Kim Laitinen

Vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: ”Pitkät lieskat löivät koneen moottorista”

64 viestiä aiheessa

Tarkkaan ottaen kai sitä, kun koneen nokka nostetaan ylös. Toki toiveena on, että se siitä ilmaankin kohta nousisi ;)

 

Eli: Kone ohjataan pyörähtämään pää(lasku)telineiden muodostaman akselin suhteen- siitä nimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukkasen ylimielistä indeed, Jani Salolta lähteä arvioimaan ihmisten pelkotiloja. Ihmisen reaktio kaikkeen epätavalliseen on luonnollisesti : hämmentyminen/pelko. Olisihan se tietysti hienoa, jos kaikki ihmiset maanpäällä olisivat ilmailuasiantuntijoita, mutta kun niin ei ole. Toki ei olisi pahitteeksi jos jokin taho joskus ottaisi isommastikkin esille lentokoneessa ihan joka lennoilla tapahtuvia ääniä/liikehdintöjä yms. Esimerkiksi olen nähnyt tuttavillani jotka eivät valtavasti lennä, melko hämmentyneitä ilmeitä vaikkapa nousun jälkeisessä laippojen sisäänvedossa, tai moottoritehon vähentämisessä. Ehkä hieman kuppasia esimerkkejä, mutta ihan normaalioperoinnissakin on asioita, jotka välillä arvelluttavat ja joissain tapauksissa myös pelottavat ihmisiä. Sitten olisi tietysti asia erikseen, kuka ja miten tällaista briiffausta ihmisille voisi järjestää. Myönnettäköön, että hieman absurdinkatkuinen ajatus, mutta helkkarin toimiva (ainakin tähän aikaan illasta):-[. Pääasia on se, että ainakin osa maallikoista ymmärtää nyt, että lentokone lentää turvallisesti myös yhdellä moottorilla :).

 

-T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meistä kellään ei ole kykyä tietää, mitä jonkun toisen päässä liikkuu tai miltä toisesta ihmisestä oikeasti tuntuu. Ihminen joutuu helposti tunteiden valtaan epätavallisissa tilanteissa ja monelle tuollaisessa pulkassa istuminen on juuri sellaista. Lentopelko ei ole leikin asia.

 

Yhtä mieltä voidaan olla kaiketi siitä, että iltalehden "toimittajat"  hakevat lööpejä myynnin edistämiseksi samoin kuin klikkauksia ja journalismin kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hansan tiedottaja kommentoi (ei mitään uutta käytännössä):

http://yle.fi/uutiset/lufthansa_vasen_moottori_hajosi/6619342

 

Helsingistä Frankfurtiin matkalla olleesta Airbus 321 -koneesta rikkoontui suihkumoottori.

 

- Kello 18.15 Helsingistä lähtenyt kone oli ilmassa 11 minuuttia. Siinä oli 162 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa, sanoo Lufthansa Euroopan tiedottaja Martin Riecken.

 

Turbiinivaurion jälkeen koneen kapteeni vapautti vasemman moottorin tyhjäkäynnille ja aloitti laskeutumisvalmistelut.

 

- Emme voi vahvistaa silminäkijöiden havaintoja liekeistä yksinkertaisesti siitä syystä, että lentäjät eivät pysty näkemään taakse päin. Tärkeintä on kuitenkin että kaikki ovat kunnossa, Riecken sanoo Yle Uutisille. 

 

Matkustajat lennätetään Frankfurtiin muilla yhteyksillä. Vaurioitunut kone jää toistaiseksi Helsinki-Vantaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ei meistä kukaan voi vaikuttaa toisten tunteisiin tai tuntemuksiin. Se, mihin ehkä voimme vaikuttaa on yrittää kärsivällisesti ja kansantajuisesti selittää miksi jotakin tapahtuu ja että ei se ole maailmanloppu vaikka jotain tapahtuisikin. Lööppiuutisointi ei tähän pyri, tekisi mieli sanoa että päinvastoin.

 

Ilmailussa ollaan aina tekniikan ja luonnon kanssa tekemisissä. Se on sillä tavalla vuorovaikutteista että tekniikka joskus pettää ja luonto näyttää voimansa. Tekniikka voi pettää joko ulkoisen syyn takia (esim. lintutörmäys) tai sisäisen syyn takia (esim. metallin väsyminen). En tiedä syytä tähän moottorin turbiinivaurioon mutta pari totuuttaa voidaan silti tuoda esille.                                                                                                                                                                                                                                                  

 

Kun moottorissa hajoaa jotain, tietenkin se ryskyy ja paukkuu kohtuullisen paljon ja kyllä se noteerataan ohjaamossakin. Kestää jonkin aikaa ennenkuin lentäjät ovat analysoineet tilanteen ja ryhtyvät toimenpiteisiin. Eivät he siellä ohjaamossa hätäile vaikka paukkuisikin, vaan tekevät toimenpiteet järjestelmällisesti listan mukaan. Teknisen rikkoontumisen myötä melkein aina myös moottorin läpi kulkeva ilmavirtaus häiriintyy. Niin kauan kuin rikkoontuneeseen moottoriin vielä syötetään polttoainetta, ei polttoaine enää välttämättä pala siellä moottorin sisällä kuten pitäisi. Vaan se palaa pari metriä taaempana ja on silloin silmillä havaittava. Eli ei se moottori itsessään pala, vaan sinne syötettävä polttoaine palaa väärässä paikassa.Olen ymmärtänyt, etteivät lentäjät saaneet palovaroitusta tässä tapauksessa ja siksi antoivat moottorin olla tyhjäkäynnillä. Ja mikäli tällaisesta tilanteesta saadaan palovaroitus, ohjaamosta saadaan yhtä ainoaa vipua vetämällä ensinnäkin katkaistua polttoaineen ja muiden palavien nesteiden syöttö moottoriin ja toiseksi samaa vipua kääntämällä saadaan aktivoitua sammutusjärjestelmä. 99 prosenttia tilanteista selviää näillä toimenpiteillä. Jokainen maailman liikennelentäjä on varautunut tällaiseen tilanteeseen ja harjoittelee niitä simussa pari kertaa vuodessa. Sitten vielä lopuksi se tosiseikka, että kyllä se lentokone lentää aivan hyvin sillä yhdelläkin moottorilla. Olen hyvilläni, jos tällainen selvitys edes vähän helpottaa jotakuta lentomatkustajaa.

 

Seppo      

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa hyvä selvitys tuo ammattimiehen kokemuksella ja tiedolla höystettynä. Tuollainen jos mikä varmaan helpottaa lentopelkoisen ja kenen tahansa muunkin epävarmuutta tällaisen asian käsittelyssä.  :thmbup: Ei se tieto koskaan haittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ehkä vastaavahko tilanne simulaattorista. Jännittävä tilanne mutta ei ihan hirveän hektistä, vaikkakin toki simuloitu tilanne. Näitä on kuitenkin harjoiteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/lentokoneen_moottoriviat_erittain_harvinaisia__linnut_pahin_uhka/6619654

 

Lufthansan eilinen moottorivika menee todennäköisesti Saksan viranomaisten tutkittavaksi.

 

Joissakin tapauksissa Suomen Onnettomuustutkintakeskus suorittaa tutkinnan, jos siihen päädytään.

 

- Me saadaan virallinen lentokoneen ohjaajan tekemä raportti määräajan puitteissa. Toimitamme sen valvovalle viranomaiselle eli Saksan ilmailuviranomaiselle. Päävastuu on saksalaisilla tapauksen selvittämisessä, kertoo Henttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ThomsonFly 757 bird strike & flames captured on video:

 

Kattelepa ketjun eka sivulle, siellä on jo tämä sama Thomson video linkitetty, vanha juttu jo.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palopäällikkö kysyi kipparilta, "paloiko moottorissa liekki"

Toisen moottorin hallitsemattoman liekin kippari sammutti ja toisen moottorin liekkiä hän piti hallitusti yllä, jotta pääsi takaisin kentälle.

Eikös suihkarin polttokammiossa pidä olla liekki, jotta siitä saadaan tehoa.    :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palopäällikkö kysyi kipparilta, "paloiko moottorissa liekki"

Toisen moottorin hallitsemattoman liekin kippari sammutti ja toisen moottorin liekkiä hän piti hallitusti yllä, jotta pääsi takaisin kentälle.

Eikös suihkarin polttokammiossa pidä olla liekki, jotta siitä saadaan tehoa.    :)

 

Tällä hetkellä tiedossa olevan perusteella sitä "hallitsematonta" liekkiä ei sammutettu. Ts. rikkoontunut/sakannut moottori pidettiin käynnissä, ja esim. sammutusjärjestelmää ei käytetty.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo "rotaatio" (rotate) tarkoittaa

 

Olisikohan kevittäminen sopiva kotimainen termi. Lentoonlähdössä vauhdin kiihtdyttyä irrotusnopeuteen pilotti vetää sauvasta, jolloin nokka nousee (rotate), siipien kohtauskulma kasvaa ja kone nousee ilmaan. Jossain onnnettomuussarjassa jatkuvasti käännetty "pyörii".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mekaniikan peruslakien mukaan pyörimisliikkeeseen (rotation) tarvitaan voiman aiheuttama vääntömonentti. Nokan nostamiseen tarvitaan korkeuperäsintä, josta sitä vääntöä saadaan . Tietysti myös siivet aiheuttavat voiman, joka vääntää konetta painopisteen ympäri.

Nokkaa ei siis nosteta, vaan pyrstöä painetaan alas. Tietysti jos nopeutta on tarpeeksi, ei tarvitse mitään rotaatiota ja siivet pitääkin jo ilmassa. Aerodynamiikan ekspertit voi pistää  ::) tämän paremmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotaatio tarkoittaa hetkeä jolloin ilma-alus siirtyy maasta ilmaan ts.siivet rupeavat kantamaan.

 

FOX -kanavalta tulee sarja "lentoturmatutkinta" (samion NG-kanavalta). Kun kippari sanoo "V1...rotate",

se on systemaattisesti käännetty suomeksi "V1...pyörii"  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain oli:"No gears" käännetty muotoon:"Ei vaihteita"  :)

Oikeinhan tuo on mutta...

 

Jossain jaksossa jommassa kummassa (Egyptair 990) "plane was suspected to have elevator failure by the Egyptians" oli käännetty "egyptiläiset epäilivät koneen hissin vaurioituneen".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita käännöskukkasia riittää käytännössä ihan mistä vain aihepiiristä kun siitä puhutaan tarkemmin. On aika lailla ärsyttävää, että ko. ohjelmien kääntäjiksi ei valita sellaisia henkilöitä joilla olisi mielenkiintoa tutkia mistä oikeasti puhutaan. Google translate on ilmeisesti kova sana kääntäjien keskuudessa.. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On aika lailla ärsyttävää, että ko. ohjelmien kääntäjiksi ei valita sellaisia henkilöitä joilla olisi mielenkiintoa tutkia mistä oikeasti puhutaan.

 

Vaikka olisi mielenkiintoa niin ei välttämättä ole aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisikö käännöskukkaset myös tähän tv-kanavien kääntäjien työn ulkoistamiseen ja halvemmalla hankkimiseen?

 

Huomasin jo 30 vuotta sitten, että jos käännöksestä maksetaan liuskahinta (eli tekstin pituuden mukaan), niin kääntäjällä ei ole kovin suurta intressiä alkaa selvitellä jotakin yksittäistä termiä, koska asiaan käytetyllä ylimääräisellä ajalla ei ole vaikutusta palkkioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Liittyisikö käännöskukkaset myös tähän tv-kanavien kääntäjien työn ulkoistamiseen ja halvemmalla hankkimiseen?

 

Ovat ne käännösvirheet mielestäni lisääntyneet reilusti. Noilla pienen budjetin kanavilla tyyliin jim, subtv ja discovery (siltä osin kun sitä on suomeen kustomoitu) noita surkeita käännöksiä on tosin ollut mielestäni ihan aina. Discoveryn pyssyohjelman (future weapons) mainoksessa ääni sanoo jotain tyyliin big firepower, big round, big noise ja käännös tuosta keskivaiheilta kuuluu "suuri kääntösäde..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään