Ilkka Mäkelä

747-rahtikone tuhoutunut Afganistanissa

71 viestiä aiheessa

Ja nostehan siinä loppuu siipien alta

Nosteesta suurin osa syntyy siiven yläpinnalla..

 

Noste on housuissanne. Siitä suurin osa (100 %) syntyy siellä, missä materiaali syrjäyttää toisen aineen. Jos nostetta tarkastellaan 747:n siipien osalta, niin aikalailla suurin osa nosteesta syntyy polttoaineessa ja siiven alumiiniosissa, eli siiven "sisällä" eikä suinkaan sen ylä- tai alapuolella. Nostovoima sitten asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o

Voi kiesus...ihan meni iholle :(

 

Harri

 

P.S ihan muuten vaan,olin katsomassa Bon Jovia 2011...

Ei kait vaan terroriteko, joku rättipää heittänyt hihnat löysälle ruumassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.liveleak.com/view?i=e1b_1367334683

 

Tässä näytetään miten mahdollisesti onnettomuus syntyi.

 

Tämän mukaan moottorit olisivat sakanneet koneen noustua pystyyn.  Eiköhän tuossa videossa myös näy siiven sakkaus??  Jumbohan on niin nokka kohti taivasta että sen jo käsittää että vauhti loppuu kesken.

Jostain onnettomuustutkinnasta olen joskus saanut sen kuvan että kun suihkumotti sakkaa niin tuleepi siitä erilainen ääni;kun tuota videota kuulokkeilla kuuntelee niin moottorit ärjyvät kierroksilla "normiäänillä".  Toivottavasti herra Koiranen nuoruuden innolla rinta rottingilla tähänkin osaa jotain näpäyttää ;)  Ammattimies kun ilmailun saralla tuntuu olevan..

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuossa on kysymys lastin siirtymisestä, niin miten sellainen pääsee tapahtumaan? Mikä kyseiselle tapahtumalle on todennäköisin syy?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuossa on kysymys lastin siirtymisestä, niin miten sellainen pääsee tapahtumaan? Mikä kyseiselle tapahtumalle on todennäköisin syy?

Ei kait vaan terroriteko, joku rättipää heittänyt hihnat löysälle ruumassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuossa on kysymys lastin siirtymisestä, niin miten sellainen pääsee tapahtumaan? Mikä kyseiselle tapahtumalle on todennäköisin syy?

 

Se, että lasti on jätetty kiinnittämättä asianmukaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se, että lasti on jätetty kiinnittämättä asianmukaisesti.

 

Kuka lastin kiinnityksestä vastaa ja eikö se(kin) tarkasteta moneen kertaan?

 

Kuinka paljon lastia pitää siirtyä, että se johtaa tuollaiseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka lastin kiinnityksestä vastaa ja eikö se(kin) tarkasteta moneen kertaan?

 

Kuinka paljon lastia pitää siirtyä, että se johtaa tuollaiseen?

 

Lennollahan oli koneen oma "Load Master"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nosteesta suurin osa syntyy siiven yläpinnalla..

 

Zeniläistä aeromystiikkaa. What is the sound of one hand clapping...

 

Suomeksi: ei nostovoimaa voi mielekkäästi jakaa siiven ylä- ja alapinnan tuottamaksi.

 

Tämän mukaan moottorit olisivat sakanneet koneen noustua pystyyn.  Eiköhän tuossa videossa myös näy siiven sakkaus??  Jumbohan on niin nokka kohti taivasta että sen jo käsittää että vauhti loppuu kesken.

 

Moottorien mahdollisella sakkauksella on tuskin juurikaan merkitystä. Jos painopiste siirtyy niin taakse, ettei koneen asentoa pysty enää ohjaimilla hallitsemaan, peli alkaa olla hävitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epätoivoisen näköistä rimpuilua kyllä maallikonkin silmään..

 

Mitäs ammattilaiset ovat mieltä, olisiko tuossa ollut mitään selviämisen mahdollisuuksia jos ilmaa olisi ollut alla vaikkapa 5 km ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epätoivoisen näköistä rimpuilua kyllä maallikonkin silmään..

 

Mitäs ammattilaiset ovat mieltä, olisiko tuossa ollut mitään selviämisen mahdollisuuksia jos ilmaa olisi ollut alla vaikkapa 5 km ?

No ihan perus-yleisilmailijakin pystyy kertomaan,että kun tuommoinen lasti siirtyy metritolkulla ruumassa,niin on aivan sama onko puikoissa joku vai ei ketään,peli on pelattu :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka lastin kiinnityksestä vastaa ja eikö se(kin) tarkasteta moneen kertaan?

 

Kuinka paljon lastia pitää siirtyä, että se johtaa tuollaiseen?

 

Vaikka katsotaan että näyttää hyvältä, niin voi lastinkiinnityskalusto pettää. Esim. rotaatiossa sitten yksi painavampi kikkare lähtee surrauskaluston pettäessä liikkeelle ja vie loput mukanaan. Jos koneessa tosiaan oli niin vähän lastia (ts. painavaa kamaa mutta tilavuutta vie vähän) niin siellä voi olla isohkot välit kappaleiden välissä -> saa vauhtia ennen osumaa.

 

Lastin pitää siirtyä sen verran, että koneen ohjainpinnat eivät enää pysty kumoamaan lastin siirtymän aiheuttamaa epätasapainoa (esim. painopiste siirtyy taakse, nokka nousee ylös, vauhti loppuu kesken -> sakkaus). Tämä nyt ei ehkei ihan tieteellisin tapa selittää, mutta niin se suunnilleen menee. Tosin ongemissa ollaan jo ennen sitäkin. Vrt. esim. lastin siirtyminen laivan kannella.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ammattilaiset ovat mieltä, olisiko tuossa ollut mitään selviämisen mahdollisuuksia jos ilmaa olisi ollut alla vaikkapa 5 km ?

 

Olen vain puoliammattilainen, mutta vastaan lakonisesti että mahdollisesti. Korkeus = turvallisuusmarginaalia. Kun on korkeutta on aikaa ajatella. Itse kysymykseen on tietenkin mahdotonta vastata ilman tarkkaan dataa. Kuinka paljon kuormaa on siirtynyt ja mikä on ollut CG-shift? Jos sama olisi tapahtunut pinnoilla olisi ainakin nopeus ollut huomattavasti suurempi jolloin ohjainpinnoissa on enemmän "kapasiteettia" pitää kone hallinnassa. Myös korkealla olleessa olisi teoriassa kait voitu siirtynyt kuorma siirtää takaisin paikalleen jos kone ei olisi lähtenyt ihan lapasesta.

 

Vastaus kysmykseen on siis; jyrkkä ehkä

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epätoivoisen näköistä rimpuilua kyllä maallikonkin silmään..

 

Mitäs ammattilaiset ovat mieltä, olisiko tuossa ollut mitään selviämisen mahdollisuuksia jos ilmaa olisi ollut alla vaikkapa 5 km ?

Siis vaakalennossa= pinnoilla, tuskin tuota lastin siirtymää olisi tapahtunutkaan,kaipa siellä nyt jonkinlainen sidonta oli suoritettu! Kriittinen vaihe tuossa on juuri nousukiidossa irrotuksen jälkeiset sekunnit,tällöin kohtalokas siirtymä tapahtuu,ei enää myöhemmin. Jos siirtymä olisi ollut massaltaan pienempi ja kone nippa nappa hallittavissa,vois kuvitella että lastia olisi tässä tapauksessa jopa siirretty takaisin ja sidottu uudelleen,taitavan kipparin ollessa ruorissa! Jos taas lasti olisi esim.kontteja,niin neuvot aika vähissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs ammattilaiset ovat mieltä, olisiko tuossa ollut mitään selviämisen mahdollisuuksia jos ilmaa olisi ollut alla vaikkapa 5 km ?

 

Eräs _erittäin_ spekulatiivinen oikaisutapa olisi ollut seuraava:

Samantien kun huomataan painopisteen muutos/nokka lähtee kontrolloimattomasti nousemaan, kallistetaan kone pokalleen ehkäpä 30-60 astetta(ei onnistu matalalla heti rotaation jälkeen, siipi osuu maahan tai ilmanopeutta on muutenkin liian vähän ja kone sakkaa kallistuksen aiheuttaman sakkausnopeuden kasvun vuoksi). Tällä estetään nokan hillitön nousu jonka jälkeen jatketaan nousukaarrossa(korkealla kävisi myös liukukaarto) yrittäen samalla lisätä ilmanopeutta jotta korkeusperäsin saa lisää tehoa. Mikäli korkeusperäsin saa nopeuden lisäyksen seurauksena riittävästi lisää tehoa kone voidaan pikkuhiljaa tuoda vaakalentoon jolloinka extra crew voi yrittää siirtää lastia eteenpäin, jotta painopiste saataisiin hallintaan. Jokatapauksessa lasku suorittaisiin erittäin suurella nopeudella ja nolla laipoilla. Tämä kaikki sillä ehdolla, että irtoava lasti ei vahingoita koneen kriittisiä järjestelmiä, tehoylijäämää on riittävästi kiihdyttämiseen koneen ollessa melkein kyljellään ja että lastia saadaan siirretyksi painopisteen hallitsemiseksi.

 

Erittäin epätodennäköistä että onnistuisi...

 

R.I.P.  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako moottoreihin hätätilanteessa rajusti ylitehoa ?  Vaikka niin paljon, että moottorit kestäisivät vain viisi minuuttia ja sitten sulaisivat ! Eli täyteentankatun 747 koneen kaikki kerosiini käytetään viidessä minuutissa moottoritehoihin ja vaikkapa  jälkipolttoon  :-[   Silti laskeutuminen voisi onnistua. Jos on edes muutama minuutti aikaa.

 

Polttoainetta olisi lähdössä tarpeeksi. Hapetin puuttuu. Eli nestehappea. Vain hätätilanteisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs _erittäin_ spekulatiivinen oikaisutapa olisi ollut seuraava:

Samantien kun huomataan painopisteen muutos/nokka lähtee kontrolloimattomasti nousemaan, kallistetaan kone pokalleen ehkäpä 30-60 astetta(ei onnistu matalalla heti rotaation jälkeen, siipi osuu maahan tai ilmanopeutta on muutenkin liian vähän ja kone sakkaa kallistuksen aiheuttaman sakkausnopeuden kasvun vuoksi). Tällä estetään nokan hillitön nousu...

 

En ymmärtänyt tätä. Miten kallistus estää nokan nousun?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärtänyt tätä. Miten kallistus estää nokan nousun?

 

Josko sillä oli tarkoitus viitata siihen, että kallistunut kone yleensä pyrkii pudottamaan nokkaa. Sitä en tiedä miten kävisi jos kuorma on siirtynyt hurjan taakse...

 

Jossain joku oli käyttänyt kyseistä menetelmää menestyksellä korkeusohjaimen ongelmissa. Kone oli "koukkinut" ja kun maa oli sopivan lähellä koukkauksen pohjalla oli herra lentäjä konetta kallistamalla ja luisuttamalla estänyt koukkauksen ylös ja putoamisen korkeammalta. Kone särkyi mutta pilotti sai vain henkisiä hiertymiä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Josko sillä oli tarkoitus viitata siihen, että kallistunut kone yleensä pyrkii pudottamaan nokkaa. Sitä en tiedä miten kävisi jos kuorma on siirtynyt hurjan taakse...

 

Nii-in, jos massa x aiheuttaa painopisteen takana nokkaylösmomentin y, niin aiheuttaako massa x painopisteen takana kallistuksella 60 ast. (2 G) 2y nokkaylösmomentin? Diplomi-insinöörimmät vastannevat tähän.

 

Itse en lähtisi tuohon kallistus juttuun, vaan moisten manööverien sijaan laukaisisin jarruvarjon ja käyttäisin nopeasti reverssillä, jolloin lasti liikahtaisi nopeuden äkillisen hidastumisen vuoksi eteenpäin, massakeskiö siirtyisi oikealle paikalle, irroittaisin varjon ja jatkaisin reitillä eteenpäin.

 

;)

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään