Mika Laakso

Lentomestari Oiva Tuominen

22 viestiä aiheessa

Ilmavoimien ensimmäinen Mannerheim-ristin Ritari. Ässä kolmella eri konetyypillä: Gladiatorilla 6½, FIAT:illa 23 ja Mersulla 13 pudotusta. Suomesta ei löydy vastaavaa, mutta löytyykö maailmalta muita Ässiä kolmella eri konetyypillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien ensimmäinen Mannerheim-ristin Ritari. Ässä kolmella eri konetyypillä: Gladiatorilla 6½, FIAT:illa 23 ja Mersulla 13 pudotusta. Suomesta ei löydy vastaavaa, mutta löytyykö maailmalta muita Ässiä kolmella eri konetyypillä?

 

Ihan ot, mutta mukavat muistot.  :)

Olipa kunnia lennellä Oipan kanssa esittelylentoja Robineilla. Tiara oli hänen suosikkinsa, vauhtia ja vaarallisia liikkeitä riitti  :)

Teimme sillä mm. vaakakierteitä, silmukoita, immelmanneja  ja lensimme puljaakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiva Tuominen ei ainoastaan "pudottanut", vaan hän myös "kaatoi". Nämä kaadot tulivat keiloista Oipan kuuluessa HKV:n keilailujoukkueeseen, joka voitti eräänä vuonna Suomen mestaruudenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Walter Nowotny tulee ensimmäisenä mieleen

 

Bf-109 / FW-190 / Me-262

 

Cheers!

 

Orvo

 

Paitsi että Nowotny taisi pudottaa Me-262:lla ainoastaan kolme konetta ennen kuolemaansa 8.11.1944. Hieno ja menestynyt hävittäjälentäjä toki muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nyt käyty läpi lentäjät jotka saivat kolmella eri konetyypillä Ässän arvon (väh. 5 ilmavoittoa), en malttaisi enää odottaa kun on vielä käsittelemättä neljän ja viiden konetyypin ässä-lentäjät? ::)

 

Manfred von Richthofen: Albatros D.II (23 iv.), Albatros D.III (25 iv.), Halderstadt D.II (6 iv.), Albatros D.V. (8 iv.), Fokker Dr.I (17 iv.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen kuva löytyi "miljoonalaatikosta".

 

Kuvasta Tuomisen Oipan tunnistaa jokainen ilmailusta kiinnostunut Suomessa. Vasemmalla puolella Isä-Ville Salminen, hänen edessään äiti Toini & Poika-Ville alias

-Vilkku-,  jota tuohon aikaan tunnettiin Utissa nimellä -Poju-. Kuva on 30-luvun alusta Utista.

 

Kun Oippa nimitettiin Ilmavoimien 1. Ritariksi. Villeltä kysyttiin harmittaako, kun Oippa ehti ensimmäiseksi (Villeä oli ehdotetu jo talvisodan jälkeen). Ville  totesi

"ettei yhtään. Pääasia, että on Kymenlaakson mies". Oippa oli kotoisin IItistä,Ville Kuusankoskelta. Ville sai Mannerhein Ristinsä 3 kk.ta möhemmin. Nimityshetkellä

sotalentojen lukumäärä oli 105.

 

Omaa tietämystä & muistia voi testata kuvan muiden henkilöiden tunnistamiseen.

 

Jussi Salminen

 

 

 

 

 

ryhmakuva_utti_30-luvun_alku.jpg.535ce9fbe4b21085663ad79591887d85.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen mies vasemmalta on Yrjö Olavi Turkka "Pappa". Hän oli yksi niitä harvoja lentäjiä joka suoritti rintamalentoja talvisodan alusta jatkosodan 1944 ratkaisutaisteluihin saakka. Tosin kuvassa sellaisia ohjaajia on ainakin kolme. Oikeanpuolinmaisinta en ole vielä tunnistanut. Kuva on Oipan kersantin arvon perusteella otettu 1934-1936.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bf-109 / FW-190 / Me-262

 

Spekulointina voisi olettaa, että jos kävisi läpi noita Me-262:lla paljon aikaan saaneita ässiä, löytyisi sieltä kaikilla Orvon maintsemilla koneilla niittäneitä miehiä. Eiköhän tuon 262 puikkoihin ole päässeet vain parhaista parhaat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että Nowotny taisi pudottaa Me-262:lla ainoastaan kolme konetta ennen kuolemaansa 8.11.1944. Hieno ja menestynyt hävittäjälentäjä toki muutenkin.

 

En kai satoja väittänytkään? Nuo kaksi pommittajaa ja Mustang kuitenkin laskettaneen lopulliseen pudotuslukuun joten....  8)

 

  • 256 7.10.1944  B-24 Kdo Nowotny GQ-1 (NW Bramsche) at 5,000 m
  • 257 8.11.1944 B-24 Kdo Nowotny Near Hesepe / Probably B-17
  • 258 8.11.1944 P-51 Kdo Nowotny  Near Hesepe

 

http://www.luftwaffe.cz/nowotny.html

 

Totta toki tuokin että esim juuri Kommando Nowotnystä ja muista Me-262 laivueista löytyy varmasti muitakin kolmen konetyypin ässiä, juurikin mainitusta syystä

 

Cheers!

 

Orvo

 

EDIT: pudotusten detaljit lisätty

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kai satoja väittänytkään? Nuo kaksi pommittajaa ja Mustang kuitenkin laskettaneen lopulliseen pudotuslukuun joten....  8)

 

 

Ajattelin asian niin että kullakin konetyypillä pitää olla vähintään viisi pudotusta, sillä kriteerillä Nowotnyn meriitit eivät riitä.

 

Mutta huima ukkohan tuo Nowotny oli, mihin pudotuslukuihin olisi ehtinytkään jos olisi saalistanut "helppoja" voittoja itärintamalla loppuun asti (olettaen toki että olisi pysynyt hengissä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainvälisesti ässäksi sanotaan lentäjää jolla on vähintään viisi pudotettua vastustajaa tilillään.

 

Lentomestari O. Tuominen on ainoa suomalainen joka kolmella eri lentokonetyypillä - jokaisella erikseen - on pudottanut viisi tai enemmän vastustajaa. Tästähän oli kyse Mika Laakson kysymyksessä.

 

Nowotnyn kolme pudotusta Me 262:lla ei tässä tapauksessa riitä ässä-suoritukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainvälisesti ässäksi sanotaan lentäjää jolla on vähintään viisi pudotettua vastustajaa tilillään.

 

Lentomestari O. Tuominen on ainoa suomalainen joka kolmella eri lentokonetyypillä - jokaisella erikseen - on pudottanut viisi tai enemmän vastustajaa. Tästähän oli kyse Mika Laakson kysymyksessä.

 

Juuri noin minäkin kysymyksen ymmärsin.

 

Käsittääkseni myös Olli Puhakka on vähintäänkin aika lähellä tätä statusta, konetyyppeinä Fokker-Fiat-Messerschmitt. Joissain lähteissä Puhakan mainitaan saavuttaneen Fokkerilla talvisodassa viisi ilmavoittoa, joissakin vain neljä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Okei siis kolminkertainen ässä kolmella eri tyypillä... no siinä tapauksessa ymmärsin esitetyn kysymyksen tyyten väärin. Pahoitteluni

 

Cheers!

 

Orvo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kolminkertainen ässä - yksinkertainen riittää. Edes ässien ässä kaksinkertainen Mannerheim - ristin ritari Eino Ilmari Juutilainen, ei täyttänyt Mikan asettamia ehtoja :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmavoimien historia 3. Fokker D.XXI kertoo Puhakan pudotuksiksi kolme Fokkerilla, samaten Wikipedia Lentolaivue 26:n pudotuksista. http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Lentolaivue_26:n_ilmavoitoista_ja_sotatoimitappioista

Wikipedia kertoo Olli Puhakan pudottaneen neljä konetta Fokkerilla. http://fi.wikipedia.org/wiki/Olli_Puhakka

Mistä lähteestä löytyy viisi (5) pudotusta Fokkerilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä lähteestä löytyy viisi (5) pudotusta Fokkerilla?

 

Lähde oli Keskinen-Stenmanin teos "Suomen ilmavoimien historia 21 - Lentävät ritarit". Kirja ei ole juuri nyt käsilläni, mutta muistaakseni siinä oli merkitty Fokkerille viisi ilmavoittoa joista kolme todistettua, kaksi esikunnan tiliin ja yksi vaurioitettu. Tekstiosassa mainitaan Puhakan saavuttaneen ässyyden 29.1.40 jolloin tuli tuo viides pudotus Fokkerilla.

 

Luultavasti uudemmissa "Ilmavoitot"-kirjoissa on tarkempaa tietoa asiasta. Kyseinen kirja ei valitettavasti ollut eilen käytettävissäni kun viestiä kirjoitin.

 

Edit.

 

Suomen ilmavoimien historia 27 - Ilmavoitot, osa 2 kertoo Puhakan Fokkerpudotuksista seuraavaa:

 

5.1.40 klo 11.30, Joutseno, LLv 26 FR-117, 1xSB 41 SBAP (T)

5.1.40 klo 11.35, Nuijamaa, LLv 26 FR-117, 1xSB - (E)

17.1.40 klo 14.10, Kavantsaari, LLv 26 FR-117, 1xSB 31 SBAP (E)

19.1.40 klo 14.30, Kiviniemi, LLV 26 FR-117, 1xSB 24 SBAP (T)

29.1.40 klo 16.00, Urjala, LLv26 FR-76, 1xDB-3 53 DBAP (T)

 

Tiedot ovat järjestyksessä: päivämäärä, kellonaika, taistelupaikka, yksikkö, koneyksilö, alasammuttu konetyyppi ja mahdollinen yksikkö jos on jälkikäteen pystytty toteamaan. Viimeisenä on suluissa joko T tai E sen mukaan, onko ilmavoitto ulkopuolisen todistama pudotus (T) tai esikunnan hyväksymä pudotus ilman todistajaa (E).

 

Ilmeisesti tuota toista 5.1. tehtyä pudotusta ei ole laskettu Fokkerpudotuksiin koska alasammutun koneen yksikköä ei ole pystytty varmistamaan. Arvelisin että joissakin lähteissä vain nuo ulkopuolisen todistamat 3 kpl on laskettu mukaan.

 

Tämän kirjan mukaan Puhakan ilmavoittomäärä on 46 kappaletta ja 10 vaurioitettua 401 sotalennolla.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nyt käyty läpi lentäjät jotka saivat kolmella eri konetyypillä Ässän arvon (väh. 5 ilmavoittoa), en malttaisi enää odottaa kun on vielä käsittelemättä neljän ja viiden konetyypin ässä-lentäjät? ::)

 

Manfred von Richthofen: Albatros D.II (23 iv.), Albatros D.III (25 iv.), Halderstadt D.II (6 iv.), Albatros D.V. (8 iv.), Fokker Dr.I (17 iv.).

 

No niin. Ne neljän ja viiden konetyypin Ässä-lentäjät esiin! Richthofen, ym.??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Ne neljän ja viiden konetyypin Ässä-lentäjät esiin! Richthofen, ym.??

 

Eikös nuo Richthofenin lentämät Albatrossit ole periaatteessa sama konetyyppi, vähän niin kuin Messerschmitt 109:n E-, F-, G- ja K-mallit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitte tulkita miten haluatte. En ala väittelemään missä se raja kulkee :-\

 

Vaikka laskettaisiin alatyypit mukaan, MvR on aika vahvoilla.

 

Myös Heinz Bär saattaa noilla kriteereillä olla mahdollinen: Me 109E, Me 109F ja Me 109G, Fw 190 ja Me 262.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään