Peter Lord

Enpä sitten muistanut päättää plaania.

71 viestiä aiheessa

on sitä minullekin joskus FlyInnin infoon soitettu ja kysytty onko tiettyä konetta näkynyt kun ei oo plaania päätetty.

Olihan se - onneksi.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

on sitä minullekin joskus FlyInnin infoon soitettu ja kysytty onko tiettyä konetta näkynyt kun ei oo plaania päätetty.

Olihan se - onneksi.  ;)

 

Juu, kyselty on multakin ja onneksi olen löytänyt koneet kentältä. :thmbup:

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Check-listat käyttöön myös harrasteilmailupuolelle. Helppoa ja halpaa.

 

Ne ovat.

 

Mutta onko olemassa "viivoitinta" joka menee rivin alaspäin kun sitä painaa tms? Idea on, että mulla on tarkistuslista (laminoitu papru) ja luettuna ja toimittuani rivin mukaan tökkäsen sitä tms ja se menee eteenpäin seuraavaan. Olisi luotettavampi kuin peukalo.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne ovat.

 

Mutta onko olemassa "viivoitinta" joka menee rivin alaspäin kun sitä painaa tms? Idea on, että mulla on tarkistuslista (laminoitu papru) ja luettuna ja toimittuani rivin mukaan tökkäsen sitä tms ja se menee eteenpäin seuraavaan. Olisi luotettavampi kuin peukalo.

 

 

Garmin 430 ja 530, esimerkiksi, mahdollistavat listojen tallentamisen ja lukemisen rivi kerrallaan ENTER:illä. Luultavasti muissakin malleissa onnistuu. Kuka tietää ?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garmin 430 ja 530, esimerkiksi, mahdollistavat listojen tallentamisen ja lukemisen rivi kerrallaan ENTER:illä. Luultavasti muissakin malleissa onnistuu. Kuka tietää ?

 

Peter

 

Garmin G1000, jos on tarkistuslistaoptio.

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Garmin 430 ja 530, esimerkiksi, mahdollistavat listojen tallentamisen ja lukemisen rivi kerrallaan ENTER:illä. Luultavasti muissakin malleissa onnistuu. Kuka tietää ?

 

500 Aera näämmä ei, tai en ainakaan löytänyt sellaista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysinpä tämän ketjun kun itse unohdin päättää plaanin perjantaina.

 

Olin matkalla EFHF-EFLA, ja puhelimella oli tarkoitus päättää. Maassa oli heti opettaja vastassa ja siinä tohinassa pääsi koko juttu unohtumaan.

 

Olimme opettajan kanssa vesikonetta lentämässä myöhemmin, kun vesivehmaan taajudella alettiin kysellä KAS:in perään, hetki meni ennen kuin tajusin että ei hel....

 

:-[

 

Noh, onneksi olimme kuulolla ja sain heti yhteyden aluelennonjohtoon. Myöhemmin huomasin että kännykkään oli tullut monta soittoa juuri siitä 03 numerosta, ja samanlainen tekstiviesti.

 

Täytynee jatkossa kirjoittaa muistilappu, tämä oli jo toinen kerta, viimeksi tosin olin puhelimen äärellä.  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lennonjohtajat välillä aika salapoliisityötä saavat tehdä. Viime kesänäkin minulle soitti alueesta lennonjohtaja ollessani kahvilla Tuuloksen ostoskeskuksessa tiedänkö onko Räyskälään laskeutunut Hinu/lennonjohtaja yhdistelmä. Parin soitoin jälkeen soitin takaisin alueeseen ja ilokseni pystyin ilmoittamaan että kone löytyy ja k.o pilotti tulee töihin sinne kello 14.00. Sattuu sitä joskus ammaittilaisillekkin  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lennonjohtajat välillä aika salapoliisityötä saavat tehdä. Viime kesänäkin minulle soitti alueesta lennonjohtaja ollessani kahvilla Tuuloksen ostoskeskuksessa tiedänkö onko Räyskälään laskeutunut Hinu/lennonjohtaja yhdistelmä. Parin soitoin jälkeen soitin takaisin alueeseen ja ilokseni pystyin ilmoittamaan että kone löytyy ja k.o pilotti tulee töihin sinne kello 14.00. Sattuu sitä joskus ammaittilaisillekkin  ;)

 

Joo, olin tuomassa Hinua Liettuan Prienaista Teiskoon. Siinä kävi niin, että lennettyäni Pärnusta Räyskälään rullasin suoraan tankille, koneelle tuli hyvä ilmailijakaveri moikkaamaan ja unohtui koko juttu. Aiemmalla 3 legillä ei ollut mitään ongelmaa, kun sai itsekseen touhuta. Ehdin jopa laittaa sosiaaliseen mediaan päivitykset näistä pysähdyksistä. Nyt ei ehtinyt, piti olla töissä jo 12:30. Räyskälästä mua ei löytynyt, kun olin jo pitkällä Pirkkalan TMA:lla ja tutkan jaksolla.

 

Duunissa sitten tervehdittiin Laukkasen Jouni -vainaata. Kollegiaalista vittuilua kesti hieman toista viikkoa.

 

Tämä on muuten tuttu tarina, kun tein aikanaan jutun Ilmailuun aiheesta. Merkittävä osa näistä tapahtuu siten, että kentällä kaveri tulee juttelemaan ja ARRin kertominen vaan unohtuu. Ehdottaisin, että otetaan uusi käytäntö kentillä: Menkää tervehtimään ja tutkailemaan laskeutunutta konetta, mutta pakollisten hyvien päivien jälkeen voitaisiin kysyä kaikilta "muistitko päättää plaanin". Miten olisi? Itse en osaisi harmistua tällaisesta utelusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä lennonjohtajat välillä aika salapoliisityötä saavat tehdä.

 

Ai niin: sulle soitettiin, koska olet Räyskälän, tuon syrjässä sijaitsevan ja huonojen kulkuyhteyksien päässä olevan Pohjoismaiden suurimman lentokeskuksen lentokentän päällikkö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailutapahtumissa voisi myydä semmosia isoja rintanappeja missä lukee "ASK ME ABOUT MY FLIGHT PLAN".. vois sen laittaa paidanrintamukseen lähtiessä.. :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinällään hyvä etteipä tule turhia hälytyksiä, mutta tällä lailla saattaa vain jäädä hälytystoimenpiteet suorittamatta jos jotain sattuukin. Laskeutuminen muistaakseni on kuitenkin lennon riskialttein osuus.

 

Lennonjohtajana en ole ikinä ymmärtänyt ilmailijoita jotka ovat liikkeellä ilman plaania tai päättävät lentosuunnitelmansa kesken lennon. Toki monilla on varmaan omakin hälytyspalvelukoneisto olemassa, mutta ei vara venettä kaada...

 

EFAA:lla ei kuulu radio kentällä eikä aina puhelinkaan. Kyllähän se riepoo päättää plaani ilmassa, mutta minkäs teet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFAA:lla ei kuulu radio kentällä eikä aina puhelinkaan. Kyllähän se riepoo päättää plaani ilmassa, mutta minkäs teet.

 

Olisko Finavian mahdollista mahdollistaa plaanin päättäminen tekstiviestillä? Se saattaisi auttaa kuvaamassasi tilanteessa, jossa puhelimella ei ehkä saa kunnon yhteyttä. Tekstari menee perille vähän huonommallakin kuuluvuudella ja nykypuhelimet jopa ilmoittavat, jos tekstaria ei saada liikkeelle.

 

Lentosuunnitelman, ja siten pelastuspalveluoption, päättäminen ennen lennon kriittisintä vaihetta ei tosiaan ole kovin mielekästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisessa järjestelmässä sekä plaanin aktivointi että päättäminen taitaa onnustua SMS:lla, varsin kätevää.

 

Miten se auttaa tuohon plaanin päättämisen muistamiseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos plaani päätettäisiin tekstiviestillä, niin voisin kuvitella, että kun puhelin hälyyttää, kun se on viritetty hälyyttämään ennen kuin plaanin päättämisen aika on käsillä, niin aika moni huomaisi kännykkään tarttuessaan, että pitää lähettää myös plaanin päättävä viesti.  En ole tutkinut asiaa tarkemmin, mutta voisin kuvitella, että ns. älypuhellimiin voisi löytyä sovellus, joka lähettäisi ennalta laaditun viestin haluttuun aikaan, jos puhelin vielä on käyttökunnossa.

- Lauri Tarkkonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhelinmuistutus kai toimii ihan samalla tavalla ja teholla, muistutti se plaanin päättämisestä tekstarilla tai soitolla. Minusta puhelimeen laitettu muistutus voi olla ihan tehokas tapa.

 

Jos tekstarilla ja muistutuksella lähdetään kikkailemaan, voidaan lennonsuunnitteluohjelmaan lisätä pieni äppi, joka lähettää edeltä kirjoitetun plaanin päättävän tekstiviestin ajastettuna 25 min plaaniin ilmoitetun laskuajan jälkeen. Se ei kuitenkaan taida olla tarkoitus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni Norjassa pilotoidaan jo tämäntapaista tekstiviestipohjaista lentosuunnitelma-apusovellusta älypuhelimiin. Älypuhelinhan tietää myös sijaintinsa GPS:n avulla ja voi vaikka verrata sitä plaanissa olevaan määräkentän sijaintiin ja päätellä, onko lento päättynyt määränpäähänsä ja valvoa ja tarvittaessa muistuttaa lentäjää, että hän päättäisi plaanin.

 

Älypuhelin voi myös seurata koneen liikehdintää antureidensa avulla. Itse asiassa se mahdollistaisi yhdessä edellä mainitun ajan ja sijainnin valvonnan kanssa vaikka kuinka fiksuja toimintoja. Sovellus voisi jopa esim. päätellä että kone on tulossa tonttiin ja lähettää asiasta viestin jopa ennen kuin kone törmää maankamaraan. Näin pelastusjoukot pääsisivät heti matkaan.

 

Tämä ei ole enää mikään sci-fi juttu. Autoteollisuudessa jo ensi vuodesta lähtien on uusissa autoissa kolari-ilmoittimet, jotka ilmoittavat pelastusjoukoille jos turvatyyny laukaistaan. Myös ilmailuteollisuus kehittää liikennekoneisiin järjestelmiä, joka ilmoittaa satelliitin välityksellä reaaliajassa, jos kone alkaa liikehtimään epänormaalisti. Tämä kehitys aloitettiin jo AF447-onnettomuuden jälkeen ja MH370 antoi työlle lisäpotkua.

 

Yleisilmailukäytössä toimiva sovellus toki vaatisi aika tarkkaa miettimistä, jotta se aktivoituisi silloin ja vain silloin kun tarvitaan. Ja myös analyysin siitä että onko tällainen ei-täysin-aukoton sovellus kuitenkin sen verran hyödyllinen että kannattaisi silti toteuttaa. Tämä pätee sekä "lentosuunnitelma-avustimen" että "vaaratilannehälyttimen" toimintaan. Kuitenkin  teknisesti rakennuspalikat löytyvät jo varsin pitkälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisessa järjestelmässä sekä plaanin aktivointi että päättäminen taitaa onnustua SMS:lla, varsin kätevää.

Minun mielestä vain vahvistus että lentosuunnitelma on hyväksytty/hylätty tulee tekstiviestinä (käyttöohjeet tässä). Tämä ei siis ole sama kuin lentosuunnitelman aktivointi/päättäminen [ja ero on ...toivottavasti kaikille selvä....?].

EDIT: ks myös AIP ENR 1.10-4.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään