Seppo Pietikainen

TV: 28.4.2014 MTV3, Mayday - Ryanair

119 viestiä aiheessa

28.4.2014 18:00 MTV3:

Mayday!

Hollantilaisdokumentti halpalentoyhtiö Ryanair:in ottamista kyseenalaisista turvallisuusriskeistä.

Olipa kertomus!

Enpä ihmettele miksi serkkupoikani joka on 747 -kippari kieltäytyy käyttämästä Ryanairia siirtolennoilla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

28.4.2014 18:00 MTV3:

Mayday!

Hollantilaisdokumentti halpalentoyhtiö Ryanair:in ottamista kyseenalaisista turvallisuusriskeistä.

Huh heijaa, jopas oli dokumentti, tosin ei varmaankaan mikään shokki uutinen ilmailua seuraaville ihmisille. Ehkä tuo ohjelma panee miettimään sellaisia matkaajia, jotka hinnan takia valitsevat Ryanair'in, että kannattaako muutaman kympin takia ottaa pieni riski.

Henk.koht. en ole koskaan lentänyt ko. yhtiöllä ja en tule myöskään lentämään sillä :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

28.4.2014 18:00 MTV3: Mayday!

Hollantilaisdokumentti halpalentoyhtiö Ryanairin ottamista kyseenalaisista turvallisuusriskeistä.

Edelleen nähtävissä netissä: Katsomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh heijaa, jopas oli dokumentti, kannattaako muutaman kympin takia ottaa pieni riski.

Henk.koht. en ole koskaan lentänyt ko. yhtiöllä ja en tule myöskään lentämään sillä :thmbdn:

Tai kenties muutaman satasen takia ;) Eläkeläisenä ei yksinkertaisesti pysty lentämään kuin "halpalennoilla". Ei valittamista henk.koht.Ryanairin palveluista. Halpalentoyhtiöt ovat silmätikkuina luonnollisesti,mutta samansisältöisen dokumentin voisi varmaan väsätä myös "perinteisistä"yhtiöistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän samalla linjalla kuin Jaakko. Mä olen kans lentänyt useamman keikan ryanilla ja en voi sinällään valittaa. Sain juurikin sitä mitä tilasin. Enkä odottanutkaan mitään *****-palvelua. kun tietää, että laukuista maksaa erikseen ja tietää että se kahvi maksaa siellä niin ei pety. Ei ole ennakko-odotuksia ja silti reissut on sujuneet aikataulussa ja hyvin. Ja kahvista sanottakoot, että Ryanilla on ainakin reilun kokoinen se kahvi.  ::)

Veikkaan että muistakin yhtiöistä sais samanlaisen "skandaalidokumentin" kuin tuostakin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän mä sen tiedän ja ymmärrän. Vaan ei se turvallisuuskulttuuri välttämättä näy oikein tuollaisessa dokumentissakaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se kuitenkin jotain kertoo että neljä pilottia (ilman nimiä tosin, mutta vahvistettuina) myöntävät että ovat lentäneet silloin kuin ei olisi pitänyt.

Lisäksi nuo fuel emergencyt ja firman sisällä pidettävä julkinen lista siitä kuka tankkaa vähiten kertoo kyllä jotakin.

Lisäksi palkkausmalli on erikoinen - jokainen on yksityisyrittäjä - tämä voi olla se tulevaisuuden tapa kaikilla aloilla mutta ei se varmaan ainakaan selvä turvallisuuskulttuurin parantaja ole. Lennot ovat halvat juu ja tietää mitä saa, ja firma tekee ihan kivaa voittoa, en kuitenkaan heti menisi sanomaan että kyseessä on skandaalidokumentti lainausmerkeissä, enkä toisaalta usko että Ryanilla lentäminen on hengenvaarallista, mutta ehkä kannattaisi kuitenkin vähän olla tuntosarvet ulkona eikä vain keskittyä toisaalta siihen mikä asiakkaalle ulkoisesti näkyy (kahvikupin koko).

-ka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos katoaa Katsomosta niin originaali engl.teksteillä on tässä (jostain syystä kahdessa osassa, maikkarin versio näytti olleen jonkunlainen vähän lyhyempi yhdistelmä näistä?):

http://reporter.kro.nl/seizoenen/2012/afleveringen/28-12-2012/extras/mayday_mayday_-_international_version

http://reporter.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/03-01-2013/extras/mayday_mayday_part_2_-_english_version

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menisivät lentäjät ja muut lakkoon. Niin että todella tuntuu yritykselle. Lakko ei ole tunteja ja päiviä , vaan kuukausia  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menisivät lentäjät ja muut lakkoon. Niin että todella tuntuu yritykselle. Lakko ei ole tunteja ja päiviä , vaan kuukausia  ;)

Voisipa olla kuitenkin kohtalokasta.Sais lähteä etsimään uutta työpaikkaa moisen tempauksen jälkeen!Tuskinpa monikaan yhtiö tuota kestäisi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten kauan pilotin perse kestää ilman liksaa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on ihan sama, mitä se lippu maksaa. Jos Ryanair nyt tekee tulosta satoja M€, miksikäs se ei voisi tehdä enemmänkin omistajilleen rahaa. Menetelmät ja turvallisuus tuskin muuttuisivat, vaikka lentolipun hinta nousisikin. Mielestäni ajatusmaailman tulee muuttua, jos ei muutoin, niin pakolla

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tultiinko nyt siihen kun juuston reijät sopivat hyvin yhteen tai ovat jo lähellä.Mitä halvemmalla sen suurempia riskejä mutta jos pers ja sen ympäristö vaatii rahaa kuten yleensä, siinähän sitten.

Toisaalta näitähän oli jo 5-60 luvulla tuolla pitkin kyliä, lennettiin millä päästiin ilmaan ja kateltiin miten päättyi.Aina löytyy kuskeja vaikka mihin, laatu ja lopputulos on sitten jossain vaiheessa taas säädön alla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vähän samalla linjalla kuin Jaakko. Mä olen kans lentänyt useamman keikan ryanilla ja en voi sinällään valittaa. Sain juurikin sitä mitä tilasin. Enkä odottanutkaan mitään *****-palvelua. kun tietää, että laukuista maksaa erikseen ja tietää että se kahvi maksaa siellä niin ei pety. Ei ole ennakko-odotuksia ja silti reissut on sujuneet aikataulussa ja hyvin. Ja kahvista sanottakoot, että Ryanilla on ainakin reilun kokoinen se kahvi.  ::)

Jossain määrin huvittavaa, että toisaalla valitat base-hyppyjen vaarallisuudesta ja laittomuudesta, kun sitten taas toiseessa säikeessä sinun mielestä on ihan ok ("Kun minulla on hyvät kokemukset"), että lentoyhtiön toimintatavat vaarantavat matkustajien turvallisuuden.

Veikkaan että muistakin yhtiöistä sais samanlaisen "skandaalidokumentin" kuin tuostakin...

Varmasti. Tosin ei varmaan yhtä suuresta ja länsimaisesta yhtiöstä kuin mitä Ryanair on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jossain määrin huvittavaa, että toisaalla valitat base-hyppyjen vaarallisuudesta ja laittomuudesta, kun sitten taas toiseessa säikeessä sinun mielestä on ihan ok ("Kun minulla on hyvät kokemukset"), että lentoyhtiön toimintatavat vaarantavat matkustajien turvallisuuden.

Toisaalta aika hassua että Ryania dissataan vaikka näissäkin keisseissä viranomainen totesi, että polttoainetta oli määräysten mukainen määrä. Kellään ei täällä äly riitä sanomaan että vika voisikin olla viranomaisessa jos tuntuu että vaatimukset ovat liian pienet tai vaaralliset? Ja näillä määräyksillä on lennetty jo vuosikymmeniä, mutta nyt vasta "herätään" siihen että jos oikeasti tankkaa viranomaismääräysten mukaan, niin lentäminen voikin olla vaarallista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmasti. Tosin ei varmaan yhtä suuresta ja länsimaisesta yhtiöstä kuin mitä Ryanair on.

Koska mut on jo leimattu idiootiksi, olisi ehkä turha jatkaa tätä keskustelua, koska on aivan sama, mitä mä tänne kommentoin, olen aina väärässä... Hassua, että muut base-hyppyjen kritisoijat eivät ole saaneet lainkaan näin paljon sontaa niskaansa...

Anyway, Sanoinko mä jossain että se on ok? Mä vaan kerroin että mulla on hyviä kokemuksia ko.. yhtiöllä lentämisestä.

Siksi toiseksi, se mikä mua nyppii ehkä kaikkein eniten on se, että jengi, jotka inhoaa halpalentoyhtiöitä, eivät voi sietää niitä, jotka kertovat matkustaneensa niillä onnistuneesti. Kuten sanottu, tuskin Ryan on ainoa, joka *vaarantaa matkustajien turvallisuuden", on niitä muitakin yhtiöitä joiden koneita on ollut erilaisissa vaaratilanteissa ja onnettomuuksissa. Aina sattuu kun tehdään. Osassa syyt johtuvat johtoportaaseen, osassa henkilökuntaan ja talon tapoihin ja osassa yksittäiseen duunariin. Mikä ei tokikaan saisi olla niin, mutta en vaan jaksa uskoa, että Ryanair on maailman ainoa lentoyhtiö joka tekee jotain vastaavaa. Se on vaan saanut huomiota osakseen, ehkä räväkän toimarin takia, ehkä sen takia että jotakuta vituttaa kun toisilla menee paremmin tai koska matkustjat valitsevat mieluummin sen toisen vaihtoehdn. Mistäs mä sen tietäisin.

Eikös tässä taannoin helsinki-vantaallakin ollut joku ulosmarssi, kun lentäjiltä vaadittiin vaarallisen pitkiä työvuoroja jne.? Muistanko ihan väärin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kyllähän nuo "lentelyt" nyt kuuluvat ihan eri nippuun! Ovathan Base-hypyn vaaramomentit aivan eri luokkaa kuin matkustaminen esim.jollain suuren sarjatuotannon ilmalinjurilla vaikkapa 737:lla. Voidaan myös todeta,että incidenttejä/accidenttejä sattuu yhtiöille kuin yhtiöille. Se että Ryan on tähän saakka lentänyt onnettomuuksitta,ei tietenkään tarkoita etteikö niitä voi sattua heillekin!Kun liikenteessä on jatkuvasti yli 200 uudehkoa 737 linjuria,niin voi jopa sanoa,että olisi suorastaan ihme jos yhtiön maine pysyy yhtä puhtaana vaikkapa seuraavat 5 tai 10vuotta(maalailematta mitään skenariota).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samat sanat! Myönnän kyllä selvinneeni hengissä useasta lennosta Spantaxilla ja parista jopa Cubanalla. Viimeksi mainittu oli kylläkin sellainen hiukset pystyyn nostattanut kokemus, että ei varmasti toistu. Edes kipparit eivät käyttäneet turvavöitä.

Dokumentin totuudenmukaisuudesta voi tehdä päätelmiä mm. siitä, että Ryanairin edustaja ei suostunut kommentoimaan sitä mitenkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samat sanat! Myönnän kyllä selvinneeni hengissä useasta lennosta Spantaxilla ja parista jopa Cubanalla. Viimeksi mainittu oli kylläkin sellainen hiukset pystyyn nostattanut kokemus, että ei varmasti toistu. Edes kipparit eivät käyttäneet turvavöitä.

Dokumentin totuudenmukaisuudesta voi tehdä päätelmiä mm. siitä, että Ryanairin edustaja ei suostunut kommentoimaan sitä mitenkään.

Minäpäs olen, tosin aika monta vuotta siihen meni, ja nytkin syynä oli se että lähtö joka vei ilman vaihtoja sinne minne halusin oli 15 min ajomatkan päässä eikä kahden tunnin.

Kuten sanoin aikaisemmin, ei tullut kakka housuun (pelosta tai tarkoituksella) ja en usko että turvallisuuteni oli suuressa vaarassa. Henkilökunta tiesi asiansa, kumpaankin suuntaan saavuttiin ajallaan; toiseen suuntaan jopa niin paljon etuajassa että Tampere International oli tukossa kun ei voinut kahden lennon Schengen ja ei-Schengen sakkia sotkea potentiaalisesti platalla keskenään ja piti odotella koneessa; henkilökunta tällöin osasi kertoa että se olisi nyt tosi hyvä idea että ette seiso käytävällä ja pistäkää ne laukut takaisin eikä kukaan protestoinut.

Ei-kommentointi on usein valittu linja (joka yleensä muuttuu siinä vaiheessa kun tajutaan että hitto, pitäähän tässä nyt osallistua keskusteluun) liiketoiminnassa. Onhan Ryanair mm. noista fuel emergencyistä toisaalta todennut toimitusjohtajan suulla useasti (mihin tässäkin keskustelussa on vittattu) että mitään määräystä ei ole rikottu, mikä lienee totta. Se pelkkä määräysusko ei kuitenkaan vielä luo tai ylläpidä turvallisuuskulttuuria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään