Otto Nieminen

Ultrakevyt vesitaso tippunut Rovaniemellä

44 viestiä aiheessa

Rovaniemi 05.05.2013 10:09:47 ilmaliikenneonnettomuus, keskisuuri

 

EDIT

Ultrakevyt FK-9 lentokone teki pakkolaskun pajukkoon Vitikanpäässä. Mies oli yrittänyt lentoon ultrakevyellä vesitasollaan Takaputaan kanaalimaisesta Ounasjoen sivuhaarasta. Ultra teki pakkolaskun heti nousun jälkeen Ounasjoen ja Takaputaan väliseen pajukkoon. Pakkolasku oli hallittu ja ultraan tuli onnettomuudessa silmämääräisesti vähäisiä vaurioita. Konetta kuljettanut selvisi tapahtuneesta säikähdyksellä. Palokunta suoritti onnettomuuspaikalla tarkastuksen ja levitti vaahtoa koneen ympärille.

 

Poliisi, Poliisi (2), Lapin KansaPohjolan Sanomat, Kaleva, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Uusi Suomi, Aamulehti, MTV3, YLE, Helsingin Sanomat

 

 

Putoamispaikka

 

 

©Tilannehuone

 

Kyseessä OH-U536.

 

Poliisin tiedotteesta;

Rovaniemellä Vitikanpäässä aamupäivällä 5.5.2013 sattuneen pienkoneonnettomuuden syynä oli varsin todennäköisesti liian alhainen nousunopeus.  Kone oli lähtenyt nousuun rosoiselta, pehmeältä ja osittain veden peittämältä jäältä.  Heti ilmaan nousun jälkeen kone oli kallistunut loivasti vasemmalle ja törmännyt rantakoivuihin ja kääntynyt tulosuuntaansa ja pudonnut pehmeästi tiheässä koivikossa maahan.  Yksin koneessa ollut lentäjä ei loukkaantunut lainkaan.  Lentäjällä on pitkä lentokokemus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas ollut tapahtumarikas viikko ilmailun saralla maailmalla ja Suomessa!!!  Taas tuntuu että onnettomuudet ja incidentit kasaantuu lyhyelle ajanjaksolle eli tulevat sykleissä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen siis ulltraonnettomuus ja juuri kun esitin Sysmän toissapäiväisen onnettomuuden yhteydessä että ultraonnettomuudet ovat lisääntyneet.!

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika huolestuttava kehityssuunta. Lyhyen ajan sisällä monta tuhoisaa onnettomuutta kellukkeilla varustetuille ultrille, mistähän tälläinen voisi johtua? Useasti kyse on asenteista,lentämään pitää päästä vaikka keli on puuskainen ja täysin ultratouhuihin sopimaton. Koneet on varsinkin kaksi päällä lähes aina ylipainossa. Unohdetaan että kellukkeet ei paranna koneen ominaisuuksia vaan huonontavat niitä, kone luisuu paljon helpommin. Yleensä koneet on yksityisomistuksessa ja lupakirjan saannin jälkeen ei enää taitoja säännöllisesti tutkita ( ei kertauskoululentoja tai tarkkareita) jolloin voi kehittyä omia vaarallisia toimintatapoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisin tiedote:

 

Rovaniemellä sattuneen pienkoneonnettomuuden syy on selvinnyt

05.05.2013

 

Rovaniemellä Vitikanpäässä aamupäivällä 5.5.2013 sattuneen pienkoneonnettomuuden syynä oli varsin todennäköisesti liian alhainen nousunopeus.  Kone oli lähtenyt nousuun rosoiselta, pehmeältä ja osittain veden peittämältä jäältä.  Heti ilmaan nousun jälkeen kone oli kallistunut loivasti vasemmalle ja törmännyt rantakoivuihin ja kääntynyt tulosuuntaansa ja pudonnut pehmeästi tiheässä koivikossa maahan.  Yksin koneessa ollut lentäjä ei loukkaantunut lainkaan.  Lentäjällä on pitkä lentokokemus.

 

Koneen lentokelpoisuus oli tarkastettu viimeksi huhtikuun 2013 alussa.  Seuraava tarkastus olisi ollut edessä vuonna 2016.

 

Kone vaurioitui lähinnä siivistään ja koneen toinen ponttooni oli taittunut koneen alle.  Koneesta oli valunut ulos polttoainetta, mutta paikalle rientäneiden ihmisten avulla lentäjä oli saanut konetta vaaka-asentoon ja polttoaineen tulon loppumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Copy/paste. Olisi asiallista mainita että ei ole itse kirjoitettu kun vissiin toimittajan nimi on jutun alla eli hän on muka jutun tehnyt.  >:(

 

Kierrän kaukaa nuo lehdet ja suositan lämpimästi sitä kaikille muillekkin, jos haluaa tietää mitä maailmassa oikeasti tapahtuu, ja oppia että kaikki ei ole katastrofia ja skandaalia. Nuo lehdet eivät millään tavoin kelpaa ainoaksi uutislähteeksi ellei halua olla täysin pihalla kaikesta. Nuo lehdet luovat niitä stereotypioita ja kuvitelmia mitä suomalaisilla on maailman menosta kun eivät osaa muita tahoja lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Copy/paste. Olisi asiallista mainita että ei ole itse kirjoitettu kun vissiin toimittajan nimi on jutun alla eli hän on muka jutun tehnyt.  >:(

.

Kyllähän poliisin tiedotteen tekstiin tuossa jutussa oli lisätty pariinkin kohtaan "poliisin mukaan". Eikä ensimmäinen kappale ole ainakaan samasta tiedotteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän vaimo toteaa kyseessä olleen ainakin kolmas onnettomuus.

Onkohan tällä lentäjäsankarilla ihan puhtaat jauhot pussissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän vaimo toteaa kyseessä olleen ainakin kolmas onnettomuus.

Onkohan tällä lentäjäsankarilla ihan puhtaat jauhot pussissa?

 

Tapahtumapaikalla olleen Piippolan vaimon mukaan Vitikanpään onnettomuus oli hänen miehellensä kolmas hallittu pakkolasku.

 

Kyseessä on 30 vuotta lentänyt purjelennon opettaja, joten liekö myös maastolaskut emännän tilastoissa mukana..? Tapahtumakuvauksen perusteella voidaan tuskin puhua hallitusta pakkolaskusta mutta mainiota, että kuski selvisi hamasta vammoitta.

 

EDIT: artikkelireferenssi lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjän vaimo toteaa kyseessä olleen ainakin kolmas onnettomuus.

Onkohan tällä lentäjäsankarilla ihan puhtaat jauhot pussissa?

 

Huomasitko ollenkaan, että tulit nimitelleeksi halventavaan sävyyn ihmistä, jonka nimikin löytyy noista uutisista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pasi:

Tuo sana ainakin oli alkuperäisessä artikkelissa (Lapin Kansa), suora lainaus sieltä vaimon lausunnosta. En koe tällä asianosaisen vaimon lausuntoa lainaamalla nimitteleväni ketään.

 

Mika:

jos tuohon vaimon antamaan lukemaan lasketaan pursikoneen maastolaskut, on lukema "järjellinen". Tällöin ei kyseessä ole poikkeama.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman muuta väliin. Paljonko maksaa tälle vuodelle ultran istuinpaikka-, kolmannen osapuolen- ja kaskovakuutus (esim. koneen arvo 60.000 euroa)?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman muuta väliin. Paljonko maksaa tälle vuodelle ultran istuinpaikka-, kolmannen osapuolen- ja kaskovakuutus (esim. koneen arvo 60.000 euroa)?

 

 

Tämä kiinnostaa minuakin - lähinnä siis yksityisomisteisen koneen vakuutus, ei kerhokoneen. Ja miten paljon siihen vaikuttaa esimerkiksi nimettyjen pilottien lentokokemus - vai vaikuttaako ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan tästäkin saatiin riita aikaiseksi.

 

Jari, ymmärrät kai sen että riita foorumilla on kuin luonnonlaki. Koska joku oli väärässä. Ja koska minä tiedän paremmin mitä sinä ajattelit, tarkoitit ja jopa jätit sanomatta, kun lähetit forumille epäpätevän, asiantuntemattoman ja kaikin puolin tarpeettoman kirjoituksesi.

 

Häpeätkö edes?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan tästäkin saatiin riita aikaiseksi.

 

Niinpä.

Minulla ainakin helpottaisi lukemisen ymmärtämistä (ja suodattamista) huomattavasti kun tietäisi kommentoijien ilmailutaustan. Ei-lupakirjallisten mielipiteistä ei kannata provosoitua, he erittäin harvoin ymmärtävät mistä puhuvat ihan siitä yksinkertaisesta syystä että omakohtainen kokemus asiasta puuttuu. Samasta syystä puska/vesipilottien kommenttit kannattaa lukea tarkemmin kuin pelkkien päällystettyjen kenttien operoijien.

 

Onnettomuudet ovat aina erittäin ikäviä ja varsinkin henkilövahinkoihin johtavat koskettavat aina laajaa joukkoa ihmisiä.

Silti täytyy muistaa että jokainen valitsee itse riskitasonsa. Onhan selvää että tyyppihyväksytyllä operoiminen lentoasemalta käsin on eri riskitason asia kuin oman ultran kanssa pellolta tai kotirannasta lentäminen. Yhden syksyn toimin 320 metrin peltosaralta hieman alitehoisella laitteella ja olihan se selvää että marginaalit ovat sellaisessa tilanteessa aivan olemattomat verrattuna vaikkapa viereisen Porin lentoaseman kiitotien käyttämiseen. Silti kyseinen syksy tarjosi lähestulkoon hienoimmat kokemukset mitä lyhyellä urallani olen saanut kokea. Samoin pyörien vaihtaminen kellukkeisiin lisää kiistatta riskitasoa selvästi mutta lienee sen arvoista.

 

Ainut trendi tai opetus mitä näistä viimeaikaisista löydän on se että puuskainen keli ja kellukkeet kevyissä koneissa on yhdistelmä josta on puhuttu liian vähän. Sen kummempia toimenpiteitä en viranomaisilta toivo tai odota (varsinkaan mitään xx euroa lisää lupakirjaan tai kertauksiin ei ole perusteltua, toivotaan että pää pysyy kylmänä eikä virkamies paina paniikkinappulaa).

 

/mutu alkaa

Asiaa tarkemmin tuntematta tuntuu että joko keli (rajut puuskat tms) tai sitten erittäin ahdas lentoonlähtöpaikka selittäisivät jollain tasolla tämän Rovaniemen tapauksen. Noin kokenut, vieläpä ilman moottoria paljon lentänyt opettaja tuskin ihan alkeelliseen ohjausvirheeseen muuten sortuisi?

/mutu loppu

 

Muistelen että viimevuoden kasko Eurostariin 30.000 euron summalla olisi ollut n. 1400 euroa, yksi nimetty pilotti (gpl, mgpl ja upl, 300+ tuntia). PPL-lupakirja olisi laskenut jonkinverran hintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä.

Minulla ainakin helpottaisi lukemisen ymmärtämistä (ja suodattamista) huomattavasti kun tietäisi kommentoijien ilmailutaustan. Ei-lupakirjallisten mielipiteistä ei kannata provosoitua, he erittäin harvoin ymmärtävät mistä puhuvat ihan siitä yksinkertaisesta syystä että omakohtainen kokemus asiasta puuttuu.

Kyllä vaan,samaa mieltä! Jos vaikka tuonne henk.koht.identifiointilaatikkoon(vaimikäsenyton) vaadittaisiin tosiaan tuo lupakirjataso tai edes joskus hallussa ollut. Vai johtaisiko se kenties jonkinlaiseen luokitteluun tai nokkimajärjestykseen,niinkin saattaisi käydä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakuutuksista:

Eurostar kerhokäytössä ja koulutuskäytössä ilman mitään nimettyjä pilotteja, kasko 41500€, omavastuu 1300€. Hinta 3663€

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään