Jaakko Polet

SASin Newark-Oslo vuoro törmäsi rullatessa toiseen koneeseen

11 viestiä aiheessa

No montako niitä on ollut ?

 

Äkkiseltään tulee mieleen Air Francen A380 joka pyöräytti Delta Connectionin CRJ:tä nykissä ja Lufthansan A330 joka osui United Expressin Dashiin Dullesissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äkkiseltään tulee mieleen Air Francen A380 joka pyöräytti Delta Connectionin CRJ:tä nykissä ja Lufthansan A330 joka osui United Expressin Dashiin Dullesissa...

 

AF:n tapauksesta melkein päivälleen kaksi vuotta aikaa ja Luffesta 8kk eli aika useastihan näitä sattuu ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AF:n tapauksesta melkein päivälleen kaksi vuotta aikaa ja Luffesta 8kk eli aika useastihan näitä sattuu ;)

 

Niin no tottahan puhut :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On niitä ollut lisääkin ja siinä määrin yhteensä, että NTSB on suositellut siipien kärkiin asennettavia kameroita isoihin matkustajakoneisiin, jotta pilotit näkisivät ruudulta onko sitä tilaa vai ei. FAA ei innostunut ehdotuksesta, mutta sellainen joka tapauksessa tehtiin viime vuonna. Uutisesta poimittuja ketjussa vielä mainitsemattomia tapauksia on tässä kaksi lisää:

 

May 30, 2012: The right wingtip of an EVA Air Boeing 747-400 struck the rudder and vertical stabilizer of an American Eagle Embraer 135 while taxiing at Chicago's O'Hare International Airport. Embraer 135, registration N834AE, operated by American Eagle Airlines as flight 4265, experienced substantial damage to the rudder and vertical stabilizer when it was struck by a Boeing 747-400, Taiwan registration B16481, operated by EVA Air as flight 661, while the 747 was taxiing at Chicago O’Hare International Airport (ORD), Chicago, IL. The Embraer 135 was entering the ramp area and awaiting ground personnel to guide it to gate G20. The tail section was protruding into taxiway A.

 

The 747 was taxiing westbound on taxiway A in the vicinity of A12 when the right wingtip contacted the Embraer 135's rudder and vertical stabilizer. There was minor wingtip and slat damage to the 747. There were no injuries to the 3 crew and 18 passengers on the Embraer 135 or the 3 crew on the 747. The Embraer 135 was operated under the provisions of 14 Code of Federal Regulations Part 121 as a scheduled domestic passenger flight, and the Boeing 747-400 was operated under the provisions of 14 Code of Federal Regulations Part 129 as a scheduled international passenger flight. Visual meteorological conditions prevailed at the time of the accident.

 

On 14 July, 2011, Delta B767-300ER, registration N185DN, operating as Delta flight 266, was taxiing on TWY B for departure on RWY 04 of Boston Logan International Airport. An Atlantic Southeast Airlines CRJ900, registration N132EV, operating as ASA flight 4904 was number 3 in line on TWY B for departure of RWY 09. As the B767 approached and passed the intersection with TWY M, the left winglet of the B767 struck the horizontal tail of the CRJ900. The CRJ900 sustained substantial damage to the horizontal tail, vertical tail, and lost fluid in all three hydraulics systems. Parts of the B767 winglet was sheared off and embedded in the horizontal tail of the CRJ900. The passengers on the CRJ900 were deplaned on the taxiway, and the B767 taxied back to the terminal. No injuries were reported on either aircraft.

 

http://avstop.com/september_2012/ntsb_recommends_wingtip_cameras_on_large_aircraft.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jonnekin tosiaan toimitettu A330 ilman winglettejä?

 

Protoissakin on ollut wingletit, joten eiköhän tuo ole käännösvirhe tai toimittajan virhe tms. Tuossa esim. kuva protosta vuonna 93: http://www.airliners.net/photo/Airbus-Industrie/Airbus-A330-301/0036676/L/

 

Ilman winglettiä/winglettejä saa yleisesti ottaen lentää, jos tarvittavat kulutuslisät jne. otetaan huomioon (en A330:sta tarkemmin osaa ottaa kantaa miten paljon vaikuttaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netissä on useita kuvia myös 330:stä, kun lennetään toisen wingletin puuttuessa, miksi olisivat nähneet vaivan ja poistaneet ehjän puolen wingletin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... minähän muuta asiasta tiedä kuin mitä SAS:n tiedottajanainen kertoi:

 

Tekniker från Airbus, SAS och de amerikanska flygmyndigheterna gav idag klartecken att flyga hem planet sedan dels den skadade vingletsen och även den andra monterats av.

 

– Flygplanet levererades ursprungligen utan winglets, de har tillkommit efteråt. Det är alltså inga problem att flyga det utan dem, säger Elisabeth Manzi på SAS presstjänst till Flygtorget.

 

Siis lupa lentää tuli kun molemmat wingletit oli poistettu, ja koneen wingletit oli "lisätty jälkeenpäin". No, ei olisi ensimmäinen kerta kun tiedotus ei tiedä asiasta mitään, mutta luulisi  ;) että tiedottaja kysyisi joltakulta joka tietää jotakin ennenkuin antaa lausuntoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään