Mikko J Köykkä

Toisesta maailmansodasta

6 viestiä aiheessa

Anthony Beevorin kirjassa Toinen maailmansota tuli esille paljon minulle ennen tuntemattomia faktoja. Lukemisen arvoinen, jos aihe kiinnostaa!

http://walrus-76.blogspot.fi/2013/01/kirja-arvio-antony-beevor-toinen.html

Muutama kohta jäi mietityttämään, olisiko jollain palstalaisella enemmän tieoa näistä:

• Beevorin mukaan Berliinin lopulliseen puollustukseen osallistui SS Norlandin riveissä suomalaisia sotilaita. Minä luulin että viimeistään vuodenvaihteessa 45 kaikki SS-joukot olisivat kotiutuneet.
  • Stalinilla oli kirjan mukaan valmiina suunnitelmat jatkaa Länsi-Eurooppaan Saksan kukistumisen jälkeen, mutta Yhdysvaltojen atomipommi esti tämän. Briteillä oli oma vastaoperaatio Untinhable: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Unthinkable

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Briteillä oli tosiaan suunnittelussa "operaatio Unthinkable". Itse asiassa suunnitelma oli pitkälti itsensä Winston Churchillin käsialaa. Churchillhän suhtautui äärimmäisen epäluuloisesti Stalinin aikomuksiin ja sisäpiirissä kertoi Neuvostoliiton olevan "uhka länsimaiselle sivilisaatiolle". Suunnitelmaan kuului käyttää puolalaisia ja saksalaisia brittien kanssa samassa rintamassa.

Lopulta todettiin että Neuvostolitto on sotilaallisesti niin vahva että mitään ei ole tehtävissä. Esitettiin myös epäilyjä siitä, olisiko sodan väsyttämät britit olleet halukkaita taistelemaan saksalaisten rinnalla entistä liittolaistaan vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on kaikki Beevorin kirjat. Itseasiassa tämä viimeinen on pääosin jäänyt lukematta.

Suurta kritiikkiä Beevor on saanut viime teoksilleen suomalaisilta sotahistorioitsijoilta. Normandia oli täynä asiavirheitä ja tämä viimeinen alta riman.

Upseeriliiton Sotilasaikakauslehdessä on nämä kirja-arvostelut olleet.

Henkilökohtaisesti Stalingrad sekä Berliini 1945 ovat omia suosikkeja sotakirjoissani.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Beevorin mukaan Berliinin lopulliseen puollustukseen osallistui SS Norlandin riveissä suomalaisia sotilaita. Minä luulin että viimeistään vuodenvaihteessa 45 kaikki SS-joukot olisivat kotiutuneet.

Jostakin muistelisin lukeneeni, että suomalaiset SS-joukot tosissaan kotiutettiin aikaisemmin, mutta heille tarjottiin mahdollisuutta jatkaa Saksan riveissä, ja ilmeisesti muutama harva tähän tarttuikin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se niin on että jos ei jenkit olisi toteuttanut operaatio Overlordia ja edenneet Elbe-joelle asti, puhuttaisiin Euroopassa venäjää virallisena kielenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se niin on että jos ei jenkit olisi toteuttanut operaatio Overlordia ja edenneet Elbe-joelle asti, puhuttaisiin Euroopassa venäjää virallisena kielenä.

En usko, että tuolla olisi ollut siihen mitään vaikutusta. Se järjestelmä ei nyt vain toiminut lainkaan. Aivan samalla tavoin se olisi hajonnut kuin se joka toteutui. Päinvastoin - mitä laajempi imperiumi, sitä vaikeampi sitä olisi ollut pitää koossa. Venäjän kielen taidossa sen sijaan ei ole mitään vikaa (kuten ei missään kielitaidossa)  ;) . Jos Venäjä olisi EU:n jäsen, olisi venäjä toki yksi sen virallisista kielistä. Olisihan se EU:n suurin jäsenvaltio. Ja toki venäjää myös puhutaan nytkin Euroopassa virallisena kielenä nimittäin Venäjän Euroopan puoleisissa osissa.  ::)

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään