Peter Lord

Enpä sitten muistanut päättää plaania.

71 viestiä aiheessa

Yksi idea missä saattaisi olla jujua on se sähköinen plaanilomake / fpl-järjestelmä.. Kun siellä on se pilotin kännykkänumero varmaan lähes aina kuitenkin, voisiko se lähettää tekstarin esim. vartti sen arvioidun laskuajan jälkeen pilotin kännykkään jos plaani on vielä aktiivinen? Saattaisi herättää pilotin ennen kuin se virallinen puolituntinen on kulunut ja säästää aika usein turhalta härdelliltä..?

Kyllähän siitä lähdetään että tässä touhussa pitää pystyä toimimaan ilman moisia muistutuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota.. Nyt ihan täysin aiheen vierestä tyhmä kysymys, mutta tuli tästä mieleen. Jos vaikka joku kokeneempi viitsisi valistaa. :)

 

Mistä ihmeestä löytyy tuo tieto että mihin lentosuunnitelman päättäminen puhelimitse onnistuu ulkomaiden tapauksessa korpikentille operoidessa? Kyseisen maan AIP:sta varmaan jostain, mutta sokea ei nyt löydä.. Saksa, Viro, Ruotsi esimerkiksi. En itse asiassa löytänyt Suomenkaan osalta oikein yksiselitteistä tietoa AIP:sta.

 

Ketjun topicista sen verran että tuo Saulin idea tosiaan kuulostaa hyvältä, pitänee alkaa itsekin kirjoittelemaan käpälään korpikentälle lentäessä. Vielä ei ole kertaakaan unohtunut, mutta kyltti kentällä on pelastanut jo pari kertaa..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän siitä lähdetään että tässä touhussa pitää pystyä toimimaan ilman moisia muistutuksia.

 

Sillä mitä pitäisi tapahtua, ja mitä tapahtuu ei ole monesti paljoakaan tekemistä toistensa kanssa:

 

EFIN käsittelee vuosittain noin vajaat 400 SAR-tapausta, joista n. 150-170 liittyy unohtuneisiin ARR-ilmoituksiin.

 

Asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuitenkaan, joten apuvälineistä ja muistutuksista ei liene haittaa tässä.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Check-listat käyttöön myös harrasteilmailupuolelle. Helppoa ja halpaa.

 

Eiköhän näin olekin. loppuu vain tehtävien luettelointi niissä listoissa liian aikaisin.

 

Sitten pikkuisen "löylyä kehiin"  Minä en ole (vielä) koskaan unohtanut lopettaa plaania. Syy on siinä että samalla kun ilmoitan lähialueen ulos jatkan lausetta sanoilla: " ja päätän lentosuunnitelman tähän"

Noin alkuvaiheessa matkaa sen vielä jaksaa muistaa. 8)

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihe on kyllä hämmentävän haasteellinen. Etenkin kun sekakäyttää korpikenttiä ja valvottuja, lentää välillä plaanilla ja välillä ilman jne. Rutiinia on silloin huomattavan hankala kehittää. Eri koneilla lento päättyy myös aivan eri tavoilla. Jotensakin tulee nykyään käytetyksi yhä vähemmän ja vähemmän rannekelloa, kun joka himmelissä on joku atomikello vakiovarusteena. Siksi ranteeseen tekstaaminen ei oikein toimi (eikä sitä muutenkaan harrasta kuin teinitytöt!). Eikäpä tästä pitkään ole, kun Suunnosta loppuivat patterit kesken lennon. Kännykän kanssa on käynyt useamman kerran samoin (hassua sinällään, kun se on kiinni lennolla...  :-[ ). Jatkuvasti näkösällä oleviin lappuihin turtuu, todennäköisesti. Minä lennän usein joko OFP:n tai vihkon kera (tai molempien). Niihin kirjailen ajat, atis-tiedotteet yms. lennolla eteen tulevan mielenkiintoisen informaation. Niinpä toimivin tapa on ollut oikeastaan kirjata riittävän isolla on-block sarakkeen kupeeseen, että PLAANI tai FPL, ehkä jopa PÄÄTÄ -imperatiivilla varustetuna. (Ollapa siihen integroituna sini-punakynä.) Silloin sen pitäisi olla mielessä aika lähellä sitä hetkeä, kun kone on parkissa. Muistilappu kirjan välissä ei vältsisti auta, kun ajatkin tulee kirjatuksi usein vasta päivän päätteeksi. Toki jossain määrin tulee harjoitetuksi myös puhelimen muistutuksia, mutta mulla on paha tapa tunkea luuri jonnekin takin taskuun tai kassin syövereihin ja unohtaa se sinne. Eipä sieltä pikku piippaus edes kuulu, etenkään jos on jonkin verran taustamelua. Toisia koneita tulee lennetyksi listoilla, toisia ei, joten niihin kirjaaminenkaan ei ole absoluuttisen varma toimenpide. Toisen kautta tarkastuslistojen täyttäminen kaikella pilotin-mielestä-olisi-kiva-ja-hyvä-tehdä-asiat-näin -tyyppisellä informaatiolla on vähän hanurista muutenkin. Tiedä sitten pitäiskö sitä tehdä joku ihan oma lennon jälkeisten asioiden huomiointiin liittyvä lappunen, jossa plaaniasia on selkeästi ykkösenä. Millähän sitä muistais lukea...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä ihmeestä löytyy tuo tieto että mihin lentosuunnitelman päättäminen puhelimitse onnistuu ulkomaiden tapauksessa korpikentille operoidessa? Kyseisen maan AIP:sta varmaan jostain, mutta sokea ei nyt löydä.. Saksa, Viro, Ruotsi esimerkiksi. En itse asiassa löytänyt Suomenkaan osalta oikein yksiselitteistä tietoa AIP:sta.

 

AIP:stä löytyy pari kohtaa:

 

GEN 3.3-7

Kohta 6 (taulukko)

Lentosuunnitelmien aktivointi- ja

päättämisilmoitukset (DEP/ARR) /

Activating and closing flight plans:

+358 3 286 5172

 

ENR 1.10-3

Kohta 1.5 b)

Kun saapumispaikalla ei ole ATS-elintä tai ATS-elin on

suljettu, tulee saapumisilmoitus tehdä mahdollisimman

pian laskun jälkeen nopeimmalla käytettävissä olevalla

tavalla lentosuunnitelmassa esitetylle ATS-elimelle

(ensisijaisesti ACC).

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIP:stä löytyy pari kohtaa:

 

GEN 3.3-7

 

ENR 1.10-3

 

Oukei, dokumenttien nimetkin auttanevat jo muiden maiden suhteen vihjeenä siitä mistä dokumentista voisi löytyä. Eli kaivampa Saksan AIP:ta lisää.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Saulin "fpl" rannekellon viereen kuulostaa tähänastisista parhaimmalta.  :thmbup:

 

Tero

 

Otin tämän käytännöksi jo varmaan viisitoista vuotta sitten. Tulin silloin yhtenä iltana Hyvinkäälle voimakkaan ukkosrintaman edellä. Ensimmäiset pisarat tuli niskaan kun saatiin kone parkkiin. Kauheella hässäkällä kone halliin ja kamat autoon ja kotiapäin. Kentän portilla muistui mieleen plaanin päättäminen. Laskusta oli jo kulunut reilu vartti. Silloin ajattelin, että vastedes piirtelen vaikka kynällä käteen merkin, että muistan soittaa. Muuten toimintani menee samalla tavalla, kuin Tatulla tuolla aiemmin. Vyöt ei aukea, eikä kukaan poistu koneesta mihinkään, ennenkuin plaani on päätetty. Voi kuullostaa neuroottiselta, mutta siihen ei tosiaan vaadita kuin se yksi häiriötekijä, joka vie ajatukset muualle - niin unohdus on valmis.

 

Nyt kun tänne veistelin tämän virren, niin ihan varmasti tänä kesänä tulee se ensimmäinen kerta  ::)

 

Koneen kelloa ja ajanottolaitteita en juurikaan edes käytä, vaikka ohjaimissa kiinteästi asennettuna on oikein sveitsiläisvalmisteinen väline. Ihan edullinen muutaman satkun japanilainen radiokontrolloitu krono, joka ottaa virtaa liikkeestä - ja backuppina akku. Onhan tuossa näyttökin, josta näkee akun varaustilan. Vanhakin alkaa jo olla, mutta aina vaan toimii  :)

 

Laukkasella on ihan eri pelit alla, kun Avidynet ja atomikellot kiiluu paneelissa - ne ovat minulta saavuttamattomissa. Siksi pitää piirrellä kännyyn, kuin teinityttö  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika usein on joutunut oikein yrittämään pysyä koneessa sisällä siihen asti, että plaani on päätetty puhelimella.

Jos kaveri tai joku muu tulee heti laskun jälkeen ihmettelemään, on kiire kuselle tms, on tosiaan vaarana että soitto unohtuu. Mulla on tilillä 3.

Tuo vyöt kiinni kunnes plaani on päätetty lienee toimivin juttu.

Toki lentopelastuskeskuksen/aluelennonjohdon soitto autaa muistamaan aina jonkin aikaa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasella on ihan eri pelit alla, kun Avidynet ja atomikellot kiiluu paneelissa - ne ovat minulta saavuttamattomissa. Siksi pitää piirrellä kännyyn, kuin teinityttö  ;D

 

Hih hii!  :laugh: Avidyne on koko lailla vieras keksintö, mutta geetonneja alkaa jo jokusessa kojeessa olla. Lähinnä meinasin kuitenkin gepsejä. Niitä kun on melkein laitteessa kuin laitteessa. Täytyy yrittää assosioida homma noihin turvavöihin jotenkin. Tuulialla tulee vaan usein suoritetuksi pikku jäähdytyskäyttö, jonka aikana on kiva avata kabiini ja irroitella vyöt nautiskellen potkurivirran tuomasta tuuletuksesta kuuman keikan jälkeen. Siinä kainalo äkkiä kuivahtaa. Tuuliassa ei muuten ole atomikelloa ja kännykkääkin täytyy säilyttää yleensä hattuhyllyllä jossain pussukassa  ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antaiskohan vaimo pitää sihteeriä lennoilla mukana?

 

Seppo

 

Seppo, nykyään on vaan niin kovin vaikeaa löytää hyvää henkilökuntaa!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itellä kerran unohtunut joten olenkin ottanut tavaksi päättää radiolla alueen jaksolle kun olen liittynyt laskukierrokseen.  :thmbup: Sori semisti off-topic...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itellä kerran unohtunut joten olenkin ottanut tavaksi päättää radiolla alueen jaksolle kun olen liittynyt laskukierrokseen.  :thmbup: Sori semisti off-topic...

 

Sinällään hyvä etteipä tule turhia hälytyksiä, mutta tällä lailla saattaa vain jäädä hälytystoimenpiteet suorittamatta jos jotain sattuukin. Laskeutuminen muistaakseni on kuitenkin lennon riskialttein osuus.

 

Lennonjohtajana en ole ikinä ymmärtänyt ilmailijoita jotka ovat liikkeellä ilman plaania tai päättävät lentosuunnitelmansa kesken lennon. Toki monilla on varmaan omakin hälytyspalvelukoneisto olemassa, mutta ei vara venettä kaada...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään hyvä etteipä tule turhia hälytyksiä, mutta tällä lailla saattaa vain jäädä hälytystoimenpiteet suorittamatta jos jotain sattuukin. Laskeutuminen muistaakseni on kuitenkin lennon riskialttein osuus.

 

Lennonjohtajana en ole ikinä ymmärtänyt ilmailijoita jotka ovat liikkeellä ilman plaania tai päättävät lentosuunnitelmansa kesken lennon. Toki monilla on varmaan omakin hälytyspalvelukoneisto olemassa, mutta ei vara venettä kaada...

 

Olen varsin ihmetellyt tuota ensimmäistä käytäntöä ja toistakin myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen noudattanut sellaista tapaa, että ajattelen plaanin sulkemisen osaksi sammutuslistaa (engine shutdown checklist), vaikka sitä ei ole listassa mainittukaan. Eli en laita listaa pois enkä varsinkaan nouse koneesta ennen kuin plaani on päätetty.

 

Vielä parempi tietysti olisi, että asia olisi listassa mainittu. Unohdusten välttämiseksihän tarkastuslistat on keksitty?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun toimii valvotulta kentältä (EFTP), tuntuu plaanin kanssa lentäminen niin luonnolliselta ettei ilman varmaan osaisi ollakaan. Itse pidän mukavampana vielä lentää A040-A050 koroissa matkaa, niin siitäkin syystä.

Minullekin on kerran soitettu  :-[  jonka jälkeen olen ottanut myös tuon tavan, että ennen vöiden avaamista koneen sammutus ja puhelimesta kellon katsominen kirjaa varten sekä ARRi-soitto. Toivon, ettei tarvitse toista kertaa perään soitella.

Luulenpa, että näin kauden alkupuolella unohtaminen on helpompaa, kun rutiinit eivät ole rutiineita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tulee lennettyä niin paljon myös ilman plaania paikallislentoja, että yhtä huonolla tuurilla niillä lennoilla saattuu jotain kuin tuolla plaanin kanssa lennetyn lennon parilla viimeisellä minuutilla... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta tulee lennettyä niin paljon myös ilman plaania paikallislentoja, että yhtä huonolla tuurilla niillä lennoilla saattuu jotain kuin tuolla plaanin kanssa lennetyn lennon parilla viimeisellä minuutilla... :-\

Lennon pari viimeistä minuuttia lienee kuitenkin vaarallisimmat?

Joku voisi vielä viisastella että kaputtilennolla varsinkin...

 

Mutta tarkoitan tällä yleensäkin laskeutumista.

 

-Markku

ps. Siksi Lentosuunnitelma-apurissa (http://koti.mbnet.fi/korsu/ilmailu/plan3/) on oletuksena "Puhelimella maassa (EFES)", ellei ole lennonjohtokenttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikallislennot, kentänkierrot minäkin lennän ilman lentosuunnitelmaa. Matkalennot lukuunottamatta ihan 20min säteellä kotikentästä, teen aina lentosuunnitelmalla - enkä päätä sitä ennenkuin olen turvallisesti hallin kupeessa. Nuokin pienet matkat voisi tehdä plaanin kanssa, mutta jotenkin ne on aina tullut lennettyä ilman.

 

Pidemmät tulee aina lennettyä korkeammalla, joten silloin plaani on ihan perusteltu juttu. Sitä, että ajellaan matkaa alle esim. 1500ft, ettei vaan tarvitse puhua lennonjohtajalle mitään - en ymmärrä edelleenkään. Eikai sitä lennonjohtajaa nypi plaanin mukaan korkeammalla esim. TMA:ssa lentävä VFR kone...eihän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä lennän usein joko OFP:n tai vihkon kera (tai molempien). Niihin kirjailen ajat, atis-tiedotteet yms. lennolla eteen tulevan mielenkiintoisen informaation. Niinpä toimivin tapa on ollut oikeastaan kirjata riittävän isolla on-block sarakkeen kupeeseen, että PLAANI tai FPL, ehkä jopa PÄÄTÄ -imperatiivilla varustetuna.

Tämä kuulostaa tutulta.

Itselläni on kanssa aina käden ulottuvilla A5 kierrevihko, jossa on lennon reitti, suunnat ja muita tarpeellisia tietoja. Siihen kirjaan lähtö- ja laskuajat joten siihen voi kohtuullisen suurilla kirjaimilla kirjoittaa PÄÄTÄ PLAANI. Aina tuota ei tule kirjoitettua, mutta varsinkin kevään ensimmäisillä korpikentille päättyvillä lennoilla kannattaa kirjoittaa...

Siihen tekstin alle voi sitten tarvittaessa kirjoittaa myös "Soita torniin", jos niin on pyydetty... :-[

 

-Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajana en ole ikinä ymmärtänyt ilmailijoita jotka ovat liikkeellä ilman plaania tai päättävät lentosuunnitelmansa kesken lennon.

 

Tässä muutaman vuoden kun on Jämi Fly Innissä ollut parkkipirkkona olen aina muistuttanut saapunutta konetta, että muista päättää  lentosuunnitelma. Aika moni on jopa hienoista ylpeyttä äänessää sanonut, että "ei meillä semmoista oo" ja eräskin sanoi jopa, että "me tultiin ihan nautiskellen, ei ole suunnitelmaa".

 

Tosin sattuu sitä paremmissakin perheissä. Viimevuoden Jämi Fly Innissä Rajavartiolaitoksen Dornier unohti päättää lentosuunnitelman. Soittelivat sitten EFESiin kun kysyin että onko päätetty. Sanoi vain puhelun jälkeen, että olivat kyselleet että onkohan se CASA jo tullut sinne kun niillä on suunnitelma päättämättä.  ;D

 

Edit: Korjattu Fokker Dornieriksi  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään