuden asettamien raamien puitteissa. Ainakin minulle ilmailun mielihyvä syntyy lentämisestä, ei näppäimistöltä.

 

-P- 

(GPL-MGPL-UPL-PPL/A)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eteläsuomen mopulentäjät ovat odottaneet kuin kuuta nousemaan, että pääsisivät lentämään uudessa SUIO.n ATO.ssa LAPL(A) -pahvia....min. 4 tuntia koulua....muistaakseni.

Tämä suunniteltu hankinta kait olisi tulossa palvelemaan myös näitä koulutuksia...siis lisää mottikonelentäjiä.

Myös moni kerho, mitä olen kuullut, on kait ilmoittautunut tai ollut ainakin suunnitelmissa mennä SUIO.n ATO.n sateenvarjon alle kouluttamaan.

 

Mites nyt...SUIO.lla ei ole liikaa porukkaa hoitamaan tätä asiaa eteenpäin.

 

On varmaan paras vain kaikkien kerhojen hoitaa oma ATO.nsa kuntoon....vai mitä?

SUIO vois varmaan vähän valottaa mitä muita muutoksia on tulossa...virallisesti kotisivullaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eteläsuomen mopulentäjät ovat odottaneet kuin kuuta nousemaan, että pääsisivät lentämään uudessa SUIO.n ATO.ssa LAPL(A) -pahvia....min. 4 tuntia koulua....muistaakseni.

Tämä suunniteltu hankinta kait olisi tulossa palvelemaan myös näitä koulutuksia...siis lisää mottikonelentäjiä.

Myös moni kerho, mitä olen kuullut, on kait ilmoittautunut tai ollut ainakin suunnitelmissa mennä SUIO.n ATO.n sateenvarjon alle kouluttamaan.

 

Mites nyt...SUIO.lla ei ole liikaa porukkaa hoitamaan tätä asiaa eteenpäin.

 

On varmaan paras vain kaikkien kerhojen hoitaa oma ATO.nsa kuntoon....vai mitä?

SUIO vois varmaan vähän valottaa mitä muita muutoksia on tulossa...virallisesti kotisivullaan.

 

En ole kuullut muutosta siihen, etteikö SUIO Trafin kanssa sovitusti jättäisi ATO-hakemusta Trafille maaliskuussa kuluvana vuonna. 

ATO-statuksen hankkiminen on mielestäni yksi tärkeimpiä SUIO:n hoidettavia asioita kuluvana vuonna. 

Kaikilla harrasteilmailun lupakirjatasoilla, mukaan lukien LAPL(A) ja PPL(A).  Tästä kohden on ollut eripuraa mutta enää ei ole.

Kansalliset koulutusluvat umpeutuvat 8.4.2015 ja siihen mennessä on koulutuslupa-asia oltava kunnossa.  Silloin  kunkin paikallisen kouluttajan on ollut tehtävä valinta eri vaihtoehtojen välillä:

 

a) Ei tehdä mitään eli laitetaan rukkaset naulaan

b) loptetetaan kouluttaminen (kuten kohdassa a) mutta ohjataan kiinnostuneet koulutettavat kaupallisten organisaatioiden oppilaiksi ja otetaan valmiit lentäjät sitten kerhon huomaan

c) Liitytään SUION ATO-sateenvarjon alle ja koulutetaan paikallisin opettajaresurssein

d) Haetaan kimppa-ATO-status koulutukselle yhdessä lähiseudun muiden toimijoiden kanssa

e) Haetaan yksin oma ATO-status

f) liitytään jonkun kaupallisen FTO-toimijan (esim. Blue Skies Aviation tai Aeropole Oy) koulutusluvan alle ja koulutetaan omalla kalustolla ja opettajilla siitä huolimatta

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, kiitoksia...hyvä tietää, että toteutus jatkuu suunnitelmien mukaan.

Nämä vaihtoehdot ovat olleet tiedossa jo jonkin aikaa mutta kustannukset eri ratkaisuista on ollut hämärän peitossa. Kerhon koosta, koulutuslajeista ja resursseista riippuu mihin kannattaa ryhtyä.

Eräs varteenotettavimmista, ja oletettavasti helpoimmista kerhoille tosiaan olisi SUIO.n sateenvarjo.

Eikö eräs vaihtoehto vielä ole ostaa se englantilaisten valmis ratkaisu (kuulin tällaisesta... 700 puntaa) ...olisi vain englanniksi mutta sehän ei haittaa.

 

Matti T. Koskinen

DI

koulutuspäällikkö,  GPL, MGPL

Turun Lentokerho ry.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eikö eräs vaihtoehto vielä ole ostaa se englantilaisten valmis ratkaisu (kuulin tällaisesta... 700 puntaa) ...olisi vain englanniksi mutta sehän ei haittaa.

 

Mitä tällainen ratkaisu pitäisi sisällään? Olisiko siinä kyse britti-ATO:sta joka tuottaisi alihankintana lentokoulutuspalveluita (brittien sateenkaari-ATO?) vai esim. pelkistä dokumentaatiopohjista joita voisi käyttää omien toimintakäsikirjojensa pohjana tms?

 

Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tällainen ratkaisu pitäisi sisällään? Olisiko siinä kyse britti-ATO:sta joka tuottaisi alihankintana lentokoulutuspalveluita (brittien sateenkaari-ATO?) vai esim. pelkistä dokumentaatiopohjista joita voisi käyttää omien toimintakäsikirjojensa pohjana tms?

 

Harri

 

 

 

Lienee kyse jostain valmiista sateenvarjosta, koska pohjathan on saatavilla UK CAA:lta vapaasti

http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=2681

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jo aiemmin todennut, että Suio ei ole lähettänyt rahaa Kraaterille.

...

Minä en ole tutustunut SUIO:n talouteen.

...

Minulla ei ole tiedossani väärinkäytöksiä.

 

Ajoittain ihmettelen SIL:n omistajaohjauksen ohkaisuutta. ATO:ssa SIL on ottanut isännän roolin määritellessään mitä SUIO:n pitää tehdä.

...

Peter

 

 

Kyseenalaistan aiemmin lausumani koska minulle on valehdeltu.

Pyrin huolehtimaan siitä, että minulle ei jatkossa valehdella.

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyseenalaistan aiemmin lausumani koska minulle on valehdeltu.

Pyrin huolehtimaan siitä, että minulle ei jatkossa valehdella.

 

 

Peter

No siis, mikä siis on oikea totuus - mitä SIL:n hallituksen jäsenelle on kerottu?

Kaikenlaisia vihjailuja on tääkin ketju täys. Mitä uuden lentäjän nyt pitäs uskoa?

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis, mikä siis on oikea totuus - mitä SIL:n hallituksen jäsenelle on kerottu?

Kaikenlaisia vihjailuja on tääkin ketju täys. Mitä uuden lentäjän nyt pitäs uskoa?

 

-Juha

 

Peter on jouluaaton kirjoituksestaan rehellisesti tunnustanut, ettei hän ei ole tutustunut SUIO:n talouteen, hänellä ei ole tiedossa väärinkäytöksiä ja hän ihmettelee omistajaohjauksen ohukaisuutta. Tulkitsen että hänelle on valehdeltu siitä onko SUIO lähettänyt rahaa Kraaterille, tai sitten siitä että ATO:ssa SIL on ottanut isännän rooli määritellessään mitä SUIO:n pitää tehdä. Jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu epätodennäköiseltä, koska hän on itse hallituksessa määrittelemässä mikä on sillinrooli. Uskon asiahan tämä ketjussa kerrottu suhmurointi tuntuu monelle olevan   :-\.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitukseni ei ole heitellä arvoituksia ilmaan.

On selvää, että koska en kuulu SUIO:n hallitukseen, en ole voinut tutustua SUIO:n kirjanpitoaineistoon ja olen ollut erilaisten suullisten lausuntojen varassa, esimerkiksi koskien sitä onko Kraateri Oy saanut rahaa SUIO:lta.  Jo edellisvuonna minua kummastutti Kraaterin ja SUIO:n suhde, olihan Kraaterin postiosoite sama kuin SUIO:n ja Kraaterin omistus- ja hallitusjärjestelyt näyttivät epätavallisilta.  Kutsuin siksi SK:n tekemään selkoa olosuhteista. Tuossa vaiheessa sain selvityksestä sen käsityksen, että Kraateri ei ole saanut rahaa Suiolta.

 

 

ATO-asia etenee kyllä, siitä olen saanut viimeaikaista luotettavana pitämääni tietoa.

 

Nyt tarvitaan tovi työrauhaa asioiden selvittämiseen. Sen jälkeen asioista tiedottaa SIL.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitukseni ei ole heitellä arvoituksia ilmaan. Nyt tarvitsen tovin työrauhaa asioiden selvittämiseen. Sen jälkeen asioista tiedottaa SIL.

 

Peter

 

 

Eikö sitten asiat olis ekana pitänyt selvittää, eikä heitellä sillin hallitukse jäsenenä (vaikkakin yksityshenkilönä) kummaa varjoa SUIO:n ja sen johtokunnan päälle.

Nyt viimeistää jonkun pitää puhdistaa ilma, kertoa totuus ja vastata siitä - vaikka raastuvassa. Epämääräisten vijailujen aika on ohi!!!

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annetaan nyt se työrauha selvittämään näitä asioita ja odotetaan sen verran, että voidaan tiedottaa sitä oikeaa tietoa. Eiköhän se virallinen tieto tule sitten sitä virallista kanavaa pitkin. Liiton sivuille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään