Peter Lord

Enpä sitten muistanut päättää plaania.

71 viestiä aiheessa

Viime lauantaina lensin VFR-plaanilla Rovaniemeltä Jyväskylään, joka oli suljettu.  Lentosuunnitelmaan olin merkinnyt "ARR TEL ACC" eli aikomuksen ilmoittautua puhelimella aluelennonjohdolle laskun jälkeen ja päättää lentosuunnitelma.

 

Tullessani koneesta ulos soi puhelin ja ystäväni kutsui minut päivälliselle paikalliseen ulkoruokalaan. Sinne ajoimme ja istuimme pöytään.

 

Noin 2 h myöhemmin lopettelimme päivällistä ja huomasin että puhelimeni oli takkini taskussa. Noudin sen.

Näköjään 3 saapunutta puhelua 03-alkuisesta numerosta.  Vieläkään ei kello kilkahtanut.

Myös vastaajassa näkyi olevan viesti.

 

Minäpä soittamaan 03-numeroon.

 

"Lentopelastuskeskus".

 

"Tähtinen iltaa.  Asiasi tiedänkin. Nyt."

 

:-[

 

 

Eihän minulle ole ennen näin käynyt. Ja taas.

Edellisen kerran Jämillä viime kesänä.

 

Todettakoon että herrasmies linjan toisessa pääsä oli ystävällinen ja asiallinen.  Hän toivoi että kirjoittaisin muutaman sanan tästä aiheesta.

 

Avataanpa siis Niksi-Pirkka.

Kerro miten sinä muistat päättää plaanisi?

 

Jos minäkin vielä oppisin.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:D Jukka varmaan tarkoitti sellasta piipittävää muistutusta - ei suinkaan puhelua alueelta :D

Tosin, auttaa jos puhelin on käsillä - ei jos se on takin taskussa...

 

Mutta niin, ei mulla oikein ollut muuta vinkkiä tähän asiaan. Kun en itse lennä. Mutta ajatusleikkinä... Jos lokikirjan väliin laittaa lapun siihen kohtaan kun on se "seuraava tyhjä rivi", jotta sen näkee, kun täyttää koneen kirjan. Tai oman lokikirjan. Ainakin ne käsittääkseni on hyvän tavan mukaista täyttää aina heti lennon jälkeen. Ja siellä sitten olisi lappu...

 

Isot klaput kentältä poistuvien teiden varsille "muistithan päättää plaanisi" vois kans toimia, mutta saattais olla vähän liiottelua...  ;D

Tai hangarin seinään? viimeistään siihen kun vedät ovea perässäsi kiinni kun kone on laitettu halliin - toki toimii hallisäilytyksessä olevilla koneilla - ja vain jos ne tuupataan heti lennon jälkeen sinne...

 

Äh, muutama ajatus vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kirjotan aina kuulakärkikynällä vasempaan käteen - rannekellon viereen pienellä "fpl", kun olen plaanin tehnyt. Kun kone on ns "on block" katson aina ajan rannekellostani. Siinä se osuu silmään välittömästi, ja sitten vain puhelin kouraan ennenkuin rupeaa aukomaan hallinovia, tai edes poistuu koneesta.

 

Saanko koputtaa puuta - en ole vielä unohtanut päättää lentosuunnitelmaa, mutta ehkä tähänkin pätee se vanha ja tunnettu fraasi. On niitä, ketkä ovat....ja on heitä, ketkä eivät vielä ole....laskeneet mahalleen, kaataneet vesikonetta...tai unohtanut päättää plaania  :)

 

Tuo minun tapa ei ole varmasti kaikista mukavin, mutta muste lähtee pyyhkäisemällä kostealla - ja ainakin oma muistini on senverran kehno, että joku muistutin on pakko olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satuinpa olemaan töissä kun asia aktualisoitui. Minulta tultiin kysymään olisko paremmin toimivaa numeroa, mutta todettiin että minunkin tietämää oli jo yritetty edellä näkyvin tuloksin. Kyllä me kaikkemme yritetään ja kysellään ja tiedustellaan tarvittaessa kylän tunnetut ilmailijat ja muut lentokenttätautiset jos satutaan tietämään tarkoituksella onks Viljoo näkynyyt?

 

Mutta itse asiasta... tein taannoin aiheesta artikkelin paikalliseen ilmailulehteen ja soittelin plaaninsa unohtaneille piloteille kysellen miten unohdus pääsi syntymään. Aika monessa tapauksessa laskun jälkeen tulee joku odottamaton tekijä, kuten tuttava koneelle ja keskeyttää meneillä olevat rutiinit. Siinä kun koneen yleensä muistaa laittaa pysäköintikuntoon, tuppaa tuo plaanin päättämisen muistaminen olevan hankalaa. Näin se kävi itsellenikin ja karahdin kuulema aika punaiseksi kun Jämillä armoitettu ravintoloitsija Ketku tuli sanomaan että töistäs soittavat...

 

Joskus Jyväskylän Gini-taivaalla jaettiin työnantajan teettämiä punaisia "Muistitko päättää lentosuunnitelman?" -kylttejä, jotka tiettävästi toimivat sen aikaan kun ne olivat uusia ja kiinnittivat huomiota. Ehkä uusintakierros olisi paikallaan kun nämä nommat työllistävät melkoisesti aluelennonjohtoa kesäisin.

 

Ehkä toimivin ratkaisu on laittaa puhelimeen hälytys, joka on ajoitettu 5-15 minuuttia ETAn jälkeen. Ollaan tod.näk. maassa ja mahdollisesti kuullaankin hälytys. Tätä ainakin itse käytän, nokialaisissa on tähän asti toiminut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika monessa tapauksessa laskun jälkeen tulee joku odottamaton tekijä, kuten tuttava koneelle ja keskeyttää meneillä olevat rutiinit.

 

Jep.. Been there, done that.

 

Helpoin tapa muistaa plaani olisi miettiä joku asia minkä teet aina jokatapauksessa lennon lopuksi (esim. logikirjan täyttö?), ja yhdistää siihen sopiva muistutus. (jos kännykkä ei tähän tarkoitukseen sovi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran on meinannut unohtua. Räyskälässä menin tankille ja tankkauspaikalla oli kyltti: Muistithan päättää lentosuunnitelman. Muuten olisi unohtunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä kirjotan aina kuulakärkikynällä vasempaan käteen - rannekellon viereen pienellä "fpl", kun olen plaanin tehnyt.  

Tämä vaikuttaa lähes idioottivarmalta! Kiitos Saulille hyvästä vinkistä!

Nimim: Neljä kertaa missannut plaanin sulkemisen :-[

EDIT: Ja joka kerta tilanne pelastunut puhelinsoittoon,onneksi on ollut auki!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin tilatotietoutena: EFIN käsittelee vuosittain noin vajaat 400 SAR-tapausta, joista n. 150-170 liittyy unohtuneisiin ARR-ilmoituksiin. Monesti olen nähnyt kun on käämin palaminen ollut vuoronesimiehellä lähellä. Olisi hyvä idea avata puhelin välittömästi lennon jälkeen (tai laittaa on-line -tilaan takaisin) ja pitää sitä saatavilla. Näin saadaan tuo viive pienemmäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.. Been there, done that.

 

Helpoin tapa muistaa plaani olisi miettiä joku asia minkä teet aina jokatapauksessa lennon lopuksi (esim. logikirjan täyttö?), ja yhdistää siihen sopiva muistutus. (jos kännykkä ei tähän tarkoitukseen sovi)

 

Olen ottanut tavaksi kirjoittaa muistutuksen polvipöytään aina jo lähettäessäni plaanin. Kirjaan siihen viereen sitten lentoajat, ja ne tulee tsekattua heti lennon jälkeen päiväkirjoja täytettäessä. Kuvittelisin, että tämäkin olisi aika idioottivarma keino, mutta saapa nähdä. Olenpa kerran unohtanut päättää plaanin, vaikka muistutus oli puhelimessa (unohtui kiinni), hallin seinässä olevassa kyltissä, kerhon ovessa ja ties missä. Kyllä siinä naama taisi vähän punoittaa selitellessäni asiaa luurin toisessa päässä olevalle vihaiselle sedälle... ::)

 

Kerran on tullut soitto lentopelastuskeskuksesta, mutta pari kertaa on tainnut käydä aika hilkulla. Pystyn samaistumaan tuohon Jounin kirjoitukseen, eli rutiinien keskeytyessä unohdus sattuu helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en "osaa" lähteä ilman puhelinta oikein mihinkään, eli huomaan kyllä jotain puuttuvan jos yritän poistua koneelta ilman puhelinta. Edelleen olen päätynyt menetelmään, etten avaa turvavyötä, ennen kun se plaani on päätetty. Eli joko jäähdytyskäytön aikana tai moottorin sammutuksen jälkeen kytken sen puhelimen päälle ja hoidan soiton ensimmäisenä, ennen kun lähden esimerkiksi lukemaan joitain saapuneita tekstiviestejä. Vyö aukeaa vasta sitten kun plaani on päätetty. Kun tämän tekee joka kerta samalla tavalla, siitä tulee niin vahva tapa, että tulee herkästi "outo olo" jos yrittäisi toimia toisin. Kerran olen kyllä joutunut korjaamaan tilanteen avattuani vyön epähuomiossa, mutta laitoin sen silloinkin uudestaan kiinni :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi idea missä saattaisi olla jujua on se sähköinen plaanilomake / fpl-järjestelmä.. Kun siellä on se pilotin kännykkänumero varmaan lähes aina kuitenkin, voisiko se lähettää tekstarin esim. vartti sen arvioidun laskuajan jälkeen pilotin kännykkään jos plaani on vielä aktiivinen? Saattaisi herättää pilotin ennen kuin se virallinen puolituntinen on kulunut ja säästää aika usein turhalta härdelliltä..?

 

- T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joissakin koneissa tarkastuslistat yltävät niin pitkälle että niillä tehdään myös koneen sammutusproseduurit...listan loppuun voisi lisätä: Muista päättää lentosuunnitelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Edelleen olen päätynyt menetelmään, etten avaa turvavyötä, ennen kun se plaani on päätetty.

 

Tämä kuullostaa oikeasti fiksulta tavalta. Toinen on tietysti asettaa herätys sen 15 min lennon arvioidun päättymisen jälkeen.

Niin, ja tietysti se itse käyttämäni. Eli lennän ilman plaania aina kun se vain suinkin on mahdollista...  ::)

 

Tuossa Peterin aloituksessa osui silmään että 2 h oli kulunut laskeutumisesta. Eikös silloin olisi pitänyt olla jo vähintäänkin SAR-laivue ilmassa pitkän aikaa, vai mitä hyötyä koko plaanista muuten olisi pelastuspalvelun kannalta? Vai oliko lennonjohto muita reittejä myöten saanut varmistettua että kaivattu kone on turvallisesti platalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iphone muistutuksissa on myös mahdollisuus tehdä siitä paikkakohtainen. Eli kun saapuu kartalla tiettyyn paikkaan, puhelin piippaa ja muistuttaa miksi olen täällä.

Mulla kovin tarpeellinen ihan päivittäin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kauhutarinat saavat hien pintaan jo pelkästä ajattelemisesta. Kun tämä liikennelentäjän ura alkaa olla paketissa ja haaveena on suorittaa ultralupakirja tms., en taida sittenkään uskaltaa. Dispatchin puutteesta vielä ehkä jotenkin selviää, mekaanikon päivätarkastuksen puuttuminen harventaa jo vähiäkin hiuksia, plaanin tekeminen itse on siinä rajoilla mutta plaanin lopettamisen muistaminen lienee jo lähes ylivoimaista. Antaiskohan vaimo pitää sihteeriä lennoilla mukana?

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä kauhutarinat saavat hien pintaan jo pelkästä ajattelemisesta. Kun tämä liikennelentäjän ura alkaa olla paketissa ja haaveena on suorittaa ultralupakirja tms., en taida sittenkään uskaltaa. Dispatchin puutteesta vielä ehkä jotenkin selviää, mekaanikon päivätarkastuksen puuttuminen harventaa jo vähiäkin hiuksia, plaanin tekeminen itse on siinä rajoilla mutta plaanin lopettamisen muistaminen lienee jo lähes ylivoimaista. Antaiskohan vaimo pitää sihteeriä lennoilla mukana?

 

Seppo

 

No mutta kyllähän ultraankin mahtuu försti mukaan joka hoitaa mainitsemasi triviaalit jobit sillä aikaa kun kippari itse pitää hauskaa puikoissa? ;)

 

P.s. Vaimolle ei tarvitse kertoa että försti on nainen, niinkuin nykypäivään kuuluu...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyväskylän hyppykone oli lopulta vahvistanut että meidän koneemme on platalla hyvässä järjestyksessä.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyväskylän hyppykone oli lopulta vahvistanut että meidän koneemme on platalla hyvässä järjestyksessä.

 

Peter

 

Käytämme duunissa juuri tämäntyyppisiä kikkoja. Jos niitä ei ole käytettävissä, lähtee poliisi tarkastamaan asiaa. Plaanissa ilmoitettuun numeroon soittaminen on tietysti ihan ensimmäinen toimenpide.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä paras keino on pidentää PPL-lentokoulutuksen teoriaosuutta 5 tuntia...nyt on kaikki keinot lueteltu?

 

Mulla on yleensä printattuna se e-plaanin rimpsu ja siinä on lopussa se muistutus ARR joka muistuttelee. Paras taitaa kuitenkin olla rutiini etten nouse koneesta ennen kuin olen soittanut plaanin loppuun. Kerran meinasi unohtua, istuin jo Hyvinkäällä lupilla kun hätkähdytti ja soitin.

 

Kännyyn air nav pro niin sitä sammutellessa muistaa soittaakin?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi vinkki jota olen nähnyt käytettävän (ei ole siis oma ideani) ....

OFP:n reunaan isoilla kirjaimilla ja ehkä punaisella tussilla kirjoitettuna "PÄÄTÄ PLAANI".

Toinen idea olisi erillinen esim. laminoitu A5-kokoinen muistilappu jossa punaisella (ja boldattuna) "MUISTITKO PÄÄTTÄÄ PLAANIN?"

Ko. lappu sitten sijaitsee AINA joko oman lentopäiväkirjan välissä, siinä kohdassa johon seuraava lento kirjataan tai sitten konekohtainen lappunen koneen matkapäiväkirjan välissä samassa välissä johon jokainen lento kuitenkin merkataan, vaikka oman kirjan täyttäminen jäisi kotona tehtäväksi.

 

-marko-

 

edit: kirjoitusvirheiden korjaukset

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Saulin "fpl" rannekellon viereen kuulostaa tähänastisista parhaimmalta.  :thmbup:

 

Tuomaksen idea SMS muistutuksista sillä tavalla, että esim muutama minuutti ennen ETA:a ja 15min ETA:n jälkeen tulisi viesti 5min välein kunnes FPL suljettu, on kanssa tosi hyvä. Varmaan olisi helposti toteutettavissakin.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään