Erkki Mikola

Golden Air Helsinkiin sumussa

34 viestiä aiheessa

Tänä aamuna oli Helsinki-Vantaalla sellainen hernerokkasumu, ettei sinne ollut asiaa ilman CAT-2 varustusta. Sellaista ei ollut Golden Airin SAAB:issa.

 

Mutta silti se tuli Helsinkiin, eikä lentänyt varakentille Turkuun tai Tampereelle niinkuin isommat koneet. Millä oikeudella? Vastaus löytyy nyysseistä sfnet.harrastus.ilmailu threadista "Goldeneita Malmilla"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääköhän joku, olikohan Tampereellekkin mennyt sumun vuoksi koneita?

 

Yksi Goldeni meni Tampereelle. Turkuun meni ainakin Flying Finn ja toinen Golden Air.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n uutinen kertoo näin: "(klips)...Malmilla, Helsinki-Vantaan varakentällä, olosuhteet olivat hyvät, joten Saab 340-potkuriturbiinikone laskeutui sinne. Koneessa olleet parikymmentä matkustajaa jatkoivat takseilla Malmin lentokentältä eteenpäin."

 

Siis ei kai nyt oikeasti Malmi ole suunniteltu varakenttä..? Eli oletan että tuo on nyt toimittajan keksintöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin tuolloin Malmin lentoasemalla ja muistaakseni joku lentoaseman henkilökunnasta sanoi, että Turussa ja Tampereella oli sen verran huono keli, joten kone joutui tulemaan Malmille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ei kai nyt oikeasti Malmi ole suunniteltu varakenttä..? Eli oletan että tuo on nyt toimittajan keksintöä?

 

No tuskin on. Eihän sinne mahdu laskuun enää Avroa isompi kone :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ei kai nyt oikeasti Malmi ole suunniteltu varakenttä..? Eli oletan että tuo on nyt toimittajan keksintöä?

 

Eihän Malmi plaaniin merkittynä varakenttänä menisikään läpi. Kenttien välillehän on säädetty vähimmäisetäisyys, eikä Malmi sitä varmasti EFHK:sta täytä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahaa, no tuo selittääkin kokemani "bugin". Yritin lähteä FS:ssä Vantaalta lennolle käytten FS:n omaa "real weather" toimintoa. No eihän siitä mitään tullut kun kentällä ei nähnyt nenäänsä pidemmälle. Ja tässä Malmin vieressä keli oli kuitenkin ihan ok.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuskin on. Eihän sinne mahdu laskuun enää Avroa isompi kone :)

757 menis. Meneehän ne Corfullekin jossa on 1600m baanaa...ja lentävät sieltä vielä hesaan. Tosin sitten se että mahtuuko se hyvin malmin platalla liikkumaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

757 menis. Meneehän ne Corfullekin jossa on 1600m baanaa...ja lentävät sieltä vielä hesaan. Tosin sitten se että mahtuuko se hyvin malmin platalla liikkumaan...

Ei varmaan kestäis Malmin rullaustiet/platta. Eikö siellä ollut melkoinen laskeminen silloin kun Avro kävi että kestääkö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n uutinen kertoo näin: "(klips)...Malmilla, Helsinki-Vantaan varakentällä, olosuhteet olivat hyvät, joten Saab 340-potkuriturbiinikone laskeutui sinne. Koneessa olleet parikymmentä matkustajaa jatkoivat takseilla Malmin lentokentältä eteenpäin."

 

Siis ei kai nyt oikeasti Malmi ole suunniteltu varakenttä..? Eli oletan että tuo on nyt toimittajan keksintöä?

 

Toimittajan keksintöä, joo. Turku oli suunniteltu varakenttä. Enpä ollutkaan hetkeen tehnyt loppuvetoa Malmille, joten ylimääräistä tunnetta oli mukana. ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimittajan keksintöä, joo. Turku oli suunniteltu varakenttä. Enpä ollutkaan hetkeen tehnyt loppuvetoa Malmille, joten ylimääräistä tunnetta oli mukana. ;D

 

Voi juma ;D Te sitten jaksatte.... viitaten siihen vanhaan finskin bussipilotin viestiin, missä myös tuli nasevaa kommenttia. :P

 

Kiitoksia nauruista. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täh? ymmärsinkö mä oikein et sä olit sen koneen toinen lentäjä? ???

 

Ei kannata katsoa noita FSNordicin "ranking"-tekstejä nimen alla :) Niistä usein tulee ihan väärä kuva asiasta..

 

/Tuomas (joka toistaiseksi tekee niitä loppuvetoja malmilla :))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kannata katsoa noita FSNordicin "ranking"-tekstejä nimen alla :) Niistä usein tulee ihan väärä kuva asiasta..

 

/Tuomas (joka toistaiseksi tekee niitä loppuvetoja malmilla :))

 

Hmm..en mä kyllä siihen kiinnittäny mitään huomiota ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi juma ;D Te sitten jaksatte.... viitaten siihen vanhaan finskin bussipilotin viestiin, missä myös tuli nasevaa kommenttia. :P

 

Kiitoksia nauruista. :)

 

Paitsi että tässä tapauksessa allekirjoittanut oikeasti oli PF kyseisellä legillä. Malmin käyttö varakenttänä on operatiivisesti hieman hankalaa, siellä kun ei ole maahenkilökuntaa vastaanottamassa matkustajia. Onneksi lennonjohto ystävällisesti hoiti osan asioista , ja muu henkilökunta auttoi matkustajien ohjaamisessa oikeaan suuntaan.

 

Vaikein osa olikin sitten yrittää käyttää rekisteritunnusta kutsuna siirtolennolla Vantaalle... meinasi vähän joka välissä kutsu mennä tyyliin "GOLDEN.....öö..... OSCAR ALFA ECHO". 8)

 

--tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Kenttien välillehän on säädetty vähimmäisetäisyys, eikä Malmi sitä varmasti EFHK:sta täytä.

 

 

Tälle väitteelle saa esittää perusteita, en ole JAR-OPS:ssa törmännyt moiseen kohtaan...

 

--tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälle väitteelle saa esittää perusteita, en ole JAR-OPS:ssa törmännyt moiseen kohtaan...

 

Jos minulta kysyt, niin perusteet rajoittuvat siihen, että jostakin plaanintäyttöohjeesta, tms. luin noin. Muistaakseni vähimmäisetäisyys on 30nm. Koitan etsiä, ko. dokumenttia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että tässä tapauksessa allekirjoittanut oikeasti oli PF kyseisellä legillä.

Juu en epäillytkään. ;)

 

Vaikein osa olikin sitten yrittää käyttää rekisteritunnusta kutsuna siirtolennolla Vantaalle... meinasi vähän joka välissä kutsu mennä tyyliin "GOLDEN.....öö..... OSCAR ALFA ECHO". 8)

 

Hehheh, mutta eikö teillä ole siirtolennoille omaa numeroa? (tai numeroita) Finnairillahan kyllä on, muista yhtiöistä en sitten edes tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

meinasi vähän joka välissä kutsu mennä tyyliin "GOLDEN.....öö..... OSCAR ALFA ECHO". 8)

 

--tomi

Eli oliko kyseessä tämä kone

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=144963

 

Ja uteliaisuuttani kyselen myös oliko edellisillä kerroilla puikoissa eri kaverit

http://www.tky.hut.fi/~pik/malmi/avoimet02.htm

http://www.hut.fi/~chico/gallery/malmi65/07_saab.html

vai oliko silloin saadulla kokemuksella vaikutusta siihen, että nytkin päätitte tulla Malmille. Ja tehtiinkö päätös siellä koneessa vai maassa

(Ei ole pakko vastata)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu en epäillytkään. ;)Hehheh, mutta eikö teillä ole siirtolennoille omaa numeroa? (tai numeroita) Finnairillahan kyllä on, muista yhtiöistä en sitten edes tiedä...

 

On joo... Tuolle sen piti olla 663M. OPS kysyi että haluatteko meidän tekevän plaanin vai teettekö itse. Tehtiin itse, ja huomattiin että edellisen plaanin tekemisestä onkin kulunut "hieman" aikaa. Niin sitten unohtui merkitä myös tuo koolsain, ja lennettiin rekkarilla ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään